S novou generací modelu Gold Wing – vlajkové lodi značky Honda, která byla na trh uvedena v roce 2018, přišlo radikální snížení hmotnosti, zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, či zcela nový plochý šestiválcový motor. Od roku 2022 bude tento model dostupný pouze se 7stupňovou automatickou převodovkou DCT a v jednom novém moderním barevném provedení Mat Jeans Blue Metallic.
Z linií modelu Gold Wing vyzařuje vytříbený a atletický charakter. Výsledkem je unikátní silueta, v níž se komfort snoubí s dynamickými schopnostmi podvozku a motoru. To vše doplněno o tradičně prémiové slícování, zpracování a použité materiály, jež jsou pro Gold Wing typické. „Tvář“ stroje je odvážně skloněna vpřed a v kombinaci s kompaktními rozměry kapotáže dodává přídi energický náboj. Klíčová linie stroje, která sahá od přídě až na záď, zdůrazňuje odlišné funkce jeho vrchní a spodní části. Centrálním prvkem je kapotáž vyznačující se ostrými a jednolitými rovnými povrchy a jemnými aerodynamickými detaily. Ta vytváří napětí, jež poukazuje na výkonový potenciál, který je stroj schopný nabídnout.
Na odiv dává novinka také použitou techniku – zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, plochý šestiválcový motor, výfuky… vše v plné funkční kráse. Při vzájemném propojení vytvářejí jednotlivé designové prvky prvotřídní styl, jenž je doplněn nejmodernějšími konstrukčními řešeními a špičkovou elektronikou. Vysoko na seznamu priorit u modelu Gold Wing jsou však také komfort, odvod tepla a především proudění vzduchu. Kapotáž odvádí vzduch kolem jezdce i spolujezdce, čímž efektivně zajišťuje příjemné ochlazující proudění. Plexi štít s elektrickým ovládáním na levém řídítku zajišťuje prvotřídní ochranu proti větru, v případě potřeby je však schopen nabídnout i pocit prostoru a volnosti. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy. Sedla jezdce a spolujezdce jsou oddělená. Jezdec se tak může plně soustředit na ovládání stroje. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb a snadno z něj dosáhne na zem.
Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar Jewel-Eye. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.
Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je při jízdě zobrazena v levé dolní části ukazatele rychlosti. Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. Po zpomalení se zapnutým tempomatem se Gold Wing vrátí zpět na nastavenou rychlost s příslušným programem řazení.
Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image.
7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů zprostředkovává veškeré informace z audiosystému a navigace a umožňuje také nastavení jízdních režimů a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné. Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.
Na čestném místě uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči Smart Key se nachází emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. Inteligentním klíčem Smart Key lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč Smart Key u sebe. Většina majitelů využívá svůj Gold Wing na krátké 2-3denní cesty, takže celkový objem obou kufrů dosahující 60 litrů je dostatečný. Nabídka volitelné výbavy obsahuje i exkluzivně navržené vnitřní tašky. Má-li uživatel klíč Smart Key u sebe, stačí pro otevření kufrů stisknout tlačítko. Lze je navíc dočasně odemknout i pomocí dálkového ovládání. Stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec kufry ihned otevřít. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.
Gold Wing je kompatibilní se systémem Apple CarPlay a Android Auto, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém telefonu, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. Podporována je i konektivita prostřednictvím technologie Bluetooth a k nabíjení telefonů slouží dvě USB-C zásuvky. Prvotřídní lehké reproduktory se vyznačují mimořádně kvalitním a věrným zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách. Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Součástí navigace je i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je možné i za jízdy. Mapy jsou aktuální a pro detailní plánování trasy nabízejí možnost zadání až 99 průjezdních bodů. Objem palivové nádrže činí 21 litrů a spotřeba paliva dosahuje 5,5 litru/100 km.
Motor
Pro využití potenciálu, který podvozek nabízí z hlediska ovladatelnosti, a pro zachování návykového přísunu výkonu, který je významným atributem atraktivity této ikony, je 1 833 cm3 vodorovný plochý šestiválcový motor modelu Gold Wing vybaven čtyřmi ventily na válec. Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm je stejné jako zdvih (rovněž 73 mm), levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5:1. Hlavy válců Unicam – u nichž jsou sací ventily ovládány finger-follower vahadlem a výfukové ventily válečkovými vahadly – rovněž využívají koaxiální hřídel vahadel pro sací i výfukové ventily. Spalovací komory mají díky 4 ventilům konstrukci ve tvaru „sedlové střechy“, kdy sací kanály jsou konstruovány tak, aby přispívaly k „vířivému“ proudění uvnitř válců, které pomáhá zlepšovat účinnost spalování. Boky pístů jsou kvůli snížení tření opatřeny molybdenovým povrchem. Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) nabízí 4 jízdní režimy, které upravují charakter a výkon, a které jsou propojeny s nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS).
- Režim TOUR představuje základní nastavení pro komfort a výkon. V tomto režimu je k dispozici přímý, 100% poměr mezi plynovou rukojetí a vlastní škrticí klapkou, „standardní“ nastavení tlumení a rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kolo.
- Režim SPORT disponuje nejvyšším poměrem mezi plynem a škrticí klapkou, což je zárukou silné akcelerace spojené s tvrdším tlumením a vyšším účinkem pedálu zadní brzdy.
- Režim ECON nabízí nejnižší spotřebu paliva a uvolněnou jízdu. Je charakterizován nižším poměrem přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou a standardním nastavením tlumení a brzdného účinku.
- V režimu RAIN je výkon motoru potlačen s ohledu na mokré a kluzké podmínky. Poměr přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou je v tomto případě nejnižší, režim nabízí standardní rozložení brzdné síly a měkké tlumení.
Motor je na zadní straně vybaven dvěma sacími potrubími – jedním na levé a jedním na pravé straně. Tato konstrukce má za následek víření nasávaného vzduchu, a tedy účinnější využití celé plochy vzduchového filtru a snížení jeho odporu. Vnitřní tvar obou potrubí je optimalizován s ohledem na vyrovnání sacích pulzů motoru při nízkých otáčkách, a tedy zlepšení odezvy a točivého momentu při malém otevření škrticí klapky. Jedna škrticí klapka zrychluje proudění vzduchu a zlepšuje odezvu. Jako doplněk k hlubokému tónu motoru výfuky vydávají silné dunění, aniž by však svým zvukem obtěžovaly. Průřez výfukového potrubí je u dvou ze šesti válců snížen o 20 %, což utváří hlasitost a hloubku zvuku.
Integrovaný startér/alternátor ISG (Integrated Starter Generator) v sobě kombinuje motor startéru a alternátor v jednom zařízení, kdy z alternátoru se při přivedení převráceného napětí stane startér. Toto řešení je o 2,4 kg lehčí než standardní systém. Pro pohon ISG slouží kola se šikmým ozubením, což napomáhá ke snížení mechanické hlučnosti. Hlavní vlastností systému vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) je mimořádně tiché startování právě díky využití ISG, zatímco kombinace převodovky DCT a elektronicky řízené škrticí klapky napomáhá hladkému pocitu při rozjezdu. Pokud jezdec zastaví na semaforech a Idling Stop je aktivní, motor je po 3 sekundách automaticky vypnut. Při rozjezdu musí jezdec pouze otočit plynem, čímž dojde k okamžitému nastartování motoru.
Rozjezd do kopce u běžných motocyklů vyžaduje současné uvolnění brzd, otočení plynem a uvolnění spojky v závislosti na sklonu svahu. Pro usnadnění této činnosti je model Gold Wing vybaven systémem pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA). Po zastavení ve svahu dojde rychlým stiskem brzdové páčky k tomu, že modulátor systému ABS vygeneruje hydraulický tlak v zadním brzdovém třmenu. Při rozjezdu, i když je páka brzdy uvolněna, hydraulický tlak dočasně (po dobu přibližně 3 sekund) udrží brzdu sevřenou, takže jezdec se může do kopce rozjet pouze s plynem. O aktivaci systému je jezdec informován kontrolkou HSA.
Dvouspojková převodovka (DCT)
Technologie převodovek DCT značky Honda, která byla poprvé představena v roce 2009, vstupuje do dvanáctého roku své sériové výroby. V Evropě již prodalo přes 200 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3., 5. a 7. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti. Tento stroj využívá třetí generaci a zároveň první verzi této převodovky se 7 rychlostními stupni. Převodovka DCT pro model Gold Wing je určena zejména pro dálkové jízdy. Navíc se vyznačuje mimořádně hladkým a rychlým řazením.
Navíc byla optimalizována pro snazší manévrování v nízkých rychlostech, a to díky těsnějšímu odstupňování převodových poměrů, které snižuje rázy při řazení. Ve vyšších rychlostech jsou rychlostní stupně dále od sebe, aby se snížily otáčky motoru. V obou případech se zvýšil komfort jízdy, neboť řazení nahoru i dolů je zcela hladké. Převodovka DCT u Hondy Gold Wing umožňuje Režim chůze (Walking mode) – pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h, jenž se ovládá tlačítky +/- na levé rukojeti.
Pro Režim chůze jsou využity obě spojky systému DCT – spojka č. 1 umožňuje pohyb vzad, zatímco spojka č. 2 umožňuje pohyb vpřed. Tímto způsobem je pohyb vpřed a vzad rychlostí chůze možný pouze pomocí spojek, bez nutnosti řazení. Systém elektronicky řízené škrticí klapky neustále ovládá sevření spojek pro zachování určitých otáček motoru, čímž je zajištěna ovladatelnost a pocit bezpečí v mnoha různých situacích.
Čtyři jízdní režimy jsou propojeny s převodovkou DCT a disponují parametry pro ovládání převodovky DCT.
- Režim TOUR využívá standardní nastavení pro hladkou aktivaci spojek v režimu AT a k řazení využívá celé rozmezí otáček.
- Režim SPORT je charakterizován rychlejší funkcí spojek, přičemž k řazení dochází ve středních a vyšších otáčkách.
- Režim ECON se vyznačuje hladkou funkcí spojek, standardním řazením a udržuje motor v nižších a středních otáčkách.
- Režim RAIN také využívá hladkou funkci spojek a udržuje motor v nízkých a středních otáčkách, přičemž řazení je v režimu AT pomalejší.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený 4taktní 24ventilový plochý šestiválec s rozvodem SOHC |
Zdvihový objem | 1 833 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání x zdvih | 73 x 73 mm |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Maximální výkon | 93 kW při 5 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 170 Nm při 4 500 ot./min. |
Olejová náplň | 5,6 litru (DCT) |
Emise CO2 | 127 g/km |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Průměr škrticí klapky | 50 mm |
Vzduchový filtr | Viskózní kazetový papírový filtr |
Objem palivové nádrže | 21,1 litru |
Spotřeba paliva | 5,5 l / 100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Integrovaný startér/alternátor |
Kapacita baterie | 12 V / 20 AH |
Výkon alternátoru | 12 V / 120 A |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | (DCT) Hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje |
Typ převodovky | DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou |
Primární redukce | 1,795 (79/44) |
Převodové poměry | (DCT) 1.: 2,167 2.: 1,696 3.: 1,304 4.: 1,038 5.: 0,821 6.: 0,667 7.: 0,522 Zpátečka: 1,190 |
Koncová redukce | Na straně motoru 0,972 Na straně kola 2,615 |
Stálý převod | Zapouzdřený hřídel |
RÁM | |
Typ | Hliníkový, litý, zdvojený |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | D: 2475 mm Š: 925 mm (DCT) V: 1340 mm |
Rozvor kol | 1 695 mm |
Záklon rejdového čepu | 30,5° |
Závlek | 109 mm |
Poloměr otáčení | 3,4 m |
Výška sedla | 745 mm |
Světlá výška | 130 mm |
Pohotovostní hmotnost | DCT: 367 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Se dvěma příčnými rameny |
Typ vzadu | Pro Link |
KOLA | |
Typ vpředu | 130/70R 18 |
Typ vzadu | 200/55R 16 |
Velikost ráfku přední | 18 × MT3,5 |
Velikost ráfku zadní | 16 x MT6,0 |
BRZDY | |
Systém, typ | Elektronicky řízený kombinovaný systém s ABS |
Typ vpředu | 320 x 4,5 mm dvě kombinované hydraulické kotoučové brzdy s 6pístovými třmeny, plovoucími rotory a destičkami ze sintrovaného materiálu |
Typ vzadu | 316 x 11 mm ventilovaný kotouč s 3pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu |