Italové chtějí prohlásit skútr Vespa za národní kulturní dědictví

Italský ministr dopravy Matteo Salvini usiluje o to, aby byl ikonický skútr Vespa uznán jako součást národního kulturního dědictví. Tento krok má přispět k ochraně Vespy před možnými dopravními omezeními spojenými s emisemi výfukových plynů. Návrh zákona, který předložila Salviniho strana Lega, je nyní projednáván v italském parlamentu.

Podle návrhu zákona má být skútr Vespa Piaggio, patentovaný 23. dubna 1946, uznán za národní kulturní dědictví „vzhledem k jeho symbolické hodnotě a výjimečné kvalitě výroby, jakož i historické, umělecké a kulturní hodnotě“. Salvini v dopise adresovaném zákonodárnému sboru uvedl, že zařazení Vespy mezi vozidla národního zájmu je „rozumný návrh, který aktivně podporujeme, abychom chránili toto dědictví, mýtus a italský symbol na dvou kolech, který je známý a obdivovaný po celém světě“.

Mohlo by vás zajímat:  Velké změny u barevných provedení Kawasaki řady 2025 Z

Podle Salviniho je klíčové, aby Vespa mohla „svobodně jezdit“ jako součást národního dědictví, bez ohledu na dopravní omezení související s emisemi. Upozorňuje na riziko, že Vespa se svým benzínovým motorem by mohla být „rozdrtěna pod sekerou evropské zelené dohody“.

Zajímavá spolupráce DISNEY A VESPA

Skútr Vespa se stal „ikonou stylu, svobody a krásy“, která se prodává ve 83 zemích na všech kontinentech. V současnosti je považována za jeden z nejznámějších výrobků průmyslového designu na světě a právem za ikonu italského designu, přičemž je vystavena v prestižních muzeích moderního umění, vědy a techniky po celém světě. Salvini rovněž poznamenal, že Vespa je součástí stálé sbírky muzea designu Triennale v Miláně a Muzea moderního umění MoMA v New Yorku.

Úspěšný příběh Vespy začal v roce 1946, kdy byla zahájena sériová výroba modelu s objemem motoru 98 cm³. Kultovní skútr navrhl italský inženýr Corradino D’Ascanio na objednávku podnikatele Enrica Piaggia. D’Ascanio, bývalý konstruktér vojenských letadel, chtěl vytvořit jednoduché, úsporné a snadno ovladatelné vozidlo. Vespa se brzy stala symbolem a její triumfální cesta vedla až do Hollywoodu. V roce 1953 se Vespa objevila ve filmové klasice „Prázdniny v Římě“, kde dvojice Gregory Peck a Audrey Hepburnová jezdila na skútru. Tato scéna se okamžitě zapsala do kolektivní paměti Italů. Dnes v Itálii funguje 597 klubů Vespa, které sdružují 90 000 nadšenců.

Mohlo by vás zajímat:  Vespa GTS 310

Toto není první iniciativa strany Lega na ochranu značky Vespa. Regionální rada v Toskánsku se letos 23. dubna, na památku patentování v tento den v roce 1946, dohodla na předložení žádosti o uznání skútru jako součást světového dědictví UNESCO. Regionální rada Lombardie hlasovala podobně a 1. srpna 2024 vyzvala místní rada Kalábrie vládu v Římě, aby „chránila Vespu“.