Moto sezóna se blíží

test-2018-moto-guzzi-california-52

Jaro je konečně tady a s ním pomyslně začíná i letošní moto sezóna. Vyšší teploty, více slunečního svitu a jaro, které je cítit ve vzduchu! Přesně to každoročně na silnice přiláká motorkáře, kteří po zimním spánku opět své stroje, nejrůznějších značek a kubatur, probouzí k životu, aby si po půl roce mohli užít jízdu v jedné stopě. Nekonečná porce svobody, volnosti, zábavy i lehkého adrenalinu, odplavení stresu, vypnutí a vyčištění hlavy. Co víc si přát? I přes nepopsatelné benefity jsou však motorkáři stále jednou z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu. Nakonec, jen loni jich na našich silnicích zemřelo 80, což tvoří 17 % obětí všech dopravních nehod. Statistiky hovoří jasně, v 80% nehod motorkářů dojde ke zraněním, více jak 50 % se jich odehraje na křižovatkách, a dokonce k více jak 40 % smrtelných nehod motorkářů dojde v zatáčkách. Než tak prvně po zimě motorkáři vyrazí na silnice do provozu, je třeba se na jízdu řádně připravit a věnovat pozornost i zdánlivým banalitám. Právě ty totiž mnohdy výrazně rozhodují o tom, zda se jezdec vrátí domů ve zdraví a zda se vůbec vrátí… Přinášíme proto tipy, jak na první jízdu a co nepodcenit.

Jízda v jedné stopě je nejen životní styl a adrenalin, ale má nepopsatelné benefity pozitivně ovlivňující i život motorkáře a jeho psychickou pohodu. Během jízdy dochází k uvolnění a odplavení stresu, kdy se jezdec může soustředit jen na jízdu samotnou, ubíhající cestu a svůj stroj. I psychologové koneckonců potvrzují, že právě jízda v jedné stopě výrazně zlepšuje psychický stav člověka. V mozku totiž probíhá řada chemických procesů, kdy je organismus doslova napumpován hormonem štěstí serotoninem, ale i adrenalinem a dalšími pro psychiku příznivými látkami. Bylo tak prokázáno, že po jedné zhruba hodinové vyjížďce se sníží míra stresu o 28 %. Nehledě na to, že jízda na motorce, a to i klasická pohodová vyjížďka, je hodnocena jako sportovní aktivita a lze ji bez problému přirovnat ke cvičení, posilování a fitness tréninku a vyrovná se několika hodinám stráveným ve fitku. Jízda na motorce je tak nejen koníček a vášeň, ale příznivě ovlivňuje i psychiku a podporuje kondici. Nakonec, kdo zažil může jen a jen potvrdit.

Mohlo by vás zajímat:  Italové chtějí prohlásit skútr Vespa za národní kulturní dědictví

Aby však jízda v jedné stopě přinášela očekávané pozitivní emoce, radost, uvolnění a zážitky z poznávání nových míst, tras a cest, je třeba myslet na vlastní bezpečnost. Tak, aby se motorkář vždy z cesty vrátil domů. Zejména začátek moto sezóny však s sebou přináší celou řadu rizik. Seznamte se proto se základními pravidly, co nepodcenit před první jízdou.

Tip č. 1: Kontrola technického stavu motocyklu

Naprostým základem je kontrola technického stavu motocyklu po zimě. Pravděpodobně byl zazimovaný a motorkáři se starali o baterii a dbali na její pravidelné dobíjení, to ale před první vyjížďkou v nové sezóně nestačí. Nezbytná je totiž komplexní kontrola stavu motocyklu. Svěřit jej tak mohou do rukou autorizovaného moto servisu, kde už se o vše – od kontroly provozních kapalin, přes kontrolu brzd až po výměnu oleje a filtru a nezbytné dohuštění pneumatik – postarají, anebo se jezdci o svůj motocykl mohou postarat sami. Zapomenout nesmí zejména na provozní kapaliny, kontrolu jejich množství, případně výměnu, především oleje a filtru. Zcela nezbytná je i kontrola brzd, a to, jak samotné brzdové kapaliny, tak brzd jako takových a jejich funkčnosti a vhodné je rovněž zkontrolovat brzdové obložení. Pozornost je třeba věnovat i řetězu, který je ideální očistit a promazat, stejně tak zkontrolovat jeho prověšení. Motocykl je také vhodné nastartovat a poslechnout si motor, čímž si motorkář ověří, zda je chod motoru klidný a pravidelný. V opačném případě by totiž mohl signalizovat problém. A netřeba připomínat ani kontrolu osvětlení motorky nebo její očištění, případně naleštění před tím, než prvně vyjede do provozu.

Tip č. 2: Rozježdění se

Možná se může zdát, že zima utekla jako voda a že jezdci motorce seděli vlastně nedávno, není ale vhodné se nechat tímto zdáním zmýlit. „Jízda na motorce je aktivita, která vyžaduje pravidelný trénink, a pokud netrénujeme tak logicky zapomínáme a naše schopnosti a ovládání motocyklu stagnuje nebo se dokonce posouvá na nižší úroveň“, říká Jiří Matela, specialista na bezpečnost jízdy a majitel projektu Pitdland.cz. Ideální proto je ještě před tím, než prvně po zimě vyjedou motorkáři do provozu si jízdu na motorce potrénovat mimo silnice. Je totiž třeba si na jízdu v jedné stopě opět zvyknout a potrénovat nejen rozjezdy a citlivé ovládání plynu, ale rovněž správné chování na motorce, ideální posez a hýbání se v sedle nezbytné ke správnému průjezdu zatáčky, manévrování na malém prostoru, otáčení se i jízdu v pomalé rychlosti. To vše totiž na silnici a v provozu hraje zásadní roli. „Všem motorkářům doporučujeme, aby se za námi zastavili v Pitlandu, ve speciální kryté hale v Praze, kde moto sezóna nikdy nekončí a absolvovali trénink na našich originálních malých a lehkých elektromotorkách. Budou si moci vyzkoušet úkony, ze kterých mají na silnicích obavy, na cvičné ploše si například objedou kužely a potrénují zatáčky, otáčení anebo objíždění překážky, s co nejmenším rádiusem, které simulují reálné situace na našich silnicích. To vše navíc pod vedením přátelských instruktorů, kteří jim poradí a dají cenné rady do provozu. A na závěr si navíc budou moci zazávodit i na speciální halové dráze plné zatáček. Jednak se pak na svém stroji budou cítit komfortněji, rozjezdí se tak, aby pro ně první jízda venku už skutečně stála za to a aby si ji užili, ale hlavně, aby si tak ochránili své zdraví i zdraví ostatních účastníků silničního provozu,“ vysvětluje Jiří Matela. Příliš vhodné navíc podle něj není ani trénování na parkovišti nebo volné ploše, kam se jednak motorkář musí na svém stroji dopravit, a hlavně, kde trénuje sám a nikdo mu tak nemůže jízdu posoudit, říct, co zlepšit a dát tipy a rady, jak na to. Trénink pod vedením profesionálů mimo silnice by tak měl být před prvním vyjetí do provozu nezbytností. Dokonce takovou, která může zachránit životy nebo zdraví, odnaučit špatné návyky a přeceňování sil a schopností.

Mohlo by vás zajímat:  Indian Motorcycle si bere zpět titul a slaví vítězství Troye Herfosse v sérii závodů KING OF THE BAGGERS 2024

Tip č. 3: Opatrně s plynem

V okamžiku, kdy konečně po zimě jezdci vyrazí do provozu je třeba rovněž respektovat několik zásad. Tou první, která se mnohdy špatně dodržuje je nespěchat. Motorkáři jsou po zimním neježdění přemotivovaní a těší si na požitek z jízdy, na to až pořádně vezmou za plyn a vyrazí. Nic se ale nesmí přehánět. Na svoji motorku si opět musí postupně zvykat, nikam se nehnat a stále jet ve své takzvané komfortní zóně. Není nic horší než první jízdu zahájit hned pádem v první zatáčce nebo nějakou kolizí v silničním provozu. „Jet bychom měli vždy v natolik komfortní zóně, abychom se cítili v pohodě a jízdu si užívali. Klidně pomaleji, ale s přehledem, a hlavně respektem k našemu stroji a dalším účastníkům silničního provozu. Soustředit bychom se měli spíše na hezký plynulý průjezd zatáček než na rovinkách brát pořádně za plyn nebo přecenit svoje schopnosti. Takový pád nebo nehoda hned při první jízdě by nás totiž jen zbytečně zablokovala a zkazila požitek, který by nám první jízda v nové sezóně měla dát,“ říká Jiří Matela.

Tip č. 4: Pozor na stav a povrch silnic

Kromě citlivého ovládání plynu a správného ovládání celé motorky je třeba, aby motorkář vždy věděl, kam jede a díval se nejen tam, kam chce jet, ale i po čem jede a co se před ním nachází. Jinak řečeno, zejména na začátku jara musí jezdec maximálně sledovat stav silnic a cest, po nichž jede. Jsou totiž často po zimě jednak plné štěrku nebo písku, které mohou zejména v zatáčkách zkomplikovat situaci. Navíc silnicím dala zima zabrat a lze tak narazit na celou řadu výmolu a dalších neočekávaných nerovností, které mohou přivodit problémy. I proto je vhodné z počátku sezóny jezdit spíše v klidu, a naopak pořádně sledovat cestu, aby v případě překážky, štěrku nebo špatného povrchu měl motorkář možnost na situaci včas zareagovat a vyřešit ji bezpečně pro sebe i ostatní účastníky silničního provozu.

Tip č. 5: Předvídání reakcí ostatních účastníků provozu

Prakticky půl roku nebyli motorkáři na silnicích v každodenním provozu, a tak si odvykli, jak oni, tak i řidiči aut. Je proto vhodné se do provozu vracet pozvolna a postupně si na sebe opět zvykat. Pro motorkáře to znamená zejména pečlivé a bezpečné projíždění začátek, kdy není vhodné je jet takzvaně ze široka u středového dělícího pásu, kdy je snadno může překvapit v protisměru auto, kterého se navíc po půl roce neježdění mohou leknout a zazmatkovat. Zásadní je ale rovněž dodržovaní bezpečné vzdálenosti, jinak řečeno, nelepit se na auta a počítat například s jejich rychlým zabrzděním. Stejně tak musí dbát na pravidla silničního provozu a zejména na přednosti. Jet po hlavní silnici a mít přednost ještě neznamená ji dostat. Je ideální si vždy kontrolovat všechny pravé uličky a raději počítat s chybami ostatních. Pozor je třeba dát i na situaci, kdy jedou okolo zaparkovaných a raději je objíždět s dostatečným odstupem. Nikdy totiž jezdec neví, kdy z nich někdo může vystoupit, někdo, kdo se buď vůbec nepodívá, anebo sice podívá, ale vzhledem k tomu, jak rychlá je motorka, nemusí si jí vůbec všimnout. I samotné předjíždějí aut by mělo probíhat tak, aby řidiči předjížděných vozidel o motorkáři vždy věděli.

Tip č. 6: Správné moto oblečení

Věc, kterou řada českých motorkářů často podceňuje je správné motocyklové oblečení. Nikdy by totiž neměli vyjíždět v běžném oblečení, v klasických džínách nebo botaskách, a to bez ohledu na to, jak daleko jedou, zda jedou třeba jen „okolo komínu“, na nákup nebo kávu do vedlejší vesnice. Nikdo totiž nemůže předem vědět, kde číhá jaké riziko. A i když oblékání do motocyklového oblečení je mnohdy nekomfortní, dovede často ochránit zdraví a někdy i život. Samozřejmostí by mělo být oblečení s chrániči patřičných partií jako jsou záda, ramena, lokty, boky a kolena a volit je nezbytné i správné motocyklové boty s ochranou paty, špičky a u vysokých bot i holeně. Litovat po nehodě, třeba i takové, která se nestala vinou motorkáře, je už pak pozdě.

Mohlo by vás zajímat:  Vylepšená ergonomie, inovované technologie a další nový člen j modelové řady CMX značky Honda

Ať je letošní moto sezóna tou nejlepší! Stačí jezdit s respektem, přehledem a zdravým rozumem. Není třeba si na silnici něco dokazovat, kompenzovat nebo dohánět ego, ale užít si jízdu, svobodu, volnost a život, který to vše nabízí.