Z trojice modelů Hondy CB500X, CB500F a kapotované verze CBR500R jsem původně pro společné cesty zvolil právě ten první. Standardní předávka proběhla v klidu během chvilky a nic nebránilo tomu, abych se vydal na cestu. Užíval jsem první metry a po necelém kilometru jsem zastavil za řadou vozidel stojících před červenou na semaforu. Poklidně čekám na příznivější barvu. A najednou náraz zezadu. Otočím hlavu a vidím mladíka jak se souká z citroënu. „Já jsem se díval na mobil,“ slyším od něho. „Je to moje vina,“ dodal. Krev se mi začala vařit a v hlavě se honily myšlenky, co teď udělat. Následoval telefonický kontakt s Hondou, pak oznámení na policii. Dál dlouhé čekání na příjezd policistů, sepsání protokolu, asistence při udělení pokuty mladíkovi. Zdálo by se, že to bylo vyřešeno. Nikoliv, motorku jsem musel vrátit. A tak jsem v opačném směru absolvoval ten necelý kilometr a motorka byla „zase doma“.
Městskou dopravou jsem dál pokračovat neměl v úmyslu. Hledali jsem proto motorku, kterou bych si mohl půjčit jako náhradní. Na výběr už zrovna moc nebylo. Po chvíli váhání volba padla na Hondu CBR500R. Kapotovaná sestřička. Nerozhodnost plynula z mého ne již tak úplně funkčního kolene, součásti již roky devastovaného těla. Onu polohu jezdce na cestovních motorkách moje koleno už celkem důrazně bojkotuje. Při zvýšené pozornosti, opatrnosti, s plným odhodláním a případnými vynucenými zastávkami to ale půjde. Bylo rozhodnuto a v tu chvíli jsem byl nadšený, že mě městský autobus nečeká. Ten považuji za daleko horší variantu, než zlobivé koleno na supersportu. Mimochodem při vracení této motorky jsem se dozvěděl, že X naštěstí nakonec kromě zohýbané registrační značky nic nebylo.
Honda CBR500R, plně kapotovaná, agresivně se tvářící, sportovně založená, výborně ovladatelná, relativně lehká. To je hlavní popis téhle motorky. Pohotovostní hmotnost se od minulé verze snížila na 192 kg, a to nejen díky lehčímu rámu, ale také díky dalším úsporám hmotnosti na palivové nádrži či nových stupačkách. Za takové kombinace mi ani výrazně nekomplikovala život výška sedla 785 mm. Navíc je díky větším výřezům na bocích přední části profil sedla užší, což mi usnadňoval již tak docela pohodlný kontakt se zemí. Sportovní charakter podtrhují také lehká 17″ litá hliníková kola s paprsky ve tvaru Y s dutým profilem.
CBR500R s dvouválcovým motorem o objemu 471 ccm a výkonem 35 kW při 8600 ot./min nabízí množství zážitků. Vysokootáčkový motor dosahuje dostatečného zrychlení z místa a s pomocí šestistupňové převodovky dopřává skutečně příjemnou jízdu. Řazení šlo lehce, motorka se v celém rozsahu otáček chovala stejně příjemně a rychlosti šestistupňové převodovky tam bez cukání a jiných doprovodných jevů skákaly v padesátce tak i při stokilometrové rychlosti naprosto hladce.
Honda CBR500R je vybavená novým LCD přístrojovým panelem s inverzním displejem a ukazatelem zařazeného převodového stupně. Potěšila mě velikost číslic a vynikající čitelnost i dobrá přehlednost. Čemu jsem v průběhu testu nedůvěřoval, to byl ukazatel stavu paliva. Byl jsem přesvědčený, že nefunguje a obával jsem se chvíle, kdy zůstanu na silnici s práznou nádrží. Výrobce sice udává spotřebu 3,5 l/100 km, ale nádrž je asi na 17 litrů a pořád se neblížím na její dno. Pravděpodobně jsem se zařadil do kategorie spořílků. Nic takového jsem neplánoval ani se nesnažil jezdit na minimální spotřebu. Sám jsem byl překvapený ve chvíli, kdy jsem spotřebu z ujetých kilometrů a natankovaných litrů spočítal. Bylo to jen 2,86 l/100 km!
Při jízdě je tahle motorka příjemně lehká a obratná. Manipulace s ní je jednoduchá a přesto jsem si užil dost zábavy. Myslím, že pro každého nejen začínajícího motorkáře je to velmi zajímavá kombinace ústící navíc v pohledný celek.
Technické údaje Honda CBR650R
Motor
Vrtání × zdvih (mm) | 67 mm x 66,8 mm |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Kompresní poměr | 10,7 : 1 |
Emise C02 (g/km) | 80 |
Zdvihový objem motoru (cm3) | 471 cm3 |
Motor | Kapalinou chlazený, řadový dvouválec |
Max. výkon | 35 kW při 8 600 ot./min. |
Max. točivý moment | 43 Nm při 6 500 ot./min |
Startér | Elektrický |
Vrtání škrticí klapky | 34 |
Kola
ABS System | dvoukanálové s ABS |
Přední brzdy | Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2pístový třmen, 2kanálové ABS |
Zadní brzdy | Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen, 2kanálové ABS |
Přední zavěšení | Přední teleskopická vidlice 41mm s nastavením předpětí |
Zadní zavěšení | Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení tuhosti, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů |
Velikost přední pneumatiky | 120/70ZR-17M/C |
Velikost zadní pneumatiky | 160/60ZR-17M/C |
Přední kola | Z lehké slitiny, vícepaprsková |
Zadní kola | Z lehké slitiny, vícepaprsková |
Rozměry a hmotnost
Kapacita akumulátoru (V – Ah) | 12v 7.4Ah |
Úhel sklonu | 25,5° |
Rozměry (D × Š × V) (mm) | 2 080 mm x 755 mm x 1 145 mm |
Typ rámu | Ocelový rám |
Objem palivové nádrže (litry) | 17,1 l |
Spotřeba paliva | 3,5 l/100 km (režim WMTC) |
Světlá výška (mm) | 130 mm |
Světlomety | LED |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 192kg |
Výška sedla (mm) | 785mm |
Závlek (mm) | 102 mm |
Rozvor (mm) | 1410 mm |
Převodovka
Spojka | Vícelamelová v olejové lázni |
Stálý převod | Řetěz |
Převodovka | 6stupňová |
Typ převodovky | manuální |
Přístroje a elektronika
Přístroje | Zobrazené funkce: digitální otáčkoměr, tachometr, palivoměr, celkové a denní počítadlo km, hodiny |
Zadní světlo | LED |