Honda CRF1100L Africa Twin, modelový rok 2022

22YM CRF1100L AFRICA TWIN

Uplynuly již více než tři dekády od chvíle, kdy do Evropy poprvé vstoupila Honda XRV650 Africa Twin, a přestože stroj, který dnes nese toto jméno (představený v roce 2016 jako CRF1000L Africa Twin), je od kol až po zrcátka zcela novým strojem, bezezbytku zdědil esenci a ducha toho, díky čemu si tehdejší originál získal takovou oblibu. CRF1100L Africa Twin pro rok 2020 prošla rozsáhlými úpravami s důrazem na schopnosti při jízdě v terénu, takže její vzhled i chování se ještě více přiblížily skutečnému rallye stroji.

Agresivní a kompaktní. Dvě slova, kterými lze shrnout proporce modelu Africa Twin ve stylu rallye strojů. A obě mají svůj důvod – lepší chování při jízdě v terénu. Plexi štít je nízký, což usnadňuje sledování cesty před strojem, a ačkoli sedlo zůstalo ve výšce 850-870 mm, řídítka (oproti modelovému roku 2020 posunutá o 22,5 mm výše) jezdci poskytují vzpřímenější polohu, lepší výhled a pohodlnější ovládání stroje vsedě i vstoje. Zadní část je mimořádně štíhlá a úzké sedlo bylo pečlivě vytvarováno tak, aby jezdec mohl snadno dosáhnout na zem a pohybovat se na stroji vpřed a vzad. Vysoko umístěné zdvojené LED světlomety vydávají pronikavý světelný kužel a jsou navíc vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla, čímž zvyšují bezpečnost bez ohledu na podmínky. Chrániče řídítek jsou součástí standardní výbavy.

Barevný 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej (MID) umožňuje jezdci ovládání všech systémů stroje Africa Twin, přičemž v levé horní části obrazovky je k dispozici nabídka všech jízdních režimů. MID lze navíc přizpůsobit tak, aby zobrazoval různé úrovně informací týkajících se zvoleného jízdního režimu, a jeho ovládání je snadné i v rukavicích. Toto rozhraní zahrnuje technologie Apple CarPlay® a Android Auto®, které umožňují používání chytrého telefonu prostřednictvím dotykového displeje Na displeji je možné zobrazit a ovládat i navigační aplikace a prostřednictvím Bluetooth hands-free na přilbě lze telefonovat či přijímat hovory. Samotný telefon se připojuje do USB nabíjecí zásuvky na pravé straně MID. K dispozici je také bezdrátová Bluetooth hands-free konektivita, přičemž veškeré ovládání se provádí tlačítky na levé rukojeti. Přední a zadní ukazatele směru jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel. Při náhlém zpomalení při rychlostech nad 50 km/h začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu. Navíc mají nově také funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout. Funkci automatické deaktivace je možné v rozhraní MID vypnout. Standardně dodávaný tempomat usnadňuje dlouhé přejezdy po dálnicích.

Motor

Základní architektura řadového dvouválce s 8 ventily a s rozvodem SOHC zůstala pro rok 2020 zachována, zdvihový objem však vzrostl z 998 na 1 084 cm3. Tím se podařilo dosáhnout nárůstu maximálního výkonu ze 70 kW na 75 kW při 7 500 ot./min. a maximální točivý moment vzrostl z 99 Nm na 105 Nm při 6 250 ot./min. Co je důležitější, zřetelný nárůst výkonu i točivého momentu v rozmezí od 2 500 ot./min. až k červenému poli je opravdu citelný. Zvětšení zdvihového objemu bylo dosaženo prodloužením zdvihu ze 75,1 mm na 81,5 mm, vrtání zůstalo zachováno na hodnotě 92 mm. Kompresní poměr dosahuje 10,1 : 1. K úspoře hmotnosti přispělo použití hliníkového válce. Díky dalším úsporám hmotnosti na převodovce a na jiných místech je 1 084cm3 motor s manuální převodovkou oproti dosavadní konstrukci o 2,5 kg lehčí a motor s převodovkou DCT je lehčí o 2,2 kg. Také hlava válců byla zcela přepracována a motor byl vybaven novou škrticí klapkou o průměru 46 mm. Vrtání a rozestup válců byly upraveny tak, aby byl vytvořen hladký profil sání. Nastavení elektronické řídicí jednotky ECU bylo aktualizováno a úhel vstřikovačů byl upraven tak, aby bylo zajištěno přímé vstřikování paliva do nově vytvarovaných spalovacích komor se dvěma svíčkami. Klíčové součásti motoru zůstaly nezměněny. Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z motokrosového závodního modelu CRF450R a malá výška litých vačkových hřídelů přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy válců a celého motoru.

Mohlo by vás zajímat:  Nová řada závodních off-roadových motocyklů Yamaha pro rok 2022

Motor modelu Africa Twin dostal v roce 2018 technologii elektronického řízení škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW), která umožňuje mnohem přesnější řízení výkonu motoru a jeho charakteru, a dále rozšířený systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) regulující přilnavost zadního kola; pro rok 2020 byl tento systém dále rozvinut tak, aby byl schopen spolupracovat s šestiosým snímačem setrvačných sil IMU*. Elektronický systém nabízí 4 úrovně výkonu a 3 úrovně brzdění motorem. Systém HSTC disponuje sedmi úrovněmi, míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení/náklonu) dodávaná v reálném čase systémem IMU. Rozestupy mezi jednotlivými úrovněmi byly optimalizovány tak, aby měl jezdec možnost jemnějšího nastavení úrovně prokluzu zadního kola při jízdě v terénu. Systém HSTC je také možné zcela vypnout. Další funkcí představenou v roce 2020 je systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control). Jednotka IMU opět měří úhel podélného náklonu i rychlost naklánění a na základě těchto dat prostřednictvím elektronicky řízené škrticí klapky reguluje točivý moment motoru. Jezdec může volit ze 3 úrovní zásahu tohoto systému. Úroveň 1 umožňuje úmyslné zvednutí předního kola, ale potlačuje všechny prudké pohyby. V úrovni 3 je jakékoliv zvedání předního kola zcela potlačeno a úroveň 2 se nachází uprostřed mezi oběma extrémy. Systém pro zamezení zvedání předního kola je také možné zcela vypnout.

Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: TOUR, URBAN, GRAVEL a OFF-ROAD, které pokrývají většinu jízdních podmínek a situací. Dále jsou k dispozici dva nastavitelné režimy USER s možností uložení vlastních nastavení. Některé parametry lze měnit i v rámci přednastavených jízdních režimů – HSTC mezi úrovněmi 1-7 (plus vypnuto), systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control) mezi úrovněmi 1-3 (plus vypnuto) a úroveň vzorce řazení převodovky DCT v režimu S mezi úrovněmi 1-3.  

Režim TOUR kombinuje nejvyšší úroveň výkonu (1) pro jízdy s plně naloženým motocyklem se spolujezdcem a zavazadly, střední úroveň brzdění motorem (2) s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici. Režim URBAN je určen pro různorodé požadavky a využívá střední úroveň výkonu (2) a brzdění motorem (2) v kombinaci s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici. Režim GRAVEL nabízí nejnižší úroveň výkonu (4) a brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; v tomto případě nelze systém ABS pro zadní kolo vypnout. Režim OFF-ROAD využívá střední úroveň výkonu (3) a nejnižší úroveň brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; systém ABS pro zadní kolo lze vypnout. Uživatelské režimy USER 1 a 2 nabízejí jezdci možnost dvou zcela individuálních nastavení – může vybírat z úrovní výkonu 1–4 a úrovní brzdění motorem 1–3, a dále nastavovat parametry systému HSTC, systému pro zamezení zvedání předního kola a ABS (pro jízdu na silnicích a v terénu). Režim USER 1 standardně začíná s úrovní výkonu a brzdění motorem 2, režim USER 2 má nastavenou úroveň výkonu 4 a úroveň brzdění motorem 3.

Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 společnost Honda v Evropě prodala přes 200 000 motocyklů vybavených touto technologií. Důkazem přijetí této technologie zákazníky je i to, že v roce 2020 DCT verze modelu Africa Twin (včetně verze Adventure Sports) představovaly 47 % z celkového počtu prodaných kusů. Unikátní systém převodovky DCT se vyznačuje super rychlým, plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S nabízí tři úrovně pro sportovnější jízdu, kdy řídicí jednotka motoru umožňuje jeho větší vytáčení před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň a při zpomalování naopak podřazuje dříve, čímž je dosaženo účinnějšího brzdění motorem. V režimech D nebo S může jezdec řazení kdykoliv manuálně ovlivnit – stačí kdykoliv zvolit požadovaný rychlostní stupeň pomocí ovládacích tlačítek na levé rukojeti. Převodovka DCT se pak v závislosti na otevření škrticí klapky, rychlosti jízdy a zařazeném rychlostním stupni ve vhodný okamžik sama vrátí do automatického režimu. Další funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu. Pro modelový rok 2020 byla převodovka DCT u verze CRF1100L Africa Twin vybavena systémem detekce průjezdu zatáčkou. Pokud jednotka IMU zjistí, že motocykl zatáčí, systém mírně upraví program řazení tak, aby změny rychlostních stupňů byly co nejvíce přirozené.     

Mohlo by vás zajímat:  KTM 450 Rally Factory Replica se představuje pro modelový rok 2022

Podvozek

Samotným srdcem vylepšených vlastností nového modelu Africa Twin na silnici i v terénu je šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil Bosch MM7.10 (IMU), jež se nachází v samotném středu stroje. Toto zařízení v reálném čase měří úhel a rychlost naklánění, úhel a rychlost podélného náklonu a úhel a rychlost stáčení. Trakce zadního kola je řízena prostřednictvím systémů TBW a HSTC, přilnavost předního kola při brzdění zajišťuje ABS umožňující brzdění v zatáčkách, jeho stabilitu pak systémy pro zamezení zvedání předního a zadního kola. Kromě doplnění systému IMU konstruktéři značky Honda pro rok 2020 kompletně přepracovali pevnost i tuhost ocelového dvoukolébkového rámu, a to zejména s důrazem na schopnosti v terénu. Zároveň s tím však došlo ke zlepšení všech parametrů ovlivňujících chování stroje na silnici. Tuhost kolem hlavy řízení byla optimalizována s ohledem na kontrolu nad přilnavostí předního kola; hlavní nosníky jsou štíhlejší a přímější a odstraňují potřebu přední příčné trubice. Přišroubovaný hliníkový pomocný rám (lakovaný v červené barvě) nahrazuje integrální ocelovou konstrukci předchozího řešení a je o 40 mm štíhlejší při šířce 195 mm – což je klíčové pro snazší dosažení na zem. Lehčí hliníkové kyvné rameno – které vychází z konstrukčního řešení použitého u modelu CRF450R – zlepšilo trakci zadního kola a pocit kontroly nad strojem. Se zdvihem 230 mm nabízí 45mm převrácená kazetová vidlice Showa dostatek prostoru pro pohlcování nerovností a vyznačuje se upraveným nastavením vnitřních komponent, které zlepšuje výkony na silnici i v terénu. Tlumení v kompresi i v odskoku je plně nastavitelné. Litá hliníková hlava vidlice a kované spodní upevnění vidlice – propojené dutou hliníkovou trubkou – jsou k jednotlivým ramenům vidlice připevněny šrouby v horní a dolní části. Také zadní tlumič Showa byl upraven, zajišťuje zdvih osy kola 220 mm a vyznačuje se 46mm válcem a samostatnou nádržkou pro stabilní tlumení i při jízdě v extrémním terénu. Předpětí pružiny lze regulovat otočným prvkem na těle tlumiče; tlumení v odskoku a kompresi je rovněž plně nastavitelné.

  1. Technické parametry
Mohlo by vás zajímat:  Honda CB500X, modelový rok 2022
MOTOR
Typ Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec SOHC s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou Uni-cam
Zdvihový objem 1 084 cm3
Vrtání x zdvih 92 mm x 81,5 mm
Kompresní poměr 10,1 : 1
Maximální výkon 75 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment 105 Nm při 6 250 ot./min.
Úroveň hluku L-město 73,5 dB, L-wot 79,2 dB – MAN;
L-město 73,6 dB, L-wot 79,4 dB – DCT
Olejová náplň 4,8 / 4,3 (5,2/4,7 u DCT)
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace PGM-FI
Objem palivové nádrže 18,8 l
Emise CO2 112 g/km MAN 

110 g/km DCT

Spotřeba paliva 4,9 l/100 km MAN

4,8 l/100 km DCT

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startování Elektrické
Kapacita baterie 12 V-6 Ah Li-ion baterie (20 hod.)
Výkon alternátoru  0,49 kW / 5000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky Mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka

DCT–2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami

Typ převodovky 6stupňová manuální (6stupňová převodovka DCT)
Stálý převod Semi-dvojitá kolébka
RÁM
Typ Semi-dvojitá kolébka
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V) 2 330 mm x 960 mm x 1 395 mm
Rozvor kol 1 575 mm
Záklon rejdového čepu 27,5°
Závlek 113 mm
Výška sedla 850/870 mm (volitelné snížené sedlo 825 mm, volitelné zvýšené sedlo 895 mm)
Světlá výška 250 mm
Pohotovostní hmotnost 229 kg (DCT 240 kg)
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu 45mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm.
Typ vzadu Jednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm
KOLA
Typ vpředu 21M/C x 2,15 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Typ vzadu 18M/C x 4,00 hliníkový ráfek s drátěným výpletem
Velikost ráfku přední 21″
Velikost ráfku zadní 18″
Pneumatika vpředu 90/90-21M/C 54H (dušová)

(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET)

Pneumatika vzadu 150/70R18M/C 70H (dušová)

(Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER/ AX41T Metzler KAROO STREET)

BRZDY
Systém ABS, Typ 2kanálový s IMU
Režim ABS nastavitelný pro jízdu na silnici a v terénu
Typ vpředu Dva 310mm vlnovité hydraulické kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny se sintrovanými destičkami
Typ vzadu 256mm hydraulický kotouč s 1pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel LCD panel, 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej
Zabezpečovací systém Imobilizér, alarm (volitelná výbava)
Světlomet LED
Zadní světlo LED
Elektrická soustava Světla pro denní svícení, Bluetooth audio a Apple Carplay®, Android Auto®, USB zásuvka, automatické vypínání ukazatelů směru, tempomat, nouzová brzdová světla, IMU, HSTC, systém pro zamezení zvedání předního kola
Foto:Honda Motor Europe Ltd. Zdroj:Honda Motor Europe Ltd.