Čtyřkolkář Josef Macháček vyráží na svůj patnáctý ročník slavné Rallye Dakar. A jak už se stalo tradicí, ostřílený matador vyhlašuje, že se jedná o jeho opravdu poslední účast na nejtěžším motoristickém podniku. „Tentokrát je to doopravdy, už tam vážně nemám co dělat,“ usmívá se pětinásobný vítěz v kategorii quadů.
V letošním roce zkušený závodník na čtyřkolce triumfoval v Hungarian Baja i v Sahara Rallye El Chott. V Tunisu absolvoval 2000 kilometrů na tvrdých cestách a písečných dunách. „Bolelo mě celé tělo snad jen kromě operovaného ramena. Takže jsem připraven,“ připomíná Josef Macháček zranění z letošního ročníku Dakaru. Navíc, aby bylo vše „pojištěno“, dal Macháček své čtyřkolce od Yamahy osvědčené jméno Legenda. „Došel jsem k závěru, že když ji nazvu novým jménem, tak si toho neváží. Vrátil jsem se tak k Legendě, se kterou jsem slavil vítězství v roce 2007,“ vysvětluje.
V současné době se Macháček vyhýbá nebezpečným sportům a činnostem, u kterých se může zranit. Prohlíží si startovní listinu a trať v Jižní Americe. „Trasu tak ze sedmdesáti procent znám, za patnáct ročníků mě nemůže nic překvapit. Všiml jsem si, že organizátoři víceméně okopírovali etapy z roku 2016. Každopádně na to, že se letos jede kulatý Dakar, jsem to čekal přece jenom těžší,“ přiznává s tím, že se nebojí ani náročného startu: úvodní etapy totiž začínají v peruánských dunách. „Ty jsou specifické svou velikostí. Stovky kilometrů strávíme pouze v písku, což bude náročné zejména na navigaci. Takové etapy ale budou vedle té úvodní pouze tři. Pak zase pojedeme do hor a do bláta, což mě moc nebaví.“
Zkušeného jezdce na čtyřkolce také čím dál víc štvou rychlostní limity na ostrých měřených úsecích. Dakarská kolona totiž často během nich vjíždí do vesnic a osad. „Tam se musíme plazit i třicítkou. Když ji porušíme, dostaneme penalizaci i peněžní pokutu – deset euro za každý kilometr. V rozpisu se sice dočtete o tom, že vás čeká pět set ostrých měřených kilometrů, ale z toho třeba devadesát jedete rychlostí babičky na kole,“ připodobňuje Macháček, který do peruánské Limy odlétá spolu s BARTH Racing týmem v úterý 2. ledna. První etapa pak odstartuje v sobotu 6. ledna.