Honda CB500X, modelový rok 2021

2021 Honda CB500X

Praktičnost modelu CB500X vychází z jednoduché rovnice – živý, vyvážený dvouválcový motor disponující vysokým točivým momentem i výkonem již od nízkých otáček, jenž se ale zároveň nebrání vytáčení – plus podvozek nabízející mimořádně komfortní jízdu jak ve městě, tak na otevřených silnicích. V roce 2016 získal model CB500X v rámci první modernizace větší palivovou nádrž, lepší ochranu proti větru a vyšší plexi. Součástí těchto vylepšení byla také LED světla, možnost nastavení předpětí pružin přední vidlice a nastavitelná brzdová páčka. Evoluce v roce 2019 přinesla sofistikovanější enduro styl, výkonnější motor a celou řadu vylepšení podvozku, jež se staly zárukou toho, že ač model CB500X zůstal sebejistý co do variability a schopností, jeho „X“ faktor byl velkou měrou posílen.

35kW motor modelu CB500X, díky kterému je tento model dostupný i pro držitele řidičského oprávnění A2, těží z vylepšení z roku 2019, která zahrnovala úpravu časování sacích i výfukových ventilů, jež oproti předchozí verzi přidala o 4 % více výkonu a točivého momentu v rozmezí od 3 do 7 tisíc otáček, a dále vyladění zvuku výfuku a novou pomocnou kluznou spojku. LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení a ukazatel zařazeného rychlostního stupně, kompletní osvětlení stroje je složeno z LED diod.

Modernizace v roce 2019 nepřinesla nejen nový vzhled. Díky vylepšené aerodynamice se snížilo množství vysokotlakého vzduchu, který rychle proudí kolem kapotáže a plexi štítu, čímž se zlepšila ochrana jezdce při dálničních rychlostech. Díky větším výřezům na bocích přední části je profil sedla užší, což jezdci umožňuje snazší pohyb na stroji, a ještě více usnadňuje již tak pohodlný kontakt se zemí. Pro lepší manévrovatelnost došlo u CB500X ke zvýšení úhlu řízení o 3° na 38° (od středu k dorazu) a k ještě lepší kontrole přispěla také šedě-bronzová zkosená řídítka.

Mohlo by vás zajímat:  Honda CB125F, modelový rok 2021

LCD přístrojový panel – s členitým a texturovaným lemem odrážejícím celkové designové téma – poskytuje údaj o zařazeném rychlostním stupni kombinovaný s ukazatelem řazení na vyšší rychlostní stupeň; ten je implicitně nastaven na 8 750 ot./min., lze jej však nastavit po 250 ot./min. krocích v rozmezí od 5 000 do 8 750 ot./min. Trubkový nosič plexi štítu umožňuje instalaci GPS navigace do prostoru nad přístrojový panel.

Výška sedla dosahuje 830 mm; celkové rozměry jsou 2 155 mm × 825 mm × 1410 mm, světlá výška dosahuje 180 mm. Palivová nádrž pojme 17,5 litru včetně rezervy a v kombinaci s vynikající spotřebou motoru dosahující 3,6 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje potenciální dojezd až 480 km. Teleskopická přední vidlice o průměru 41 mm disponuje možností nastavení předpětí a 150mm zdvihem, zatímco zdvih zadního kola činí 135 mm. Jednotrubkový zadní tlumič (podobný jako u výkonnějších sportovních strojů), a zejména pak jeho píst s velkým průměrem, je zárukou vynikající reakce odpružení při různých teplotách.

19palcové přední kolo – společně s dlouhým zdvihem odpružení – je zárukou jisté a mimořádně stabilní ovladatelnosti při jízdě po nerovném povrchu. Lehký hliníkový ráfek je obut do pneumatik s terénním vzorkem o rozměru 110/80-R19, 17palcové zadní kolo je obuto do pneumatiky o rozměru 160/60-R17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 310 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.

Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor u CB500X, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 600 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 6 500 ot./min. Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy na hlavě válců zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření. Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR Fireblade z roku 2019, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání).

Mohlo by vás zajímat:  Honda CB650R se představuje pro nový modelový rok 2021

Šestistupňová převodovka u CB500X je velmi blízká jednotce použité u motoru RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V roce 2019 byla představena také pomocná/kluzná spojka, která usnadňuje řazení na vyšší stupeň a vyhlazuje případné rázy při prudkém podřazování.

Model CB500X, stejně jako jeho stájoví kolegové z kategorie 500 cm3, je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1: ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

 5. Technické parametry

MOTOR  
Typ Řadový, kapalinou chlazený dvouválec
Zdvihový objem 471 cm3
Vrtání x zdvih 67mm × 66,8mm
Kompresní poměr 10,7: 1
Maximální výkon 35 kW při 8 600 ot./min.
Max. točivý moment 43 Nm při 6 500 ot./min.
Olejová náplň 3,2 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM FI
Objem palivové nádrže 17,5 l (včetně rezervy)
Spotřeba paliva (WMTC) 3,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Kapacita baterie 12 V 7,4 Ah
Výkon alternátoru 25 A / 2 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Lamelová, mokrá
Typ převodovky 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Ocelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2 155 mm × 825 mm × 1 410 mm (s nízkým plexi), 1 445 mm (s vysokým plexi)
Rozvor kol 1 445 mm
Úhel přední vidlice 27,5 stupně
Závlek 108 mm
Výška sedla 830 mm
Světlá výška 180 mm
Pohotovostní hmotnost 197 kg
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu Konvenční 41mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí
Typ vzadu Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z obdélníkových ocelových profilů
KOLA  
Typ vpředu Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Typ vzadu Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Velikost ráfku přední 19 × MT2,5
Velikost ráfku zadní 17 × MT4,5
Pneumatika vpředu 110/80R–19M/C (silniční/terénní vzorek)
Pneumatika vzadu 160/60R–17M/C (silniční/terénní vzorek)
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2kanálový
Typ vpředu Jeden vlnovitý kotouč, 310 mm, 2pístový třmen
Typ vzadu Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně
Zabezpečovací systém HISS (Honda Intelligent Security System)
Světlomet 4,8W potkávací 12 W dálkový (LED)
Mohlo by vás zajímat:  Honda CB500F, modelový rok 2021

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.

 

Foto:Honda Motor Europe Ltd - Zdroj:Honda Motor Europe Ltd