Pořízení nové motorky s sebou nese několik povinností. Kromě fronty na úřadě při převodu stroje vás čeká i vyřízení povinného ručení. Nenechte se ovšem zlákat první nabídkou, která se namane – můžete ušetřit nemalé částky.
Pojišťoven nabízejících povinné ručení je celá řada. Od těch všeobecně známých jako Allianz nebo ČSOB až po ty, o kterých jste nikdy neslyšeli. Jejich cenové nabídky a podmínky se liší, ale i tak můžete ušetřit.
1. Pojištění řešte ihned
Povinné ručení, neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na pozemních komunikacích, musí mít ze zákona každý majitel vozidla. V ideálním případě tato pojistka pokrývá škody, které způsobíte provozem vlastního vozidla – poškození majetku třetích osob, škody na vozidlech a veškerá zranění, případně odškodné pozůstalým.
Vámi vybrané pojišťovně uhradíte jednou ročně úplatu, tzv. pojistné, ze kterého se případné plnění vyplácí. V České republice povinné ručení zajišťuje Česká kancelář pojistitelů.
Pojistku si sjednejte okamžitě po sepsání kupní smlouvy. I jednodenní zdržení se vám totiž nemusí vyplatit a od kanceláře pojistitelů vám přijde obálka s platebním příkazem na uhrazení pojistky a tučného penále. Jestliže jste na to zapomněli, raději se přiznejte hned – každý další den vás stojí peníze.
2. Stoprocentní spoluúčast nenajdete
Při výběru pojistky volte tu, u které za vás pojišťovna uhradí co největší škodu. Spoluúčast je důležité kritérium výběru a při vzniklé škodě vám ušetří velké množství peněz.
Málokteré pojištění motorky vám ale nabídne stoprocentní plnění, tedy plnou úhradu vzniklé škody. Mezi jednotlivými pojišťovnami tedy hledejte takovou, která za vás pokryje co nejvyšší sumu.
Některé pojišťovny kromě výše plnění a spoluúčasti nabízejí i asistenční služby. Ty využijete nejen v případě nehody nebo poškození cizího majetku, ale budou se vám hodit i při píchnuté pneumatice nebo proražené nádrži. V ceně pojištění je zpravidla sjednání odtahu vozidla či výměny kola.
3. Od nájezdu ruce pryč
Některé pojišťovny se v poslední době inspirují operačním leasingem a svoje pojištění podmiňují ročním nájezdem kilometrů, který jim při pravidelném placení dokládáte. Důležité ovšem je, že v případě překročení nájezdu po vás chce pojišťovna další poplatky a povinné ručení se vám prodraží.
Nenechte se zlákat podezřele lacinými nabídkami a pojišťovnám, které takové povinné ručení nabízejí, se raději vyhněte. Ostatně který motorkář by se chtěl nechat omezovat ve svém volném pohybu?
4. Pravidelné přepočítávání šetří vaši peněženku
Zkušení řidiči vědí, že vzorná jízda bez nehod vám přinese celou řadu bonusů. A to doslova. Bonusy a malusy jsou hodnoty, kterými pojišťovny počítají takzvanou bonitu klienta. Jestliže máte na svém kontě několik nehod, pojištění vás vyjde dráž.
Důležité ovšem je, že jízda bez nehod povinné ručení zlevní. Málokterá pojišťovna vám ovšem přepočítání a z něj vyplývající levnější pojištění nabídne dobrovolně. Při pravidelném ročním placení si nechte spočítat vaše bonusy, které by pojišťovna měla zohlednit. Jestliže tak neučiní, poohlédněte se jinde.
5. Nabídky důkladně porovnejte
Jak jsme zmínili na začátku článku, pojišťoven pro řidiče je dlouhá řada. Na jednu stranu se může zdát, že vás zasypou nabídky obskurních institucí, na stranu druhou je to ale výhoda – výběr je skutečně pestrý a svoje povinné ručení tím pádem najde každý.
Nenechávejte sjednání povinného ručení motocyklu na poslední chvíli, ale věnujte dostatek času porovnávání jednotlivých nabídek. Sledujte parametry jako výši plnění, spoluúčast nebo zmiňovaný roční nájezd.
Cena povinného ručení totiž není jediná věc, která vás zajímá. Výrazně levné pojištění v sobě většinou skrývá hned několik háčků a při řešení problémů se vám může nepříjemně prodražit.