Gold Wing je od roku 2018 sice menší a jeho design je „napjatější“, se silným důrazem na estetiku, avšak tým konstruktérů odpovědný za jeho vývoj měl vysoko v seznamu úkolů také komfort, řešení odvodu tepla a zejména ochranu posádky před prouděním vzduchu. Kapotáž odvádí vzduch kolem jezdce i spolujezdce, čímž efektivně zajišťuje příjemné ochlazující proudění.
Plexi štít s elektrickým ovládáním na levém řídítku zajišťuje prvotřídní ochranu proti větru, v případě potřeby je však schopen nabídnout i pocit prostoru a volnosti. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy.
Sedla jezdce a spolujezdce jsou oddělená. Jezdec se může plně zaměřit na ovládání stroje, zatímco spolujezdec, který má od roku 2020 k dispozici větší madla, se může uvolnit a vychutnávat si jízdu. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb a snadno z něj dosáhne na zem.
Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami. Od roku 2020 jsou verze „Tour“ standardně vybaveny také mlhovými světly. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar „Jewel-Eye“. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.
Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je při jízdě zobrazena v levé dolní části ukazatele rychlosti.
Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu. U varianty s převodovkou DCT (v režimu AT) se po zpomalení s aktivním tempomatem – a po návratu na předchozí rychlost – Gold vrátí zpět na nastavenou hodnotu s příslušným programem řazení.
Vrchní kufr u verze Tour pojme 2 integrální přilby a v kombinaci s bočními kufry nabízí celkový objem 110 litrů. K otevírání slouží tlačítko nebo inteligentní klíč Smart Key. Jako volitelná výbava je k dispozici nosič na upevnění dalších zavazadel na vrchní stranu horního kufru, či exkluzivně navržené vnitřní tašky.
Objem palivové nádrže činí 21 litrů a spotřeba paliva dosahuje 5,6 litru/100 km.
Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image.
7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů poskytuje informace související s informačním a zábavním systémem (audiosystém a navigace) a umožňuje také nastavení systému HSTC a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné.
Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.
Také ovládání kufrů je jednoduché. Stačí mít inteligentní klíč u sebe a stiskem tlačítka lze boční kufry i vrchní kufr otevřít. Kufry lze navíc dočasně odemknout pomocí dálkového ovládání. Stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec ihned otevřít schránky u sedla a zadní kufr. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.
Gold Wing je kompatibilní se systémem Apple CarPlay, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém iPhone, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. K dispozici je Bluetooth konektivita a od roku 2020 systém umožňuje připojení dvou USB zařízení.
Lehké reproduktory se vyznačují kvalitním a věrným zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.
Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Součástí navigace je i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je možné i za jízdy. Mapy byly pro rok 2020 aktualizovány a pro detailní plánování trasy nově nabízejí možnost zadání až 99 průjezdních bodů.
Gold Wing od roku 2018 poprvé využívá systém Pro-Arm. Staré konstrukční řešení využívalo zešikmené nosné plochy a desky kyvného spoje s tloušťkou nezbytnou k zajištění potřebné tuhosti. Konstrukční řešení systému Pro-Arm využívá inovovanou konstrukci kyvného hřídele, který je k rámu upevněn z levé strany. Z pravé strany je volný přístup pro potřeby údržby.
Tím se změnilo namáhání a síly působící na desky kyvného spoje tvořící součást rámu a konstruktéři tak získali mnohem více prostoru a mohli stroj navrhnout tak, aby byl lépe ovladatelný. Toto řešení také přispívá ke stabilitě. Systém Pro-Link nabízí progresivní funkci odpružení a přispívá k vyššímu komfortu – spojovací desky byly optimalizovány a v celém řešení jsou využity kulové klouby, které eliminují zkrut.
Úroveň tlumení se nastavuje elektricky v závislosti na jízdním režimu. Krokové motory umístěné v předním a zadním tlumiči ovládají jehlové ventily regulující průtok oleje, čímž je úroveň tlumení přizpůsobena dané jízdní situaci.
Také předpětí zadní pružiny je elektricky nastavitelné. Jedná se spíše o intuitivní než numerický systém. Nezávisle na čtyřech jízdních režimech jsou k dispozici čtyři úrovně nastavení předpětí od měkkého po tvrdé: samotný jezdec, jezdec se zavazadly, jezdec se spolujezdcem a jezdec se spolujezdcem a se zavazadly. Nastavení je zobrazeno na TFT displeji a mění se pomocí tlačítka. Nové nastavení odpružení pro rok 2020 má za cíl zlepšit komfort na dlouhých cestách při jízdě se spolujezdcem.
Sklon vidlice a závlek jsou 30,5°/109 mm, rozvor kol činí 1 695 mm. Pohotovostní hmotnost modelu Gold Wing dosahuje 365 kg (364 kg u verze s převodovkou DCT).
Pohotovostní hmotnost modelu Gold Wing Tour činí 380 kg s manuální převodovkou a 383 kg u verze s airbagem.
Aby bylo možné naplnit ambice spojované s ovladatelností podvozku, bylo nutné v roce 2018 přepracovat také motor modelu Gold Wing, jehož zdvihový objem dosahuje 1 833 cm3. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je oproti předchůdci o 6,2 kg lehčí.
Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm je stejné jako zdvih (rovněž 73 mm), levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5 : 1 a pro rok 2020 byl systém elektronického vstřikování paliva upraven s důrazem na lepší manévrovatelnost při nižších rychlostech.
Uplatnění elektronicky řízené škrticí klapky (TBW) v roce 2018 s sebou přineslo čtyři jízdní režimy, které upravují charakter motoru a jeho výkon a které jsou propojeny se systémem nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC), nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS).
Režim TOUR představuje základní nastavení pro komfort a výkon. V tomto režimu je k dispozici přímý, 100% poměr mezi plynovou rukojetí a vlastní škrticí klapkou, „standardní“ nastavení tlumení a rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kolo.
Režim SPORT disponuje nejvyšším poměrem mezi plynem a škrticí klapkou, což je zárukou silné akcelerace spojené s tvrdším tlumením a vyšším účinkem pedálu zadní brzdy.
Režim ECON nabízí nejnižší spotřebu paliva a uvolněnou jízdu. Je charakterizován nižším poměrem přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou a standardním nastavením tlumení a brzdného účinku.
V režimu RAIN je výkon motoru potlačen s ohledu na mokré a kluzké podmínky. Poměr přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou je v tomto případě nejnižší, režim nabízí standardní rozložení brzdné síly a měkké tlumení.
Systém HSTC ve všech čtyřech jízdních režimech vždy umožňuje kontrolovatelnou akceleraci na kluzkém povrchu.
Motor je na zadní straně vybaven dvěma sacími potrubími – jedním na levé a jedním na pravé straně. Tato konstrukce má za následek víření nasávaného vzduchu, a tedy účinnější využití celé plochy vzduchového filtru a snížení jeho odporu. Vnitřní tvar obou potrubí je optimalizován s ohledem na vyrovnání sacích pulzů motoru při nízkých otáčkách, a tedy zlepšení odezvy a točivého momentu při malém otevření škrticí klapky.
Jako doplněk k hlubokému tónu motoru výfuky vydávají silné dunění, aniž by však svým zvukem obtěžovaly. Průřez výfukového potrubí byl v roce 2018 u dvou ze šesti válců snížen o 20 %, což napomohlo změně hlasitosti a hloubky zvuku.
Integrovaný startér/alternátor ISG (Integrated Starter Generator) v sobě kombinuje motor startéru a alternátor v jednom zařízení, kdy z alternátoru se při přivedení převráceného napětí stane startér.
V rámci vývoje nového modelu pro rok 2018 byl změněn tlumič sloužící pro ovládání spojky přenášející hnací sílu jak ze strany ISG, tak ze strany klikového hřídele, a to z viskózního (použitého u alternátoru předchozí generace) na mechanický, využívající obloukovou pružinu a pryž. Hmotnost celého systému se díky tomuto řešení snížila přibližně o 2,4 kg. Pro pohon ISG slouží kola se šikmým ozubením, což napomáhá ke snížení mechanické hlučnosti motoru.
Hlavní vlastností systému vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) je mimořádně tiché startování právě díky využití ISG, zatímco kombinace převodovky DCT a elektronicky řízené škrticí klapky napomáhá hladkému pocitu při rozjezdu. Pokud jezdec zastaví na semaforech a systém Idling Stop je aktivní, motor je po 3 sekundách automaticky vypnut. Při rozjezdu musí jezdec pouze otočit plynem, čímž dojde k okamžitému nastartování motoru.
Systém funguje tak, že v okruhu převodovky DCT je předem zvýšen tlak hydraulického oleje, který při nastartování motoru aktivuje spojku, čímž se zkrátí prodleva mezi otočením plynem a rozjezdem. Pro vyrovnání jakýchkoliv rázů systém TBW zajišťuje pozvolné otevření škrticí klapky po otočení plynem, a tedy hladkou akceleraci hodnou jména Gold Wing. Systém Idling Stop je možné zapnout a vypnout pomocí spínače na rukojeti.
Rozjezd do kopce u běžných motocyklů často vyžaduje současné uvolnění brzd, otočení plynem a uvolnění spojky v závislosti na sklonu svahu. Pro usnadnění této činnosti je model Gold Wing vybaven systémem pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA), a to jak u verze s manuální převodovkou, tak u verze s převodovkou DCT.
Po zastavení ve svahu dojde rychlým stiskem brzdové páčky k tomu, že modulátor systému ABS vygeneruje hydraulický tlak v zadním brzdovém třmenu. Při rozjezdu, i když je páka brzdy uvolněna, hydraulický tlak dočasně (po dobu přibližně 3 sekund) udrží brzdu sevřenou, takže jezdec se může do kopce rozjet pouze s plynem. O aktivaci systému je jezdec informován kontrolkou HSA.
Unikátní dvouspojková převodovka Honda DCT je pro motor modelu Gold Wing přirozeným partnerem a vývoj v roce 2018 se proto zaměřil na další zlepšení jejích základních vlastností. Tento stroj využívá třetí generaci systému a zároveň první verzi této převodovky se 7 rychlostními stupni, jež je určena zejména pro dálkové jízdy. Převodovka se vyznačuje mimořádně hladkým a rychlým řazením.
Pro rok 2020 byla převodovka DCT u modelu Gold Wing dále optimalizována s ohledem na manévrovatelnost v nízkých rychlostech, přičemž kratší rozestupy mezi jednotlivými rychlostními stupni zmenšují rázy při řazení. Ve vyšších rychlostech jsou rychlostní stupně dále od sebe, aby se snížily otáčky motoru. V obou případech se zvýšil komfort jízdy, neboť řazení nahoru i dolů je zcela hladké.
DCT se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3., 5. a 7. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.
Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Při vývoji třetí generace převodovky DCT se konstruktéři zaměřili především na snížení hlučnosti a rázů při řazení. Tlumicí pryžové bloky na obou koncích vidlicového vodítka a hlavního ramene výrazně snižují jakékoliv rázové zvuky spojené se změnami rychlostních stupňů.
Mezi spojku a hnací hřídel je umístěn pružinový tlumič, který pohlcuje točivý moment a snižuje tak hlučnost i rázy vyplývající z kontaktu mezi spojkou a hlavním hnacím hřídelem během přeřazování.
Převodovka DCT u Hondy Gold Wing umožňuje Režim chůze (Walking mode) – pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h, jenž se ovládá tlačítky +/- na levé rukojeti.
Pro Režim chůze jsou využity obě spojky systému DCT – spojka č. 1 umožňuje pohyb vzad, zatímco spojka č. 2 umožňuje pohyb vpřed. Tímto způsobem je pohyb vpřed a vzad rychlostí chůze možný pouze pomocí spojek, bez nutnosti řazení. Systém elektronicky řízené škrticí klapky neustále ovládá sevření spojek pro zachování určitých otáček motoru, čímž je zajištěna ovladatelnost a pocit bezpečí v mnoha různých situacích.
Čtyři jízdní režimy jsou propojeny s převodovkou DCT. Všechny režimy sdílejí stejný charakter motoru, výkon a nastavení odpružení s manuálním modelem, navíc však disponují dodatečnými parametry pro ovládání převodovky DCT. Režim TOUR využívá standardní nastavení pro hladkou aktivaci spojek v režimu AT a k řazení využívá celé rozmezí otáček. Režim SPORT je charakterizován rychlejší funkcí spojek, přičemž k řazení dochází ve středních a vyšších otáčkách.
Režim ECON se vyznačuje hladkou funkcí spojek, standardním řazením a udržuje motor v nižších a středních otáčkách. Režim RAIN také využívá hladkou funkci spojek a udržuje motor v nízkých a středních otáčkách, přičemž řazení je v režimu AT pomalejší.
Pro rok 2020 model Gold Wing tedy získal vylepšení systému vstřikování paliva a převodovky DCT, které dále zlepšují manévrovatelnost při nízkých rychlostech, u verze ‘Tour’ pak došlo k revizi odpružení a zvětšení madel spolujezdce s důrazem na větší komfort. Novou matnou černou metalízu Matte Ballistic Black Metallic pro Gold Wing DCT doplňuje bílá perleťová barva Pearl Glare White pro Gold Wing Tour.
Gold Wing je nabízen jako základní model GL1800 Gold Wing a dále ve verzi „Tour“ vybavené vrchním kufrem a airbagem. Obě verze jsou k dispozici také s dvouspojkovou převodovkou DCT.
- Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený 4taktní 24ventilový plochý šestiválec s rozvodem SOHC |
Zdvihový objem | 1 833 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání x zdvih | 73 x 73 mm |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Maximální výkon | 93 kW / 5500 ot./min. |
Max. točivý moment | 170 Nm / 4500 ot./min. |
Olejová náplň | 4,4 litru (MAN) / 5,6 litru (DCT) |
Emise CO2 | Gold Wing a Gold Wing „Tour“, verze s manuální převodovkou: 128 g/km Gold Wing „Tour“ s DCT a airbagem: 131 g/km |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Průměr škrticí klapky | 50 mm |
Vzduchový filtr | Viskózní; papírová filtrační vložka |
Objem palivové nádrže | 21,1 litru |
Spotřeba paliva | 5,6 l / 100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Integrovaný startér/alternátor |
Kapacita baterie | 12 V / 20 Ah |
Výkon alternátoru | 12 V / 120 A |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | (MAN) Hydraulická mokrá lamelová spojka s pružinami, pomocná kluzná vačka (DCT) Hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje |
Typ převodovky | 6stupňová MAN (včetně rychloběhu. Plus elektrická zpátečka) DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou |
Primární redukce | 1,795 (79/44) |
Převodové poměry | (DCT) 1.: 2,167 2.: 1,696 3.: 1,304 4.: 1,038 5.: 0,821 6.: 0,667 7.: 0,522 Zpátečka: 1,190 (MAN) 1.: 2,200 2.: 1,417 3.: 1,036 4.: 0,821 5.: 0,667 6.: 0,522 |
Koncová redukce | Na straně motoru 0,972 Na straně kola 2,615 |
Stálý převod | Zapouzdřený hřídel |
RÁM | |
Typ | Hliníkový, litý, zdvojený |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | Gold Wing D: 2475 mm Š: 925 mm V: 1340 mm
Gold Wing „Tour“ D: 2575 mm Š: DCT 905 mm / MAN 925 mm V: 1430 mm
|
Rozvor kol | 1695 mm |
Úhel přední vidlice | 30,5° |
Závlek | 109 mm |
Poloměr otáčení | 3,4 m |
Výška sedla | 745 mm |
Světlá výška | 130 mm |
Pohotovostní hmotnost | Gold Wing: MAN 365 kg / DCT 364 kg
Gold Wing „Tour“: MAN 380 kg / DCT s airbagem 383 kg
|
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Se dvěma příčnými rameny |
Typ vzadu | Pro Link |
KOLA | |
Typ vpředu | 130/70R 18 |
Typ vzadu | 200/55R 16 |
Velikost ráfku přední | 18 x MT3,5 |
Velikost ráfku zadní | 16 x MT6,0 |
BRZDY | |
Systém Typ | Elektronicky řízený kombinovaný systém ABS |
Typ vpředu | 320 x 4,5 mm dvě kombinované hydraulické kotoučové brzdy s 6pístovými třmeny, plovoucími rotory a destičkami ze sintrovaného materiálu |
Typ vzadu | 316 x 11 mm ventilovaný kotouč s 3pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu |