Jak zazimovat motorku: Tipy a rady, na co byste měli myslet a neměli zapomenout

motorka-garaz
Foto: pixy.org

Motorkářská sezóna se pomalu chýlí ke konci a většina z nás už brzy odstaví své stroje na zimní odpočinek. Někdo ještě zvládne pár jízd až do prvního sněhu, jiní dají motorce sbohem už při prvních chladnějších podzimních dnech. Nezáleží na tom, kdy sezónu ukončíte – důležité je motorku správně zazimovat, aby byla na jaře zase v perfektní formě. Tak pojďme na to!

Udržujte ji čistou

Představte si, že na jaře vytáhnete motorku z garáže špinavou, se zaschlým blátem, mušky a mastnými skvrnami. Asi nic moc, že? Proto je důležité stroj důkladně umýt, a to do všech detailů. Nezapomeňte na záhyby, kde se může usazovat špína, a použijte speciální čisticí prostředky, které jsou běžně dostupné.

Mohlo by vás zajímat:  2025 Kawasaki Ninja 1100SX: Trans-Europe Express

Po umytí motorku pečlivě osušte, abyste zabránili korozi. Zvláštní pozornost věnujte řetězu – jeho zatuhnutí by vás na jaře nemile překvapilo. Po očištění ho naolejujte a zkontrolujte napnutí. Nezapomeňte také promazat zámek a další mechanické části náchylné na korozi.

Palivo a olej

Aby vám nádrž přes zimu nezrezla, naplňte ji až po okraj benzínem a přidejte aditiva. Pokud nádrž není plná, zkuste s motorkou občas pohnout, aby se benzín promíchal. Je taky skvělý nápad před zimou vyměnit olej – ten čistý neobsahuje usazeniny, které by mohly způsobit problémy. Mrkněte i na stav chladicí kapaliny, ať máte jistotu, že je vše v pořádku.

Pneumatiky

Péči si zaslouží i vaše pneumatiky. Než motorku uložíte, zbavte je zaseknutých kamínků a dofoukněte je na maximální tlak podle doporučení výrobce. Tím předejdete deformaci plášťů. Pokud máte centrální stojan, použijte ho, aby pneumatiky nebyly dlouho v kontaktu se zemí. Pokud stojan nemáte, zkuste během zimy kola občas pootočit, aby se váha nepřenášela stále na jedno místo.

Vyčistěte také brzdiče a brzdové destičky pomocí speciálního spreje, aby brzdy na jaře fungovaly jak mají.

Baterie

Baterii se rozhodně vyplatí na zimu odpojit. Pokud ji necháte v motorce, může se stát, že na jaře budete muset kupovat novou, protože kapacita baterie rychle klesá, zejména ve studených podmínkách. Nejlepší je baterii vyjmout a uložit na suché místo, kde teplota neklesne pod 15 °C. Pokud máte nabíječku, baterii jednou za měsíc dobijte, aby byla připravená na další sezónu. Dobrou volbou je také udržovací zdroj, který se o dobíjení postará za vás.

Mohlo by vás zajímat:  Tým ORION – Moto Racing Group trénuje v Tunisu na Dakar

Uskladnění

Aby motorka po dlouhé zimě nebyla pokrytá vrstvou prachu, přikryjte ji plachtou z prodyšného materiálu. Igelit raději vynechejte, protože pod ním kondenzuje vlhkost, což by mohlo vést ke korozi. Před zakrytím se ujistěte, že je motorka dobře očištěná a suchá.

A je to! Teď už můžete být klidní, že je vaše motorka na zimu správně připravená a na jaře bude jako nová.