Nový radarový asistenční systém Bosch poprvé použitý společností KTM

Nový radarový asistenční systém Bosch poprvé použitý společností KTM

Díky společnosti Bosch se nyní mohou motocyklisté cítit v sedle ještě bezpečněji: Technologická společnost představila šest nových radarových asistenčních systémů, včetně pěti světových prvenství. Podle společnosti Bosch Accident Research by tyto systémy mohly pomoci zabránit nejen každé sedmé nehodě, jako tomu bylo u dřívějších systémů, ale až každé šesté nehodě na německých silnicích.

Bosch již v roce 2020 způsobil revoluci na trhu s motocykly svými podpůrnými funkcemi pro motocyklisty. Ze šesti nových asistenčních funkcí budou čtyři představeny v novém modelu předního evropského výrobce motocyklů KTM v listopadu 2024 a do výroby se mají dostat v roce 2025. „Cílem společnosti Bosch je zajistit ještě větší bezpečnost a pohodlí při jízdě na motocyklu pomocí nových inovativních technologií, aniž by se snížil požitek z jízdy,“ říká Geoff Liersch, vedoucí oddělení jednostopých vozidel a motorových sportů společnosti Bosch. „Nové funkce představují další krok tímto směrem a jsme rádi, že KTM je naším zákazníkem.“

Výrobce zařadí čtyři asistenční funkce Bosch pro jezdce, které využívají přední radar. Není to poprvé, co Bosch a KTM spolupracují: V roce 2013 obě společnosti spolupracovaly na úspěšném uvedení systému kontroly stability motocyklu MSC. „Jsme velmi spokojeni s dlouhodobou spoluprací mezi našimi vývojovými týmy a těší nás, že KTM je první, kdo tyto nové funkce využije,“ říká Stefan Haist, vedoucí oddělení KTM Chassis Control System – Street Development.

Mohlo by vás zajímat:  Nové modely Yamaha TRACER 9, TRACER 9 GT a TRACER 9 GT+

Asistenční systémy Bosch poskytují větší podporu na dvou kolech

Adaptivní tempomat – stop and go (ACC S&G)

Pro jednostopá vozidla mohou být dopravní zácpy namáhavé i nebezpečné. Jezdci musí neustále sešlapávat spojku, brzdit a pak se znovu rozjíždět. Aby Bosch tento úkol usnadnil, uvedl již v roce 2020 na trh adaptivní tempomat ACC. Po nastavení požadované rychlosti tento systém neustále přizpůsobuje rychlost vozidla dopravnímu proudu a zároveň udržuje potřebný bezpečný odstup od vozidla jedoucího před ním. Společnost Bosch nyní tuto technologii posunula na novou úroveň a nabízí vyšší jízdní komfort díky nové funkci ACC S&G, která dokáže motocykl řízeně zastavit a podpořit tak motocyklistu. Tato funkce nejlépe funguje s automatickou převodovkou, jaká je například použita v novém motocyklu KTM, který bude jako první vybaven touto novou funkcí. Pokud se motocykl zastaví, nemusí jezdec používat spojku; může uvést motocykl do pohybu pouhým stisknutím tlačítka nebo krátkou aktivací plynu, jakmile se vozidlo před ním rozjede.

Asistent skupinové jízdy (GRA)

Jízda ve skupině v rozložené formaci je mezi motocyklisty oblíbená, i když může být v systému ACC náročná, protože funkce očekává, že motocykly jedoucí vpředu budou uprostřed jízdního pruhu. Funkce GRA je užitečným doplňkem systému ACC; pomocí algoritmu rozpozná, kdy skupina jede v rozložené formaci, a reguluje rychlost tak, aby automaticky udržovala stejnou vzdálenost od motocyklů jedoucích před ní. Tímto způsobem funkce pomáhá jezdcům dosáhnout přirozené formace skupiny. Pokud se nejedná o jízdu ve skupině, funguje systém GRA stejně jako ACC.

Asistent dojezdu (RDA)

Pokud je provoz plynulý a systém RDA je aktivován, pomáhá udržovat přiměřený odstup od vozidel jedoucích před vámi a předcházet tak nárazům zezadu. U systému ACC je nutné nastavit požadovanou rychlost; když je však aktivován systém RDA, lze motocykl ovládat jako obvykle pomocí plynové rukojeti. Během jízdy systém automaticky snižuje zrychlení vozidla nebo brzdí podle potřeby. Jezdci si mohou předem nastavit požadovanou vzdálenost od vozidla před sebou. Pokud chtějí, mohou také pomocí přepínače funkci deaktivovat nebo přidat plyn, aby zrušili zpomalení generované systémem RDA. Díky tomu se funkce přirozeně a pohodlně začlení do dynamického průběhu jízdy.

Mohlo by vás zajímat:  Nové Kawasaki MULE DX pro modelový rok 2025 odhaleny

Asistent nouzového brzdění (EBA)

Nebezpečné situace na silnici vyžadují nejen rychlou reakci, ale v mnoha případech i nouzové brzdění. Každá vteřina se počítá, pokud jde o prevenci kolize a zabránění možným vážným následkům. Systém EBA se spustí, když systém rozpozná riziko kolize a jezdec nebrzdí dostatečně intenzivně. V takovém případě funkce aktivně dále zvýší tlak v brzdách kola, aby co nejrychleji snížila rychlost jízdy.

Upozornění na vzdálenost vzadu (RDW)

I v autě může být obtížné neustále sledovat provoz, který se blíží zezadu, ale na motocyklu to vyžaduje ještě větší soustředění. Systém RDW sleduje situaci za jezdcem a v případě, že se jiné vozidlo příliš přiblíží, zobrazí na displeji varování. Na základě tohoto varování může jezdec provést zmírňující opatření, aby zabránil kolizi zezadu.

Varování před nárazem zezadu (RCW)

RCW varuje vozidla jedoucí za motocyklem před hrozícím nárazem zezadu, například aktivací výstražných světel. Funkce tak chrání motocyklisty před nehodami způsobenými nutností nečekaně brzdit nebo tím, že je vozidlo nevidí – ať už čekají na semaforech, stojí v dopravní zácpě nebo jedou ve volném provozu.

Mohlo by vás zajímat:  Nové modely Honda NT1100 se představují pro rok 2025

Tyto nové funkce doplňují celosvětové portfolio asistenčních systémů Bosch založených na radaru a rozšiřují tak „smyslový svět“ motocyklu. Kromě základních bezpečnostních funkcí se stále větší význam přikládá také funkcím pro pohodlí a zážitek, které se zaměřují na motocykl a zohledňují reálné situace při jízdě – funkcím, které zajišťují nejen bezpečnost a pohodlí, ale také bezkonkurenční požitek z jízdy.