Poslední velký krok před startem 43. ročníku Rally Dakar 2021 absolvoval Jantar Team na konci listopadu, kdy vyvrcholily veškeré přípravy společným týmovým balením materiálu a jeho odvezením do Francie a předáním pořadateli k nalodění.
Oba jezdci David Pabiška a Rudolf Lhotský odstartují na Dakaru 2021 na motocyklech KTM 450 Rally Replica 2021, které si tým převzal na konci září. Motocykly jsou identické nejenom po technické, ale i designové stránce. Jezdci vyrazí do závodu se startovními čísly na červeném pozadí, které značí zařazení do kategorie Original by Motul (Malle Moto) bez asistence. David Pabiška bude mít číslo 37 a Rudolf Lhotský 67.
Nezbytné zabalení veškerého vybavení a techniky tým absolvoval na konci listopadu.
Každý jezdec si musel připravit pneumatiky včetně výplně Mousse, náhradní díly, servisní nářadí i osobní věci. A to vše do jedné malé bedny a jedné tašky, kterou v rámci závodu bez asistence, převáží z bivaku do bivaku jezdcům pořadatel.
„Na Dakar 21 jsme zvolili pneumatiky Dunlop, které mohou být, zejména pro svojí výdrž, důležitým faktorem v soubojích v kategorii bez asistence. Loni na nich závodil Honza Veselý a chválil si je, tak jsme dali na jeho zkušenosti.“ vysvětlil David Pabiška
„Bez asistence pojedu poprvé, takže zabalit veškeré vybavení do jedné plechové bedny bylo ze začátku trochu náročné. Chtěl jsem mít všechno, ale postupnou selekcí se to nakonec podařilo.“ doplnil Rudolf Lhotský.
David Pabiška v této kategorii abslolvoval první Dakar a vrací se tak ke svým kořenům.
„Je to 100% nejtěžší třída na Dakaru, kde můžu využít všechny svoje zkušenosti z předchozích ročníků. Bude to těžké i psychicky, protože v týmu máte vždy podporu svého mechanika a lidí okolo, ale i proto na to budeme s Rudou dva a budeme se podporovat.“
Pro Rudu Lhotského to však bude zcela nová zkušenost.
„Účastníky Malle Moto jsem vždycky obdivoval a ti kluci ukazují každý rok, kam až se dají posouvat lidské možnosti. A toto je další výzva mého života, kterou si mohu díky Jánovi a Jantar Teamu splnit. Servis bude nová disciplína, se kterou se budeme muset vyrovnat, ale motorky jsou nové, pro všechny případy máme možnost vyzvednout náhradní díly v kamionu KTM, takže věřím, že budeme dělat převážně pouze základní servis.“
Novinkou pro oba piloty bude nejenom destinace na Blízkém východě, kde ani jeden zatím nestartoval, ale další novinkou jsou například airbagové bezpečnostní vesty.
„Zkušenosti s oblečením, které jsme měli z minulých Dakarů, jsme museli totálně změnit a začít dělat vývoj nové bundy. Vše jsme museli sladit s novým elektronickým typem offroad vesty, která vychází z typu, které znáte třeba ze závodů MotoGP. Vesty však procházely v průběhu roku teprve továrním vývojem a proto do srpna nebyl seznam povolených typů. Bylo opravdu málo času na přípravu, ale podařilo se to vše i díky spolupráci s Bikers Crown ČR, se kterými jsme našli optimální řešení. Ale doufáme, že v závodních podmínkách nebudeme vesty vůbec potřebovat.“ dodal k airbagům David Pabiška.
Závodní příprava nebyla v tomto roce jednoduchá, naplánované závody se postupně rušily a proto se tým připravoval převážně na českých tratích.
„Variant a možností přípravy bylo mnoho. Ale situace se měnila doslova každý týden. Chtěli jsme do Maroka, kde to vypadalo, že se pojedou dvě soutěže v jednom měsíci, což by bylo skvělé na logistiku a přepravu, ale vše se zrušilo. Nezbylo tedy než odjet přípravu v domácích podmínkách. Samozřejmě to není ideální, ale kluci mají zkušenosti, ví co je potřeba udělat pro přípravu a přizpůsobili si to tak, aby jim to vyhovovalo.“ vysvětlil Ján Miloň.
Covidem ovlivněná příprava ale nijak nesnížila plány a cíle na umístění na Dakaru 2021.
„Chci především zúročit všechny zkušenosti. Ve výsledcích chci figurovat vysoko, ale konkurence bude velká. Do 10. místa v kategorii budu velmi spokojený“ nastínil své cíle David Pabiška.
Rudolf Lhotský má cíle velmi podobné: „Pro mě je hlavním metou dojet do cíle, ale věřím, že pokud člověk v této kategorii dostáhne cíle, dostaví se i výsledek. V kategorii nás jede 33 a pokud se podaří být v první polovině startovního pole, budu to považovat za úspěch.“
Na začátku prosince veškerý materiál a motocykly tým odvezl do francouzského přístavu v Marseille, kde jí předal organizátorovi závodu. Ten jej odveze lodí přímo do Saudské Arábie, kde si tým vše 30. prosince vyzvedne a dokončí poslední přípravu v místě konání soutěže.
I když je technika na cestě, do startu Dakaru ale bude celý tým v neustálém napětí, protože jej čeká několik Covid testů, které mohou veškerou přípravu zhatit.
Bezpečnostní zdravotní pokyny, které poslal pořadatel, jsou nastavené stejně jako u Tour de France. Vytvoří se bublina do které nebude mít přístup nikdo jiný. Vstupenkou do bivaku bude samozřejmě negativní test na Covid 19, povinné je též očkování proti sezónní chřipce. Proto bude i konec roku pro jezdce náročnější, když budou muset omezit kontakt s ostatními, držet se ve své vlastní karanténě, aby se riziko nákazy co nejvíce snížilo
„Navíc musíme odletět do Saudské Arábie již 27. 12., protože nás po příletu čeká dvoudenní izolace a následný test. S tímto testem si budeme moci vyzvednou 30.12. techniku v přístavu. Na Nový rok nás pak čekají technické přejímky a snad poslední C19 test.“ vysvětlil problematiku Ján Miloň.
Doufejme, že všechny finální procedury proběhnou v pořádku a oba jezdci Jantar Teamu se postaví 2. ledna v Jeddahu na startovní rampu.