BMW Motorrad založilo modelem R 80 G/S před více než čtyřiceti lety zcela nový segment cestovních endur. Od té doby je BMW GS s motorem boxer v rámci dané kategorie nesporným lídrem. Aby tomu tak bylo i v budoucnu, rozhodlo se BMW Motorrad pro téměř zcela novou konstrukci nového motocyklu R 1300 GS, který ve srovnání s předchozím modelem ušetřil působivých 12 kg. Hlavním prvkem motocyklu je opět legendární dvouválcový motor boxer. Jeho nová konstrukce je díky převodovce umístěné pod ním a novému uspořádání pohonu vačkového hřídele kompaktnější než kdykoli předtím. Z objemu přesně 1300 cm3 dává výkon 107 kW (145 k) při 7750 1/min a maximální točivý moment dosahuje 149 Nm při 6500 1/min. Jedná se tak o zdaleka nejvýkonnější sériově vyráběný motor BMW boxer.
Nejdůležitější vlastností nového podvozku je hlavní mostový rám svařený z ocelových plechů, který kromě toho, že je výrazně upraven z hlediska zástavbového prostoru, nabízí také vyšší tuhost než u předchozího modelu. U zadního rámu byla předchozí trubková ocelová konstrukce nahrazena hliníkovým odlitkem. Ještě citlivější reakce a větší jízdní stabilitu zajišťuje i nové vedení předního kola EVO Telelever s pružinou a přepracované odpružení zadního kola EVO Paralever.
Nový systém elektronického nastavování podvozku Dynamic Suspension Adjustment (DSA) jako volitelná výbava s dynamickým přizpůsobením tlumení a pružení a také s vyrovnáváním zatížení
Předchozí elektronické nastavení podvozku Dynamic ESA Next Generation samo o sobě poskytovalo vysokou úroveň bezpečnosti a potěšení z jízdy v nejrůznějších druzích terénu díky dynamickému nastavení tlumení a regulaci dorazu zadní pružiny. Nové elektronické nastavení podvozku Dynamic Suspension Adjustment (DSA) jde nyní ještě o krok dále a v závislosti na zvoleném jízdním režimu, jízdních podmínkách a prováděných manévrech kombinuje dynamické nastavení tlumení vpředu a vzadu s odpovídajícím nastavením tuhosti pružení („tuhost pružiny“). Automatické nastavení klidové polohy pružiny zajišťuje vyrovnávání zatížení. Díky tomu je jízda na všech površích ještě intenzivnější. Ať už sólo, ve dvojici nebo s objemnými zavazadly – podvozek DSA zajišťuje ještě vyšší úroveň bezpečnosti, schopností v zatáčkách a komfortu jízdy.
Adaptivní regulace světlé výšky a sportovní podvozek jako tovární volitelná výbava
Exkluzivně jsou ve spojení s podvozkem DSA jako volitelná tovární výbava pro odpružení nového modelu R 1300 GS k dispozici další dva prvky volitelné výbavy: nový adaptivní systém regulace světlé výšky a sportovní podvozek. Díky adaptivní regulaci světlé výšky nabízí nový model R 1300 GS plně automatické nastavení světlé výšky v závislosti na provozních podmínkách, čímž zajišťuje nejvyšší možný komfort, a to bez kompromisů v oblasti jízdní dynamiky či omezení náklonů v zatáčkách.
Díky o 20 mm většímu zdvihu pružin vpředu i vzadu a volitelnému sportovnímu podvozku vyvinutému speciálně pro model GS nebudou mít jezdci problém ani v terénu.
Čtyři jízdní režimy jsou nyní součástí standardní výbavy. Jízdní režim „Enduro“ pro lepší jízdní zážitky v terénu
I ve standardní výbavě má nyní nové R 1300 GS čtyři jízdní režimy namísto tří, tím se lépe přizpůsobí individuálním preferencím jezdce. Jízdní režimy „Rain“ a „Road“ umožňují adaptaci jízdního projevu motocyklu na většinu podmínek na silnici. S jízdním režimem „Eco“ je možné dosáhnout maximálního dojezdu na jednu nádrž paliva, zatímco režim „Enduro“ umožňuje díky specifickému nastavení pro jízdu v terénu vylepšit jízdní zážitky mimo zpevněné cesty.
Matrix LED světlomety s inovativním designem ve standardní výbavě, nejmodernější LED světelné jednotky pro všechny světelné funkce, ukazatele směru integrované v chráničích rukou a světlomet Headlight Pro jako volitelná výbava
Pokud jde o bezpečnost motocyklů a s ní související inovace, je BMW Motorrad považováno za průkopníka v pravém smyslu slova. V souladu s tím přichází nový model R 1300 GS standardně s novým, velmi malým full-LED světlometem s novátorským, výrazným světelným prvkem. Ten osvětluje silnici s nebývalou jasností, čímž zajišťuje ještě lepší viditelnost. Světelná jednotka se skládá ze dvou LED jednotek pro potkávací a dálková světla spolu se čtyřmi dalšími LED jednotkami pro denní svícení a boční osvětlení. Koncepci osvětlení nového modelu R 1300 GS doplňují nejmodernější světelné jednotky LED s nově navrženými LED směrovými ukazateli – vpředu zabudovanými do chráničů rukou, vzadu integrovanými. S volitelným světlometem „Headlight Pro“ se paprsek standardního full LED světlometu stáčí do zatáčky podle náklonu.
Riding Assistant s aktivním systémem pro udržování rychlosti ACC (Active Cruise Control), upozorněním na čelní srážku FCW (Front Collision Warning) a upozorněním na změnu jízdního pruhu SWW (Lane Change Warning) pro bezpečnou a bezstarostnou jízdu
Nové BMW R 1300 GS je vybaveno novou volitelnou výbavou Riding Assistant, která se skládá z aktivního systému pro udržování rychlosti ACC (Active Cruise Control), upozornění na čelní srážku FCW (Front Collision Warning) a upozornění při změně jízdního pruhu SWW (Lane Change Warning). Aktivní systém pro udržování rychlosti ACC lze použít k nastavení požadované rychlosti i vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. Systém FCW s brzdnou funkcí je navržen tak, aby předcházel kolizím a pomáhal snižovat závažnost nehod, zatímco upozornění při změně jízdního pruhu monitoruje jízdní pruhy vlevo a vpravo za motocyklem a omezuje riziko, že se jiný dopravní prostředek schová do mrtvého úhlu zpětných zrcátek.
Nové R 1300 GS: nejvyšší úroveň cestovních a terénních schopností v atraktivním základním provedením a v dalších variantách – Triple Black, GS Trophy a Option 719 Tramuntana
Nové R 1300 GS se vyznačuje zcela novým designem, který vychází z tradičního stylu řady GS a zároveň přináší extrémní kompaktnost a významné snížení hmotnosti. Díky nové hliníkové palivové nádrži, která je oproti předchozím modelům mnohem plošší, má právě celkový profil velkou zásluhu na velmi dynamickém a lehkém vzhledu modelu R 1300 GS, který nabádá k usednutí za řídítka. Měkčená střední zadní část nádrže propojená s tvarem sedla dodává novému GS výraz typického endura.
Základní varianta nového BMW R 1300 GS dokonale ztělesňuje to, čím vývojový tým BMW Motorrad obdařil legendu GS, a to kompaktním uspořádáním komponentů, vysoce funkční výbavou a zaměřením pouze na to podstatné. V bílé pastelové barvě Lightwhite a ve spojení s ostře vedenými liniemi a velmi strohým vzhledem působí nové R 1300 GS mohutným dojmem a nefalšovaným způsobem ztělesňuje podstatu modelu GS s motorem boxer.
Provedení Triple Black je dlouhá léta oblíbenou variantou modelu boxer GS. V tomto barevném provedení a v kombinaci s exkluzivními povrchy působí nové BMW R 1300 GS svalnatě.
Základní lakování v modré metalíze Racingblue udává tón modelové variantě GS Trophy. Červené a bílé pruhy a nápisy v kombinaci se zadním rámem lakovaným bílou barvou jsou symbolem špičkového výkonu a sportovní jízdy v terénu.
Svou exkluzivní a technicky propracovanou stránku ukazuje nový model R 1300 GS v provedení Option 719 Tramuntana, které se vyznačuje kombinací zlatých paprskových kol a zelené metalízy Aurelius s propracovanými frézovanými hliníkovými díly.