Nejnovější Honda NT1100 pro rok 2022 nabízí pohodlí, agilitu, výkon a potěšení z jízdy

2022 HONDA NT1100

Na trh přichází nový cestovní motocykl značky Honda. Jako základ konstruktéři použili srdce z modelu CRF1100L Africa Twin. Díky tomu NT1100 staví na platformě, která nabízí pohodlí, agilitu, výkon a potěšení z jízdy.

Koji Kiyono, vedoucí projektu NT1100: „Ve společnosti Honda již mnoho let důsledně pečujeme o jezdce, kteří chtějí ‚tradiční‘ cestovní motocykl. Naše předchozí modely Pan European a Deauville si během let získaly řadu velmi věrných stoupenců. Proto, když přišel čas navrhnout nový cestovní model, chtěli jsme vytvořit něco, co by tyto zájemce o tradiční cestovní stroje oslovilo a zaujalo. Zároveň jsme však chtěli vyvolat touhu u jezdců všech věkových skupin a všech chutí, kteří hledají zcela nový, všestranný a zábavný motocykl. Proto jsme vytvořili novou NT1100, jež nabízí moderní a výkonný motor, zábavný a skvěle ovladatelný podvozek, balík moderních technologií i svěží a výrazný vzhled. Doufáme, že co nejvíce nových jezdců bude chtít všechny schopnosti tohoto skvělého stroje prozkoumat na maximum.“

Mohlo by vás zajímat:  Rekordní víkend na Mistrovství světa Superbiků v Mostě

Model NT1100 byl od počátku navržen jako agilní sportovní stroj, který je díky účinné aerodynamické ochraně a ergonomii zaměřené na komfort jezdce vhodný i pro celodenní pobyt v sedle. Elegantní a sofistikovaný design se vyznačuje výraznými plochami, které zdůrazňují hlavní linie. Pro design modelu NT1100 je charakteristická dynamická elegance od přídě až po záď. A štíhlé proporce tohoto motocyklu jsou samozřejmě zároveň funkční, výsledkem čehož je prvotřídní zážitek z jízdy.

Standardně montované horní a dolní deflektory chrání paže a nohy jezdce před větrem a před povětrnostními vlivy. Štít nabízí možnost nastavení výšky a sklonu do 5 poloh, přičemž rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší polohou činí 164 mm. V dolní poloze je proud vzduchu směrován do oblasti ramen, v nejvyšší poloze pak štít proud vzduchu odklání přes přilbu jezdce. Součástí standardní výbavy jsou vyhřívané rukojeti i tempomat. Jezdec po usednutí za řídítka do stroje „zapadne“ a díky kapotáži je výborně chráněn. Široké a tlusté sedlo nabízí luxusní posezení pro dvě osoby; výška sedla dosahuje 820 mm. Ze zadního nosiče vystupuje velké zadní madlo pro spolujezdce.

Tlumič výfuku je umístěn co nejníže, aby bylo možné maximalizovat objem kufrů. Právě standardně dodávané demontovatelné boční kufry představují jeden z hlavních rysů modelu NT1100. Jejich štíhlá konstrukce usnadňuje pohyb v hustém městském provozu – v nejširším místě kufrů má motocykl na šířku pouhých 901 mm. Kufry mají objem 33 litrů (levý) a 32 litrů (pravý).

Jasný a dobře čitelný 6,5palcový TFT dotykový displej nabízí 3 režimy zobrazení údajů; GOLD zobrazuje všechny číselné údaje a informace o zvolených režimech. SILVER klade důraz na ukazatel rychlosti a otáčkoměr, BRONZE pak má ve svém středu otáčkoměr. Pro každý režim je k dispozici definovaná barva pozadí, jezdec si může alternativně zvolit pozadí černé nebo bílé. Technologie Apple CarPlay®, Android Auto® a konektivita prostřednictvím Bluetooth umožňují prostřednictvím TFT displeje přístup k funkcím chytrého telefonu.

Seznam prémiové výbavy završuje kompletní LED osvětlení (se světlem pro denní svícení), ukazatele směru s funkcí automatického vypínání a výstražná světla pro nouzové brzdění; praktické doplňky zahrnují USB zásuvku, centrální stojan a 12V zásuvku.

Základ modelu NT1100 je dostatečně robustní a prověřený v praxi – jedná se o ocelový dvoukolébkový rám s přišroubovaným hliníkovým podsedlovým rámem, který pochází z modelu CRF1100L Africa Twin. S ohledem na všestrannost a sportovní zaměření NT1100 bylo terénní odpružení staršího sourozence nahrazeno silniční výbavou a strmější geometrií řízení. 43mm kazetová inverzní vidlice Showa disponuje zdvihem 150 mm a nabízí možnost nastavení předpětí pružiny. Stejně jako vidlice, také zadní centrální tlakový tlumič Showa nabízí zdvih v ose kola 150 mm; jeho píst má průměr 14 mm. Pro snazší cestování se spolujezdcem a/nebo se zavazadly je nastavení pružiny možné hydraulicky na dálku. Kola jsou vyrobena z lehké slitiny odlévané do pískových forem, jež umožňují vytvoření duté střední části náboje u předního kola. Konstrukce s protínajícími se paprsky (jež jsou s ráfkem spojeny diagonálně) přináší několik výhod: při jízdě v přímém směru vyhlazuje vibrace z vozovky, a zároveň nabízí potřebnou tuhost při průjezdu zatáčkami. Pneumatiky mají rozměr 120/70-17 vpředu a 180/55-17 vzadu. Rozvor kol má hodnotu 1 535 mm, sklon přední vidlice a závlek pak 26,5°/108 mm a světlá výška dosahuje 175 mm. Pohotovostní hmotnost verze NT1100 s manuální převodovkou je 238 kg, verze s převodovkou DCT pak váží 248 kg. Do dvou 310mm předních kotoučů se zakusují lehké čtyřpístové radiálně upevněné třmeny. Zadní 256mm kotouč je spojen s jednopístovým třmenem. Brzdy jsou vybaveny systémem ABS.

Motor

Řadový dvouválcový motor SOHC s 8 ventily a s objemem 1 084 cm3 u NT1100 je osvědčený agregát pocházející z modelu CRF1100L Africa Twin. Maximální výkon dosahuje 75 kW při 7 250 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 104 Nm při 6 250 ot./min. Kompresní poměr je shodný a dosahuje 10,1 : 1. Další společnou vlastností je 270° fázování klikového hřídele a nerovnoměrné intervaly zapalování. Řízení motoru zajišťuje elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) a o přísun paliva se stará elektronická jednotka PGM-FI. Rozdíl v naladění motoru oproti modelu Africa Twin, kterého si jezdec ihned všimne, spočívá v optimalizaci délky sacích kanálů a vnitřní konstrukce tlumiče výfuku. Cílem těchto úprav byl nejen příjemný zvuk v nízkých otáčkách, ale i hladká a dynamická akcelerace či komfortní jízda vyššími rychlostmi. To vše jsou skvělé vlastnosti vzhledem k účelu, pro který byl model NT1100 navržen.

Kliková skříň je dělená vertikálně a vodní čerpadlo je umístěno v pouzdře spojky, zatímco termostat je integrován v hlavě válců. Motory pro manuální i DCT verzi mají stejnou klikovou skříň a liší se pouze několika vnějšími detaily. Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů. Vodní a olejové čerpadlo je poháněno vyvažovacím hřídelem. Snímač na klikovém hřídeli se zuby rozmístěnými v intervalech 10° řídí detekci vynechání zapalování, což je důležité pro plnění požadavků OBD2/EURO5. Senzory lineárního proudění spalin (Linear Air Flow – LAF) umístěné ve svodech, jež jsou pro plnění normy EURO5 nezbytné, poskytují přesné údaje o složení směsi vzduchu a paliva.

Mohlo by vás zajímat:  2025 Honda CB1000 Hornet SP

Elektronicky řízená škrticí klapka TBW umožňuje ovládání výkonu a charakteru motoru zásahy systémů nastavitelné kontroly trakce (HSTC) a systému pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control). Jezdec může volit ze 3 přednastavených režimů, které pokrývají širokou škálu jízdních podmínek, a ze 3 úrovní řízení výkonu a brzdění motorem. Úroveň 1 u každého parametru přitom značí maximální hodnotu. V případě stabilizačního systému HSTC a systému pro zamezení zvedání předního kola úroveň 3 znamená nejvyšší míru zásahů. Výběr režimu se provádí tlačítky na levé rukojeti; při zásahu systému HSTC se na přístrojovém panelu rozsvítí kontrolka.

  • URBAN je standardní režim, který nabízí univerzální střední nastavení výkonu motoru i brzdění motorem.
  • RAIN snižuje výkon a brzdnou sílu motoru pro ještě více jistoty na mokrém nebo kluzkém povrchu.
  • TOUR poskytuje plný výkon motoru a standardní úroveň brzdění motorem pro dynamickou akceleraci při jízdě se spolujezdcem a se zavazadly.
  • V režimech USER 1 a 2 si může uživatel jednotlivé parametry nastavit podle svých požadavků. Po nastavení je režim USER automaticky uložen, takže není zapotřebí vše znovu nastavovat při každém zapnutí zapalování.

Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 společnost Honda v Evropě prodala přes 200 000 motocyklů vybavených touto technologií. Přijetí této technologie zákazníky potvrzuje fakt, že v rámci celé modelové řady značky Honda dalo plných 53 % zákazníků v roce 2020 před manuální převodovkou přednost verzi DCT. Systém se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce, a především možnost většího soustředění výhradně na správnou stopu, zatáčení, body pro brzdění a akceleraci. Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – funguje buď jako automatická převodovka (AT) s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, nebo jako manuální převodovka (MAN), kdy jezdec může sám řadit tlačítky na levé rukojeti. V režimu AT může jezdec vybírat ze dvou režimů: režim D nabízí bezstarostnou jízdu a nejnižší možnou spotřebu paliva. Režim S nabízí výběr ze 3 úrovní sportovního způsobu řazení. Úroveň 1 je nejmírnější, kdy ke změně rychlostního stupně dochází ve středních otáčkách. Oproti tomu úroveň 3 je nejagresivnější a nechává motor pracovat ve vysokých otáčkách. Úroveň 2 je pak kompromisem mezi oběma výše uvedenými. Preferované nastavení se rovněž automaticky uloží.

Mohlo by vás zajímat:  Světový šampion Krajčovič bude řádit v Pardubicích

Pro model NT1100 bude k dispozici široká řada originálního příslušenství včetně rychlořazení s automatickým meziplynem či hliníkových dekoračních panelů pro zavazadla. Aby si každý majitel mohl svou Hondu NT1100 snadno přizpůsobit svým představám, jsou k dispozici také 3 pakety výbavy (každou z položek obsažených v těchto paketech lze rovněž zakoupit samostatně.

MOTOR
TypKapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou uni-cam
Zdvihový objem1084 cm3
Vrtání x zdvih92 mm x 81,5 mm
Kompresní poměr10,1 : 1
Maximální výkon75 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment104 Nm při 6 250 ot./min.
Úroveň hlukuL-město 73,6 dB, L-wot 78,4 dB – MAN;
L-město 73,6 dB, L-wot 79,4 dB – DCT
Olejová náplň4,8 – MAN
5,2 – DCT
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže20,4 l
Emise CO2116 g/km MAN

110 g/km DCT

Spotřeba paliva5 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie12 V / 11,2 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá lamelová spojka
Typ převodovkyMAN: 6stupňová manuální převodovka
DCT: 6stupňová dvouspojková převodovka
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypDvoukolébkový
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2 240 x 865 x 1 360 mm (se štítem v dolní poloze)
Rozvor kol1 535 mm
Záklon rejdového čepu26,5°
Závlek108 mm
Výška sedla820 mm
Světlá výška175 mm
Pohotovostní hmotnost238 kg – MAN
248 kg – DCT
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu43mm vidlice Showa SFF-BP s nastavením předpětí otočným ovladačem, zdvih 150 mm
Typ vzaduJednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí, zdvih zadního kola 150 mm
KOLA
Typ vpředuVícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Typ vzaduVícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Pneumatika vpředu120/70R17 M/C
Pneumatika vzadu180/55R17 M/C
BRZDY
Systém ABS, Typ2kanálový systém ABS
Typ vpředuRadiálně umístěný čtyřpístový brzdový třmen, dva 310mm plovoucí kotouče
Typ vzaduJednopístový třmen, jeden 256mm kotouč
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej a sekundární LCD ukazatel
Zabezpečovací systémHISS
SvětlometLED se světlem pro denní svícení
Zadní světloLED
KonektivitaApple CarPlay & Android Auto
USBUSB
12V zásuvkaAno
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínáníAno
RychlořazeníPříslušenství
TempomatAno
Další funkce5 jízdních režimů