Čtyřkolkář Tůma z BARTH Racing chce na Rallye Dakar 2022 do první pětky

Po roční odmlce bude opět ve svém živlu. Čtyřkolkář Zdeněk Tůma míří počtvrté na Rallye Dakar. Při poslední účasti vybojoval jezdec týmu BARTH Racing v lednu 2020 deváté místo. Tentokrát chce v Saúdské Arábii ještě víc. „Ideální by samozřejmě bylo dojet první, ale to by se muselo všechno maximálně sejít. Mým cílem je být do pátého místa,“ prozradil rodák z Českého Krumlova.

 Poslední Dakar sledoval pouze doma v televizi. A to pro devětačtyřicetiletého borce není úplně nejpříjemnější zážitek. „Člověku u toho občas ukápne i slza. Hned se mi vybaví pocity na startovní rampě, to napětí před závodem… Proto se také do nejtěžšího motoristického závodu světa zase vracím. Schází mi to,“ říká Tůma.

Mohlo by vás zajímat:  2025 Kawasaki Ninja 1100SX: Trans-Europe Express

1.ledna 2022 mu začne nesnesitelná dřina plná nebezpečí. Přes to se na ni těší. Pořadatelé 44. ročníku Rallye Dakar pro závodníky připravili celkem dvanáct etap, 4258 kilometrů měřených zkoušek a celkem 8375 km dlouhou trať. „Uvidíme, jak to bude v reálu vypadat. Poslední ročník se zdál hodně rychlý, občas také navigačně náročný. Někdy docela i pršelo, což jsem tam ještě nezažil,“ zavzpomínal. Slavného závodu se kromě něj tentokrát bude účastnit dalších 21 čtyřkolkářů, všichni na stroji Yamaha Raptor. „Jedem prakticky všichni na stejné mašině, protože žádná jiná neprojde nastavenými parametry. Je to fér. Záleží hlavně na umění jezdce a samozřejmě taky trochu na štěstí. Jen my Evropani máme drobet nevýhodu, protože nemůžeme jezdit a trénovat na dunách.“

 A písčitých kopců by mělo být na trati v Saudské Arábii hodně. „Na první půlku organizátoři slibovali skoro samé duny. A na ně bude potřeba si hodně rychle zvyknout. Naposledy jsem totiž v dunách jezdil právě před dvěma lety na Dakaru. Věřím ale, že se brzy přizpůsobím. Budu muset. Jinak mě to vytrestá,“ uvědomuje si Tůma.

Nebezpečí však číhá na Dakaru téměř na každém metru. „Pozor si budu muset dát hlavně při průjezdech po kamenných polích. Ty kameny jsou zabijácké. Často jsou trochu skryté a záleží, jak na ně člověk najede. Čtyřkolka dostává velké rány a může snadno něco odejít. Však jsem si s tím naposledy užil své. Jen v první polovině soutěže mi pětkrát praskla pneumatika. Taky jsem musel měnit motor a brzdily mě problémy s převodovkou a spojkou. Snad se mi tyhle potíže tentokrát vyhnou,“ přeje si. Na Arabský poloostrov ale trajektem raději poslal i dostatečný počet náhradních dílů. „Mám asi 22 náhradních pneumatik i náhradní motor. Doufám však, že ho nebudu muset měnit.“

Mohlo by vás zajímat:  Nové Kawasaki MULE DX pro modelový rok 2025 odhaleny

V posledních závodech se Tůma cítil dobře. I proto věří, že by to výsledkově mohlo na Dakaru klapnout. „Ve španělské Andalusii to nebylo špatné, skončil jsem pátý a ztráta na čelo nebyla velká. Také závody Offroad maratonu mi sedly. Ve třech závodech ze čtyř jsem byl na bedně. To je dobrý ukazatel,“ konstatoval Tůma. „Teď už mě čeká jen měsíc makačky v tělocvičně, abych na tom byl dobře fyzicky. A pak už jen ve zdraví přečkat cestu a projít covidovými testy,“ modlí se na oko jediný závodník BARTH Racing Teamu, jemuž bude v Saúdské Arábii dělat společnost šest parťáků, mj. také šéf týmu Michal Burkoň či moderátor Vlasta Korec, který bude pro Českou televizi opět připravovat pořad Dakar za oponou. „Všichni jsme očkovaní, tak to snad dobře dopadne a budeme se moc soustředit jen na závodění. Už se moc těšíme. Hodně nyní komunikujeme přes aplikaci, kde máme skupinu Dakar 22. Tam je to veselý,“ dodal s úsměvem Tůma.