Karbon a jeho dopady na různé typy motorů

Karbon, který vzniká při nedokonalém spalování paliva, se objevuje ve všech typech motorů, ale některé typy jsou k němu více náchylné. Přečtěte si, které motory jsou na karbon obzvlášť citlivé a jak se ho snadno a efektivně zbavit.

Motory náchylné k usazování karbonu

V minulosti, u starých jednoduchých motorů, nebylo tolik prostoru pro ukládání karbonu, což se změnilo s nástupem moderních, přímovstřikových motorů. Tyto motory, zejména přeplňované, jsou známé svou tendencí k rychlému zanášení karbonem, často již od nájezdu 30 000 km. I u motorů, které se zdají být odolné vůči karbonu, však může přijít čas, kdy bude nutné řešit jeho odstranění.

  • Přímovstřikové motory: Karbon se usazuje na ventilech a v sacím potrubí, protože vstřikovače paliva neoplachují ventily, což vede k jejich rychlému zanášení.

  • Specifické modely motorů: Například u koncernu Volkswagen jsou to motory FSI a TFSI, u francouzských výrobců motorové řady Prince a u Alfa Romeo motory JTS.

  • Přeplňované motory: Tyto motory jsou zvlášť náchylné k rychlému zanášení karbonem.

Dekarbonizace motoru vodíkem

Dieselové motory a karbon

U dieselových motorů je problém s karbonem univerzální, zejména u motorů s Common Rail systémem, který používá většina výrobců. Tyto motory, včetně modelů od Volkswagen, PSA, Renault a Mazda, mají tendenci rychle se zanášet karbonem.

Výjimky

Toyota s vstřikovacím systémem D4S využívá dvojité vstřikování, které efektivně redukuje tvorbu karbonu v sání a sacích ventilech. Řadí se tak mezi světlé výjimky.

Prevence a údržba

  • Kvalitní palivo a olej: Používání kvalitního paliva a vhodného motorového oleje je zásadní pro minimalizaci tvorby karbonu.

  • Správné ovládání vozidla: Vyhýbejte se krátkých trasám a nízkým otáčkám. Tato kombinace často zvyšuje tvorbu karbonu.

  • Dekarbonizace motoru vodíkem: Šetrná a efektivní metoda, díky které zůstane váš motor čistý a výkonný. Dekarbonizaci vodíkem doporučujeme provádět pravidelně 1x ročně.