Yamaha: 50 let modelu YZ

Značka Yamaha se zrodila pro soutěžení. Společnost Yamaha se už od samého počátku zajímá především o svou konkurenci. Před 50 lety Yamaha uvedla na trh své první sériové motokrosové modely YZ. Stalo se to ve stejném roce, kdy společnost vyhrála své vůbec první mistrovství světa v motokrosu s Hakanem Anderssonem na továrním modelu YZM250. Byl to začátek nové éry tohoto sportu a během posledního půlstoletí se Yamaha etablovala jako jedna z nejinovativnějších a nejkonkurenceschopnějších značek ve třídách čtyřtaktů a dvoutaktů. Yamaha tento významný okamžik v historii společnosti připomíná zcela novým modelem YZ250F. Uvedení nového modelu YZ250F posiluje nabídku, takže soutěžní řada Yamaha Off Road Competition pro rok 2024 je silnější než kdykoli předtím. Obsahuje pestrou nabídku čtyřtaktních, dvoutaktních, motokrosových i enduro motocyklů pro děti i mládež.

Nová generace modelu YZ250F: Lehčí, agresivnější a dokonalejší

Model YZ250F bezpochyby prokázal, že je na všech úrovních jedním z nejkonkurenceschopnějších čtyřtaktních motokrosových motocyklů v objemové třídě 250 ccm. Tento motocykl je rozený vítěz, který má na svém kontě vítězství v závodech Motocross Grand Prix a US Supercross. Navíc se pyšní ještě třemi po sobě jdoucími tituly mistra světa výrobců třídy MX2. Pro modelový rok 2024 Yamaha představuje novou generaci modelu YZ250F, která má zcela nový rám na bázi modelu YZ450F, ultrakompaktní kapotáž, vyšší výkon ve středních a vysokých rychlostech a vylepšené funkce ladění pomocí nové aplikace Power Tuner. Model YZ250F 2024 si zachovává vysoce ceněné přednosti stávajícího modelu a je postaven tak, aby dokázal nabídnout snadnější, plynulejší a rychlejší jízdu.

Zcela nový hliníkový rám vycházející z modelu YZ450F

Nová generace modelu YZ250F má zcela nový hliníkový rám, který se osvědčil na nejnovějším modelu YZ450F. Tento nový rám je lehčí, snadněji se ovládá a poskytuje lepší zpětnou vazbu. Jezdec tak může jezdit agresivněji a více využívat vysoký točivý moment motocyklu YZ250F v nízkých a středních otáčkách. Hlavním vylepšením nového odlehčeného rámu je přemístění hlavové trubky, která je nyní o 15 mm níže. Jedná se o významnou změnu, která centralizuje hmotu motocyklu a zvyšuje tak jeho obratnost a schopnost rychleji měnit směr jízdy. Nová hlavová trubka je také tenčí i lehčí, čímž přispívá ke snížení hmotnosti nového motocyklu YZ250F. Kvůli nové hlavové trubce jsou pro model 2024 mnohem níže namontovány také držáky nádrže. Držáky mají v zadní části nový profil ve tvaru písmene U, který mění vyvážení tuhosti rámu. Cílem je dosáhnout ideálního stupně kontrolovaného prohýbání. Zcela nové šasi s přepracovaným uspořádáním, které snižuje těžiště, v kombinaci s vylepšeným tlumením nárazů podporuje pocit jednotnosti jezdce a stroje a zajišťuje rychlejší a hbitější průjezd zatáčkami.

Zcela nová štíhlá kapotáž s plošším sedlem

Zcela nová kapotáž dává novému modelu YZ250F mnohem pevnější, lehčí a štíhlejší vzhled a charakter. Motocykl je díky tomu jednodušší, ladnější a rychlejší. Kompletní kapotáž je pro rok 2024 nová a stejně jako nový rám vychází z úspěšné konstrukce použité na nejnovějším modelu YZ450F. Šířka kapotáže se zmenšila o 50 mm, což jezdci usnadňuje přenášení hmotnosti těla směrem dopředu. K vyšší pohyblivosti jezdce přispívá i nové bezešvé sedlo, které je o 6 mm užší a také mnohem plošší. Výškový rozdíl mezi přední a zadní částí se u modelu 2024 snížil o 15 mm. Kompaktní, nově navržený přední blatník umožňuje lepší proudění vzduchu k chladičům a zvyšuje tak účinnost chlazení. Krátký a plochý zadní blatník a štíhlé boční panely dále přispívají k útlejšímu a lehčímu vzhledu této nové generace čtyřtaktního motocyklu o objemu 250 ccm.

Nový jezdecký trojúhelník

Ergonomie modelu YZ250F byla jemně, zato výrazně vylepšena díky důkladným změnám geometrie jezdeckého trojúhelníku. Nové plošší sedlo je o 5 mm vyšší, zatímco stupačky jsou namontovány o 5 mm níže. Tím se dosáhlo celkového zvýšení o 10 mm, které zajišťuje flexibilnější polohu nohou. Pozice řídítek se posunula blíže k jezdci a spolu s novou polohou sedla a stupaček poskytuje lepší ergonomii a lepší ovladatelnost. Jezdec díky tomu může optimálněji využívat zvýšenou hbitost nového šasi.

Optimalizované nastavení odpružení KYB

Odpružení KYB má všeobecně pověst jednoho z nejlepších ve své třídě a pro rok 2024 je u nové generace modelu YZ250F doplněno o vidlici a vnitřní části zadního tlumiče. Cílem bylo umožnit novému rámu poskytnout optimální výkonnost. Přepracované nastavení předního a zadního tlumení nabízí lepší tlumení nárazů a trakci. Nový systém ručně nastavitelného kompresního tlumení na přední vidlici urychluje a usnadňuje nastavení odpružení. Pro větší ochranu před poškrábáním a nečistotami obepínají plášť vnitřních trubek vidlice kryty. Kvůli vyšší odolnosti jsou vidlice KYB vybaveny novými těsněními s dlouhými břity, které zabraňují vnikání nečistot.

Mohlo by vás zajímat:  Motorkáře pomůže vycvičit neuronová síť

Lepší pocit ze zadní brzdy

Zadní brzda hraje klíčovou roli nejen při změnách směru jízdy a účinném nájezdu do zatáčky, ale také při úpravě sklonu stroje ve vzduchu. Pro udržení kontroly nad strojem je rozhodující míra pocitu přenášeného na jezdce. Z tohoto důvodu je model YZ250F vybaven novou zadní hadicí se sníženou tuhostí, která zlepšuje vyváženost brzdného účinku a poskytuje jezdci přesnější kontrolu.

Vyšší výkon díky efektivní regulaci průtoku vzduchu a nastavení FI

U nového modelu YZ250F se používá nový systém řízení průtoku vzduchu s vysokou účinností. Vzduch teď vstupuje do airboxu novým zadním potrubím, kterým je vybaven i vítězný model YZ450F v soutěžních seriálech MXGP a AMA SX. Nová kompaktní kapotáž je vybavena kanály v nových bočních panelech, v rámu i v nádrži. Tyto kanály přivádějí čerstvý vzduch do nového vysokokapacitního vzduchového filtru s kulatým profilem a o 30 % vyšší kapacitou čistého vzduchu. Spodní kryt se nově vyrábí z pryže namísto plastu, což podporuje pulzování sání vzduchu. Nová konstrukce zadního vzduchového kanálu přispívá k vyššímu výkonu ve středních a vysokých otáčkách a k charakteristice čtyřtaktního motoru 250 ccm s obrácenou hlavou. Nová řídicí jednotka obsahuje aktualizované mapování paliva. Zapalování je navíc navrženo s cílem optimalizovat nárůst výkonu dosažený různými úpravami motoru. Jezdci, kteří znají současný model, pocítí zvýšený výkon v pásmu středních a vysokých otáček, který spolu s legendárním točivým momentem v nízkém a středním pásmu dělá z nového modelu YZ250F ještě konkurenceschopnější stroj za všech podmínek.

Vačkový řetěz s nízkým třením

Motor modelu YZ250F je známý svým silným točivým momentem v pásmu nízkých a středních otáček a vysokou úrovní ovladatelnosti v různých podmínkách. Díky těmto přednostem se stal jedním z předních motokrosových čtyřtaktů v objemové třídě 250 ccm. Konstruktéři společnosti Yamaha se zaměřili na to, aby si tento vítězný motor i v roce 2024 zachoval všechny své pozitivní vlastnosti a zároveň usilovně pracovali na zvýšení jeho výkonu ve vysokých otáčkách. Z důvodu zajištění vyššího výkonu je model YZ250F vybaven novým vačkovým řetězem s nízkým třením, který je širší a také odolnější. Motor DOHC je rovněž vybavený novými řetězovými koly vačkového řetězu a novým nastavováním napínáku. Tyto prvky optimalizují účinnost vylepšeného motoru.

Nový nastavitelný systém kontroly trakce

Zcela nový model YZ250F pro rok 2024 je vybavený novým systémem kontroly trakce, který nabízí dvě úrovně asistence i možnost úplného vypnutí. Tento systém, ovládaný nejnovější aplikací Power Tuner, je navržený tak, aby jezdci zajišťoval lepší ovladatelnost na mokrém nebo nezpevněném povrchu. Díky tomu, že zabraňuje úplné ztrátě trakce, umožňuje jezdci plně se soustředit na trať před sebou.

Systém Launch Control System

Model YZ250F využívá nový systém Launch Control s funkcí „Rev limit“, která jezdci umožňuje nastavit maximální otáčky při startu v rozmezí od 6 000 do 11 000 otáček za minutu v krocích po 500 otáčkách za minutu. Tento asistenční systém pro rozjezd umožňuje jezdci vyrazit na trať na plný plyn a plně se soustředit na holeshot v první zatáčce. Když systém Launch Control System rozpozná, že je fáze startu dokončena, funkce omezení otáček se automaticky vypne a po dosažení 3. rychlostního stupně se systém Launch Control System deaktivuje.

Zjednodušená aplikace Power Tuner nové generace

Aplikace Power Tuner od společnosti Yamaha je jedním z nejvýznamnějších počinů posledních let. Společnost byla průkopníkem bezdrátového ladění motorů a nejnovější generace systému je navržena, aby se používala ještě snadněji. Aplikace 2024 YZ250F Power Tuner nyní obsahuje možnost „Quick Tuning“ s posuvníkem, který se pohybuje od hodnoty „Plynulost“ po „Agresivita“. Jedná se o nejjednodušší a nejintuitivnější systém, jaký kdy byl u motocyklu použitý – systém je navržený pro superrychlé ladění na trati. Nejnovější aplikace Power Tuner si zachovává matici 4×4 umožňující detailní změny mapování určené pro profesionální týmy, které chtějí dosáhnout maximálního výkonu. Navíc je k dispozici nový multifunkční přepínač, který jezdci na modelu YZ250F umožňuje při tréninku přepínat mezi dvěma nahranými mapováními. Aplikaci Power Tuner lze využívat i k nastavování parametrů kontroly trakce a kontroly rozjezdu motocyklu YZ250F. Systém může navíc i zaznamenávat údaje za jednotlivá kola, což umožňuje týmu a jezdci vyhodnocovat účinnost různých nastavení mapování. Aplikace dále obsahuje sekci nastavení odpružení, která nabízí rady a návrhy nastavení pro různé jízdní situace.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Factory Racing a ProTaper obnovují dlouhodobé partnerství pro rok 2025

Model YZ250F v edici k 50. výročí

Od chvíle, kdy značka Yamaha vstoupila na motokrosovou scénu se svými prvními sériovými motocykly, je to již 50 let. Během tohoto půlstoletí se modely YZ společnosti etablovaly jako jedny z nejkonkurenceschopnějších a nejinovativnějších strojů ve všech hlavních kategoriích.

Nový model YZ250F v edici k 50. výročí oslavuje tuto významnou kapitolu v historii motocyklu YZ a také zdůrazňuje historicky první titul mistra světa, který značka Yamaha v motokrosu získala. Tato edice k 50. výročí, která se vyznačuje výjimečným historickým barevným provedením inspirovaným 90. léty doplněným o veškeré sofistikované technologie nejnovější generace YZ250F, dává jezdcům možnost vlastnit exkluzivní stroj. Čistě bílá kapotáž má retro grafiku ve fialovo-růžovém stylu, vzhled celku doplňuje fialové sedlo a černá kola a výsledkem je velmi výjimečně vypadající výroční motocykl.

Technické údaje

  • Zcela nový hliníkový dvojitý kolébkový rám se základem v modelu YZ450F s přepracovaným vyvážením tuhosti.
  • Štíhlejší a kompaktnější rozměry kapotáže umožňují jezdci být obratnější
  • Plošší a užší sedlo pro větší volnost pohybu
  • Optimalizované nastavení odpružení KYB
  • Nový ručně nastavitelný regulátor kompresního tlumení přední vidlice
  • Lepší pocit ze zadní brzdy
  • Vyšší výkon ve středních a vysokých otáčkách
  • Nový vzduchový filtr v zadním potrubí
  • Nová řídicí jednotka s optimalizovaným nastavením vstřikování paliva
  • Nově navržený rozvodový řetěz s nízkým třením
  • Nový systém kontroly trakce se 2 nastavitelnými režimy
  • Přepracovaný systém Launch Control System
  • Nová a intuitivnější aplikace Power Tuner
  • Nová funkce měření času na kolo a další
  • Pokyny k nastavení motoru a zavěšení formou rubrik Časté dotazy

Dostupnost a barevné varianty

Model YZ250F bude k dispozici od října 2023 a bude se nabízet v modré barvě Icon Blue s novou grafikou. Model YZ250F v edici k 50. výročí bude k dispozici od října 2023 a bude se nabízet v bílé barvě Anniversary White.

YZ450F: Nejlehčí, nejštíhlejší a nejrychlejší čtyřistapadesátka od Yamahy

Model YZ450F byl pro modelový rok 2023 kompletně přepracován a výsledky nejnovější generace motocyklu v závodech okamžitě ukázaly, že tento jedinečný čtyřtakt s reverzní hlavou a objemem 450 ccm má motor a šasi, které dokážou porážet přední světové jezdce i značky.

Také v soutěžích je model YZ450F neúnavným konkurentem – Jeremy Seewer a Maxime Renaux se svými továrními motocykly Yamaha Monster Energy dosáhli ve třídě MXGP na celková prvenství i umístění na stupních vítězů. Tovární tým Monster Energy Yamaha se díky dobrým výkonům Glenna Coldenhoffa uchází o titul poháru konstruktérů v MXGP pro rok 2023. A v USA vítěznou bilanci a dominanci Eliho Tomaca v seriálu na stroji Monster Energy Yamaha Star Racing YZ450F ukončilo až nešťastné zranění.

Model 2024 pokračuje v grafických aktualizacích a připojuje se k němu model YZ450F z exkluzivní oslavné edice k 50. výročí. Tento exkluzivní model v historických barvách připomínajících 50 let modelu YZ má svěží bílou kapotáž s fialovým sedlem, fialovo-růžovou grafiku inspirovanou 90. lety a černá kola.

Technické údaje

  • Lehký, štíhlý a kompaktní motor s obrácenou hlavou a s objemem 450 cm3
  • Vysoký výkon s lineárním průběhem
  • Pětistupňová převodovka, lehká spojka
  • Systém mazání se suchou klikovou skříní
  • Hliníkový dvojitý kolébkový rám s přepracovaným a na míru vytvořeným vyvážením tuhosti
  • Pohotovostní hmotnost 109 kg s plnou nádrží paliva
  • Nejlepší odpružení KYB ve své třídě
  • Ručně stavitelný regulátor kompresního tlumení přední vidlice
  • Štíhlá a kompaktní kapotáž pro hbitou jízdu
  • Ploché a úzké sedlo pro rychlé přenášení váhy těla
  • Systém kontroly trakce se 3 nastavitelnými režimy
  • Systém Launch Control System
  • Aplikace Power Tuner s rychlým laděním a průvodcem nastavením
  • Časovač kol
Mohlo by vás zajímat:  Motocykly a skútry Yamaha pro rok 2025

Dostupnost a barevné varianty

Model YZ450F bude k dispozici od července 2023 a bude se nabízet v modré barvě Icon Blue s novou grafikou. Model YZ450F v edici k 50. výročí bude k dispozici od srpna 2023 a bude se nabízet v bílé barvě Anniversary White.

Dvoutaktní motocykl YZ250: 50 let vyhrávání

Když Yamaha v roce 1973 vyhrála své první mistrovství světa v motokrosu, zrodil se dvoutaktní motocykl YZ250, jeden z nejlegendárnějších strojů na poli terénních motocyklů. Model YZ250, který má za sebou úžasné výsledky v závodech, včetně mnoha vítězství v motokrosu a superkrosu, a stal se také oblíbeným modelem jezdců freestyle MX, symbolizuje ducha značky Yamaha Kando. To je filozofie, podle níž by design a výkon každého výrobku měly vzbuzovat radost a potěšení. Model YZ250 je vybaven hbitým šasi a výkonným dvoutaktním motorem YPVS o objemu 250 ccm a v očích tisíců jezdců po celém světě představuje dokonalý závodní stroj. Model YZ250 2024 se dodává v modré barvě Icon Blue s upravenou grafikou. Navíc jej doplňuje nový model YZ250 v edici k 50. výročí, který připomíná 50 let od uvedení prvního sériového modelu YZ. Tento exkluzivní dvoutakt s bílou kapotáží inspirovanou výročím z roku 1990, fialovo-růžovou grafikou, fialovým sedlem a černými koly vzdává hold půlstoletí historie motokrosových motocyklů YZ.

YZ125: První volba budoucích šampionů

Významná historie modelu YZ125 sahá až k počátkům působení značky Yamaha v motokrosu před půl stoletím. Nejnovější verze tohoto kultovního lehkého dvoutaktu je jednou z nejoblíbenějších voleb pro budoucí šampiony. Tento stroj poháněný kompaktním motorem YPVS o objemu 125 ccm uloženým v mimořádně hbitém hliníkovém šasi, poskytuje každému ambicióznímu továrnímu jezdci výkon i spolehlivost potřebné k vítězství. Tento model prošel pro rok 2022 zásadní modernizací a svou konkurenceschopnost prokazuje v šampionátu EMX125 i v závodech mládeže po celém světě. Model YZ125 2024 má modrou kapotáž Icon Blue s novou grafikou a v nabídce dvoutaktních motocyklů se k němu připojí model YZ125 v edici k 50. výročí, který má bílou kapotáž, fialové sedlo, retro stylizovanou fialovo-růžovou grafiku a černá kola na počest 50 let výroby motokrosových motocyklů YZ. Řadu dvoutaktních motocyklů YZ doplňují modely YZ85 a YZ65, dva závodní stroje pro mládež, které byly postaveny s využitím technologií vyvinutých na dospělých strojích. Modely YZ s menším objemem se vyrábějí podle stejných standardů kvality jako všechny modely Yamaha a mají aktualizovanou grafiku pro rok 2024.

Dostupnost a barevné varianty

Modely YZ250, YZ125, YZ85 a YZ65 budou k dispozici od července 2023 a budou mít modrou kapotáž Icon Blue s novou grafikou. Modely YZ250 v edici k 50. výročí a YZ125 v edici k 50. výročí jsou k dispozici od července 2023 a mají výroční bílou barvu.

Dětské motocykly Yamaha TT-R a PW

Značka Yamaha se vždy plně věnovala celému trhu a byla jedním z prvních výrobců, kteří začali vyrábět řadu motocyklů určených pro děti a mladé jezdce. Řada motocyklů TT-R pro mládež zahrnuje několik modelů vhodných pro jezdce všech věkových kategorií. Tyto motocykly jsou vybavené mnoha uživatelsky přívětivými funkcemi včetně automatické spojky, mají nízkou výšku sedla i jednoduché technologie. Tyto motocykly jsou ideálním způsobem, jakým mohou mladí jezdci získat jistotu a zkušenosti na dvou kolech.

Modely TT-R50, TT-R110 a TT-R125, poháněné spolehlivými a snadno udržovatelnými čtyřtaktními vzduchem chlazenými motory, poskytují jezdcům od 4 let až po teenagery a dospělé rodinnou zábavu na čerstvém vzduchu už mnoho let. A nejslavnějším a nejúspěšnějším dětským motocyklem všech dob je bezpochyby legendární model PW50. Tento lehký dvoutakt má plně automatickou převodovku, pohon hřídelem a ovládání brzd páčkami na řídítkách, takže je špičkovým náčiním pro začátečníky. S prodejem přes 400 000 kusů je již 40 let jasně první volbou při výběru stroje pro děti!

Dostupnost a barevné varianty

Modely TT-R50, TT-R110, TT-R125 a PW50 budou k dispozici od července 2023 a budou se nabízet v modré barvě Icon Blue s novou grafikou.