Společnost Yamaha je již mnoho desetiletí jedním z nejúspěšnějších a nejuznávanějších výrobců na důležitém evropském trhu skútrů o objemu 50 ccm. Od 90. let 20. století vyrábí společnost pod značkami Yamaha a MBK některé z nejúspěšnějších modelů v oboru – včetně skutečných ikon, jako jsou BW’s/Booster, Aerox/Nitro a spalovací verze NEO’s/Ovetto. Souběžně se svou hlavní činností v oblasti spalovacích motorů se společnost Yamaha již více než 30 let věnuje výzkumu a vývoji skútrů s elektrickým pohonem. Pro rok 2022 je nová generace NEO’s prvním sériově vyráběným elektrickým skútrem o objemu 50 ccm, který společnost Yamaha uvedla na evropský trh, a tento cenově dostupný nový model s nulovými emisemi je připraven podílet se na transformaci městské mobility v evropských městech.
Čistý, sportovní a univerzální styl
NEO’s byl vždy známý svým jednoduchým, univerzálním a přitom atraktivním stylem a nový elektrický model přichází s novou elegantní karoserií ve vzpřímeném stylu s minimálním předním a zadním převisem, která dává tomuto novému skútru osobitý charakter. Kompaktní karoserie má měkké, zaoblené tvary, které umocňují uvolněný pocit a vyjadřují snadnou ovladatelnost tohoto mimořádně tichého skútru s nulovými emisemi. Nové dvojité LED světlomety obklopené bílými prstenci, které jim dodávají svěží, decentní a moderní vzhled, jsou inspirovány ikonickou tváří původního modelu NEO’s. Kromě estetického designu je NEO’s vybaven praktickými prvky, které podtrhují jeho roli stroje pro každodenní městské dojíždění. Gumové lišty nasazené na obrysech interiéru dodávají modelu NEO’s nejen stylový vnější vzhled, ale také pomáhají chránit před drobnými nárazy a oděrkami a zakrývají různé spojovací prvky, čímž dodávají skútru elegantnější vzhled. NEO’s je nabízen ve dvou jednoduchých a efektních barvách, které dokonale vystihují jeho nenápadný, ale výrazný charakter: Milky White a Midnight Black. V obou případech je speciální barva Aqua, která se má stát poznávacím znamením řady Yamaha EV, použita jako akcent na krytu akumulátoru a jako barva 3D loga NEO’s.
Pohonná jednotka YIPU (Yamaha Integrated Power Unit) – plynulá, tichá a účinná
Nový NEO’s je poháněn nejnovější generací pohonné jednotky YIPU (Yamaha Integrated Power Unit), která byla vyvinuta s využitím rozsáhlých poznatků získaných společností v posledních třech desetiletích během vývoje průkopnických elektrických skútrů včetně modelu Passol. Srdcem tohoto kompaktního náboje kola s přímým pohonem je nově vyvinutý vzduchem chlazený bezuhlíkový elektromotor, který poskytuje vysoký točivý moment pro plynulý chod, silnou akceleraci a extrémně tichý provoz. Klíčovým rysem této druhé generace jednotky YIPU je vysoce účinná konstrukce bez převodů, která výrazně snižuje ztráty přenosového výkonu obvykle spojené s převody a hnacími řemeny. Další významnou výhodou konstrukce společnosti Yamaha s přímým pohonem je, že prakticky eliminuje mechanický hluk a zajišťuje mimořádně tichý chod, který poskytuje relaxační a příjemnou jízdu – a díky menšímu počtu pohyblivých částí jsou náklady na provoz minimální. Inovativní konstrukce jednotky YIPU slouží jako náboj zadního kola, obsahuje zadní brzdový systém a je namontována přímo k ráfku zadního kola. Jednostranná kyvná vidlice obsahuje jednotku MCU (řídicí jednotka motoru), která řídí výkon, a ráfek zadního kola lze snadno demontovat pro výměnu pneumatiky odstraněním pěti šroubů. Chytrý, jednoduchý, úsporný a spolehlivý nový model NEO’s je ideální volbou pro každého, kdo hledá cenově dostupný skútr nové generace s nulovými emisemi pro každodenní dojíždění a běžnou městskou mobilitu.
Vyjímatelná lithium-iontová baterie Yamaha
Pod sedlem uprostřed šasi je umístěna lithium-iontová baterie 50,4 V / 19,2 Ah s hmotností pouhých 8 kg, která poskytuje vysoký výkon zadnímu kolu. Tato baterie s vysokou hustotou energie, kterou společnost Yamaha vyvinula a vyrábí ve vlastní režii, umožňuje dojezd přibližně 37 km na plné nabití při testech třídy WMTC 1 v režimu STD a teplotě baterie 25 °C. Model NEO’s je standardně dodáván s jednou baterií a je vybaven konektorem a krytem pro volitelnou druhou baterii, která může prodloužit dojezd na přibližně 68 km. Nabíjení lze provádět s baterií zapojenou ve skútru NEO’s nebo po jejím vyjmutí pro pohodlné nabíjení v interiéru. NEO’s je dodáván se speciální přenosnou nabíječkou určenou k připojení do domácí zásuvky, s níž trvá plné nabití přibližně 8 hodin.
Inteligentní výkon baterie a motoru
Nový skútr NEO’s je navržen tak, aby dosahoval optimální efektivity provozu v různých jízdních podmínkách, a je vybaven řídicí jednotkou vozidla (VCU) a řídicí jednotkou motoru (MCU), které jsou navrženy tak, aby plně využívaly výkon lithium-iontové baterie 50,4 V / 19,2 Ah a elektromotoru s přímým pohonem. Jednotky VCU/MCU řídí, kdy a jak se jednotlivé baterie používají. Pokud se blíží vybití baterie, výkon se automaticky omezí – na přístrojové desce se zobrazí ikona želvy. Pokud je namontována volitelná druhá baterie, systém přepne na druhou baterii buď při zastavení během typické městské jízdy s častým zastavováním, nebo automaticky během delší jízdy bez zastávek.
Rychlé a ovladatelné zrychlení
Kombinace vysoce účinného elektromotoru s přímým pohonem umístěného v náboji a lithium-iontové baterie společnosti Yamaha 50,4 V / 19,2 Ah s vysokou hustotou energie zajišťuje velký točivý moment při každém otočení plynové rukojeti pro okamžitý výkon a vynikající zrychlení při rozjezdu a postupném zrychlování. Snadno ovladatelný skútr NEO’s s pohonem bez spojky a bez převodů, který zajišťuje plynulý výkon, je mimořádně efektivní a ideálně se hodí pro jízdu v městském prostředí se zastavováním a rozjížděním. Společnost Yamaha věnovala mimořádnou péči ovladatelnosti plynu modelu NEO’s. Odezva plynu je pečlivě navržena tak, aby jezdec měl přesné ovládání z klidu a plynulý přenos výkonu při pomalé jízdě – bez neočekávaného zrychlení, zpoždění nebo reakcí na zapnutí a vypnutí, které jsou typické pro některé elektrické skútry.
Volitelné jízdní režimy pro různé jízdní podmínky
Řidiči modelu NEO’s si mohou vybrat ze dvou různých jízdních režimů v závislosti na podmínkách a individuálních preferencích a režimy lze snadno měnit za chodu pomocí přepínače na pravé straně řídítek. Režim STD poskytuje nejvyšší výkon 2,06 kW při rychlosti 40 km/h a je určen pro běžné použití na běžných silnicích. Režim ECO je zaměřen na snížení spotřeby baterie a je nejvhodnější pro delší jízdy, kdy je žádoucí dosáhnout maximálního dojezdu. V režimu ECO je maximální výkon snížen na 1,58 kW při rychlosti 30 km/h a maximální rychlost je omezena na 35 km/h – výkon je snížen v celém rozsahu rychlostí, aby se prodloužila životnost baterie a dojezd na plné nabití byl přibližně 38.5km. Výzkum Yamaha. Dojezd se může měnit podle místa, stylu jízdy a opotřebení baterie.
Plynulá, snadná a tichá městská mobilita
Vzhledem k tomu, že v mnoha městech dochází k omezování nebo dokonce zákazu spalovacích motorů, nabírá přechod na vozidla s nulovými emisemi na obrátkách a uvedení cenově dostupného nového modelu NEO’s dává každému možnost využívat výhod plynulé a tiché městské dopravy. NEO’s je tak tichý nejen díky absenci spalovacího motoru s hlukem způsobovaným sáním a výfukem. Použití inovativního bezuhlíkového elektromotoru s přímým pohonem v náboji eliminuje mechanický hluk spojený s ozubenými převody, řemenovými převody a řetězy, takže je mimořádně tichý. Údaje z testů společnosti Yamaha ukazují, že u elektrického modelu NEO’s byla naměřena hlučnost 55 dB ze vzdálenosti 7 metrů ve srovnání se 71 dB u jeho ekvivalentu se spalovacím motorem, což z něj činí jedno z nejtišších vozidel na silnici.
Připojení pomocí aplikace MyRide společnosti Yamaha pro chytré telefony
Řidiči modelu NEO’s mohou být při jízdě na skútru NEO’s nové generace ve spojení díky tomu, že si do chytrého telefonu stáhnou bezplatnou aplikaci MyRide společnosti Yamaha a spárují ji s jednotkou CCU (Communication Control Unit) na skútru jednoduše pomocí QR kódu nebo čísla VIN. Připojené LCD přístroje jsou vybaveny ikonami, které v reálném čase zobrazují upozornění na příchozí hovory a zprávy z chytrého telefonu uživatele, takže každý uživatel modelu NEO’s může být v kontaktu s přáteli, rodinou a kolegy v práci. Řidiči strojů NEO’s mohou také sdílet své zážitky z jízdy s ostatními uživateli aplikace Yamaha MyRide, exportovat informace o jízdě a propojit se s ostatními uživateli, aby si mohli prohlížet fotografie, porovnávat trasy a podívat se na nová místa.
Aplikace MyRide umožňuje řidiči modelu NEO’s nejen připojení, ale také přístup k technickým a provozním informacím, jako je rychlost, zrychlení, stav baterie vozidla, sledování trasy a další. Aplikace MyRide zobrazí stav nabíjení a uživatel uvidí úroveň nabití hlavní baterie a volitelné druhé baterie. Vyhledávač parkování usnadňuje nalezení skútru a upozornění na poruchu informuje uživatele o případných technických problémech. Díky tomu, že díky aplikaci MyRide může každý řidič modelu NEO’s zůstat ve spojení, je tento nový elektrický skútr ideálním řešením městské mobility pro každého, ať už na skútru jezdil dříve, nebo jej používá poprvé.
Kompaktní a snadno čitelný přístrojový panel LCD – bezklíčový systém Smart Key
Kromě rychloměru, počítadla kilometrů a funkcí tras a hodin zobrazuje nový kompaktní přístroj LCD úroveň nabití hlavní i druhé volitelné baterie, indikátory jízdního režimu STD nebo ECO a ikony pro připojení k aplikaci v chytrém telefonu, zmeškané hovory a upozornění na e-maily. Stav nabíjení lze sledovat na samotné baterii nebo na měřiči při nabíjení baterie a k dispozici je také kontrolka připojené nabíječky. Mezi další funkce patří ikona želvy pro případ omezení výkonu, inteligentní kontrolka klíče a kontrolka připravenosti k jízdě CHOD. U modelu NEO’s jde především o pohodlí a snadné používání a jeho bezklíčový systém Smart Key umožňuje jezdci ovládat skútr pouhým nošením klíče Smart Key v kapse.
Pohodlný, příjemný a snadno použitelný
Model NEO’s s přirozenou a vzpřímenou jízdní polohou, výškou sedla 795 mm a prostornou oblastí nášlapů je navržený tak, aby poskytoval pohodlnou a uvolněnou jízdu širokému spektru majitelů bez ohledu na fyzické dispozice. Umístěním baterie pod sedlo, nikoli pod stupačky, zajistil tým konstruktérů společnosti Yamaha, že nový model NEO’s má velký prostor pro nohy, takže jezdci – velcí i malí – mohou volně zaujmout takovou polohu sezení, která jim nejlépe vyhovuje. Velkorysé polstrování sedla spolu s pečlivě navrženým trojúhelníkem řídítka/sedlo/nášlapy vytváří ergonomicky efektivní uspořádání, které zajišťuje optimální jízdní komfort spolu se snadným dosahem nohou na zem pro jistý rozjezd a zastavení.
Konstruktéři společnosti Yamaha vyvinuli pro elektrický model NEO’s zcela nový podvozek, který se skládá z vysoce pevného rámu, navrženého tak, aby umožňoval montáž různých doplňků včetně zavazadel, zástěry, držáku na chytrý telefon a dalších. Nové vidlice KYB jsou vybaveny odolnými poniklovanými vnitřními trubkami, které zvyšují odolnost proti korozi, a díky odolné specifikaci představuje model NEO’s ideální balíček pro jízdu po městě a jeho okolí jezdcům, kteří požadují jednoduchou, spolehlivou a snadnou formu přepravy.
Lehké přední kolo o průměru 13 palců s atraktivním designem s deseti paprsky a lesklým černým povrchem je osazeno pneumatikou o šířce 110, která zajišťuje lehké řízení a stabilitu v zatáčkách. Vzadu je model NEO’s vybaven nově navrženým nízkotlakým litým ráfkem, který je přišroubován přímo k elektromotoru s přímým pohonem, a celá zadní jednotka je nesena jednostranným kyvným ramenem. Pro dobrou trakci a stabilitu v zatáčkách je namontována pneumatika o šířce 130. Přední i zadní pneumatiky byly vyvinuty speciálně pro nový model NEO’s a využívají konstrukci s nízkým valivým odporem a směsí, která pomáhá snížit spotřebu energie z baterie pro optimální výkon a dojezd.
Odkládací prostor pod sedlem
S jednou baterií se do úložného prostoru pod sedlem modelu NEO’s vejde otevřená helma – a dokonce i s druhou volitelnou baterií pro prodloužení dojezdu je zde stále místo pro přepravu pláštěnky nebo jiných drobných předmětů.
Klíčové vlastnosti modelu Yamaha NEO’s
Nový elektrický skútr pro řidičské oprávnění skupiny AM 2,5 kW
Pohonná jednotka YIPU (Yamaha Integrated Power Unit)
Bezuhlíkový elektromotor v náboji s přímým pohonem
Lehká kyvná vidlice s vestavěnou řídicí jednotkou motoru (MCU)
Rychlé a ovladatelné zrychlení
Univerzální jízdní poloha pro jezdce všech výšek s různými zkušenostmi
Vyjímatelná lithium-iontová baterie 1 kWh 50,4 V / 19,2 A, hmotnost 8 kg, 225 × 375 × 105 mm
8 hodin do plného nabití se standardní nabíječkou
Dojezd na jednu baterii cca. 37 km* – možnost připojení druhé baterie**
Jízdní režimy STD a ECO
Agilní, pohodlný a snadno použitelný
27 litrů úložného prostoru pod sedlem pro jednu otevřenou helmu nebo druhou baterii
Jednoduchý, kompaktní a univerzální styl
Kompletní přední a zadní LED osvětlení a LED ukazatele směru
Prostorná oblast nášlapů
Hliníkový litý ochranný rám
Lehká 13palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami s nízkým odporem
Přední vidlice KYB s poniklovanými vnitřními trubkami odolnými proti korozi
Odnímatelný ráfek zadního kola usnadňující výměnu pneumatik
Kompaktní a snadno čitelný přístrojový panel LCD
Připojení k jednotce CCU skútru prostřednictvím aplikace Yamaha MyRide v chytrém telefonu
*Třída WMTC 1 v režimu STD
**Prodává se samostatně
Dostupnost a cena
NEO’s bude na vybraných evropských trzích k dispozici od května 2022. Cena se v jednotlivých zemích liší, pro více informací kontaktujte vnitrostátního distributora Yamaha.