V roce 2008 šokovala svět společnost Can-Am, když představila vozítko Spyder RS. Pojem vozítko jsem použil záměrně, neboť se Spyder naprosto vylučoval z běžných kategorií. Nebyla to motorka ani trike. Šlo o jakousi divnou trojkolku poháněnou véčkovým dvouválcem.
Značka Can-Am si jako jedna z mála dovede velice dobře ohlídat únik informací o chystaných novinkách. Především proto byli novináři velice překvapeni, když prozradila, že jejich model Spyder RT bude vyráběn s novým tříválcovým motorem Rotax 1330 ACE o výkonu 115 koní. Toto se jeví jako velice zajímavý tah, neboť tento tříválcový motor byl ve vývoji již 3 roky a původně byl zamýšlen pro sportovní motocykly značky Aprilia. Obdoba tohoto motoru byla poprvé použita v sněžném skůtru. Tento typ byl však vyvíjen exkluzivně pro Spyder a funguje společně s novou šestistupňovou převodovkou a hydraulickou spojkou. Kupující má možnost volby převodovky – manuální s klasickým řazením nohou nebo polo-automatickou, u které se k řazení používají pádla na levé rukojeti.
Michael Tessier (lýdr projektu) uvedl následující: „Je to vysokootáčkový motor. Zaměřili jsme se hlavně na jízdní vlastnosti, abychom tak zajistili plynulost a lepší kontrolu nad strojem v malých i velkých rychlostech.“
Can-Am předělala pro tento model sedlo, které je nyní měkčí a lépe tvarované, což ocení nejeden cestovně založený člověk. Vzhledem k tomu, že tyto stroje jsou navrženy především pro dlouhé cestování, je kvalitní sedlo prioritní záležitostí.
Poněkud zvláštní záležitostí je pro mne startování. Je to poněkud složitější záležitost než u klasických motorek. Po otočení klíčkem do polohy „ON“ prvně musí proběhnout vlastní diagnostika, potom musíte zmáčknout tlačítko „ECO“ k potvrzení, že jste přečetli bezpečnostní instrukce a následně tlačítko k deaktivování ruční brzdy. Až poté můžete slyšet zvuk tříválcového motoru. Na můj vkus trochu složité a zdržující, ale věřím, že si na to lze zvyknout.
Pro modelový rok 2014 Can-Am přepracovala taktéž systém chlazení. Přesunula jej na lepší místo, přičemž tak navýšila efekt chlazení na dvojnásobek. Systém odvodu horkého vzduchu je prakticky bezchybný – dle testů nebylo zaznamenáno žádné teplo od motoru na místě pilota ani spolujezdce.
Další novinkou, kterou by cestovatelé mohli ocenit je asistent ECO režimu, který jezdci ukazuje, kdy zařadit. Mělo by tímto být dosaženo vyššího dojezdu na nádrž než doposud. Systém signalizuje na palubním počítači, kdy je nejefektivnější zařadit další převodový stupeň. Toto by mělo pomoci překročit hranici dojezdu přes 400 km.
Vybavení jako elektronicky nastavitelný podvozek, tlačítkem nastavitelné čelní sklo, vyhřívané rukojeti nebo plyšové sedlo ocení každý jezdec. S velkým množstvím úložného prostoru a lehce pozměnými tvary nabízí Can-Am Spyder RT nevšední svezení, které Vám neposkytne žádná jiná tříkolka.
-JK-