Zábavný dvouválcový motor zabudovaný do jednoduchého, lehkého a sportovně laděného podvozku, který nabídne stejnou porci radosti zkušenému jezdci, i těm, kteří stojí na začátku své jezdecké kariéry. A přestože maximální výkon 35 kW dělá tento stroj vhodným i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí CB500F mnohem více než jen „motocykl pro začátečníky“.
Lehký, pevný a pro rok 2022 nezměněný rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek se vyznačuje vyladěnými vlastnostmi, díky kterým poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá k udržení vibrací na minimu.
Na první pohled je zřejmé zcela nové uspořádání přídě stroje. S cílem posílit sportovní vlastnosti a ovladatelnost byla 41mm teleskopická vidlice u předchozího modelu nahrazena inverzní 41mm vidlicí Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) a nové jsou i vrchní a spodní body upevnění vidlice. Rozdělením funkcí – tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce a pružicí mechanismus ve druhé – se zlepšují jak reakce vidlice, tak kvalita jízdy. Stejné technické řešení je využito i u čtyřválcového modelu CB650R. V rámci úsilí o další zlepšení kvality jízdy je model CB500F pro rok 2022 vybaven novými lehčími koly, která oproti 6 paprskům u předchozího modelu mají pouze 5 paprsků ve tvaru písmene Y. Přední pneumatika zůstává 3,5palcová s pneumatikou 120/70-ZR17, zadní kolo má šířku 4,5 palce a pneumatiku 160/60-ZR17.
Společně s dynamickými vylepšeními podvozku a odpružení se zlepšila také výkonnost brzd. Jeden 320mm kotouč s dvoupístovým třmenem na předním kole u předchozího modelu byl nahrazen dvěma kotouči o průměru 296 mm a radiálně umístěnými dvoupístovými třmeny Nissin. Využití dvou menších kotoučů pomohlo snížit dodatečný nárůst hmotnosti na minimum a zároveň snížilo potřebný tlak na páčku při brzdění. Pohotovostní hmotnost nové Hondy CB500F zůstala na hodnotě 189 kg, více hmotnosti však nově spočívá na předním kole, což v porovnání s předchozím modelem zajišťuje preciznější ovladatelnost a zvyšuje přilnavost předního kola: rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo nově činí 49,7/50,3 procent (oproti dosavadním 46,8/53,2). Rozvor zůstal zachován na hodnotě 1 410 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 25,5°/102 mm.
Z proporcí tohoto nahého stroje vyzařuje agrese. Design stroje, kterému dominuje ostře řezaný světlomet (nyní ještě pronikavější s ještě výkonnějšími LED diodami a propracovanějšími odraznými plochami) společně s vysoce viditelnými předními ukazateli směru kombinovanými s pozičními světly, je snížený a vyzařuje z něj připravenost k akci. Boční kryty plynule navazují na nádrž a zcela odhalují motor, zatímco boční kryty a sedlo přebírají téma výrazné muskularity. Kompaktní přední blatník pochází přímo z modelu CB650R. Zkosená řídítka nabízejí jezdci intuitivní jistotu a kontrolu. Sedlo je nízko umístěné (789 mm), díky čemuž je Honda CB500F snadno ovladatelná, zatímco neutrální polohou za řídítky se stroj přizpůsobí jezdcům různých výšek. Robustněji vypadající hliníkové stupačky nahradily dosavadní pogumované díly; jen na nich se podařilo ušetřit dalších 104 g hmotnosti. Celkové rozměry jsou 2 080 mm × 800 mm × 1 060 mm, světlá výška je 145 mm. Palivová nádrž pojme 17,1 litru včetně rezervy a v kombinaci s nízkou spotřebou paliva dosahující 3,5 l/100 km umožňuje dojezd přes 485 km.
Motor
Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor o objemu 471 cm3 u CB500F pro rok 2022, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou. V rámci vylepšení pro rok 2019 motor nabídl jezdci dynamičtější akceleraci díky 4% nárůstu výkonu v nízkých a středních otáčkách a posílení točivého momentu v rozmezí od 3 do 7 tisíc otáček. Jedná se o motor, jehož celkový výkon a charakter popírají jeho relativně malý zdvihový objem. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 600 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 6 500 ot./min. Vzduch je do motoru vybaveného elektronickým vstřikováním PGM-FI přiváděn víceméně přímým vzduchovým potrubím přes vzduchovou komoru a škrticí klapku a model pro rok 2022 získal nová nastavení, která zlepšila dostupnost točivého momentu a charakter motoru, aniž by tím byl poznamenán jeho výkon. Tlumič výfuku je opatřen dvěma koncovkami, které každému pulzu motoru dodávají sportovní charakter a ve vysokých otáčkách vydávají charakteristický zvuk. Nová, estetičtější konstrukce chladiče přispěla k úspoře hmotnosti 100 gramů, aniž by to mělo vliv na účinnost chlazení. Vrtání a zdvih jsou 67 mm × 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7 : 1. Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované a jeho nízká hmotnost umožňuje volné otáčení motoru se sníženou setrvačností. Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy na hlavě válců zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření. Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti opotřebení. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm. Tvar pístu byl pečlivě navržen tak, aby se snížil „hluk“ pístů při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). „Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního hřídele a předlohového hřídele je efektivně kompaktní. Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Hluboká olejová vana snižuje pohyb olejové náplně při prudkém zatáčení a brzdění; objem olejové náplně činí 3,2 litru. Plynule řadící šestistupňová převodovka je vybavena pomocnou kluznou spojkou.
Příslušenství
Pro model CB500F bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:
35litrový horní kufr , Zadní nosič, Tankbag, Taška na sedlo, Zatmavený plexi štít, Vyhřívané rukojeti, 12V/USB-C zásuvky, Kryt zadního sedla, Polepy kol, Polep palivové nádrže, Hlavní stojan
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Řadový, kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec |
Zdvihový objem | 471 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání a zdvih | 67 mm × 66,8 mm |
Kompresní poměr | 10,7 : 1 |
Maximální výkon | 35 kW při 8 600 ot./min. |
Max. točivý moment | 43 Nm při 6 500 ot./min. |
Úroveň hluku (dB) | L-město 74 dB L-wot 76,4 dB |
Olejová náplň | 3,2 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 17,1 l (včetně rezervy) |
Emise CO2 (WMTC) | 80 g/km |
Spotřeba paliva (WMTC) | 3,5 l / 100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V 7,4 Ah |
Výkon alternátoru | 23,4 A při 2 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová, pomocná kluzná spojka |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (D × Š × V) | 2 080 mm × 800 mm × 1 060 mm |
Rozvor kol | 1 410 mm |
Záklon rejdového čepu | 25,5 stupně |
Závlek | 102 mm |
Výška sedla | 785 mm |
Světlá výška | 145 mm |
Pohotovostní hmotnost | 189 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP |
Typ vzadu | Prolink, jeden tlumič s 5 úrovněmi nastavení tuhosti, kyvné rameno z dutých ocelových profilů |
KOLA | |
Typ vpředu | Z lehké slitiny, 5 paprsků ve tvaru Y |
Typ vzadu | Z lehké slitiny, 5 paprsků ve tvaru Y |
Velikost ráfku přední | 17 × MT3,5 |
Velikost ráfku zadní | 17 × MT4,5 |
Pneumatika vpředu | 120/70ZR17M/C (58 W) |
Pneumatika vzadu | 160/60ZR17M/C (69 W) |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Typ vpředu | Dva 296mm × 4mm kotouče s radiálně upevněnými čtyřpístovými třmeny Nissin |
Typ vzadu | Jeden kotouč o rozměrech 240 mm × 5 mm s jednopístovým třmenem |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD přístrojový panel s ukazatelem rychlosti, otáčkoměrem ve formě sloupcového grafu, dvěma denními počítadly, ukazatelem množství paliva v nádrži a informací o spotřebě, hodinami, ukazatelem teploty chladicí kapaliny, ukazatelem zařazeného rychlostního stupně a ukazatelem řazení směrem nahoru |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) |