ORION – Moto Racing Group útočí na historicky nejlepší český výsledek mezi motocykly

DCIM100GOPROGOPR0592.JPG

Český tým ORION – Moto Racing Group je na Dakaru blízko senzaci. Díky Martinu Michkovi se na slavné rallye pere o historicky nejlepší český výsledek v kategorii motocyklů. Před poslední etapou drží průběžné 10. místo, které v roce 1998 obsadil Stanislav Zloch. Nikdo před ním, ani po něm to lépe nesvedl. „Určitě chceme tu první desítku udržet. Pokud by se to povedlo, byla by to bomba. Všichni jsme napjatí,“ uvedl šéf stáje Ervín Krajčovič. „Je to neuvěřitelné. Po tom všem, co se mi loni stalo, jsem vůbec nečekal, že bych mohl útočit na první dvacítku, natož na desítku. Dám do toho zítra maximum,“ řekl rodák z Českých Budějovic, který dojel v 11. etapě patnáctý.

Před pár měsíci neměl Michek na závodění ani pomyšlení. Jeho život visel po selhání jater na vlásku. Vždyť deset z patnácti lidí na tohle onemocnění zemře a další čtyři musí podstoupit transplantaci. Jen jeden z toho vyjde bez následků. Tohle štěstí měl právě on a teď píše další zázračný příběh. Se svou „kátéemkou“ s českými komponenty ukazuje záda závodníkům na továrních motorkách, kteří mají úplně jiné finanční možnosti.

Zítra jim bude ve finiši Dakaru odolávat. Jedenáctý Matthias Walkner, vítěz soutěže z roku 2018, na něj ztrácí přes 14 minut, dvanáctý Portugalec Joaquim Rodrigues má manko 24 minut. „Jsou to velké dakarské hvězdy. Oba to jsou navíc motokrosaři, takže se dobře známe z jiných závodů. Bože, to bude krásná etapa. Už teď jsem z toho rozsypaný jak čínský čaj. Už mě svrbí zápěstí,“ prozradil Michek, několikanásobný domácí šampion v motokrosu.

Mohlo by vás zajímat:  2025 Honda Forza 750

Z dvaatřicetiletého borce odhodlání přímo čiší. „Šance udržet desítku je reálná. Jdu do boje, jdu se odevzdat. Věřím, že všichni fanoušci to se mnou budou prožívat. Budu se o to rvát, možná to teď řeknu trochu bláznivě, ale pojedu přes závit. Nenechám to ležet na zemi,“ zdůraznil Michek, který za devátým Slovákem Štefanem Svitkem zaostává přes 48 minut. „Na Dakaru je možné sice všechno, ale stáhnout tento náskok v jedné etapě bude složité. Musel by podobně jako dneska někdo z favoritů odstoupit, nebo provést velkou chybu. Ale Martin je bojovník a už teď je na zítřek velmi nažhavený. Jsme tu, abychom závodili, nevzdáváme se,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf českého týmu.

Deváté místo by bylo historicky nejlepší umístění českého závodníka mezi motocykly na Dakaru. Navíc v kategorii, která má nejvíce továrních týmů, závodníků, a je zde největší konkurence. Historické maximum zatím drží Stanislav Zloch z roku 1998, jenž byl desátý. „Se Standou jsme kamarádi, byli jsme spolu na Dukle, kde jsme strávili asi čtyři roky,“ dodal Krajčovič, který je z Michkova parádního vystoupení nadšený. „Martin jel super. Na začátku etapy přitom trefil kamen a během rychlého pitstopu v servisní zóně jsme museli vyměnit přední kolo a překontrolovat celou motorku. Tým ale zafungoval dobře a povedlo se to.“

Přitom jezdec týmu Orion – Moto Racing Group v 11. etapě na mezičasech dokonce figuroval na páté pozici. V závěru ale ztratil. „Královská etapa byla opravdu pěkná. Přichystala úplně všechno od terénů, po písky, po duny, po kamení, po šotolinu. Organizátoři to vybrali důkladně. Do 340. kilometru jsem si držel skvělé páté místo. Jelo si mi parádně, lehce. Na tankovačce jsem ale zjistil, že mám naříznutou zadní gumu, takže jsem musel hodně hodně zvolnit, abych do cíle vůbec dojel. Měl jsem to do bivaku 260 kilometrů, z toho 130 kilometrů bylo ještě měřených, což nebylo úplně jednoduchý, aby se ta guma nezula,“ vysvětlil.

Mohlo by vás zajímat:  Noví hráči z rodin W a Meguro v řadě Kawasaki 2025

„Druhý problém byl ten, že jsem zbytečně přemýšlel nad umístěním, nad gumou a nad sebou samým a nějakých dvacet kilometrů před cílem jsem udělal velkou navigační chybu, která mě stála minimálně dvanáct minut. To mě mrzí,“ konstatoval Michek, jemuž k posunu na desátou příčku pomohl také nevídaný zkrat průběžně čtvrtého Španěla Joana Barredy Borta, který na 174. kilometru vynechal povinnou dvacetiminutovou zastávku určenou k doplnění paliva a došel mu benzin.

Radost dělá Krajčovičovi i druhý závodník Milan Engel. Ten ve čtvrtek zajel 19. nejlepší čas, ale po penalizaci dvaceti minut klesl na 27. místo. „Ke konci mě to vyškolilo, netrefil jsem jeden waypoint, což je škoda. Byla to dlouhá etapa. Moc mi neutíkala, protože jsem jel celou dobu sám,“ podotkl Engel. „Duny, které nám slibovali, byly na trati minimálně, asi jen 40 kilometrů. Rychle jsme je projeli, pak přišly zase kameny, šutry a pisty. Jeli jsme v horách, cesta byla zamotaná, občas to bylo hůře čitelné. Dost těžké na navigaci.“

I on je s aktuální pozicí v celkové klasifikaci spokojen – Engel je zatím na 19. místě. Cílem je nejlepší dvacítku udržet. „Bude to ještě stres. Ale to je prostě Dakar. Netuším, co nás zítra bude čekat, před chvilkou pršelo. Jsem zvědavý, jak bude terén vypadat. Myslím si, že pisty nebudou tolik prašné. Asi se pojede rychle,“ odhaduje Engel.