Honda CRF450R pro rok 2022 se představuje

21YM HONDA CRF450R

Honda CRF450R představuje etalon v kategorii motokrosových strojů již od prvního uvedení v roce 2002. Z hlediska technologií se tento stroj neustále vyvíjel. V modelovém roce 2017 v rámci vývojové koncepce „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (První na startu!) prošel tento celoevropsky oblíbený open-class MX stroj kompletní modernizací, v rámci níž získal zcela nový podvozek a díky novému motoru došlo k významnému nárůstu maximálního výkonu. V modelovém roce 2018 přibyl standardně montovaný praktický elektrický startér a v modelovém roce 2019 došlo k dalšímu nárůstu výkonu a točivého momentu díky hlavě válce vyvinuté ve spolupráci s týmem HRC. Zároveň byl stroj vybaven technologií HRC Launch Control pro optimalizaci rozjezdu. V roce 2020 model CRF450R získal systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC).

Rozsáhlé úpravy modelu CRF450R pro rok 2021 vycházely z vývojového tématu „RAZOR-SHARP CORNERING“ (průjezd zatáčkami ostrý jako břitva) a zaměřily se zejména na vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách, na co nejpřesnější ovladatelnost a na ergonomii pro jezdce. Tuhost nového (o 2 kg lehčího) rámu a kyvného ramene byly kvůli lepšímu chování v zatáčkách propojeny s užší geometrií podvozku a vyšší světlou výškou. Motor využívající know-how týmu HRC se vyznačoval silným točivým momentem v nízkých a středních otáčkách, zatímco revidovaný dekompresní systém mu zajistil lepší akceleraci z nízkých otáček. Nová hydraulická spojka a komplexní elektronika zlepšily ergonomii inovovaného modelu, což přispělo ke snazším průjezdům zatáčkami konzistentní rychlostí. Tuto vlastnost ocenili nejen profesionální závodníci, ale i motokrosoví nadšenci všech výkonnostních kategorií, neboť jim pomohla dosahovat lepších časů v jednotlivých kolech.

Mohlo by vás zajímat:  První kroky KRT v testování 2021

Pro modelový rok 2022 zůstal podvozek modelu CRF450R nezměněn. Výjimkou jsou vnitřní úpravy odpružení Showa na obou kolech. Cílem vývojářů pro rok 2022 bylo zajistit výrazně lepší „oporu“ zvýšením světlé výšky při tlumení v kompresi jak u předního, tak u zadního kola, a zároveň optimalizovat vyvážení mezi přední a zadní částí stroje. 49mm inverzní vidlice Showa AF2 s vinutými pružinami je odvozena od továrních jednotek určených pro MX závodní týmy v japonském šampionátu. V rámci úprav pro rok 2021 vidlice získala o 5 mm vyšší zdvih (na 310 mm) a vyšší tuhost úponů hřídele kola. Pro rok 2022 byl ventil nízkorychlostního tlumicího prvku upraven tak, aby byla zvýšena tuhost tlumení nejen v kompresi, ale i v odskoku. Množství oleje se snížilo o 8 cm3 na 380 cm3; k dispozici je nově 13 poloh nastavení odskoku (namísto dosavadních 15) a 15 poloh pro nastavení komprese (stejně jako dosud). Kompletně přepracované ventily zadního tlumiče Showa MKE AF2 včetně těsnění pro nízké až střední a pro vysoké rychlosti přispěly k celkově tužšímu nastavení tlumení v kompresi. Nově je k dispozici 11 poloh pro nastavení odskoku (oproti 8 u předcházející verze) a 6 pro nastavení vysoko- a nízkorychlostní komprese (oproti dosavadním 12). Objem oleje vzrostl o 1 cm3 na 422 cm3.

V roce 2021 došlo k významnému zlepšení ergonomie jednotlivých částí motocyklu. Díky užším hlavním podélníkům se podařilo hmotnost hlavního rámu snížit o 700 g, zatímco nová konstrukce podsedlového rámu pomohla ušetřit dalších 320 g. Také dynamika podvozku se posunula na novou úroveň: zatímco torzní tuhost zůstala zachována, boční tuhost poklesla o 20 % pro rychlejší průjezdy zatáčkami, lepší trakci a vyšší přesnost řízení. Vrchní a spodní body upevnění vidlice byly upraveny s ohledem na větší pružnost, rychlejší zatáčení a lepší pocit kontroly. Hliníkové kyvné rameno Pro-Link má nově tuhost upravenou tak, aby odpovídala vlastnostem rámu. Pro snazší pohyb při jízdě na stroji došlo ke zkrácení sedla, které je zároveň lehčí a jeho zadní část se nachází o 10 mm níže, než u předchozí verze. Sedlo se zároveň snáze demontuje a instaluje, ke snazší údržbě přispívá také to, že kapotáž je na každé straně upevněna pouze čtyřmi 8mm šrouby.

Kryty chladiče, které byly kvůli zajištění maximálního průtoku vzduchu navrženy s využitím technologie CFD (Computational Flow Dynamics), jsou vyrobeny z jednoho kusu plastu a jejich součástí je i spodní průduch. Mřížka chladiče je optimalizována s ohledem na co nejlepší průtok vzduchu. Titanová nádrž pojme 6,3 litru paliva.

Mohlo by vás zajímat:  Nové Aprilia Tuono V4/V4 Factory a Aprilia RSV4/RSV4 Factory se představují pro rok 2021

Standardně montovaná lehká řídítka Renthal Fatbar nabízejí optimální komfort. Horní objímka nabízí dvě polohy pro upevnění řídítek, díky čemuž je lze posunout o 26 mm vpřed nebo vzad. Pokud se držák otočí o 180°, lze řídítka posunout o dalších 10 mm od základní polohy, takže jezdec má k dispozici čtyři individuální pozice.

Dvoupístový přední brzdový třmen je vybaven písty o průměrech 30 a 27 mm a přední vlnovitý kotouč má průměr 260 mm. Spolu s brzdovou hadicí vyznačující se nízkou roztažností je tato kombinace zárukou jistoty při brzdění i konzistentního brzdného výkonu. Jednopístový zadní brzdový třmen spolupracuje s 240mm vlnovitým kotoučem. Hliníkové ráfky DID s drátěným výpletem jsou lakovány černou barvou. Přední ráfek má rozměr 21 x 1,6 palce a zadní 19 x 2,15 palce. Zadní kolo je od modelového roku 2021 lehčí a pevnější a je standardně obuto do pneumatik Dunlop MX33F/MX33 určených pro lehčí terén. Sklon přední vidlice a závlek zůstaly zachovány na hodnotách 27,1°/114 mm, rozvor činí 1 481 mm a světlá výška dosahuje 336 mm. Hmotnost bez náplní činí 105,8 kg. 

Čtyřventilový motor Unicam o objemu 449,7 cm3 vstupuje do roku 2022 beze změn, jediné úpravy se dotkly map řídicí jednotky ECU, které zlepšují lineární ovládání škrticí klapky a posouvají o kus dále vylepšení z roku 2021. Oproti tomu změny pro rok 2021 byly velmi významné. Nárůst (až o 0,6 kW) maximálního výkonu nad 5 000 ot./min. doprovázený silnějším zátahem v nižších otáčkách byl výsledkem zvětšení vzduchové komory o 1,8 litru na celkové 4,1 litru na „čisté“ straně. Úhel vstřikovače se změnil ze 30° na 60°, díky čemuž dochází ke vstřikování paliva až do zadní části škrticí klapky, ke zvýšení účinnosti sání, ochlazování přiváděné směsi a zejména k citlivějšímu ovládání plynu. Nový byl také dekompresní systém: jeho protizávaží se posunulo z pravé strany vačkového hřídele na levou stranu, čímž byl zajištěn stabilnější běh motoru při nízkých otáčkách a jeho vyšší odolnost proti nechtěnému zhasnutí. Největší změnou pak byly dva výstupní otvory výfuku: podobně jako u CBR1000RR-R Fireblade tyto otvory získaly oválný tvar, který se oproti kruhovému vyznačuje lepší účinností. Svod je navíc veden o 74 mm blíže k ose stroje a jeden tlumič výfuku je vybaven dvěma rezonátory, které snižují hluk a zároveň zvyšují výkon. Systém HSTC má u CRF450R za úkol minimalizovat prokluz zadního kola (a tedy ztráty hnací síly) a maximalizovat trakci. Systém nevyužívá senzor otáček kola a při regulaci výkonu jezdci zachovává kontrolu nad plynem; ke zpomalení časování zapalování a k regulaci jednotky PGM-FI dojde v případě, kdy rychlost nárůstu otáček překročí nastavenou hranici.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna motorcycles rozšiřuje modelovou řadu Svartpilen zcela novým Svartpilen 125

Tři dostupné režimy se liší v úrovni regulace hnací síly při různých jízdních podmínkách:

  • V režimu 1 systém zasahuje nejméně a po nejdelší době, což je užitečné pro omezení prokluzu kola a pro zachování kontroly v prudkých zatáčkách.
  • V režimu 3 systém zasahuje rychleji a výrazněji, což se hodí především na kluzkém, blátivém povrchu.
  • Režim 2 se z hlediska rychlosti a intenzity zásahu přirozeně nachází uprostřed mezi režimy 1 a 3.

Indikátor systému Launch Control, výstraha systému EFI, tlačítko pro výběr režimu systémů HSTC a EMSB, či LED indikátor se nacházejí na levé rukojeti. Stiskem a podržením tlačítka HSTC na dobu 0,5 s se systém přepne do dalšího režimu, který je indikován zelenou LED diodou – 1 bliknutí pro režim 1, 2 pro režim 2 a 3 pro režim 3 – tím je výběr potvrzen. Systém HSTC je také možné zcela vypnout. Po nastartování motoru systém automaticky zvolí naposledy vybrané nastavení. HRC Launch Control nabízí každému jezdci to nejlepší pro rychlý start a disponuje 3 režimy, z nichž je možno vybírat:

  • Úroveň 3 – 8 250 ot./min., blátivé podmínky / nováček
  • Úroveň 2 – 8 500 ot./min., suché podmínky / standard
  • Úroveň 1 – 9 500 ot./min., suché podmínky / expert

Aktivace systému HRC Launch Control je snadná: pro zapnutí stačí smáčknout páčku spojky a stisknout tlačítko Start vpravo. Je-li zvolena Úroveň 1, fialová LED dioda jednou blikne. Dalším stiskem tlačítka Start (případně jeho podržením po dobu 0,5 s či déle) LED dioda blikne 2x pro Úroveň 2. Opakováním procesu LED dioda blikne třikrát, což indikuje zvolení Úrovně 3. Tlačítko pro změnu režimu motoru (Engine Mode Select Button – EMSB) mění charakter motoru, přičemž k dispozici jsou tři mapy podle jízdních podmínek nebo preference jezdce:

  • Režim 1 – Standard.
  • Režim 2 – Smooth (Hladký).
  • Režim 3 – Aggressive (Agresivní).

LED dioda rovněž indikuje zvolený režim, tentokrát však modrou barvou.

Mohlo by vás zajímat:  Indian Motorcycle s novým FTR zvedá laťku

Nástroj pro nastavení HRC Setting Tool umožňuje využití mapy ECU s mnohem plynulejším režimem Smooth, který se vyznačuje jemnější reakcí plynu vhodnou pro méně zkušené jezdce. Naopak režim Aggressive přichází s mimořádně citlivou reakcí na plyn a s odezvou motoru vyladěnou pro závodní podmínky.

Technické parametry

MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený 4taktní jednoválec uni-cam
Zdvihový objem 449,7 cm3
Vrtání x zdvih 96,0 mm x 62,1 mm
Kompresní poměr 13,5 : 1
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Vstřikování paliva
Objem palivové nádrže 6,3 litru
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Zapalování Digitální kondenzátorové (CDI)
Startování Samočinný startér
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá, lamelová
Typ převodovky Pětistupňová, manuální, se stálým záběrem
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Zdvojený hliníkový, trubkový
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2 182 x 827 x 1 267 mm
Rozvor kol 1 481 mm
Záklon rejdového čepu 27,1°
Závlek 114 mm
Výška sedla 965 mm
Světlá výška 336 mm
hmotnost Hmotnost bez náplní 105,8 kg – pohotovostní hmotnost 110,6 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu 49mm inverzní vidlice Showa
Typ vzadu Tlumič Showa spojený se systémem Honda Pro-Link 
KOLA  
Typ vpředu Hliníkové, s drátěným výpletem
Typ vzadu Hliníkové, s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu 80/100-21-51M Dunlop MX33F
Pneumatika vzadu 120/80-19-63M Dunlop MX33
BRZDY  
Vpředu Jeden 260mm kotouč
Vzadu Jeden 240mm kotouč

 

Zdroj a foto: Honda