Jméno Forza má v řadě jednostopých modelů značky Honda své nezaměnitelné místo. Historie tohoto prémiového skútru střední kategorie se datuje do roku 2000.
Vzhled a výbava
Nově tvarovaná kapotáž modelu Forza 350, u které byl kladen důraz nejen na vzhled, ale i na aerodynamické vlastnosti, a jejíž design byl přímo inspirován vlajkovou lodí řady – modelem Forza 750 – dodává tomuto stroji energický sportovní charakter kombinovaný s prémiovým vzhledem. Nové světlomety, rovněž inspirované designem modelu Forza 750, tvoří hlavní prvek nezaměnitelného vzhledu strojů Forza a vyznačují se čistými a jednoduchými designovými liniemi, jež podtrhují prémiový vzhled. Sedlo je umístěno ve výšce 780 mm; nabízí dostatek místa pro dvě osoby a díky poloze s nohama uvnitř stroje je jezdec ve větším bezpečí. Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby. Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu a/nebo vybavení do deště, zatímco druhá část poslouží pro uložení tašek o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. V tomto prostoru se také nachází USB zásuvka. Všechna světla jsou vybavena prémiovými LED diodami.
Aby mohl jezdec zůstat neustále ve spojení, je model Forza 350 vybaven systémem hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System, který mu zajišťuje propojení s jeho Android telefonem i během jízdy, díky čemuž je možné hlasem ovládat telefonní hovory, zprávy, hudbu a navigaci. Od modelového roku 2023 budou některé z funkcí systému HSVC dostupné i pro telefony s operačním systémem iOS. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání systému Honda Smartphone Voice Control je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti. Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 350 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem zamykat a odemykat také volitelný 45litrový vrchní kufr. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky odemkne a poté, co jezdec od stroje odejde, se opět zamkne. Je možné ho zamknout také přímo klíčem. Aby byl jeho vnitřní prostor co největší, je ovládací mechanismus umístěn na zadní části stroje. Přední a zadní ukazatele směru jsou vybaveny funkcí automatického vypínání a systémem výstražných světel pro nouzové brzdění (ESS). Pokud modulátor systému ABS zaznamená prudké brzdění, začnou zadní ukazatele směru rychle blikat, aby upozornily ostatní účastníky silničního provozu.
Nově navržený přístrojový panel je tvořen analogovým ukazatelem rychlosti a otáčkoměrem, mezi nimiž se nachází digitální displej, na kterém je možné zvolit jeden ze 3 režimů: 1) počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba, 2) denní počítadlo ujetých kilometrů, průměrná spotřeba a ukazatel času a 3) ukazatel venkovní teploty a informace o stavu baterie. Displej jezdce zobrazuje analogový rychloměr a otáčkoměr lemující digitální displej, který může přepínat mezi třemi režimy: 1) počítadlo km, zastávající dojezd a aktuální spotřeba. 2) denní počítadlo projetých km, přiměřená spotřeba a ukazatel času a 3) ukazovatel vnější teploty a informací o stavu baterie.
Motor
Motor eSP+ dosahuje díky rozsáhlému využití technologií pro snižování tření nejen vynikajících ekologických parametrů, ale také vysokého výkonu. Kapalinou chlazený čtyřventilový SOHC agregát o objemu 330 cm3 s přímým vstřikováním paliva disponuje maximálním výkonem 21,5 kW při 7 500 ot./min. a maximálním točivým momentem 31,5 Nm při 5 250 ot./min. Maximální rychlost dosahuje 137 km/h a sprint z klidu na vzdálenost 200 m Forza 350 zvládne za 10,4 s. Vrtání motoru je 77 mm, zdvih 70,8 mm; kompresní poměr činí 10,5:1. Válečkové vahadlo, radiální kluzná ložiska klikového hřídele a uzavřená kliková skříň jsou zárukou dlouhodobé spolehlivosti i vysokého výkonu. Lepšímu chlazení pístu napomáhá olejová tryska pocházející z modelu CRF450R, která rozstřikuje olej na spodní stranu pístu, čímž se zlepšuje časování zapalování a zvyšuje se účinnost spalování. Objem olejové náplně činí 1,8 litru. Vzduch je do škrticí klapky o průměru 36 mm přiváděn přes 5,5litrovou vzduchovou komoru. Sání zajišťuje efektivní přívod vzduchu do motoru a díky vířivému proudění ve válci je zajištěno rovnoměrnější prohoření paliva. Výfukové plyny z válce vycházejí přímým výfukovým potrubím a pro snížení protitlaku je tlumič výfuku opatřen dvěma samostatnými komorami. Vnitřní tření se podařilo dále snížit díky o 5 mm předsunutému válci, použití hydraulického nastavování vačkového řetězu a využití sacího čerpadla. Podobně jako u dalších výkonných strojů, i zde čerpadlo snižuje vnitřní tlak v motoru, snižuje promíchávání oleje a vyznačuje se nižšími sacími ztrátami a vnitřním rotačním třením. Vyvažovací hřídel dále snižuje vibrace a přispívá k hladké a příjemné jízdě.
Automatická odstředivá spojka přenáší sílu motoru na převodovku V-Matic s převodovými poměry zvolenými s ohledem na pružnou reakci v nízkých rychlostech a na dynamickou akceleraci. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem. Motor je také vybaven systémem nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC). Systém detekuje rozdíl mezi otáčkami předního a zadního kola, vypočítává případný prokluz a na základě těchto údajů upraví pomocí vstřikování točivý moment motoru tak, aby se obnovila trakce zadního kola. Systém HSTC lze zapnout nebo vypnout spínačem na levé rukojeti. Zásah systému HSTC při jízdě je indikován blikající ikonou „T“ na digitálním displeji. Spotřeba paliva činí pouhých 3,4 l/100 km (v režimu WMTC); 11,7litrová palivová nádrž tak umožňuje dojezd přes 340 km.
Podvozek
Srdce modelu Forza 350 tvoří robustní, avšak lehký rám z ocelových trubek, který je zárukou jistých jízdních vlastností. Rozvor činí 1 510 mm, sklon přední vidlice dosahuje 26,5° a závlek má hodnotu 89 mm. Chladič je s ohledem na lepší chlazení umístěn před palivovou nádrží, zatímco baterie se nachází mezi palivovou nádrží a schránkou pod sedlem, čímž přispívá k centralizaci hmoty. Pohotovostní hmotnost dosahuje 186 kg. Sedlo je umístěno ve výšce 780 mm, takže pozice jezdce je přirozeně vzpřímená a přispívá k vynikajícímu výhledu do všech stran. Řídítka jsou široká 754 mm, příď stroje je široká 580 mm a šířka v oblasti zrcátek dosahuje 860 mm – kompaktní rozměry usnadňují proplétání se provozem v rušných ulicích. Pružná 33mm teleskopická vidlice je doplněna dvěma zadními tlumiči s pětiúrovňovým nastavením předpětí, jež jsou spojeny s jednodílným hliníkovým kyvným ramenem. 15palcové přední kolo z hliníkové slitiny je obuto do pneumatiky o rozměru 120/70-15, zatímco 14palcové zadní kolo používá pneumatiku o rozměru 140/70-14, jež nabízí maximální trakci a jízdní komfort. Přední kolo je opatřeno jedním brzdovým kotoučem o průměru 256 mm, kterému sekunduje 240mm kotouč na zadním kole. Pro lepší kontrolu při brzdění na kluzkém povrchu je stroj vybaven dvoukanálovým systémem ABS.
Příslušenství
Pro model Forza 350 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:
- Barevně sladěný 45litrový vrchní kufr ovládaný inteligentním klíčem
- Barevně sladěný 35litrový vrchní kufr
- Zadní nosič (pro přímé upevnění)
- Vnitřní tašky
- Speciální sedlo
- Podlahový panel
- Vyhřívané rukojeti
- U-zámek
- Polepy kol
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | čtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený |
Zdvihový objem | 330 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání a zdvih | 77 mm x 70,8 mm |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Maximální výkon | 21,5 kW při 7 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 31,5 Nm při 5 250 ot./min. |
Olejová náplň | 1,8 l |
Úroveň hluku (dB) | Lurban 73,8 dB / Lwot 80,1 dB |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 11,7 l |
Emise CO2 v režimu WMTC | 79 g/km |
Spotřeba paliva | 3,4 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Kapacita baterie | 12V – 8,6 Ah |
Výkon alternátoru | 340 W |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Automatická odstředivá suchá spojka |
Typ převodovky | CVT |
Stálý převod | Klínový řemen |
RÁM | |
Typ | ocelový, trubkový |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 145 mm x 754 mm x 1 360 mm |
Rozvor kol | 1 510 mm |
Záklon rejdového čepu | 26,5° |
Závlek | 89 mm |
Výška sedla | 780 mm |
Světlá výška | 145 mm |
Pohotovostní hmotnost | 186 kg |
Poloměr otáčení | 2,4 m |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 33mm teleskopická inverzní vidlice, zdvih 125 mm |
Typ vzadu | dva tlumiče, zdvih 130 mm |
KOLA | |
Velikost ráfku přední | 15 palců, z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku zadní | 14 palců, z hliníkové slitiny |
Pneumatika vpředu | 120/70-15MC 56P |
Pneumatika vzadu | 140/70-14MC 68P |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Vpředu | Jeden dvoupístový třmen Nissin. Jeden 256mm kotouč |
Vzadu | Jeden jednopístový třmen Nissin. Jeden 240mm kotouč |
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA | |
Přístrojový panel | LCD panel, hodiny, dvě denní počítadla ujetých kilometrů, ukazatel spotřeby paliva, indikátor inteligentního klíče Honda SMART Key. |
Přední světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Konektivita | Ano |
USB | Ano |
Zabezpečení | Inteligentní klíč Honda Smart Key |
Další funkce | Inteligentní klíč Smart Key, HSTC, elektricky nastavitelný plexi štít, ESS |