115 let Škoda Motorsport: začalo to motocyklem Laurin & Klement

Před 115 lety byl položen základ úspěšného angažmá automobilky ŠKODA v motoristickém sportu. Narcis Podsedníček na motocyklu Laurin & Klement dne 30. června 1901 projel jako první motocyklista cílem náročného mezinárodního závodu z Paříže do Berlína – mladoboleslavská továrna tak uspěla hned v prvním mezinárodním závodě, kterého se účastnila.

„ŠKODA je hrdá na svou vydatnou tradici motoristického sportu a na mistry řídítek a volantu, jako byl Narcis Podsedníček. Od roku 1901 se mladoboleslavské značka účastnila bezpočtu závodů a soutěží, které nám i našim fanouškům přinesly mnoho radosti, ale i momentů, které jsme museli překonat ještě větším nasazením. Na odkaz průkopníků motoristického sportu se dnes snažíme co nejlépe navázat – a věřím, že série titulů a vítězství, které sbírají posádky na vozech ŠKODA FABIA R5, je nejlepší oslavou našeho jubilea,“ říká vedoucí ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek.

Jako nejzkušenější byl Narcis Podsedníček (1866-1932) vybrán k závodnímu debutu mladoboleslavské značky na největším motoristickém sportovním podniku té doby: závodu Paříž – Berlín. Narcis Podsedníček na jednoválcovém motocyklu Laurin & Klement byl jedním z deseti jezdců startujících v kategorii motocyklů a motorových tříkolek. Cíle závodu se Narcisi Podsedníčkovi podařilo dosáhnout jako prvnímu v kategorii motocyklistů. Do Berlína dorazil 30. června 1901 ve 3:00 ráno, kdy byla oficiální časomíra uzavřena. Příjezd si proto nechal potvrdit službu konajícím strážníkem, což bohužel k pozdějšímu oficiálnímu uznání vítězství nestačilo. V cíli byli proto klasifikováni pouze čtyři francouzští jezdci na tříkolkách De Dion – Bouton. Podsedníček se ale stal morálním vítězem a jeho výkon položil základy budoucího sportovního angažmá jako jednoho z pilířů technického rozvoje i komerčního úspěchu společnosti Laurin & Klement a následně značky ŠKODA.

Mohlo by vás zajímat:  Nové Piaggio MP3 310

„Narcis Podsedníček patřil k nejvýraznějším osobnostem spojeným s prvními lety rozvoje společnosti Laurin & Klement. Na budování silné značky se podílel zpočátku jako její regionální zástupce, ale brzy dosáhl pozice vedoucího výroby. Patřil k prvním závodníkům na motocyklech Laurin & Klement,“ připomíná Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea.

Na úspěchy závodních motocyklů navázaly od roku 1905 také automobily Laurin & Klement. Kromě opakovaných vítězství v závodech do vrchu či vytrvalostních soutěžích. V roce 1908 dosáhl čtyřválec Laurin & Klement FCS o výkonu 95 koní na anglickém Brooklands světového rychlostního rekordu 118,72 km/h.

Narcis-Podsednicek-motocykl-Laurin-a-Klement-Skoda-motorsport