Factory verze byly mezi sportovními motocykly Aprilia vždy prémiovým zbožím, určeným pro ty nejnáročnější a nejzkušenější jezdce, kteří dokážou ocenit kvalitu té nejsofistikovanější výbavy. Nyní je verze Factory k dispozici i pro model Tuono 660, což z něj dělá nejzábavnější motocykl na silnici a skutečný generátor emocí dostupný pro každého. To vše na základě toho, že projekt Aprilia 660 je příslibem výjimečného poměru hmotnost/výkon, tedy lehkého a výkonného stroje, postaveného kolem nové generace řadového dvouválce Aprilia.
V porovnání s modelem Tuono 660, již nyní všeobecně oceňovaného odbornou i laickou veřejností pro svoje výjimečné kvality podvozku, se Tuono 660 Factory pyšní sofistikovanějším odpružením, které ještě lépe vyhovuje sportovní jízdě. Přední vidlice Kayaba s průměrem trubek 41 mm je plně nastavitelná (odskok útlumu, komprese a předpětí pružiny), zatímco zadní tlumič Sachs s oddělenou nádobkou má rovněž nastavitelnou kompresi, odskok útlumu i předpětí pružiny.
Verze Factory má dokonce ještě lepší poměr hmotnost/výkon – který byl jedním z hlavních cílů u všech nových modelů Aprilia 660, a je už tak výjimečný u modelu Tuono 660 – díky použití lehké lithiové baterie, která přispívá k celkovému snížení hmotnosti zhruba 2 kilogramy (pohotovostní hmotnost je nyní 181 kg) a také díky vyššímu výkonu motoru.
Kompaktní a lehký motor poslední generace, řadový dvouválec o objemu 660 cm3 s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec, je výsledkem zkušeností, získaných při vývoji velmi výkonného motoru, který pohání RSV4 a z jehož konstrukční filozofie a základní koncepce vychází. Motor slouží jako nosný prvek a na jeho zadní část je přimontovaná hliníková kyvná vidlice. Spalování je asymetrické a má offset 270°, z čehož plyne nepravidelné zapalování, které se promítá do charakteru a zvuku podobnému vidlicovému dvouválci. Maximální výkon se zvýšil z 95 koní modelu Tuono 660 na 100 koní u verze Tuono 660 Factory. Motor nabízí ještě více zátahu při akceleraci také díky kratšímu sekundárnímu převodu s 16zubovým předním kolečkem namísto 17zubového u Tuona 660. Maximální točivý moment zůstává beze změny na hodnotě 67 Nm při 8500 otáčkách, přičemž 80 % je k dispozici od 4000 otáček a 90 % v 6250 otáčkách.
Tuono 660 Factory nabízí kompletní balíček elektronických asistenčních systémů APRC, elektronický plyn Ride-by-Wire a šestiosou inerciální platformu ve standardní výbavě. Inerciální platforma s pomocí akcelerometrů a gyroskopů dokáže rozpoznat momentální stav motocyklu vůči silnici, zaznamenávat a zpracovávat jízdní informace a posílat data do řídící jednotky, která optimalizuje parametry kontrolních prvků. Balíček APRC u modelu Tuono 660 Factory zahrnuje systémy ATC (Aprilia Traction Control), nastavitelnou kontrolu trakce s vysoce výkonnými algoritmy; AWC (Aprilia Wheelie Control), nastavitelný systém kontroly zdvihání předního kola; ACC (Aprilia Cruise Control) tempomat, který udržuje konstantní rychlost bez nutnosti používat plynovou rukojeť; AQS (Aprilia Quick Shift), elektronický systém, umožňující velmi rychlé řazení bez zavírání plynu nebo použití spojky. Má rovněž funkci řazení směrem dolů; AEB (Aprilia Engine Brake), nastavitelný systém kontroly brzdného účinku motoru při zavření plynu; AEM (Aprilia Engine Map), s různými mapami, které ovlivňují charakter a průběh výkonu motoru.
Tuono 660 Factory je rovněž vybaveno vícemapovým náklonovým ABS. Systém s extrémně nízkou hmotností a malými rozměry je schopen optimalizovat brzdný účinek a zásahy ABS v náklonech díky specifickému algoritmu, který neustále monitoruje různé parametry jako podélná akcelerace, tlak vyvíjený na páčku přední brzdy a úhel náklonu ve všech třech osách, a vytváří přesně takový brzdný účinek, který optimalizuje poměr mezi zpomalováním a stabilitou.
Stejně jako u Tuona 660 je tu pět nastavitelných jízdních režimů (tři na silnici a dva na okruh) které zjednodušují život za řídítky. Stačí když jezdec zvolí jízdní režim, který nejlépe vyhovuje jeho jízdním potřebám a automaticky dostane to nejlepší nastavení kontroly trakce, brzdného účinku motoru, ABS a dalších parametrů. Díky inerciální platformě může být použita také funkce “náklonových světel” zabudovaná do předního LED světlometu spolu s rámečkem denního svícení (tato dvojice přídavných světel osvětlí celou zatáčku a zlepší viditelnost v náklonu).
Dynamický, sportovní charakter motocyklu zvýrazňují dvouvrstvé kapotáže, jejichž výjimečný a inovativní design zároveň zlepšuje aerodynamiku. Tlak vzduchu, vznikající mezi dvěma stěnami, přispívá k optimální stabilitě ve vysokých rychlostech a zároveň zvyšuje komfort jezdce tím, že od něj odklání přímý nápor vzduchu a také odvádí pryč teplo od motoru. Tuono 660 Factory zdobí agresivní a sportovní grafika Factory Dark a kryt sedla spolujezdce, lakovaný v černé a červené barvě je dodávaný jako součást standardní výbavy spolu se sedlem a stupačkami spolujezdce. Tyto stupačky, stejně jako jezdcovy, jsou stejné jako na Aprilii RS 660.
Aprilia Tuono 660 Factory – technické údaje
Typ motoru | Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec Aprilia se sklonem válců dopředu, DOHC s tichým rozvodovým řetězem na pravé straně, čtyři ventily na válec. |
Vrtání a zdvih | 81 x 63,93 mm |
Zdvihový objem | 659 cm3 |
Kompresní poměr | 13,5:1 |
Maximální výkon na klikové hřídeli | 100 k (73,5 kW) při 10 500 ot. |
Maximální točivý moment na klikové hřídeli | 67 Nm (6,83 kgm) při 8500 ot |
Palivový systém | Airbox s předním nasáváním. 2 vstřikovací tělesa Æ 48 mm, Ride-by-wire |
Zapalování | Elektrické |
Mazání | Olejová vana |
Převodovka | 6 rychlostí. Obousměrné rychlořazení Aprilia Quick Shift (AQS) |
Spojka | Více lamelová v olejové lázni, antihopping |
Sekundární převod | Řetězem, převodový poměr 16/43 |
Elektronika | Šestiosá inerciální jednotka IMU, paket APRC včetně ATC (kontrola trakce), AWC (wheelie control), AEB (brzdný účinek motoru) AEM (palivové mapy), ACC (tempomat) 5 jízdních režimů (Road a Track, 3 přednastavené a 2 nastavitelné) |
Rám
| Hliníkový rám z dvoukomorových profilů s demontovatelným podsedlovým rámem |
Přední odpružení
| Převrácená vidlice Kayaba Æ 41 mm s hliníkovými nálitky pro montáž radiálních třmenů. Obě vidlice s nastavitelným odskokem, kompresí a předpětím pružiny. Zdvih kola: 110 mm |
Zadní odpružení
| Asymetrická hliníková kyvná vidlice. Jeden tlumič s oddělenou nádobkou, nastavitelný odskok, komprese a předpětí pružiny. Zdvih kola: 130 mm |
Přední brzda
| Dva kotouče 320 mm Radiální třmeny Brembo se čtyřmi pístky Æ 32 mm. Radiální pumpa a oplétané brzdové hadice |
Zadní brzda | Kotouč 220 mm; třmen Brembo se dvěma pístky Æ 34 mm. Hlavní brzdový válec s oddělenou nádobkou a oplétané brzdové hadice. |
ABS | Vícemapové náklonové ABS |
Kola | Z hliníkové slitiny, přední: 3.5” x 17” zadní: 5.5” x 17” |
Pneumatiky | Radiální bezdušové, přední: 120/70 ZR 17 zadní: 180/55 ZR 17 (alternativně 180/60 ZR17) |
Rozměry
| Rozvor: 1370 mm Délka: 1995 mm Šířka: 805 mm Výška sedla: 820 mm Úhel hlavy řízení: 24,1° Závlek předního kola: 104,7 mm |
Hmotnost | 181 kg pohotovostní (169 kg suchá) |
Emisní norma | Euro 5 |
Spotřeba | 4,9 litru/100 km |
Emise CO2 | 116 g/km |
Objem nádrže | 15 litrů (včetně rezervy 4 litry) |
Barevná provedení | Factory Dark |