Uplynuly již více než tři dekády od chvíle, kdy do Evropy poprvé vstoupila Honda XRV650 Africa Twin, a přestože stroj, který dnes nese toto jméno (představený v roce 2016 jako CRF1000L Africa Twin), je od kol až po zrcátka zcela novým motocyklem, bezezbytku zdědil esenci a ducha toho, díky čemu si tehdejší originál získal takovou oblibu.
Africa Twin Adventure Sports je motocykl určený pro daleké cesty. Proto disponuje rozměrnou přední kapotáží, která zahrnuje nový o 110 mm kratší plexi štít, jenž lze nastavit do jedné z 5 poloh. Tento prvek umožňuje jezdci lepší výhled, zároveň mu však poskytuje dostatek ochrany před větrem a povětrnostními vlivy. Zatímco sedlo ve výšce 850–870 mm je stejné jako u verze Africa Twin, řídítka o šířce 1 182 mm zajišťují jezdci vzpřímenou polohu, dobrý výhled a komfortní ovládání stroje při jízdě vstoje i vsedě.
Záď stroje je mimořádně štíhlá a úzké sedlo bylo pečlivě vytvarováno tak, aby umožňovalo snadný pohyb vpřed i vzad a aby jezdec mohl zároveň snadno dosáhnout na zem. Palivová nádrž o objemu 24,8 l nabízí díky nízké spotřebě 4,9 l /100 km u verze s manuální převodovkou a 4,8 l/100 km u verze s převodovkou DCT (v režimu WMTC) potenciální dojezd přes 500 km. Součástí výbavy jsou také velký hliníkový kryt vany motoru a hliníkový zadní nosič. Vysoko umístěné zdvojené LED světlomety vydávají pronikavý světelný kužel a jsou navíc vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla, čímž zvyšují bezpečnost bez ohledu na podmínky. Pro větší bezpečnost je model CRF1100L Africa Twin Adventure Sports vybaven třístupňovými světly pro přisvěcování do zatáček, která na základě údajů o rychlosti a úhlu náklonu (poskytovaných jednotkou IMU) automaticky upravují osvětlení prostoru před strojem v zatáčkách. Součástí standardní výbavy jsou velké chrániče řídítek.
Barevný 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej (MID) umožňuje jezdci ovládání všech systémů stroje Africa Twin, přičemž v levé horní části obrazovky je k dispozici nabídka všech jízdních režimů. MID lze navíc přizpůsobit tak, aby zobrazoval různé úrovně informací týkajících se zvoleného jízdního režimu, a jeho ovládání je snadné i v rukavicích. Toto rozhraní zahrnuje technologie Apple CarPlay a Android Auto, které umožňují používání chytrého telefonu prostřednictvím dotykového displeje. Na displeji je možné zobrazit a ovládat i navigační aplikace a prostřednictvím Bluetooth hands-free na přilbě lze telefonovat či přijímat hovory. Samotný telefon se připojuje do USB nabíjecí zásuvky na pravé straně MID. K dispozici je také bezdrátová Bluetooth hands-free konektivita, přičemž veškeré ovládání se provádí tlačítky na levé rukojeti.
Přední a zadní ukazatele směru jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel. Při náhlém zpomalení při rychlostech nad 50 km/h začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu. Ukazatele směru mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout. Funkci automatické deaktivace je možné v rozhraní MID vypnout. Standardně dodávaný tempomat usnadňuje dlouhé přejezdy po dálnicích. Model CRF1100L Africa Twin ‘Adventure Sports’ bude k dispozici v následujících barevných provedeních: šedá Mat Gray a Perleťová bílá Tricolora
Motor
Základní architektura řadového dvouválce s 8 ventily a s rozvodem SOHC zůstala pro rok 2020 zachována, zdvihový objem však vzrostl z 998 na 1 084 cm3. Tím se podařilo dosáhnout nárůstu maximálního výkonu ze 70 kW na 75 kW při 7 500 ot./min. a maximální točivý moment vzrostl z 99 Nm na 105 Nm při 6 250 ot./min. Co je důležitější, zřetelný nárůst výkonu i točivého momentu v rozmezí od 2 500 ot./min. až k červenému poli je opravdu citelný. Zvětšení zdvihového objemu bylo dosaženo prodloužením zdvihu ze 75,1 mm na 81,5 mm, vrtání zůstalo zachováno na hodnotě 92 mm. Kompresní poměr dosahuje 10,1:1. K úspoře hmotnosti přispělo použití hliníkového válce. Díky dalším úsporám hmotnosti na převodovce a na jiných místech je 1 084cm3 motor s manuální převodovkou oproti dosavadní konstrukci o 2,5 kg lehčí a motor s převodovkou DCT je lehčí o 2,2 kg. Také hlava válců byla zcela přepracována a motor byl vybaven novou škrticí klapkou o průměru 46 mm. Vrtání a rozestup válců byly upraveny tak, aby byl vytvořen hladký profil sání. Nastavení elektronické řídicí jednotky ECU bylo aktualizováno a úhel vstřikovačů byl upraven tak, aby bylo zajištěno přímé vstřikování paliva do nově vytvarovaných spalovacích komor se dvěma svíčkami. Další změny zahrnovaly optimalizované časování ventilů a zvětšené sací (z 9,2 na 10,1 mm) i výfukové (z 8,6 na 9,3 mm) ventily. Aby bylo možné se vypořádat s vyšší efektivitou sání a vyšším průtokem spalin, byla koncovka výfuku nově opatřena variabilní klapkou (Exhaust Control Valve – ECV), velmi podobnou té, která se používá u Fireblade. Ta nejen že svým otevřením při vyšších otáčkách zajišťuje vyšší výkon a nižší spotřebu motoru, ale také mu dodává příjemný „pulzující“ zvuk při nižších otáčkách. Klíčové součásti motoru zůstaly nezměněny. Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z motokrosového závodního modelu CRF450R a malá výška litých vačkových hřídelů přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy válců a celého motoru. Klikový hřídel s fázováním 270° a nerovnoměrný interval zapalování vytvářejí charakteristické dunění motoru. Kliková skříň je dělená vertikálně; vodní čerpadlo je efektivně umístěno v pouzdře spojky, zatímco termostat je integrován v hlavě válců. Motory pro manuální i DCT verzi mají stejnou klikovou skříň a liší se pouze několika vnějšími detaily; vodní a olejové čerpadlo jsou poháněny vyvažovacím hřídelem motoru. Motor disponuje polosuchou klikovou skříní se zásobou oleje v její spodní části. Toto řešení umožnilo menší hloubku olejové vany, a tedy i celkově menší výšku celého motoru. Vzhledem k tomu, že tlakové čerpadlo je umístěno v nádrži, odkud olej dodává do motoru, není zapotřebí tlakové vedení oleje. Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů. Hliníkový střed spojky a přítlačná deska využívají „pomocné“ vačky, které usnadňují řazení směrem nahoru a „kluzné“ vačky pro zpomalování a podřazování; pro rok 2020 získala spojka oproti předchozí konstrukci menší průměr a slabší pružinu pro lehčí ovládání spojkové páčky. Šestistupňová manuální převodovka využívá pro snazší změnu rychlostních stupňů stejnou konstrukci vačky řazení, jako model CRF450R. Vylepšené nastavení systému rychlořazení (Quickshifter) nabízí ještě hladší řazení nižších převodových stupňů.
Elektronika pro řízení motoru a podvozku
Motor modelu Africa Twin Adventure Sports dostal v roce 2018 technologii elektronického řízení škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW), která umožňuje mnohem přesnější řízení výkonu motoru a jeho charakteru, a dále rozšířený systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) regulující přilnavost zadního kola; pro rok 2020 byl tento systém dále rozvinut tak, aby byl schopen spolupracovat s šestiosým snímačem setrvačných sil IMU*. Elektronický systém nabízí 4 úrovně výkonu a 3 úrovně brzdění motorem. Systém HSTC disponuje sedmi úrovněmi, míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení / náklonu) dodávaná v reálném čase systémem IMU. Rozestupy mezi jednotlivými úrovněmi byly optimalizovány tak, aby měl jezdec možnost jemnějšího nastavení úrovně prokluzu zadního kola při jízdě v terénu. Systém HSTC je také možné zcela vypnout. Další funkcí představenou v roce 2020 je systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control). Jednotka IMU opět měří úhel podélného náklonu i rychlost naklánění a na základě těchto dat prostřednictvím elektronicky řízené škrticí klapky reguluje točivý moment motoru. Jezdec může volit ze 3 úrovní zásahu tohoto systému. Úroveň 1 umožňuje úmyslné zvednutí předního kola, ale potlačuje všechny prudké pohyby. V úrovni 3 je jakékoliv zvedání předního kola zcela potlačeno a úroveň 2 se nachází uprostřed mezi oběma extrémy. Systém pro zamezení zvedání předního kola je také možné zcela vypnout.
Jezdec může vybírat ze čtyř přednastavených jízdních režimů: TOUR, URBAN, GRAVEL a OFF-ROAD, které pokrývají většinu jízdních podmínek a situací. Dále jsou k dispozici dva nastavitelné režimy USER s možností uložení vlastních nastavení. Některé parametry lze měnit i v rámci přednastavených jízdních režimů – HSTC mezi úrovněmi 1–7 (plus vypnuto), systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control) mezi úrovněmi 1–3 (plus vypnuto) a úroveň vzorce řazení převodovky DCT v režimu S mezi úrovněmi 1–3.
- Režim TOUR kombinuje nejvyšší úroveň výkonu (1) pro jízdy s plně naloženým motocyklem se spolujezdcem a zavazadly, střední úroveň brzdění motorem (2) s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
- Režim URBAN je určen pro různorodé požadavky a využívá střední úroveň výkonu (2) a brzdění motorem (2) v kombinaci s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici.
- Režim GRAVEL nabízí nejnižší úroveň výkonu (4) a brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; v tomto případě nelze systém ABS pro zadní kolo vypnout.
- Režim OFF-ROAD využívá střední úroveň výkonu (3) a nejnižší úroveň brzdění motorem (3). Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; systém ABS pro zadní kolo lze vypnout.
- Uživatelské režimy USER 1 a 2 nabízejí jezdci možnost dvou zcela individuálních nastavení – může vybírat z úrovní výkonu 1–4 a úrovní brzdění motorem 1–3, a dále nastavovat parametry systému HSTC, systému pro zamezení zvedání předního kola a ABS (pro jízdu na silnicích a v terénu). Režim USER 1 standardně začíná s úrovní výkonu a brzdění motorem 2, režim USER 2 má nastavenou úroveň výkonu 4 a úroveň brzdění motorem 3.
Dvouspojková převodovka
Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 společnost Honda v Evropě prodala přes 200 000 motocyklů vybavených touto technologií. Důkazem přijetí této technologie zákazníky je i to, že v roce 2020 DCT verze modelu Africa Twin (včetně verze Adventure Sports) představovaly 47 % z celkového počtu prodaných kusů. Unikátní systém převodovky DCT se vyznačuje super rychlým, plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. K oblibě převodovky DCT přispívají i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech, menší únava jezdce a možnost lépe se soustředit na průjezdy zatáčkami či na brzdění. Převodovka se vyznačuje třemi provozními režimy. Režim MT poskytuje jezdci nad řazením plnou manuální kontrolu, takže jezdec může řadit tlačítky na rukojeti řídítek. Automatický režim D je ideální pro jízdu ve městech a na silnicích, stroj v něm dosahuje optimální spotřeby paliva. Automatický režim S nabízí tři úrovně pro sportovnější jízdu, kdy řídicí jednotka motoru umožňuje jeho větší vytáčení před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň a při zpomalování naopak podřazuje dříve, čímž je dosaženo účinnějšího brzdění motorem. V režimech D nebo S může jezdec řazení kdykoliv manuálně ovlivnit – stačí kdykoliv zvolit požadovaný rychlostní stupeň pomocí ovládacích tlačítek na levé rukojeti. Převodovka DCT se pak v závislosti na otevření škrticí klapky, rychlosti jízdy a zařazeném rychlostním stupni ve vhodný okamžik sama vrátí do automatického režimu. Převodovka DCT u modelu Africa Twin je připravena na provoz v náročném prostředí – funkce pro jízdu v terénu lze aktivovat spínačem G umístěným dotykovém TFT displeji. Aktivací tlačítka G v kterémkoliv jízdním režimu dojde ke zlepšení pocitu dostupné trakce a ovladatelnosti stroje snížením úrovně prokluzu spojky během řazení. Další funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu. Pro modelový rok 2020 byla převodovka DCT u verze CRF1100L Africa Twin společně s přechodem na objem 1 084 cm3 vybavena systémem detekce průjezdu zatáčkou. Pokud jednotka IMU zjistí, že motocykl zatáčí, systém mírně upraví program řazení tak, aby změny rychlostních stupňů byly co nejvíce přirozené. Byla nastavení převodovky DCT dále optimalizována s ohledem na hladší řazení prvního a druhého rychlostního stupně pro lepší rozjezdy a jízdu velmi nízkými rychlostmi.
Podvozek
Samotným srdcem vylepšených vlastností nového modelu Africa Twin Adventure Sports na silnici i v terénu je šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil Bosch MM7.10 (IMU), jež se nachází v samotném středu stroje. Toto zařízení v reálném čase měří úhel a rychlost naklánění, úhel a rychlost podélného náklonu a úhel a rychlost stáčení. Trakce zadního kola je řízena prostřednictvím systémů TBW a HSTC, přilnavost předního kola při brzdění zajišťuje ABS umožňující brzdění v zatáčkách, jeho stabilitu pak systémy pro zamezení zvedání předního a zadního kola.
Příslušenství
Pro model Africa Twin Adventure Sports je k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda, a to jak po jednotlivých kusech, tak ve formě pečlivě vybraných paketů.
- Paket Super Pack byl vytvořen pro zvýšení komfortu na dlouhých cestách s důrazem na více prostoru pro zavazadla, přičemž kufry jsou k dispozici ve dvou provedeních: hliníkové a plastové.
- Paket Travel Pack maximalizuje schopnosti modelu Africa Twin na dlouhých cestách. Podobně jako v případě paketu Super Pack, také paket Travel Pack je k dispozici ve dvou verzích – s hliníkovými a plastovými kufry.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec SOHC s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou Uni-cam |
Zdvihový objem | 1084 cm3 |
Vrtání a zdvih | 92 mm x 81,5 mm |
Kompresní poměr | 10,1 : 1 |
Maximální výkon | 75 kW při 7 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 105 Nm při 6 250 ot./min. |
Úroveň hluku | L-město 73,2 dB, L-wot 78,9 dB – MAN; L-město 73,7 dB, L-wot 79,6 dB – DCT |
Olejová náplň | 4,8 / 4,3 (5,2 / 4,7 u DCT) |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 24,8 l |
Emise CO2 | 112 g/km MAN 110 g/km DCT |
Spotřeba paliva | 4,9 l/100 km MAN 4,8 l/100 km DCT |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Kapacita baterie | 12V-6Ah Li-ion baterie (20 hod.) |
Výkon alternátoru | 0,49 kW / 5 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka DCT–2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami |
Typ převodovky | 6stupňová manuální / 6stupňová převodovka DCT |
RÁM | |
Typ | Dvoukolébkový |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 330 mm x 960 mm x 1 490 mm (1 545 mm se štítem v nejvyšší poloze) |
Rozvor kol | 1 575 mm |
Záklon rejdového čepu | 27,5° |
Závlek | 113 mm |
Výška sedla | 850/870 mm (volitelné snížené sedlo 825 mm, volitelné zvýšené sedlo 895 mm) |
Světlá výška | 250 mm |
Pohotovostní hmotnost | 238 kg (DCT 248 kg) Se Showa EERATM 240 kg MAN (250 kg DCT) |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 45mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm.
EERATM – teleskopická převrácená vidlice Showa s vnitřním průměrem trubky 45 mm a Showa EERATM s možností nastavení tlumení v kompresi a v odskoku, zdvih 230 mm
|
Typ vzadu | Jednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem Showa, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm
EERATM – jednodílné hliníkové kyvné rameno se systémem Pro-Link a s plynovým tlumičem Showa, hydraulickou dálkovou regulací předpětí a elektrickou řídicí jednotkou s možností regulace tlumení v kompresi a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm |
KOLA | |
Typ vpředu | 21M/C x MT2,15 hliníkový ráfek s drátěným výpletem |
Typ vzadu | 18M/C x MT4,00 hliníkový ráfek s drátěným výpletem |
Velikost ráfku přední | 21″ |
Velikost ráfku zadní | 18″ |
Pneumatika vpředu | 90/90-21M/C 54H (bezdušová) Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T |
Pneumatika vzadu | 150/70R18M/C 70H (bezdušová) Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový s IMU Režim ABS nastavitelný pro jízdu na silnici a v terénu |
Typ vpředu | Dva 310mm vlnovité hydraulické kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny se sintrovanými destičkami |
Typ vzadu | 256mm hydraulický kotouč s 1pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu 2kanálový s možností vypnutí ABS pro zadní kolo |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD panel, 6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej |
Zabezpečovací systém | Imobilizér, alarm (volitelná výbava) |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Elektrická soustava | Světla pro denní svícení, Bluetooth audio a Apple CarPlay, Android Auto, USB zásuvka, automatické vypínání ukazatelů směru, tempomat, nouzová brzdová světla, IMU, HSTC, světla pro přisvěcování do zatáček, systém pro zamezení zvedání předního kola |