Yamaha R7: Supersport nové generace

Od roku 1998, kdy původní model YZF-R1 navždy změnil tvář světa supersportovních motocyklů, se řada R značky Yamaha etablovala jako nejvyšší série vysoce výkonných motocyklů. Dnešní nabídce vévodí vlajková loď R1M – nejpokročilejší sériový motocykl, jaký kdy společnost Yamaha vyrobila – a řada R nabízí jezdcům na okruzích vynikající výběr strojů, včetně modelů R1 a R6 RACE, podpořený rozsáhlou nabídkou tuningových dílů GYTR, které umožňují majitelům dosáhnout ještě vyšší úrovně výkonu motoru a podvozku. Charakter světa supersportů se mění. Společnost Yamaha dále rozšiřuje svou řadu supersportů uvedením nového modelu R7.

Žádný motocykl by se nikdy neodvážil srovnávat s originálním modelem YZF-R7. V roce 1999 bylo vyrobeno pouze 500 těchto plně továrních závodních motocyklů, aby získaly homologaci pro mistrovství světa superbiků a závod na 8 hodin v Suzuce. Model YZF-R7, na kterém závodili legendární jezdci jako Norijuki Haga a Wataru Yoshikawa, je považován za jeden z nejexotičtějších a nejžádanějších japonských motocyklů vůbec. Nový model R7 byl pojmenován jako projev úcty k původnímu superbiku YZF-R7 z limitované edice. Model R7 pro rok 2021, který hrdě nese toto slavné jméno, je novým typem supersportu, který byl vytvořen tak, aby oslovil mladší publikum, a je postaven tak, aby nové generaci jezdců představil vzrušení, nadšení a hrdost na vlastnictví, které přináší každý stroj řady R.

Nový model R7 je poháněn mimořádně úspěšným a oblíbeným motorem Yamaha CP2, který je známý svým silným a lineárním průběhem točivého momentu – a také svou spolehlivostí a nízkými provozními náklady – a je připraven stát se nejžádanějším sportovně orientovaným motocyklem střední třídy. Model R7, oděný v perfektně zpracované a atraktivní kapotáži disponuje mimořádně zajímavými parametry, které zahrnují například radiálně upevněné třmeny přední brzdy, obrácenou přední vidlici USD a spojku A&S. Je zcela novým typem motocyklu, který nabízí vzrušující výkon supersportu s vynikající ovladatelností a agresivním stylem řady R – to vše za vysoce konkurenceschopnou cenu.

Mohlo by vás zajímat:  Nové modely Yamaha R1 RACE a R1 GYTR

Lehký, kompaktní a agilní stroj s úžasným vzhledem je navržený tak, aby jezdci poskytoval nejvyšší míru kontroly a největší faktor zábavy ve své třídě – ať už jezdí na okruhu, nebo na běžné silnici. Tento supersport je skutečně na dosah každému jezdci, který chce být součástí světa třídy R. Model R7 je novou realitou a díky tomu, že je k dispozici v plné a 35kW verzi, je připraven zaujmout nové publikum a výrazně ovlivnit svět supersportů.

Motor CP2 689 ccm: Sportovní výkon s každodenní zábavou

Díky svému jasnému zaměření na čistý zážitek z jízdy, přístupnost a cenovou dostupnost představuje nový model R7 vzrušující nový rozměr rodiny supersportů řady R. Úspěšný motor Yamaha CP2 o objemu 689 ccm, který je považován za jeden z nejcharakternějších, nejzábavnějších a nejspolehlivějších ve své třídě, je pro tento nový model ideální pohonnou jednotkou.

Čtyřtaktní řadový dvouválcový čtyřventilový kapalinou chlazený motor CP2 s přesazením ojničních čepů o 270 stupňů, který zajišťuje nerovnoměrný průběh zážehu, poskytuje silný a lineární točivý moment v širokém rozsahu otáček, takže svižně reaguje ve všech převodových stupních i při všech otáčkách motoru. Maximální výkon 73,4 ks (54 kW) je dosahován při 8750 ot./min. a maximální točivý moment 67 Nm je dosahován při 6500 ot./min., díky čemuž disponuje model R7 mimořádně silným zrychlením i elasticitou – zatímco nerovnoměrné zážehy 270stupňového klikového hřídele vytvářejí se zvyšujícími se otáčkami velmi emotivní projev.

Speciální změny stávajícího motoru CP2 zahrnují novou specifikaci řídicí jednotky a optimalizované sací kanály, stejně jako upravenou konstrukci výfuku a ideální nastavení vstřikování paliva. Tato opatření zlepšují ovladatelnost a zajišťují plynulou a citlivou odezvu plynu, což přispívá k příjemnému zážitku z jízdy s vysokým točivým momentem na motocyklu R7 a zároveň k dosažení plné shody s normou EU5. Kromě těchto specializovaných úprav má model R7 také mírně snížený převodový poměr sekundárního převodu, který mu dodává sportovnější charakter s výraznější akcelerací.   

Klíčovou novinkou motoru CP2 modelu R7 je použití asistenční antihoppingové spojky (A&S). Ta umožňuje plynulejší řazení převodových stupňů a při prudkém brzdění zabraňuje přetáčení motoru a ztrátu adheze zadního kola. Stroj je díky tomu předvídatelnější a lépe řiditelný při najíždění do zatáček.

Další výhodou spojky A&S modelu R7 je, že vyžaduje použití výrazně menší ovládací síly na páčku, přibližně je to o 33 % méně než u standardní spojky.

Volitelný systém rychlořazení

Jezdci na R7 si mohou vybrat, zda si u prodejce Yamaha nechají na svůj nový supersport namontovat volitelný systém rychlořazení (QSS). Tato jednoduchá, ale účinná spojka QSS je vybavena spínačem umístěným na táhle řadicí páky a při detekci jakéhokoli pohybu při řazení nahoru řídicí jednotka na několik milisekund okamžitě přeruší přenos výkonu na převodovku, což umožňuje rychlejší a plynulejší řazení na plný plyn a ještě více vzrušující zrychlení.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představuje BMW CE 02 x VAGABUND

Štíhlost a kompaktnost jsou dvě charakteristické vlastnosti modelu R7. Nový supersport je vybaven lehkým páteřovým rámem, který je navržen tak, aby poskytoval citlivé a agilní ovládání spolu s rychlými a hbitými změnami směru. Pevně namontovaná hliníková středová výztuha přispívá k ostrým jízdním vlastnostem motocyklu na trati i na silnici a rám z vysokopevnostní oceli využívá v klíčových místech trubky různé pevnosti, aby bylo dosaženo ideální rovnováhy tuhosti. Velká pozornost byla věnována konstrukci nové sady odpružení modelu R7, aby bylo dosaženo přesného pocitu z přední části stroje při zatáčení a brzdění. Nová 41mm obrácená přední vidlice KYB poskytuje vysokou úroveň stability a jistotu na závodních tratích i zatáčkovitých silnicích. A k zajištění jistého a předvídatelného pocitu z přední části je k dispozici odlévané horní brýle a spodní brýle z kovaného hliníku. Vidlici stroje R7 si jezdec může nastavit podle různých podmínek a tato vidlice třídy Supersport má plně nastavitelné předpětí i tlumení při stlačení a odskoku. Díky tlumení umístěnému v levé trubce vidlice a odskoku v pravé trubce vidlice je nastavení rychlé a snadné. Vysoce kvalitní obrácená vidlice modelu R7 zajišťuje přesné ovládání s přesnou zpětnou vazbou a strmý úhel závleku 23,7 stupně s 90mm odklonem a díky kompaktnímu rozvoru 1395 mm a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo v poměru 51/49 je tento nový supersport stvořen pro ostré a rychlé zatáčení.

Sportovní jízdní poloha na modelu R7 je výsledkem mnoha hodin testovacích jízd továrních jezdců a použití závodních řídítek potvrzuje skutečnou DNA supersportů. Po experimentování s nejrůznějšími konfiguracemi řídítek, sedla a stupaček byl konečný set-up navržen tak, aby poskytoval sportovní a zároveň pohodlnou jízdní polohu, která umožňuje dostatečnou volnost pohybu těla pro zvládnutí různých jízdních situací – zejména na závodních tratích a zatáčkovitých silnicích.

Důležitým prvkem je konstrukce sedla, které je úzké v oblasti vnitřních stehen jezdce a širší v zadní části, aby umožňovalo maximální volnost pohybu. Zpětný sklon a úhel snížení závodních řídítek a umístění zadních sad bylo pečlivě zváženo tak, aby bylo možné dosáhnout sportovní jízdní polohy, která jezdci zaručuje optimální kontrolu a co nejmenší aerodynamickou odpor. Možnost dokonalého splynutí s liniemi stroje zvyšuje hluboce členěný kryt nádrže a tyto kolenní prohlubně také umožňují jezdci sevřít motocykl při brzdění a zatáčení.

Sedlo v jednomístném stylu s konstrukcí pohlcující nárazy má také polstrování pro spolujezdce v horní části zádě. Pro jezdce, kteří jezdí pouze sólo, lze na model R7 snadno namontovat volitelný kryt sedla z originálního příslušenství Yamaha. 

To, co dělá z modelu R7 tak atraktivní supersport pro širokou škálu zákazníků, je skutečnost, že je navržen tak, aby umožnil jezdci dosáhnout vysoké úrovně kontroly v mnoha různých situacích. Klíčovým prvkem, díky němuž se majitelé modelu R7 cítí se svým strojem skutečně srostlí, je jeho kompaktní a sportovní tvar, který umožňuje jezdci ovládat stroj, nikoliv stroji ovládat jezdce.

Díky hmotnosti s provozními náplněmi pouhých 188 kg a kompaktním rozměrům je motocykl velmi dobře ovladatelný a jezdci se mohou stát nedílnou součástí tohoto supersportu nové generace. Spolu s konstrukcí s vyváženým těžištěm, minimalistickou kapotáží a malým momentem setrvačnosti dává kompaktnost motocyklu R7 jezdci pocit naprosté kontroly, který pomáhá pozvednout jeho jízdu a sebedůvěru na novou úroveň a zároveň zvyšuje požitek z jízdy na okruhu, při víkendových vyjížďkách nebo každodenním dojíždění.  

Mohlo by vás zajímat:  SUPERMOTO Moravský Krumlov odstartuje již tento víkend

Klíčem k tomu, aby každý supersportovní motocykl co nejefektivněji rozrážel vzduch, je co nejmenší čelní plocha, a v tom má model R7 velkou výhodu. Jeho kompaktní motor CP2 je jedním z nejužších ve třídě do 700 ccm a minimalistický trubkový podvozek omezuje celkové rozměry na minimum. Díky těmto faktorům se společnosti Yamaha podařilo vytvořit vůbec nejužší motocykl řady R, který je dokonce užší než modely R3 a R125 a díky tomu je R7 s jezdcem v sedle jedním z aerodynamicky nejúčinnějších motocyklů.

Díky neuvěřitelně subtilní kapotáži a nízké hmotnosti je R7 nejen jedním z nejúžasněji vypadajících supersportovních modelů, ale i jedním z nejvýkonnějších. Nový aerodynamický motocykl R7 dosahuje stejného maximálního výkonu jako ostatní stroje s motorem Yamaha CP2 a je schopen dosáhnout výrazně vyšší maximální rychlosti.

Kompaktní kokpit supersportu je vybaven nově navrženými lehkými přístroji LCD s vysoce kontrastním displejem v inverzním režimu, který poskytuje jasné a snadno vstřebatelné informace a umožňuje jezdci na stroji R7 soustředit se na cestu před sebou. Mezi funkce patří ukazatel zařazeného rychlostního stupně a kontrolka řazení a při použití této volitelné funkce také ukazatel řazení QSS.

Pro snazší ovladatelnost, agilní řízení a citlivější odpružení se R7 nabízí s lehkými desetipaprskovými litými koly. Vysokou úroveň trakce zajišťuje přední pneumatika 120/70ZR17 a široká zadní pneumatika 180/55ZR17, jež umožňují stabilní a sebevědomou jízdu v zatáčkách, při zrychlování i brzdění.  

Technické údaje

  • Kompaktní motor CP2 o objemu 689 ccm s technologií crossplane a vysokým točivým momentem
  • K dispozici v plné a 35kW verzi
  • Ultrakompaktní design s ryzí DNA řady R
  • Vysoce aerodynamická plná kapotáž s hliníkovým spodním krytem
  • Technicky vyspělá 41mm obrácená přední vidlice
  • Odpružení zadní nápravy Monocross s tlumičem nové konstrukce
  • Spojka A&S
  • Lehký trubkový rám s hliníkovou středovou výztuhou pro vyladěnou tuhost podvozku
  • Závodní řídítka a lehké stupačky se stylovými chrániči lýtek
  • Sportovní a přitom pohodlná jízdní poloha
  • Agresivní tvář se dvěma očima řady R s obrysovými světly LED
  • Výkonný středový LED světlomet
  • Desetipaprsková kola z lehké slitiny
  • Radiálně upevněné přední brzdové třmeny s radiálním hlavním brzdovým válcem Brembo
  • Supersportovní design kokpitu s přístrojovým LCD panelem
  • Centrální sání vzduchu ve tvaru písmene M
  • Výkonné přední a zadní brzdy
  • Štíhlá palivová nádrž o objemu 13 litrů s hluboce tvarovanými kolenními prohlubněmi
  • Záď ve stylu řady R
  • Přední pneumatika 120/70, zadní pneumatika 180/55 
Mohlo by vás zajímat:  Yamaha Motor investuje do Electric Motion SAS

Dodávky evropským prodejcům Yamaha budou zahájeny od října 2021. Ceny se v jednotlivých regionech liší, pro další informace kontaktujte místního distributora Yamaha.