Minulý týden se nám do ruky dostala unikátní „motorka“ od amerického výrobce Harley-Davidson. Označení motorka je poněkud zavádějící, neboť se ve skutečnosti jedná o tříkolové vozidlo, které můžete řídit s řidičským oprávněním skupiny B. O tom, jak se nám tento nevšední stroj zalíbil, se dozvíte v tomto článku.
Je pondělí 28. dubna a já si přebírám Harley-Davidson Tri Glide Ultra. Již na první pohled je to neskutečně velké monstrum, které zaujme každého bez rozdílu věku a pohlaví. Krásný dvouválcový véčkový motor byl vyvinut v rámci projektu Rushmore, na kterém se podíleli také sami zákazníci. Nese označení Twin Cam 103 a výrobce slibuje vyšší výkon pro větší bezpečnost při předjíždění a jízdě s zavazadly, příp. se spolujezdcem.
Po usednutí na místo řidiče zaujme displej o velikosti 6,5″. Ten je možné ovládat tlačítky na řidítkách za pomoci palců nebo jej používat jako dotykový displej. K dispozici je zde GPS, rádio, intercom, sledování dopravy nebo přehrávání vlastní hudby za pomoci USB konektoru, který se nachází v přihrádce po pravé straně vedle displeje. Mne osobně velice oslovila možnost bezklíčkového startování. Ovladač od Tri Glide tedy schovávám do kapsy. Startuji, odjišťuji parkovací brzdu a vyrážím vstříc novým zážitkům.
První zatáčky projíždím s velkou nejistotou, nefunguje tu „klasické ovládání jako na motorkách“, ale musíte zatáčet řidítky ve směru zatáčky. Po pár kilometrech si na to zvykám a dělám to automaticky, aniž bych nad tím přemýšlel. Velice oceňuji, že je zde namontovaný tlumič řízení, bez kterého si vůbec nedovedu ovládání takto mohutného a těžkého stroje představit.
Při přestávce na benzínové pumpě si procházím jednotlivé funkce, které displej nabízí. Ovládání za pomoci tlačítek na řidítkách je intuitivní, a není tak problém i za jízdy dělat úkony bez nutnosti držet řidítka jednou rukou. Ladím svou oblíbenou rádiovou stanici a pokračuji v jízdě. O hudbu se starají čtyři reproduktory o výkonu 25 W umístěné před řidítky a u sedla spolujezdce. Za toto patří výrobci velká pochvala, neboť v rámci povolených rychlostních limitů je hudba krásně slyšet a celý zvukový systém je opravdu špičkové kvality.
Na levé straně řidítek je tlačítko s označením „R“, které aktivuje zpátečku. Zpátečka je při suché hmotnosti 545 kg naprostou nutností a velice rychle si na ni člověk zvykne. Couvání je možné i s vypnutým motorem, neboť funguje elektronicky jen za pomoci baterie. V tomto oceňuji pravý analogový budík, na kterém je vidět napětí baterie, takže si řidič může ohlídat, aby baterku nevybil. Zpátečka je určena pro krátké manévrování, neboť je na baterii kladen obrovský odběr. Dále je zde mimo standardních tlačítek k dispozici komunikace se spolujezdcem za pomoci intercomu, který má připojení sluchátek a mikrofonu pro řidiče na nádrži a pro spolujezdce na levé straně opěradla. Ve spodní části jsou další dvě tlačítka, z nichž jedno slouží k ovládání hudby a druhé k ovládání tempomatu.
Pokračuji dál v jízdě a po delší chvilce kdy jsem si nevšímal stavu ujetých kilometrů zjištuji, že mám za sebou již 150 km. Ani jsem si toho nevšiml! Je to především tím, že posez je zde naprosto přirozený a navíc v komfortním sedle. Při jízdě ve dvou si sedlo pochvaluje i spolujezdec se slovy: „Takový gauč nemám ani doma!“
Chvilku mi trvalo zvyknout si na výšku plexi štítu. Při mých 186 cm zasahuje hrana přesně do úrovně očí, což mi v prvopočátku vadilo, neboť jsem se nemohl rozhodnout, zda koukat nad ním nebo srkze něj, ale po čase jsem se nad tím již nepozastavoval. Příjemnou vychytávkou je otevírání větrání před plexi, které mění proudění vzduchu. Při vyšších rychlostech eliminuje jakýkoliv vznik turbulencí, které nepříjemně hýbají hlavou.
Nezbytností pro cestovně zaměrenou Tri Glide je úložný prostor. Toho je zde k dispozici lehce přes 190 litrů. Ano, čtete správně, tato uctyhodná hodnota je srovnatelná s menšími osobními automobily. Úložný prostor je rozdělen do dvou uzamykatelných kufrů. Spodní kufr má po otevření dvířek dostatečně velký prostor pro nakládání věcí větších rozměrů.
Zajímavou kapitolou jsou brzdy. Jsem zvyklý brzdit především přední brzdou a zadní používat spíše ke stabilizaci a krizovému brždění. V případě Tri Glide jsem si zvykl na obrácenou situaci. Zadní brzda funguje tak, že pedál brzdí nejen zadní kola, ale v určitém poměru přibržďuje i přední. Páčka přední brzdy tuto funkci nemá a brzdí standardně pouze přední kolo. Většinou jsem tedy používal pro brždění pouze zadní brzdu. Brzdný účinek je velice dobrý a vzhledem k přítomnému systému ABS není problém ani s celkovou hmotností stroje, která rozhodně není zanedbatelná.
Převodovka Cruise drive je konstruovaná pro nízkootáčkový provoz v rámci povolených rychlostních limitů, což se dobře projeví na spotřebě. Ta se během testu ustálila na hodnotě 6,5 litru na 100 km při jízdě na hranici povolených rychlostních limitů. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,2 litru na 100 km, na níž pravděpodobně nebude problém se dostat za využití tempomatu. Při těchto hodnotách tedy rozhodně nebudete trpět na nedostatek paliva, respektive krátký dojezd na nádrž. Převodovka by zasloužila snad jen přívětivější řazení neutrálu. Občas byl nadlidský úkol se trefit tak, aby se na budíku rozsvítilo zelené „N“.
Snad jedinou věcí, se kterou jsem se nemohl sžít za celou dobu testování byl podvozek. V blízkosti Prahy je pro mne spíše utrpením, než-li komfortem. Zadní část Tri Glide je velice tvrdá a je cítit téměř každá nerovnost. Toto mi nevadilo až na silnicích mimo Středočeský kraj. Při návratu z jižních Čech mne bohužel dostihl silný déšť. Jak to tak bývá, když potřebujete benzínku nebo jiný úkryt, zpravidla je v nedohlednu. Absolvoval jsem tedy kus cesty za mokra a velice mne překvapilo, jak perfektní má Tri Glide ochranu před deštěm. Po dojetí k benzínové pumpě jsem měl mokrou pouze helmu a část bundy. Dokonce i sedlo spolujezdce bylo krásně suché.
V pátek ráno motocykl vracím a přiznám se, že z toho nemám vůbec radost. Rád bych si ho na nějakou dovolenou ještě nechal. Je to ultimátní cestovní stroj, který bych doporučil všem, kteří chtějí stylově cestovat stovky kilometrů denně. Harley-Davidson Tri Glide Ultra nabízí neskutečnou porci pohodlí a luxusu.
Technické údaje | |
Motor | Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™ |
Objem | 1.690 ccm |
Počet válců | 2 |
Počet ventilů | 4 |
Vrtání | 98.4 mm |
Zdvih | 111.1 mm |
Kompresní poměr | 10 : 1 |
Kroutící moment | 138 Nm při 3.750 ot./min |
Výkon | 64 kW při 5.010 ot./min |
Brzdy přední | 6pístkové pevné s pístky o velikosti 4-31.75 mm |
Brzdy zadní | 1pístkové plovoucí |
Výška sedla | 720 mm |
Objem nádrže | 22,71 l |
Spotřeba | 6,2 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost | 560 kg |
Objem kufrů | 190 l |
Množství oleje | 3,8 l |
Sekundární převod | Řemen |
Rozměr pneu přední | MT/90 R16 |
Rozměr pneu zadní | 205/65 R 15 |
Cena od | 29.900 € |
-JK-