Na Yamahu FJR1300AE jsem se opravdu těšil. Zajímalo mě, jak se bude na takovém stroji jezdit a jak se bude chovat na silnici. Přicházím do showroomu a stojí tam naleštěná,stříbrná fešanda. Přebírám klíčky a začíná lehká instruktáž.
Motorka má elektricky nastavitelné plexi a za ním je schovaný palubní přístroj skládající se ze tří částí. Vlevo je analogový otáčkoměr, uprostřed se nachází digitální displej zobrazující rychlost, stav paliva, jízdní režim (Tourist a Sport) a aktuální čas (bohužel pouze v režimu 12h). Úplně vpravo je možné si všimnout dalšího digitálního displeje, jenž slouží jako palubní počítač. Ten umí zobrazit stálou informaci o zařazeném kvaltu a proměnné informace o intenzitě vyhřívání gripů či o poloze předního plexi. Jsou zde ale samozřejmě také denní počítadla kilometrů, celkový stav ujetých kilometrů, průměrná i aktuální spotřeba paliva, dojezd na zbývající palivo, teplota vzduch, teplota motoru a ujetý čas.
Při nastartovaném motoru je aktivní ještě jedna položka: stav podvozku. Pokud jede řidič sám, nastaví si tlumiče pro sebe samotného. Naopak pokud jede i se spolujezdcem a s naplněnými kufry, nastaví si spolucestujícího a zátěž v kufrech a motorka upraví tuhost a výšku tlumičů.
Dále tu máme ovladače na řidítkách. Na levém řidítku jsou ovladače pro pohyb v palubním počítači, ovladače blikačů, dálkových světlometů a světelné houkačky, klaksonu. Je tu také tlačítko pro aktivaci a ovládání tempomatu, který funguje od 4. kvaltu a nad 45km/h. Pravé řidítko obsahuje ovladač jízdních režimů, tlačítko varovných blikačů a startér.
Nejvíce mě FJRko ohromilo LED světlomety. Na celé motorce nenajdete jedinou žárovku. Předku dominují dva led světlomety pro tlumené světlo a dva další pro dálkové, ledky jsou i v předních a zadních blikačích a osvětlení registrační značky. Zadní světlo je tvořené světlovodivým vláknem a pro brzdu se přidávají další samotné ledky.
Na bocích ještě najdeme dva velmi praktické kufry, oba jdou lehce demontovat a odnést. Každý z nich spolkne s přehledem integrálu a kalhoty na motorku, nebo i slušný nákup v supermarketu.
Je čas se konečně projet. Sedám na motorku a vyrážím vstříc dobrodružství. Jen, co jsem vyrazil, málem jsem se nevešel kufrem kolem sloupku, je potřeba na to myslet. Věřím tomu, že pokud byly pořádně přidělané, dokázaly by řidiče ze sedla sundat.
Prvních pár km jsem si neustále pohrával s nastavením motorky a s jízdními režimy. Režim Tourist je hodně „laxní“ k reakcím na plyn a celkově má motor horší odezvu. Sport je zábavnější, reakce na plyn je okamžitá a člověk se nebojí předjíždět.
Yamaha FJR1300AE má velmi nízké těžiště, což je velmi příjemné. Jednu nevýhodu jsem ale zaznamenal. Párkrát jsem totiž škrtal špičkami bot o asfalt při průjezdu zatáčkou nebo i na kruhovém objezdu.
Kilometry na FJRku utíkají jedna báseň a kolikrát jsem zapomínal na čas, když jsem si užíval krásy okolí při jízdě. Pohodovému ježdění navíc pomáhá i hydraulická spojka, která se dá ovládat pouze jedním prstem.
Hodně jsem se těšil na večerní a noční projížďku, abych otestoval, jak fungují LED světla. Oproti klasickým halogenům mají tyto moderní světlomety mnohem větší svítivost a rozptyl světla a toto se ukáže už při zapadajícím sluníčku, kdy je hned vidět jasný obrys světla na vozovce. Ještě lepší to je pak v noci. Jak světla svítí se ostatně můžete podívat v galerii sami.
Technické údaje:
Motor | kapalinou chlazený, 4taktní, DOHC, paralelní čtyřválec s náklonem dopředu |
---|---|
Zdvihový objem | 1 298ccm |
Výkon | 107.5 kW (146.2PS) @ 8 000 rpm |
Kroutící moment | 138 Nm (14,1 kg-m) @ 7 000 rpm |
Příprava směsi | Elektronické vstřikování paliva |
Systém zapalování | TCI |
Systém mazání | zásoba oleje v klikové skříni |
Systém startování | Elektrický |
Převodovka/převodový poměr | stálý záběr, 6-ti rychlostní |
Koncový převod | Kardan |
Rám | Hliníkový |
Přední odpružení | Teleskopické vidlice, Ø 48 mm, nastavitelné předpětí, komprese a odskoku |
Přední zdvih | 135 mm |
Zadní odpružení | kyvná vidlice, monoshock s předpětím pružiny |
Zadní zdvih | 125 mm |
Přední brzda | Hydraulická dvojitá, Ø 320 mm |
Zadní brzda | jednokotoučová, Ø 282 mm |
Rozměr přední pneu | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Rozměr zadní pneu | 180/55 ZR17M/C (73W) |
Celková výška | 1325 / 1455 mm |
Šířka | 750 mm |
Délka | 2 230 mm |
Objem palivové nádrže | 25 Litry |
Pohotovostní hmotnost | 292 kg |
Počet osob | 2 |