Po loňském úspěšném představení v Japonsku přináší společnost Honda program originálních náhradních dílů „RC30 Forever“ také do Evropy.
Program „RC30 Forever“ společnost Honda zahájila po setkáních s členy předních klubů majitelů strojů RC30 v Japonsku a v Evropě, během kterých majitelé vyjádřili přání udržet tyto ikonické stroje na silnicích v co nejlepší kondici a s využitím originálních náhradních dílů Honda. Nejdůležitější součástí programu je zajistit těmto jezdcům bezpečný a spolehlivý zážitek z jízdy.
V rámci programu společnost Honda vyrobí přibližně 150 originálních náhradních dílů pro RC30, které zahrnují motor, podvozek, kapotáž i elektroniku. Tyto díly byly vybrány na základě požadavků majitelů a při výběru byly rovněž zohledněny zkušenosti odborníků z výzkumu a vývoje značky Honda a z jejích výrobních závodů.
Díly bude možné objednat u všech evropských dealerů od května 2021.
Program „RC30 Forever“
Na začátku programu „RC30 Forever“ stála prohlídka archivů týkajících se modelu RC30 z roku 2017, během které bylo zjištěno, že se do současnosti nedochoval žádný z původních dřevěných modelů nebo forem pro RC30. Bylo jasné, že pro uskutečnění takového projektu by byly zapotřebí originální výkresy. Podobně jako u všech motocyklů vyráběných v té době byla i výroba modelu RC30 založena na 2D ručně kreslených výkresech a na drátových modelech, které sloužily jako základ pro tvorbu modelů a forem. Oproti moderním metodám 3D počítačového modelování a digitálních výkresů tyto ruční výkresy obsahovaly mnohem méně specifických detailů, což reprodukci nových dílů komplikovalo.
Zachované výkresy byly digitalizovány, zvětšeny do měřítka 1:1 a porovnány se stávajícími díly zapůjčenými ze zbývajících strojů RC30 zachovaných v rodině Honda a v jednotlivých klubech, aby byla zajištěna jejich přesnost. I přes tyto snahy se nepodařilo vyplnit všechny mezery v detailech potřebných pro výrobu kvalitních dílů pro tento program. Aby bylo zajištěno, že díly budou tyto přísné standardy splňovat, bylo klíčové zapojit do procesu členy původních týmů, přestože mnoha z nim již bylo přes 60 let. Díky jejich znalostem, zapálení a zkušenostem se projektovému týmu podařilo od počátku vytvořit nové dřevěné modely a šablony.
Právě díky této kombinaci všech důležitých faktorů, jako byly nové digitalizované výkresy a zachované díly, ale i díky dlouhodobým a nekvantifikovatelným faktorům, jako byly zkušenosti vracejících se členů rodiny Honda, se nakonec podařilo tento program v Japonsku úspěšně realizovat.
VFR750R (RC30)
Legendární model RC30 byl poprvé představen na motosalonu v Tokiu v roce 1987 a do Evropy se poprvé dostal v roce 1988. Limitovaná série přibližně 5 000 kusů vznikla za účelem splnění homologačních pravidel, jež byla podmínkou pro účast v nově vzniklém Mistrovství světa superbiků.
Stroje RC30, které se ručně montovaly v továrně v Hamamatsu, byly poháněny kapalinou chlazeným motorem V4 s úhlem válců 90°, který disponoval zdvihovým objemem 748 cm3 a nejmodernější závodní technologií té doby – což byl dosud nevídaný přístup. Vývojáři značky Honda v konstrukci stroje v maximální možné míře využili exotické materiály, jako jsou uhlíková vlákna, Kevlar či hořčík. Motor byl vybaven titanovými ojnicemi a třecí spojkou. Kola a brzdy byly opatřeny upevněním umožňujícím jejich rychlou demontáž, zatímco přední i zadní odpružení bylo plně nastavitelné. Stroj byl prominentně vybaven nezaměnitelným jednostranným zavěšením zadního kola Pro-arm, které bylo navrženo pro co nejrychlejší výměnu zadního kola při závodech.
Odkaz modelu RC30 zůstává navždy živý díky vítězstvím Freda Merkela v Mistrovství světa superbiků v letech 1988 a 1989. Dalších vítězství tyto stroje dosáhly v celé řadě národních a mezinárodních závodů, včetně vítězství Isle of Man v rukách známých jezdců, jako byli Joey Dunlop, Carl Fogarty, Steve Hislop a Philip McCallen.