Bezplatné motorkářské kurzy

Projekt Učme se přežít otevřel registraci a nabízí 38 kurzů na 9 polygonech v České republice. Letos poprvé jsou součástí kurzy pro řidiče skútrů. Těch totiž stále přibývá a specializované lekce dosud chyběly. Novinkou je i takzvaná přípravka pro žadatele o řidičské oprávnění a úplné začátečníky. Pokračují také tradiční celodenní kurzy pro motorkáře, kteří se chtějí zdokonalit, protože neplatí, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých řidičů.

S přibývajícími teplými dny přibývá na silnicích motorkářů. Jejich počet každoročně stoupá i v souvislosti s rostoucím počtem nově registrovaných motocyklů. V roce 2012 bylo podle statistik Svazu dovozců automobilů v České republice registrovaných 15.212 nových motocyklů a 11.226 ojetých. V loňském roce (2022) to už bylo 25.561 nových a 17.868 ojetých. Nemalou část tvoří skútry. Jen v roce 2022 mezi nově registrovanými motocykly jich bylo s objemem do 50 cm³ 218 ks, do 125 cm³ 8.250 strojů. Z celkového počtu nově registrovaných motocyklů je to přibližně třetina (do 50 cm³ – 0,85 %, do 125 cm³ – 32,28 %).

Projekt Učme se přežít, proto letos nově nabízí kurzy pro jezdce na skútrech. Do 19. ledna 2013 platilo, že držitelé řidičského oprávnění skupiny B mohli řídit kromě auta i slabé a pomalé motocykly o objemu 50 cm³. Poté vešel v platnost nový zákon, který změnil pravidla. Zařadil skútry s obsahem motoru do 125 cm³ pod řidičské oprávnění na osobní auta s jednou podmínkou. Stroj musí mít automatickou převodovku. Účastníci kurz se zdokonalí v ovládání stroje. „Jízda se stane požitkem místo pouhé nutnosti přepravy. Stejně jako silnější motorky je nutné umět dobře ovládat i skútr. Bohužel, kondiční jízdy pro milovníky skútrů objevíte zřídka, a kdo nemá řidičské oprávnění na motocykl, těžko motokurz absolvuje. To byl jeden z hlavních důvodů, proč jsme kurzy otevřeli,“ říká hlavní instruktor týmu Učme se přežít Jiří Novotný.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Mobility povzbuzuje jezdce k dalšímu objevování s expedicí Norden 901 Expedition 2025

Letos projekt zavádí i takzvanou Přípravku Učme se přežít. Kurz pro žadatele o řidičské oprávnění, kteří jsou ve výcviku nebo o něm uvažují. Přihlásit se mohou i čerství držitelé a začátečníci v jedné stopě. Výuka je zaměřena především na pohybovou přípravu, kde odborníci vysvětlí, jak funguje tělo, mozek, rovnováha a řídítka. Přednášky seznámí například se zdravovědou nebo dopravní psychologií. „Je nutné s řidiči mluvit o únavě nebo o rychlosti v souvislosti s takzvaným tunelovým viděním. Čím rychleji motorkář jede, tím je pro mozek obtížnější zpracovat informace z okolí a postupně přestává vnímat děje po stranách,“ vysvětluje instruktor Jiří Novotný a pokračuje: „Když jede pomalu, objekty a děje po stranách vnímá. Při vyšší rychlosti vnímá jen děj před sebou. Reakce na to, co se děje po stranách přichází až ve chvíli, kdy se chodec nebo vůz dostane do středu motorkářova vidění. Reakce bývají, bohužel, opožděné.“ Účastníci kurzu si nejen krizové a rizikové situace prakticky vyzkouší v bezpečí polygonu.

Mezi tradiční kurzy patří Učme se přežít pro veřejnost, kurz pro motorkáře, kteří jezdí a cítí potřebu se zdokonalit. Celodenní kurz kde se střídá praxe a teorie. Po teorii jízdy si účastníci vše vyzkouší na výcvikové ploše pod dohledem zkušených instruktorů. Jedním z nich je například i 14 násobný účastník Dakaru David Pabiška.

Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR se na projektu Učme se přežít aktivně podílí. S Týmem silniční bezpečnosti spolupracuje dlouhodobě a jako další aktivitu v rámci projektu pořádá i letos tradiční ročník preventivního projektu zaměřeného na vzdělávání a zdokonalování řidičů motocyklů v průběhu motorkářské sezóny. V rámci projektu Kolama dolů aneb Učme se přežít se uskuteční 10 společných jízd s bezplatnou ukázkou výcviku na polygonu. „Limit účastníků na jednu vyjížďku je stanovený na 250 motorkářů, ale předpokládáme, že samotných akcí na polygonech se účastní více zájemců. Výjezd motorkářů bude vždy organizovaný a z předem určeného místa za doprovodu dopravních policistů na motocyklech,“ upřesňuje za Policii České republiky plk. Jiří Zlý, ředitel služby dopravní policie.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Mobility odhaluje limitovanou edici modelů Heritage

Za období 2013 až 2022 evidují policejní statistiky 32.756 dopravních nehod s účastí motocyklisty, 740 usmrcených motorkářů a 4370 těžce zraněných, často s následky na celý život. I když se množství vážných následků nehod dlouhodobě snižuje, čísla jsou stále vysoká. Stereotyp, že vážné následky nehod jsou doménou pouze mladých motorkářů, už dávno neplatí. Statistiky z let 2011 – 2022 ukázaly, že nejvíce postiženou věkovou skupinou jsou řidiči ve věku 35 – 44 let. „Nejen po zimě nemusí být motorkář v dobré kondici a je dobré si kondičku i reakce prověřit. Je to rozhodně lepší než se spoléhat na vlastní, často chybný úsudek a kvůli falešné sebejistotě skončit třeba na invalidním vozíku,“ varuje manažer projektu Učme se přežít Jan Polák. Řadu nehod motocyklistů zapříčiní nezvládnutí motorky v zatáčkách, panické brzdění a následný pád i střety. Přispívá k tomu také nezkušenost nebo špatné návyky. Stálým problémem je rovnováha na motorce, kterou je nutné trénovat.

Kurzy financované z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů nesou ovoce.