Test: KTM 690 Duke

Je to rebel! Zřejmě poslední test sezóny 2014 a já se na něj velice těšil. Jak to tak bývá, když se těšíte, tak se něco stane a v tomto případě tomu nebylo jinak. Ve středu odpoledne jsem si vyzvedl Duka a hned jsem s ním uháněl do mých oblíbených zatáček na kraji Prahy. To byl bohužel jediný den, kdy jsem Duka pořádně osedlal a užil si s ním trochu adrenalinu. Počasí testování nepřálo a od čtvrtka do neděle bylo už jen deštivo. Trochu lepší počasí bylo jen v sobotu a to jsem se k motorce vůbec nedostal. No co už, i za těch pár kilometrů, co jsme spolu absolvovali, se pro mě Duke stal zajímavým motocyklem.

Již na první pohled je zřejmé, že se jedná o vskutku malou motorku. Pokud pominu nápis na bocích, tak bych klidně hádal i nižší kubaturu. Vzhled malorážky umocňuje pouze jeden kotouč na předním kole a úzká zadní pneumatika. Design motocyklu se mi vcelku líbí, vyjma předního světla, které bych ocenil blíže stylu většího brášky 1290 SuperDuke R, případně menšího 390 Duke. Věcí vkusu bude i kyvná vidlice, ve které se budou usazovat nečistoty. Celkový design je jakási alternativa mezi motardem a naháčem, který se dle mého názoru povedl.

20140831_130844

Seděli jste už někdy téměř na předním kole? Duke Vám tento pocit dá okamžitě. Kombinace šířky řídítek „tak akorát“, malého rozvoru kol a neskutečně nízké váhy (150 kilogramů včetně kapalin) vyloženě vybízí k rebelství. Koneckonců přesně to je účelem Duka, i když oproti předchozí generaci je již „civilnější“ a lze s ním absolvovat i delší trasy než jen svezení kolem komína. Tomu je uzpůsobené i sedlo, které oproti předchozí generaci není jen klasická lavice z jednoho kusu, ale je rozdělené na dva kusy a slušně ergonomicky tvarované. Spodní část zad si můžete opřít o hranu a hned máte lepší pocit stability při jízdě po zadním.

Mohlo by vás zajímat:  Česká elita poměří síly v Chebu

O pohon motocyklu se stará čtyřdobý, kapalinou chlazený, stojatý jednoválec o výkonu 50kW s krouticím momentem 70Nm. Ten je usazen v krásném oranžovém rámu a je dalším ukazatelem, k čemu má motocykl sloužit. Rachtající zvuk jednoválce jsem si oblíbil ihned po nastartování. Má to zkrátka své kouzlo. Hrubost a síla z něj přímo vyzařuje. Motor je použitelný především ve spektru od 4tis ot./min. Podržení pod touto hranicí Vám motor dá silně najevo svým cukáním. Na druhou stranu Vás od této hodnoty výše odmění neskutečnou pružností. Pokud si říkáte, že 50kW není moc, věřte, že na tomto motocyklu je to naprosto dostačující. Dostat Duka na zadní je velice jednoduchou záležitostí. Na první kvalt se Vám to povede naprosto bez problému pouze přidáním plynu. Starty od semaforů, sotva zhasne červená, jsou mnohem zábavnější než na jiných motocyklech.

Podvozek? Zřejmě největší rozdíl ve srovnání s konkurenčními motocykly podobného zaměření. Sportovní podvozek White power dává naprosto skvělý pocit jistoty a obratnosti bez jediného zavlnění. K tomu jako bonus brzdy Brembo, které s pouze jedním kotoučem na předním kole odvádí stejně dobrou (možná i lepší) práci jako konkurence osazená dvěma. Ačkoliv motocykl disponuje systémem ABS, u Duka mi to přijde poněkud zásadní omezení. Naštěstí je vypnutí otázkou vteřiny.

Když se vydávám na cestu k mému oblíbenému úseku se zatáčkami, začínám si uvědomovat, jak moc dokáže být ježdění po Praze v odpolední špičce zábavné. S většinou motorek je to pasáž, která se v testech nezmiňuje, ale u Duka je to povinnost! Kličkování mezi auty s neskutečnou ladností, flekování při zastavení na červenou a následný odjezd po jednom kole je skvělým zážitkem. Na Dukovi navíc jde všechno tak nějak samo a nemusí se k ničemu přemlouvat. Velkou zásluhu na tom má perfektně fungující hydraulická spojka a krátké zpřevodování.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Mobility přidává do své řady elektrických motocyklů zcela nový Pioneer

Po příjezdu k zatáčkám váhám jakým způsobem vlastně jezdit. Nohy na stupačkách jako na naháči nebo nohu do zatáčky jako na motardu? U Duka mi více vyhovuje druhý způsob. V zatáčkách je Duke jak ryba ve vodě, a to sakra rychlá! Průjezd každou zatáčkou je úžasným zážitkem, a když se podívám na tachometr, tak i podstatně rychlejší než na strojích s trojnásobným výkonem.

Duke dokáže být skvělým parťákem do nepohody. Těžko budete hledat vhodnější stroj, na kterém Vám bude stačit pár kilometrů pro zlepšení nálady. Dokonce i cesta do práce na něm dokáže být zábavná. Třešničkou na dortu pak dokáže být spotřeba, kterou bez problému udržíte kolem 5L/100km, což při porci zábavy, kterou Duke nabídne je uctihodné číslo. Lituji pouze toho, že mi počasí nepřálo a nemohl jsem jej provětrat dle svých představ.

Technické údaje
Motorčtyřdobý stojatý jednoválec
Objem690 ccm
Počet válců1
Vrtání102 mm
Zdvih84,5 mm
Kompresní poměr11,8:1
Krouticí moment70 Nm při 5500 ot./min.
Výkon50 kW při
Brzdy předníradiální čtyřpístková Brembo
Brzdy zadníjednopístková Brembo
Výška sedla835 mm
Objem nádrže13,8 L
Spotřeba5 L/100 km
Pohotovostní hmotnost150 kg
Odpružení předníWP Suspension 4357
Odpružení zadníWP Suspension 4618
Rozměr pneu přední120/70 R 17
Rozměr pneu zadní160/60 R 17
Doporučená cena208.400,- Kč
Mohlo by vás zajímat:  Podmol Dakar nepojede