Je tomu již téměř 50 let, co Yamaha vyhrála svůj vůbec první titul mistra světa v motokrosu. V uplynulém půlstoletí terénní modely této značky neustále prokazovaly svou výkonnost a získávaly téměř všechny významné tituly motokrosových soutěží FIM i v americkém superkrosu, ať už šlo o stroje čtyřtaktní, nebo dvoutaktní. V roce 2022 tovární jezdci Monster Energy Yamaha Jeremy Seewer a Maxime Renaux (MXGP) a Jago Geerts (MX2) pravidelně obsazovali stupně vítězů na soutěžích Grand Prix FIM. Jezdci Monster Energy Yamaha Star Racing mezitím dominovali americkému superkrosu, Eli Tomac získal titul v kategorii 450SX a Christian Craig v 250SX West.
I letos Yamaha prokazuje svůj závazek ve všech oblastech terénních soutěží a nabízí v jedné z nejširších řad vysoce konkurenceschopné motokrosové a enduro motocykly. K tomu navíc přidává řadu strojů pro mládež, včetně legendárního modelu PW50. Nedávno prošly zásadní modernizací motokrosové modely o objemu 250 cm3, 125 cm3, 85 cm3 a 65 cm3. Motocykly enduro o objemu 450 cm3 a 250 cm3 navíc dostaly nové grafické provedení.
Pro rok 2023 zaměřila Yamaha svou pozornost na vývoj zcela nového motokrosového stroje YZ450F. Ten je lehčí, rychlejší a snadněji ovladatelný a je navržen tak, aby dostál svému špičkovému odkazu.
Úplně nový model YZ450F
Jezdec na prvním místě: Nová cesta do victorYZone
Model YZ450F pro rok 2023 je vybaven lehčím a výkonnějším novým motorem, nově vyvinutým lehkým podvozkem a zcela novou ergonomickou kapotáží. Jako vlajková loď motokrosových strojů Yamaha učinil významný krok vpřed.
U každého motocyklu je klíčová spolupráce jezdce a stroje. Jen tak lze dosáhnout optimálního výkonu. U motokrosových strojů to platí především, protože právě zde je při akceleraci, brzdění i zatáčení nutné neustále měnit polohu těžiště těla. Úspěšný soutěžní terénní motocykl se musí chovat jako prodloužená ruka jezdce, a proto se tým, který vyvíjel model YZ450F zaměřil především na potřeby a očekávání jezdce.
Návrh zaměřený na jezdce
Místo zavádění nových technologií pro technologie samotné kladou inženýři ve společnosti Yamaha na první místo jezdce. Řídí se přístupem zaměřeným na jezdce, v jehož rámci neustále vyhodnocovali potenciální přínosy každé nové funkce pro různé typy jezdců s různou úrovní dovedností.
Výsledkem je vysoce konkurenceschopný motokrosový motocykl, který je rychlý a zároveň zábavný při jízdě na každém typu trati – ať už ho řídí zkušený profesionál, nebo víkendový závodník. Tento nový model, který má v rámci celé řady o 5 % vyšší výkon a s plnou palivovou nádrží váží pouhých 109 kg, je navržen tak, aby potvrzoval pozici Yamahy coby jedné z předních motokrosových značek.
Zcela nový motor modelu YZ450F: Lehčí, rychlejší, snadněji ovladatelný.
Motor modelu YZ450F pro rok 2023 prošel kompletní úpravou, při níž byly přezkoumány a analyzovány všechny součásti. Jedná se o nejvýznamnější změnu pohonné jednotky od roku 2010, kdy bylo představeno původní uspořádání s obrácenou hlavou. Díky sání směřujícímu dopředu a výfuku vyústěnému dozadu toto jedinečné uspořádání motoru zajišťuje vysokou úroveň efektivity chodu. K centralizaci hmotnosti navíc přispívá umístění airboxu, palivové nádrže a výfuku a sklonění válce směrem dozadu.
Zcela nový motor, který je lehčí a odolnější, je navržen tak, aby poskytoval lineárnější charakteristiku výkonu. Výsledkem je více síly, lepší tažná síla, lepší jízdní vlastnosti, díky čemuž se model 2023 lépe ovládá v rámci celého spektra otáček.
Nový píst, odlehčený válec a nově navržená kliková sestava
Motor s obrácenou hlavou těží z optimalizace spalovacího prostoru, nově navrženého pístu a lehčího tělesa válce. To vše přispívá k vyššímu výkonu a lepšímu chování motoru. Nový motor je vybaven vysoce přesným vačkovým řetězem s nízkým třením, jehož účelem je pomoci zvládnout zvýšení limitu otáček o 500 otáček za minutu. Pro zvýšení efektivity chodu byly přepracovány součásti klikového ústrojí a kuželové dráhy, a lehčí kluzné ložisko nahradilo předchozí jehlové ložisko. Nový vyvažovací systém s jedním závažím má nový dutý vyvažovací hřídel. Tato vylepšená a odlehčená konstrukce pomáhá snižovat vibrace.
Vyšší objem nasávaného vzduchu
Vysoce účinná konstrukce sání vpředu je u modelu pro rok 2023 dále vylepšena přepracovaným sacím kanálem s přímějším přechodem do hlavy válců a použitím titanových sacích ventilů o větším průměru (39 mm). Při maximálním zdvihu ventilů zvyšují sací ventily objem nasávaného vzduchu až o 9 %. Jako doplněk k vylepšenému uspořádání sání byl upraven také tvar výfukového kanálu, díky čemuž bylo dosaženo plynulejšího napojení na výfuk.
Nové vedení sání vzduchu s vířivým airboxem
Zcela nově je řešeno sání vzduchu, který je nyní veden prostorem mezi palivovou nádrží, rámem, sedlem a bočními panely. Toto vedení vzduchu pomáhá bránit vnikání vody, prachu a bláta do airboxu. Výsledkem je lehčí a štíhlejší stroj s kompaktnější kapotáží.
Model pro rok 2023 je také vybaven vysoce účinným airboxem, který vytváří vír, takže prach se ještě před vstupem do nového kruhového trojrozměrného filtru odstředivou silou odděluje od přiváděného vzduchu.
Nově navržená převodovka a odlehčená spojka
V zájmu celkového zvýšení výkonu motoru o 5 % je stroj vybaven nově navrženou převodovkou. Vzdálenost mezi hnacími hřídeli byla zvětšena a byl zvětšen průměr každého převodového kola tak, aby se snížila hmotnost a současně zvýšila pevnost pětistupňové převodovky.
Dvoudílná spojka předchozího modelu z oceli a hliníku byla nahrazena odolnou a lehkou jednodílnou ocelovou konstrukcí s talířovými pružinami namísto běžných vinutých pružin. Nová spojka je výrazně lehčí a štíhlejší (váží o 0,75 kg méně) a dává jezdci pocit přímějšího ovládání páky a lehčí stisk.
Zvýšená odolnost
Pro zvýšení odolnosti v rámci celého rozšířeného rozsahu otáček výkonnějšího motoru je nová jednotka YZ450F vybavena přepracovaným chladicím systémem a novým systémem mazání se suchou klikovou skříní. Další novinku představuje rozvodový řetěz a napínák, případně nově navržená ojnice.
Přepracovaný hliníkový dvojitý kolébkový rám
Přesně v duchu přístupu společnosti zaměřeného na jezdce se návrháři ze společnosti Yamaha zaměřili na přepracování hliníkového dvojitého kolébkového rámu s cílem snížit jeho hmotnost, zvýšit obratnost a stabilitu stroje.
Charakter a chování nového podvozku se odvíjí od mnoha faktorů, včetně geometrie, specifického vyvážení tuhosti každé jednotlivé součásti a způsobu, jakým na sebe součásti vzájemně působí. Významnou změnou na modelu pro rok 2023 je přemístění spoje mezi kolejnicemi nádrže a hlavovou trubkou, který je nyní o 15 mm níže než dříve. O stejnou hodnotu bylo sníženo i umístění spoje mezi trubkami rámu, jež spojují kolejnice nádrže se spodní trubkou.
Mezi další důležité změny patří zvýšení tuhosti spodní trubky rámu, stejně jako příčné trubky a oblasti kyvné vidlice. Nový rám je také nyní vybaven 4 mm silným ocelovým předním držákem motoru se třemi průchozími šrouby, na rozdíl od 8 mm silného hliníkového držáku motoru s jedním průchozím šroubem.
Kompaktní a štíhlá kapotáž nové generace
Model YZ450F je vybaven zcela novou kapotáží Horizontal Movement, jež tomuto vlajkovému motokrosovému stroji dává nový elegantní a přiléhavý vzhled. Každý vnější panel je přepracován – výsledkem je štíhlejší a kompaktnější kapotáž s bezešvým zaobleným povrchem, který zajišťuje větší obratnost při rychlém přesouvání hmotnosti jezdce.
Nová dráha přívodu čerstvého vzduchu k sání umožnila odstranit přední vzduchové kanály, což umožnilo namontovat mnohem kompaktnější kryty zúžené o 50 mm, stejně jako užší nové palivové nádrže. Středová část je díky tomu mnohem štíhlejší.
Kompaktní přední blatník je doplněn novým kratším zadním blatníkem. Nejen díky nim, ale také kvůli novému sedlu, krytu vzduchového filtru a palivové nádrži má model YZ450F nižší horizontální profil a kapotáž měřená od přední části k zadní je mnohem kratší. Dynamický vzhled doplňují nové boční panely a kryty vidlice.
Nový jezdecký trojúhelník
Vzájemná poloha tří prvků jezdeckého trojúhelníku – tedy sedla, řídítek a stupaček – byla upravena, aby bylo dosaženo ideální jízdní polohy pro různé postavy. Výška sedla vzrostla o 5 mm, sedlo má také mnohem rovnější povrch. Dalším vylepšením je zaoblenější profil levé a pravé strany sedla, který usnadňuje boční pohyb těla a zvyšuje pohodlí.
Stupačky jsou nyní umístěny o 5 mm níže, takže prostor pro nohy se zvětšil celkem o 10 mm, což vyhovuje i větším jezdcům. Čtyřpolohová nastavitelná řídítka jsou posunuta tak, aby poskytovala přirozenější jízdní polohu, zatímco pryžové úchyty řídítek zajišťují jízdní komfort.
Vylepšené ventily předního a zadního odpružení KYB
Nové ventily odpružení zlepšují tlumicí výkon a zvyšují úroveň trakce. Pro snadnější nastavení jsou vidlice KYB, ty nejlepší ve své třídě, vybaveny ručně nastavitelným regulátorem kompresního tlumení. Jezdci mají nyní v chytrém telefonu přístup k jasným informacím a doporučením ohledně nastavení odpružení prostřednictvím aplikace Power Tuner. Díky tomu lze z nastavení eliminovat metodu pokusů a omylů.
Lepší pocit ze zadní brzdy
Zadní brzda hraje klíčovou úlohu při změnách směru jízdy a účinném najíždění do zatáček. Do jaké míry je pocit z brzdy přenášen na jezdce, je pak rozhodující pro udržení kontroly. Z tohoto důvodu je nový model vybaven novou zadní hadicí se sníženou tuhostí, která zlepšuje vyváženost brzdného účinku a poskytuje jezdci přesnější kontrolu.
Nový nastavitelný systém kontroly trakce
Použití nového systému kontroly trakce je dalším příkladem toho, jak je filozofie společnosti Yamaha zaměřena na jezdce a výsledkem je technologie, jež pracuje ve prospěch jezdce modelu YZ450F. Tento elektronický řídicí systém nabízí dvě úrovně asistence a funkci vypnuto. Protože zabraňuje úplné ztrátě trakce, umožňuje jezdci plně se soustředit na trať před sebou.
Nový systém kontroly trakce modelu YZ450F se ovládá prostřednictvím aplikace Power Tuner a umožňuje jezdci vybrat si, do jaké míry má automatika zasahovat do chodu stroje, v souladu s podmínkami na trati, měnícím se počasím a úrovní dovedností jezdce.
Zdokonalený systém Launch Control System
Systém Launch Control System je vybaven novou funkcí omezení otáček, kterou lze nastavit na maximální otáčky v rozmezí od 6 000 do 11 000 otáček za minutu v krocích po 500 otáčkách. To jezdci umožňuje vyrazit na trať na plný plyn a soustředit se na získání náskoku. Když systém Launch Control System rozpozná, že je fáze startu dokončena, funkce omezení otáček se automaticky vypne a po dosažení 3. rychlostního stupně se systém Launch Control System deaktivuje.
Snížená hmotnost
Konstruktéři společnosti Yamaha analyzovali každou větší i menší součástku, aby dosáhli toho, že je nový model YZ450F jedním z nejlehčích strojů ve své kategorii, měřeno s plnou nádrží paliva. Nové palivové čerpadlo, airbox a vedení řetězu významně přispívají ke snížení hmotnosti a pomáhají s posunem těžiště do centra stroje, což zlepšuje obratnost podvozku. . Byly přepracovány i ty nejmenší díly, včetně lanka k plynu, spínačů na řídítkách a oběžného kola vodního čerpadla, aby byla snížena hmotnost na pouhých 109 kg při plné nádrži, tedy o 2,3 kg méně.
Intuitivnější nová aplikace Power Tuner
Aplikace Power Tuner byla u modelu pro rok 2023 a obsahuje intuitivní funkci Quick Tuning, jež usnadňuje a urychluje výběr požadované charakteristiky motoru pouhým posunutím indikátoru ze Smooth na Aggressive. Nová aplikace obsahuje další funkce, včetně měření časů kol, otáček, spotřeby paliva, rychlosti a dalších údajů. Nabízí také stránku s nejčastějšími dotazy týkajícími se odpružení, jež jezdcům na YZ450F pomůže dosáhnout co nejlepšího nastavení.
Technické údaje
- Úplně nový, lehčí, štíhlejší a kompaktnější motor o objemu 450 cm3
- Zvýšený lineární výkon při všech otáčkách motoru, o 500 otáček za minutu vyšší limit otáček
- Vyšší kapacita sání vzduchu díky 39mm sacímu ventilu
- Přepracovaná pětistupňová převodovka, nová lehká spojka
- Nový systém mazání se suchou klikovou skříní
- Snížení celkové hmotnosti motocyklu o 2,3 kg na 109 kg při plné palivové nádrží
- Nově navržený hliníkový dvojitý kolébkový rám s přepracovaným vyvážením tuhosti
- Upravené vnitřní ventily přední vidlice a zadního tlumiče
- Nový ručně nastavitelný regulátor kompresního tlumení přední vidlice
- Štíhlejší a kompaktnější kapotáž umožňuje jezdci být obratnější
- Plošší a užší sedlo pro větší volnost pohybu
- Nový systém kontroly trakce se 3 nastavitelnými režimy
- Přepracovaný systém Launch Control System
- Nová intuitivnější aplikace Power Tuner s funkcí Quick Tuning
- Nová funkce měření času na kolo a další
- Pokyny k nastavení odpružení ve stylu otázek a odpovědí
Dostupnost, barevné varianty a cena
Nový model YZ450F bude k dispozici od listopadu 2022 a bude se nabízet ve dvou barevných variantách: Icon Blue a Monster Black. Model YZ450F Monster Energy Yamaha Racing Edition bude mít černou kapotáž s modrými prvky a grafikou Monster Energy inspirovanou vzhledem továrních závodních motocyklů. Cena se může v jednotlivých zemích lišit, další informace můžete získat od národního distributora značky Yamaha.
Motokrosové a enduro modely značky Yamaha pro rok 2023
Terénní soutěžní řada modelů Yamaha pro rok 2023 zahrnuje široký výběr čtyřtaktních a dvoutaktních modelů, od zcela nového modelu YZ450F po YZ65, jakož i enduro stroje WR-F. Jedná se o jednu z nejkonkurenceschopnějších a nejrozmanitějších modelových řad.
Rychlost a hbitost motocyklu YZ250F jsou legendární. Ne náhodou má tento stroj na svém kontě vítězství v závodech MX2 Grand Prix i v americkém superkrosu, včetně titulu mistra světa ve třídě MX2 z roku 2021, který získal Maxime Renaux. Stroj je vybaven vysoce účinným motorem Yamaha s obrácenou hlavou a lehkým hliníkovým podvozkem. Tento čtyřtaktní motocykl o objemu 250 ccm patří mezi stroje první volby mezi ambiciózními závodníky.
Yamaha si udělala jméno dvoutakty, modely YZ125 a YZ250 patří ve svých třídách k tomu úplně nejlepšímu. Tyto lehké motokrosové motocykly si díky své mimořádné ovladatelnosti a explozivnímu výkonu získaly velké množství věrných příznivců z řad fanoušků dvoutaktních strojů.
Nejnovější YZ85 posiluje svou pozici jednoho z předních strojů v závodní třídě pro mládež. Díky své čistě závodní DNA dává model YZ65 novým závodníkům tu nejlepší pozici na startu motokrosového sportu.
Enduro motocykly Yamaha WR450F a WR250F, jež spojují vynikající výkon a snadnou ovladatelnost, byly vyvinuty na základě vítězných motokrosových strojů a těží ze specifických enduro prvků. Mezi ty patří například převodovka s širokým převodovým poměrem, přepracované systémy sání a výfuku, speciální mapování a chladicí systémy a další prvky napomáhající dosažení silného a použitelného výkonu.
Řada dětských motocyklů Yamaha TT-R nabízí modely vhodné pro jezdce všech věkových kategorií. Modely TT-R50, TT-R110 a TT-R125 poháněné spolehlivými a snadno udržovatelnými čtyřtaktními vzduchem chlazenými motory zajistí rodinnou zábavu a mnoho vzpomínek po dlouhá léta. A samozřejmě je tu legendární dvoutakt PW50, dokonalý motocykl pro začátečníky s plně automatickou převodovkou, hřídelovým pohonem a brzdovými páčkami na řídítkách. S prodejem přibližně 400 000 kusů je již 40 let jasně první volbou při výběru stroje pro děti!
Dostupnost, barevné varianty a cena
Tyto motokrosové a enduro modely se dodávají v barevném schématu podle závodních strojů nejnovější generace, tj. v barvě Icon Blue s novou grafikou Yamaha. Budou k dispozici od července 2022, dostupnost se ale bude lišit podle jednotlivých modelů.
Modely YZ250F, YZ250 a YZ125 budou k dispozici také ve specifikaci Monster Energy Yamaha Racing Edition s černou kapotáží s modrými prvky a grafikou Monster Energy inspirovanou designem vítězných strojů továrního týmu Yamaha.
Cena se může v jednotlivých zemích lišit, další informace vám poskytne národní distributor značky Yamaha.