Mini cestovní enduro značky Honda, které je vhodné i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, prošlo výraznými úpravami zaměřenými zejména na lepší jízdní vlastnosti. Model CB500X – který byl spolu s naháčem CB500F a kapotovanou verzí CBR500R představen již v roce 2013. V roce 2016 získal model CB500X v rámci první modernizace větší palivovou nádrž, lepší ochranu proti větru a vyšší plexi. Součástí těchto vylepšení byla také LED světla, možnost nastavení předpětí pružin přední vidlice a nastavitelná brzdová páčka. Evoluce v roce 2019 přinesla sofistikovanější enduro styl, výkonnější motor a celou řadu vylepšení podvozku, jež se staly zárukou toho, že ač model CB500X zůstal sebejistý co do variability a schopností, jeho „X“ faktor byl velkou měrou posílen. Od roku 2020 motor plní emisní normu EURO5.
Lehký, pevný a pro rok 2022 nezměněný rám modelu CB500X z 35mm kosočtvercových ocelových trubek se vyznačuje vyladěnými vlastnostmi, díky kterým poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá také ke snížení vibrací.
Na první pohled je zřejmé zcela nové uspořádání přídě stroje. S cílem posílit univerzálnost a ovladatelnost byla 41mm teleskopická vidlice u předchozího modelu nahrazena inverzní 41mm vidlicí Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) s možností nastavení předpětí pružin, která disponuje zdvihem v ose kola 135 mm (150mm zdvihem pružicí jednotky) a nové jsou i vrchní a spodní body upevnění vidlice. Rozdělením funkcí – tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce a pružicí mechanismus ve druhé – se zlepšují jak reakce vidlice, tak kvalita jízdy. Jednotrubkový zadní tlumič (shodný s tím, který se používá u objemnějších sportovních strojů) s větším průměrem pístu a zdvihem v ose kola 135 mm (60mm zdvihem pružicí jednotky) zajišťuje vynikající odezvu a hospodaření s teplotou; disponuje 5stupňovým nastavením předpětí, optimalizovaným nastavením míry odpružení a tlumení. K lepší ovladatelnosti přispívá také přepracované lehčí kyvné rameno. To je nově vyrobeno z 2mm oceli (namísto 2,3mm) a je tvořeno dutým příčným prvkem, který mu dodává větší tuhost v rotaci, zatímco ve směru do stran je tento prvek pružnější, což přispívá k lepší ovladatelnosti stroje. Nový vzhled doplňuje zajímavě přepracovaný kryt řetězu.
Společně s dynamickými vylepšeními podvozku a odpružení se zlepšila také výkonnost brzd. Jeden 310mm vlnovitý kotouč s dvoupístovým třmenem na předním kole u předchozího modelu byl nahrazen dvěma kotouči o průměru 296 mm a axiálně umístěnými dvoupístovými třmeny Nissin. Využití dvou menších kotoučů pomohlo snížit dodatečný nárůst hmotnosti na minimum, a zároveň snížilo potřebný tlak na páčku při brzdění. 19palcové kolo z lehké slitiny má nový design. Kromě toho je díky tenčím paprskům lehčí, čímž se snižuje neodpružená hmotnost a zlepšuje se jeho ovladatelnost při zatáčení. Přední kolo je korunováno novým robustním blatníkem a v zadní části stroje mu sekunduje zadní kolo o průměru 17 palců; pneumatiky s terénním vzorkem mají rozměr 110/80-R19 vpředu a 160/60-R17 vzadu. Těžiště stroje se posunulo směrem vpřed. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo nově činí 48,7/51,3 oproti dosavadnímu poměru 48/52. Pohotovostní hmotnost dosahuje 199 kg. Rozvor zůstal zachován na hodnotě 1 445 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 27,5°/108 mm.
Model CB500X je oděn do agresivního „připraven na divočinu“ enduro stylu, zatímco dlouhé boční kryty chladiče a kapotáž dodávají trupu stroje výraznou trojrozměrnou texturu, která je provázána navzájem propojenými bočními kryty a palivovou nádrží. U tohoto motocyklu však funkčnost nezaostává za jeho vzhledem. Vysokotlaký vzduch proudící kolem kapotáže a plexi štítu (k dispozici jsou dvě výšková nastavení – 1 445 mm a 1 410 mm) je směrován tak, aby byla zajištěna co nejlepší ochrana jezdce při dálničních rychlostech. Ostře řezaný světlomet se díky výkonnějším LED diodám vyznačuje ještě výraznějším světelným paprskem, k lepší viditelnosti stroje přispívají také přední ukazatele směru kombinované s pozičními světly.
Štíhlé sedlo dodává jezdci volnost pohybu a umožňuje mu snáze dosáhnout na zem. Pro lepší manévrovatelnost byl úhel řízení od středu k dorazu zvýšen na 38°. Šedá zkosená řídítka poskytují jezdci ještě kontrolu nad strojem. Sedlo se nachází ve výšce 830 mm a vzpřímená pozice při jízdě je nejen velmi příjemná, ale také poskytuje jezdci vynikající výhled. Celkové rozměry jsou 2 155 mm × 830 mm × 1 410 mm, světlá výška dosahuje 180 mm.
LCD přístrojový panel s členitým a texturovaným lemem poskytuje údaj o zařazeném rychlostním stupni kombinovaný s ukazatelem řazení na vyšší rychlostní stupeň; ten je implicitně nastaven na 8 750 ot./min., lze jej však nastavit v krocích po 250 ot./min. v rozmezí od 5 000 do 8 750 ot./min.
Palivová nádrž pojme 17,5 litru včetně rezervy a v kombinaci s vynikající spotřebou motoru dosahující 3,6 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje potenciální dojezd až 485 km.
Motor
Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor o objemu 471 cm3 u CB500X, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou. V rámci vylepšení pro rok 2019 motor nabídl jezdci dynamičtější akceleraci díky 4% nárůstu výkonu v nízkých a středních otáčkách a posílení točivého momentu v rozmezí od 3 do 7 tisíc otáček. Jedná se o motor, jehož celkový výkon a charakter popírají jeho relativně malý zdvihový objem. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 600 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 6 500 ot./min.
Vzduch je do motoru vybaveného elektronickým vstřikováním PGM-FI přiváděn víceméně přímým vzduchovým potrubím přes vzduchovou komoru a škrticí klapku a model pro rok 2022 získal nová nastavení, která zlepšila dostupnost točivého momentu a charakter motoru, aniž by tím byl poznamenán jeho výkon. Tlumič výfuku je opatřen dvěma koncovkami, které každému pulzu motoru dodávají sportovní charakter a ve vysokých otáčkách vydávají charakteristický zvuk. Nová, estetičtější konstrukce chladiče přispěla k úspoře hmotnosti 92 gramů, aniž by to mělo vliv na účinnost chlazení.
Vrtání a zdvih jsou 67 mm × 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7 : 1. Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované a jeho nízká hmotnost umožňuje volné otáčení motoru se sníženou setrvačností. Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy na hlavě válců zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření.
Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti opotřebení. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm. Tvar pístu byl pečlivě navržen tak, aby se snížil „hluk“ pístů při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). „Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního hřídele a předlohového hřídele je efektivně kompaktní. Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Hluboká olejová vana snižuje pohyb olejové náplně při prudkém zatáčení a brzdění; objem olejové náplně činí 3,2 litru. Plynule řadící šestistupňová převodovka je vybavena pomocnou kluznou spojkou.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Řadový, kapalinou chlazený dvouválec |
Zdvihový objem | 471 cm3 |
Vrtání a zdvih | 67 mm × 66,8 mm |
Kompresní poměr | 10,7 : 1 |
Maximální výkon | 35 kW při 8 600 ot./min. |
Max. točivý moment | 43 Nm při 6 500 ot./min. |
Úroveň hluku | L-město 74 dB L-wot 76,7 dB |
Olejová náplň | 3,2 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 17,5 l (včetně rezervy) |
Emise CO2 (WMTC) | 82 g/km |
Spotřeba paliva (WMTC) | 3,6 l/100 km (režim WMTC) |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V 7,4 Ah |
Výkon alternátoru | 25 A / 2 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (D × Š × V) | 2 155 mm × 830 mm × 1 410 mm (s nízkým plexi), 1 445 mm (s vysokým plexi) |
Rozvor kol | 1 445 mm |
Záklon rejdového čepu | 27,5 stupně |
Závlek | 108 mm |
Výška sedla | 830 mm |
Světlá výška | 180 mm |
Pohotovostní hmotnost | 199 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP |
Typ vzadu | Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z dutých ocelových profilů |
KOLA | |
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední | 19 × MT2,5 |
Velikost ráfku zadní | 17 × MT4,5 |
Pneumatika vpředu | 110/80R19M/C (59H) |
Pneumatika vzadu | 160/60R17M/C (69H) |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Typ vpředu | Dva 296mm × 4mm kotouče s axiálně upevněnými dvoupístovými třmeny Nissin |
Typ vzadu | Jeden kotouč o rozměrech 240 mm × 5 mm s jednopístovým třmenem |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD přístrojový panel s ukazatelem rychlosti, otáčkoměrem ve formě sloupcového grafu, dvěma denními počítadly, ukazatelem množství paliva v nádrži a informací o spotřebě, hodinami, ukazatelem teploty chladicí kapaliny, ukazatelem zařazeného rychlostního stupně a ukazatelem řazení směrem nahoru |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Další prvky: ESS