Každý model Forza vždy představuje technologicky vyspělý, stylový a prémiový výrobek plný praktických funkcí usnadňujících život na cestě, který se vyznačuje vysokou kvalitou zpracování a elegantním vzhledem.
Jak se na GT skútr sluší, ukazatele směru a zpětná zrcátka jsou u modelu Forza 750 integrovány ve štíhlé přední kapotáži, která zároveň nabízí vynikající ochranu proti větru při vysokých rychlostech, aniž by představovala přebytečnou masu omezující agilitu stroje při jízdě v městském provozu; také plexi štít napomáhá vytvoření klidné vzduchové kapsy pro jezdce i spolujezdce. Kromě důležitých jízdních vlastností je Forza 750, jakožto hlava sofistikované rodiny Forza, také ztělesněním aspirací, stylu, ze kterého vyzařuje prémiový appeal, a designového jazyka, který přiláká pozornost všude, kde se objeví.
Samozřejmě záleží i na praktických detailech. V přední části stroje je spousta místa na nohy, pečlivě tvarované sedlo je pohodlné a umožňuje jezdci snadno dosáhnout na zem. Sedlo se nachází ve výšce 790 mm. Schránka pod sedlem má objem 22 l a umožňuje uložení integrální přilby. USB zásuvka se nachází v její zadní části. Na pravé straně vnitřní kapotáže se nachází praktická a snadno přístupná schránka na rukavice. Součástí rozhraní u modelu Forza 750, které je dostupné prostřednictvím 5palcového TFT displeje, je i nový systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control, který jezdci nabízí možnost propojení s jeho chytrým telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání systému Honda Smartphone Voice Control je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti.
Pro ještě více pohodlí využívá model Forza 750 inteligentní klíč Smart Key, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Pomocí klíče se zamyká a odemyká i volitelný inteligentní vrchní kufr a stroj nabízí funkci „odpovědi“ bliknutím ukazatelů směru, díky které jej majitel snadno najde i z větší dálky. Spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.
Zadní ukazatele směru u modelu Forza 750 jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel. Pokud při rychlosti nad 53 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. V případě, že je aktivován systém ABS, se hranice pro aktivaci této funkce při stejné rychlosti snižuje na záporné zrychlení nejméně 2,5 m/s2.
Navíc mají nově také funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.
Motor
Díky své konstrukci nabízí kapalinou chlazený 8ventilový řadový dvouválcový motor SOHC v modelu Forza 750 vysokou dynamiku v nízkých a středních otáčkách. Architektura motoru s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu již od nízkých otáček. Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) řídí výkon a charakteristiku motoru (viz odstavec Motor a elektronika). Maximální výkon činí 43,1 kW při 6 750 ot./min., točivý moment vrcholí na 69 Nm při 4 750 ot./min. Motor je schopen dosáhnout až 7 000 otáček. Rozjezd na 50 m Forza 750 zvládne za 3,9 s a při rychlosti 60 km/h pracuje motor pouze na 2 500 ot./min.
Dva setrvačníky vyvažují vibrace motoru při vyšších otáčkách, aniž by tím bylo dotčeno charakteristické „dunění“ způsobené nepravidelným zapalováním motoru a klikovým hřídelem s fázováním 270°. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm. Kdykoliv je to možné, zastávají jednotlivé komponenty více rolí: vačkový hřídel pohání vodní čerpadlo, zatímco jeden z vyvažovacích hřídelů pohání olejové čerpadlo. Díky této minimalizaci počtu dílů zůstává motor lehký, úsporný a spolehlivý.
Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Honda ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Honda omezit výkon silnější verze na 35 kW výměnou standardní škrticí klapky a úpravou softwaru řídicí jednotky ECU.Motor Hondy Forza 750 je mimořádně střídmý – spotřeba naměřená v režimu WMTC činí pouze 3,6 l/100 km, což představuje až 370km dojezd na 13,2litrovou nádrž – a splňuje nyní emisní normu EURO5.
Motor a elektronika
Vzhledem k tomu, že výkon a charakter motoru ovládá elektronicky řízená škrticí klapka, může si jezdec vybrat ze 3 režimů určených pro široké rozmezí jízdních podmínek. Výběr režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti a je indikován na TFT displeji.
- STANDARD se vyznačuje vyváženým výkonem motoru, brzděním motorem, i zásahy systému HSTC. Systém ABS zasahuje častěji.
- SPORT nabízí agresivnější přísun výkonu motoru i brzdění motorem, systém HSTC v tomto režimu zasahuje pouze minimálně, zatímco ABS zasahuje častěji.
- RAIN se vyznačuje nízkým výkonem motoru a brzděním motorem, systémy HSTC a ABS zasahují častěji.
- USER nabízí možnost individuálního nastavení nízké/střední/vysoké úrovně výkonu motoru / brzdění motorem a nízké/střední/vysoké úrovně nebo úplného vypnutí HSTC.
Systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) jezdce svými zásahy neruší a nabízí vytříbenou regulaci přenosu síly motoru na zadní kolo díky elektronicky řízené škrticí klapce. Systém nabízí 3 úrovně:
- Úroveň 1 se vyznačuje minimálními zásahy a nejmenší kontrolou prokluzu zadního kola.
- Úroveň 2 je implicitní nastavení a nabízí jistou trakci pro běžné každodenní použití.
- Úroveň 3 nabízí maximální kontrolu při jízdě na kluzkých vozovkách.
Systém HSTC je také možné zcela vypnout.
Dvouspojková převodovka (DCT)
Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do jedenáctého roku své sériové výroby. Od roku 2010 se v Evropě prodalo přes 140 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Převodovka DCT s sebou přináší i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce. Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti.
Díky využití elektronicky řízené škrticí klapky má jezdec k dispozici 3 mapy pro automatické řazení a jeden uživatelský režim USER. Úroveň 1 je nejuvolněnější, kdy k řazení nahoru i dolů dochází při relativně nízkých otáčkách; tato mapa je využívána v jízdním režimu RAIN. Na druhé straně, úroveň 4 řadí nahoru při vyšších otáčkách a také k podřazování dochází dříve, čímž je umocněn efekt brzdění motorem; tato mapa je využívána v režimu SPORT. Úroveň 2 je propojena s jízdním režimem STANDARD, zatímco úroveň 3 se nachází mezi režimy STANDARD a SPORTV uživatelském režimu USER si může jezdec zvolit kteroukoliv z map řazení převodovky DCT v kombinaci s ostatními parametry – výkonem motoru, brzděním motorem a úrovní nastavení systému HSTC.
Podvozek
Za své silné stránky Forza 750 vděčí i robustnímu rámu z lichoběžníkových ocelových trubek, který umožňuje praktické uložení veškeré techniky, a zároveň poskytuje dostatek prostoru pro odkládací schránku pod sedlem. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/104 mm, rozvor kol činí 1 590 mm. Celková pohotovostní hmotnost dosahuje 235 kg. Zadní tlumič s nastavením předpětí je prostřednictvím přepákování Pro-Link spojen s hliníkovým kyvným ramenem tvořeným obráběným prvkem s dutým průřezem a rameny s průřezem ve tvaru U. 17palcové přední a 15palcové zadní kolo z lehké slitiny jsou zárukou jisté ovladatelnosti a stability; pneumatiky mají rozměr 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Dva radiální čtyřpístové brzdové třmeny spolupracují s 310mm kotouči a jsou vybaveny systémem ABS.
Příslušenství
Pro model Forza 750 je k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda, a to jak po jednotlivých kusech, tak ve formě praktických paketů. Sem patří:
- Paket Comfort Pack
- Paket Sports Pack
- Paket Style Pack
- Barevně sladěný paket Travel Pack
- Paket Urban Pack
Technické parametry
MOTOR | |
Hlučnost (dB) | L-wot – 77 L-urban – 72 |
Typ | Kapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2válec SOHC |
Zdvihový objem | 745 cm3 |
Vrtání a zdvih | 77 mm x 80 mm |
Kompresní poměr | 10,7 : 1 |
Maximální výkon | 43,1 kW / 6 750 ot./min. (35 kW / 6 000 ot./min.) |
Max. točivý moment | 69 Nm / 4 750 ot./min. (65 / 4 000 ot./min.) |
Olejová náplň | 4,0 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 13,2 litru |
Spotřeba paliva | 3,6 l / 100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Kapacita baterie | 12 V/11,2 Ah |
Výkon alternátoru | 480 W / 5 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová, hydraulická dvouspojková |
Typ převodovky | 6stupňová dvouspojková převodovka |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Kosočtvercový; ocelové trubky |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 200 mm x 790 mm x 1 484 mm |
Rozvor kol | 1 580 mm |
Úhel přední vidlice | 27° |
Závlek | 104 mm |
Výška sedla | 790 mm |
Světlá výška | 135 mm |
Pohotovostní hmotnost | 235 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Inverzní 41mm, zdvih 120 mm |
Typ vzadu | Tlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 120 mm |
KOLA | |
Typ vpředu | Paprskové kolo |
Typ vzadu | Paprskové kolo |
Velikost ráfku přední | 17 M/C x MT 3,50 |
Velikost ráfku zadní | 15M/C x MT4.50 |
Pneumatika vpředu | 120/70-R17M/C |
Pneumatika vzadu | 160/60-R15M/C |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový systém ABS |
Typ vpředu | Hydraulické, se dvěma 310mm kotouči a radiálními 4pístovými třmeny |
Typ vzadu | Hydraulická, s jedním 240mm kotoučem a s 1pístovým třmenem |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | 5palcový barevný TFT panel |
Zabezpečovací systém | Inteligentní systém (Smart Key system) |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |