Test Harley-Davidson IRON 833: Elegán v černém

„Svět se mění,“ slýchám každou chvíli. „Evropa už není, co bývala.“ Asi je to pravda, a tak nikoho nepřekvapí , že ani Harley-Davidson nezůstal stát na místě. Mezi slovutnými stroji jsem hledal toho malého černého. Vůbec nestál vzadu a nebyl tam sám. Byli tam tři takoví hodně podobní černí frajeři. H-D IRON 833 designem nemůže nikoho zklamat a málokdo by neuvěřil , že Iron je předurčen náročnějším zákazníkům se smyslem pro detail a do oka padne i leckteré dámě. Při výšce sedla 775 mm a docela rozumné hmotnosti se není čemu divit.

Test-Harley-Davidson-IRON-833-p1

Tradiční představa H-D prý sice vzala za své, ale svět se přece mění. Po usednutí a nastartování je hned zřejmé, že pod sebou máte Harleye. Motor spustí to svoje „harleyovské štěkání“ a mašina se lehce rozklepe. Zařadíte a… Je to ono „železo“, je to Harley-Davidson.

Po rozjezdu zase malé překvapení. Tlačím nohy vpřed a hledám, kam je položit. Když mi dojde, že i tudy momentálně „prošel vývoj“, uvelebím se do předurčené polohy. Sedí se mi překvapivě pohodlně. Po ujetí pár kilometrů přemýšlím, jestli jsem si zrovna vybral mašinu s úzkými řídítky a ostatní jsou na tom lépe nebo jen zpětná zrcátka nejsou v tom ideálním místě. Ale zbytečně si nebudu lámat hlavu. Iron není první motorka, kde nevidím ve zpětných zrcátkách skoro nic a musím se různě posouvat či uhýbat rukou.

Mohlo by vás zajímat:  Velké změny u barevných provedení Kawasaki řady 2025 Z

Možná nás není moc, komu zase tak moc nevadí, když mašina nemá nepočítaně hejblátek, funkcí a nastavení. Iron poskytuje minimum nejdůležitějších informací. Vzhledem k jeho určení to úplně stačí. Já bych možná přidal ukazatel paliva v nádrži, který bych třeba i vyměnil za hodiny. Přesný čas je na rozdíl od stavu paliva v nádrži možné pochytit za jízdy v okolí. Kritickou zásobu paliva hlásí jen oranžové světýlko velikosti hlavičky menšího špendlíku. Na druhou stranu je docela fajn, když člověk nemusí manipulovat s klíčkem. Stačí ho mít v kapse a Iron si už na vzdálenost cca tří metrů sám zjistí, že se blíží čas jízdy a než usednete, je nachystaný vyrazit.

Protože jsem dost jezdil po Praze, oranžová nepřátelská signálka mi těžkou hlavu nedělala a v klidu jsem zamířil natankovat. Město je pro Irona hračkou. Nízko položené sedlo, plynule nabíhající spojka, slušná hmotnost. Žádný stres s neustálým zastavováním a rozjížděním. Snad jen pravá ruka byla jak v posilovně. Pražských ulic jsme si spolu užili dostatečně a vůbec nám to nevadilo. Do města s Ironem kdykoliv.

Test-Harley-Davidson-IRON-833-p2

Trochu méně komfortní pocity jsem zažíval při vyšších rychlostech na silnicích mimo město. Při rychlostech nad 100 km/h to není žádná sláva. Iron to dává v pohodě až někam ke 160 km/h, ale člověk na něm ztrácí úsměv z tváře. Naprosto stejně jako u naháčů. Vichr ze všech stran. Zkusit jsem to musel, vydržet však ne. Myslím, že málokdo by to to chtěl valit na Ironu stočtyřicítkou třeba z Prahy do Berouna. Na závody si má člověk vzít něco jiného a ne Harleye. Taky jsem raději jezdil v rychlostech příslušejícím motorce stylu Irona.

Mohlo by vás zajímat:  Vylepšená Honda NT1100

Harley-Davidson se mění a už to není jen mašina pro „vybranou společnost tvrdých vousáčů“. Je to dobře? Záleží na tom, koho se zeptáte. Po docela krátkých zkušenostech si myslím, že nový vítr přišel včas a správným směrem. I s tím malým Harleyem jsem nikde nebyl sám. Téměř všude kde jsem zastavil, se někdo potřeboval mrknout na toho černého mazlíka zblízka. A někdo byl i překvapený. „To je Harley-Davidson?“

Iron je dobrou volbou pro řadu menších, nejistých, málo vyježděných lidí bez rozdílu pohlaví. Hodí se do města, není nejlepší na závodění. Při jízdě na Ironu bych doporučoval zachovat to klišé a kochat se pomalejší a klidnější jízdou. Dálnici bych objížděl (pokud tam nebude omezená rychlost) a větší lidi ať si pořídí jinou motorku.

Harley-Davidson IRON 833 je jiný. A to je vlastně dobře!

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ,Harley Davidson XL 883N Iron 2016
Objem, 883 cm3
Výkon, 39 kW/52 koní při 5 750 ot./min
Točivý moment, 71 Nm při 3750 ot./min
Množství oleje, 2.6 l
Uspořádání válců, Vidlicový čtyřdobý dvouválec
Startér, Elektrický
Chlazení, Vzduch
Vrtání, 76.2 mm
Zdvih, 96.8 mm
Kompresní poměr, 9 : 1
Příprava paliva, Vstřikování
Počet rychlostí, 6
Sekundární převod, Řemen
Typ rámu, Trubkový
Materiál rámu, ocel
Úhel hlavy řízení, 26 °
Závlek předního kola, 117 mm
Rozvor, 1515 mm
Brzdy vpředu, kotouč
Přední třmen, dvoupístkový
Brzdy vzadu, kotouč
Přední kolo, 19 “
Zadní kolo, 16 “
Rozměr přední pneu, 100/90-B19
Rozměr zadní pneu, 150/80-B16
Délka, 2 255 mm
Výška sedadla, 775 mm
Objem palivové nádrže, 12.5 litru
Hmotnost bez náplní, 245 kg
Spotřeba, 5 l/100 km
[/table]