Indian Motorcycle a Workhorse Speed Shop představují druhou ze dvou velmi speciálních přestaveb modelu Indian FTR. V těsném závěsu za Workhorse FTR AMA přichází na scénu Black Swan se zcela odlišným, ale neméně radikálním přístupem k tomu, co lze dosáhnout s FTR.
Black Swan vychází z konceptu, který zakladatel firmy Workhorse, Brice Hennebert, navrhl před několika lety, když závodil na Wheels & Waves proti stroji Miracle Mike, Indianu Scout od The Young Guns. Stejně jako u přestavby Workhorse FTR AMA jako inspirace posloužily styly z různých směrů a období; superbiky 90. let, moderní závodní speciály Grand Prix, a dokonce i Porsche od tunerů Rauh-Welt.
„Tehdy jsem měl vizi postavit sportovní motocykl pro silniční použití, ale opravdu sportovní, postavený jako GP speciál. Black Swan je inspirován sportovními motocykly 90. let a celý vyrobený z karbonových vláken. Majitel mi dal v projektu naprostou volnost, tak jsem jej po všech stránkách posunul na své maximum. Tak to dělám, když dostanu od zadavatele absolutní svobodu. Je to docela unikátní a určitě nejsložitější stavba, jakou jsem doposud udělal,“ řekl Brice.
Po předběžných náčrtech se Brice vydal do ústředí firmy Akrapovič ve Slovinsku, aby mu pomohla vyrobit krásný výfukový systém 2-1 s podvěšeným tlumičem, který zachovává elegantní profil, jaký si Brice představoval.
Po návratu do své dílny, když se Brice jen o chlup vyhnul zdržení ve Slovinsku kvůli uzavřeným hranicím, což byl tehdy běžný jev po celém světě, zkonstruoval kolem FTR drátěnou klec jako základ pro modelování kapotáže z hlíny.
„Tento krok byl ve skutečnosti snazší, než jsem čekal, protože jsem nemusel vyrábět z hlíny obě strany kapotáže, ale jen jednu polovinu jako vzor. Jakmile jsem byl s tvarem spokojen, použil jsem 3D skener a poslal data společnosti Formae Design, která se mnou spolupracovala na vylepšení virtuálního modelu. Ta vytvořila symetrickou druhou polovinu kapotáže a zabudovala veškeré příslušenství a periferie. Christophe z Formae mi hodně pomohl se všemi komponenty kapotáže.“
Zatímco firma Formae pracovala na zdokonalení designu kapotáže, Brice se zaměřil na úpravy podvozku, jako je výroba palivové nádrže kolem původního systému sání vzduchu. Tim z Vinco Racing Engineering pomohl s CNC obráběním řady součástí podle Briceových návrhů – uchycení kyvné vidlice, výztuh rámu, můstků vidlic, částí palivových nádrží a dalších.
Když byl CAD model jednodílné kapotáže hotový, vytiskli ho na 3D tiskárně a předali Robertu Colynsovi ze společnosti 13.8 Composites, která se specializuje na práci s karbonovými vlákny. Ve 13.8 Composites nejprve opracovali vytištěný model, aby dosáhli dokonalého povrchu, ze kterého pak vyrobili formu pro jednodílnou kapotáž.
„Protože jsem se rozhodl přiznat uhlíková vlákna a nelakovat je, dal jsem Robertovi volnost při výběru karbonové tkaniny, aby vypadala co nejlépe, a přitom ladila s celkovým návrhem, který jsem mu dal. Po několika týdnech čekání se vrátil s tímto pekelným kouskem. Celá kapotáž váží jen asi 1,8 kg. Výroba kapotáže byla hlavní součástí stavby. Praktické řešení to není ani náhodou, ale byl jsem rozhodnutý udělat kapotáž z jednoho kusu.“
Když byla hotová kapotáž včetně hliníkové vany pro lepší odolnost vůči teplu z výfuku, musel Brice implementovat jednu ze svých prvotních myšlenek: efektní systém, který otvírá a zavírá přední světlomet.
„Byl to pro mě pekelný boj. Pro někoho to může vypadat jednoduše a snadno, ale pro mě to byla docela výzva. Dramatické otevírání a zavírání ‚očních víček‘ pohání dva krokové motory, řízené počítačovou platformou Arduino.“
Ta námaha rozhodně stála za to. S karbonovou kapotáží, zavřenými „víčky“ a 3D tištěnými prvky na kapotách dělá Black Swan skutečně čest svému jménu. Použití 3D tisku – prvku, kterou Black Swan sdílí s přestavbou FTR AMA – umožnilo Briceovi zvýraznit tvar kapotáže a přiblížit jej japonskému tunerskému stylu wide-body, čímž dosáhl vzhledu, který kombinuje profesionální závodní design s garážovými trendy.
Protože se Brice vždy snaží do přestavby zakomponovat co nejvíce prvků vlastní výroby – tím je také práce jeho firmy Workhorse výjimečná – vyrobil novou kyvnou vidlici z hliníku 7020. Zachoval přitom původní uchycení odpružení, ale použil speciální zadní tlumič Öhlins Racing v černé barvě, který ladí s celkovým designem, stejně jako speciální černé přední vidlice.
„Brzdový systém je od mého dlouholetého partnera, firmy Beringer. Nabídli mi prototyp jednoho z nejlehčích brzdových systémů, které mají. Kompletní systém předních brzd váží asi 1 kg, a v kombinaci s karbonovými ráfky Rotobox a pneumatikami GP Racer od Dunlopu zajišťuje dokonalé spojení se zemí. Tahle motorka je na silnici opravdu dynamická.“
O finální úpravy se postaral Jeroen ze Silver Machine Seats, který potáhl Alcantarou nejen sedlo, ale i přístrojovku, jako u hypercaru.
„To rozhodnutí nemělo žádný rozumný důvod, ale vypadá to sakra cool.“
„Sám bych takto složitou stavbu nikdy nezrealizoval. Od projektu Appaloosa jsem ale měl k ruce spoustu partnerů a přidali se další, a já jim všem děkuji. Práce na tomto projektu mi dělala velkou radost a doufám, že ji Black Swan bude dělat i svému majiteli a každému, kdo ho uvidí.“