Projekt Učme se přežít chce propojit všechny účastníky silničního provozu a startuje kampaň Dávám bacha

Život a zdraví máme jen jedno a stejně tak je jen jedna silnice nebo cesta, kterou společně sdílíme. A právě, nebo spíše především proto na ni vzájemné šarvátky, dokazování si, kdo je lepší, honění ega a další boje za volantem a řídítky nepatří. Řeč je o motorkářích a řidičích aut a přesně tak by se ve stručnosti dala popsat aktuální kampaň projektu Učme se přežít s názvem Dávám bacha. Učme se přežít chce propojit svět všech účastníků silničního provozu, a široké veřejnosti  ukázat silnice pohledem motorkářů. Co je pro automobilistu jen drobnou chybou může mít pro motokáře fatální následky, co řidič mezi stěnami svého vozu téměř nevnímá a nakolik je jiná situace, pokud sedí za řídítky jednostopého stroje a je na silnici prakticky „nahý“. Projekt Učme se přežít se tak letos vedle motorkářů a jejich kurzů zaměří i širokou veřejnost a všechny účastníky silničního provozu.

Motorkáři jsou na našich silnicích nejohroženější skupinou. Jen za loňskou moto sezónu tvořily nehody motorkářů 18 % z celkového počtu všech dopravních nehod. Ty však z velké části zavinili i ostatní účastníci silničního provozu. A protože kurzy pro motorkáře, ať už zaměřené na zdokonalení jejich dovedností a ovládání motocyklu nebo bezpečnost za řídítky či správné chování v provozu, jsou již tradiční součástí vzdělávání motorkářů, kurzy pro laickou veřejnost, pro řidiče automobilů stále zůstávají v pozadí. Projekt Učme se přežít tak proto nyní přichází s cílem v podobě kampaně Dávám bacha, kdy chce vzdělávat i další skupiny účastníků silničního provozu a věří, že pohledem z druhé strany může alespoň napomoci většímu respektu a toleranci mezi jednotlivými účastníky silničního provozu a přispět tím i ke snížení rizikových situací, nehodovosti a střetů motocyklů a automobilů.

Mohlo by vás zajímat:  Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

„Už více jak 10 let se snažíme školit motorkáře nejrůznějších kategorií a zlepšovat nejen jejich jízdu, ale apelujeme i na bezpečnost na silničních, správné chování při jízdě a řešení krizových situací. Za ty roky našimi kurzy prošly tisíce jezdců, řada z nich se opakovaně vrací a ve svém vzdělávání pokračuje. Co nám však trochu dělalo vrásky byli ostatní účastníci silničního provozu. Dnes je totiž auto téměř samozřejmostí, a zatímco motorkáře vnímáme spíše jako řidiče, u automobilů to jsou více než řidiči uživatelé vozů, zejména díky celé řadě moderních prvků, které auta dnes nabízí. A právě proto jsme si v Učme se přežít uvědomovali, že je potřeba školit a vzdělávat nejen motorkáře, ale i ty další, zejména řidiče aut. Ať už totiž máme auta, která se řídí téměř sama, přesto jsme to my, kteří sedíme za volantem vozu a kteří jsme aktivními účastníky silničního provozu, my jsme ten lidský faktor, který musí umět vyhodnotit situaci a správně se rozhodnout, a to často v řádu zlomku sekund,“ vysvětluje Jiří Novotný, šéfinstruktor Učme se přežít, který zároveň dodává, že nejen nedostatečná znalost a vnímání svého okolí na silnicích, ale čím dál častěji stále menší tolerance k ostatním účastníkům silničního provozu a dokazování si vlastní nedotknutelnosti je dalším neopomenutelným faktorem v součtu způsobených nehod a střetů s motorkáři.

Projekt Učme se přežít, tak aktuálně spouští speciální edukativní videa a aplikaci, která veřejnosti přibližuje pohled na silnici a stejnou, možná autem stokrát projetou, situaci, ze sedla motocyklu. Poukáže tak na to, co musí reálně motorkář za řídítky vnímat a řešit a proč se mnohdy chová, pro člověka, který nikdy na motorce neseděl, až nelogicky. „V rámci našeho webu a aplikace si tak každý může vyzkoušet situace, ve kterých se skrývá řada rizik a vyhodnotit, jak je vůči nim vnímavý a pozorný, a zda je vůbec dokáže detekovat,“ dodává Jiří Novotný.

Mohlo by vás zajímat:  Yamaha MT-09 Y-AMT: Symbióza s temnotou

Cílem projektu je ale především to hlavní: Pochopit, že na silničních jsme všichni partneři, ať už sedíme na motorce nebo v autě, ať už máme stroj za pár tisíc nebo třeba za milion, ať už máme pod sebou desítky koňů nebo jedeme na staré 125“. Součástí webových stránek Učme se přežít je rovněž speciální Desatero chování se na silnicích zahrnující například body jako je maximální bdělá pozornost, 100% respekt, kultivované chování, uznání vlastních chyb i bez emoční chování, kdy by řidič nikdy neměl napravovat domnělé křivdy a školit ostatní účastníky provozu.

Zapojit se do kampaně Dávám bacha může skutečně každý, a to mimo jiné i prostřednictvím speciálních samolepek s nápisy “Dávám bacha” nebo “Beru ohled”, které si lze nalepit na svůj vůz či motocykl a jasně tak ukázat snahu vzájemně zlepšovat situaci v provozu a dbát nejen na vzájemnou bezpečnost, ale i ohleduplnost k ostatním účastníkům silničního provozu. Samolepky lze získat, jak na kurzech Učme se přežít, tak i na partnerských místech.

Více informací na: www.davambacha.cz

Učme se přežít

Projekt zaměřený na školení a vzdělávání motorkářů na polygonech a speciálních uzavřených tratích vznikl v roce 2010 jako regionální aktivita. Postupem času se z něj stal celorepublikový projekt, který vstupuje již do své 12 sezóny a za sebou má stovky kurzů nejrůznějších druhů a kategorií a tisíce absolventů. Projekt pomáhá motorkářům zlepšovat své jízdní schopnosti, správně ovládat motocykl, vhodně vyhodnocovat krizové situace a adekvátně je řešit. Učí a zdokonaluje i techniky jako je krizové brždění, úhybný manévr, ovládání motocyklu v malé rychlosti nebo průjezdy zatáčkami a nezapomíná ani na vzdělávání jezdců v oblasti psychologie nebo první pomoci. Kromě samotných motorkářů školí instruktory autoškol. V roce 2023 přichází se kampaní Dávám bacha, která má za cíl vzdělávat širokou veřejnost a ještě více minimalizovat nehody motorkářů a přispět k co největšímu propojení všech účastníků silničního provozu.

Mohlo by vás zajímat:  Nové Kawasaki MULE DX pro modelový rok 2025 odhaleny

www.ucmeseprezit.cz