Honda CB125F, modelový rok 2021

21YM HONDA CB125F

Nová Honda CB125F je motocykl, při jehož vývoji bylo podáno plných 19 patentových přihlášek. Vzduchem chlazený motor s technologií enhanced Smart Power (eSP) tohoto stroje, který se vyrábí v továrně značky Honda ve městě Atessa na jihu Itálie, nabízí významný skok v oblasti snižování spotřeby paliva, aniž by tím došlo k úbytku výkonu. Novinka je navíc o 11 kg lehčí, disponuje přepracovaným rámem a stylem odkazuje na své větší sourozence; LED světlomet a nový digitální přístrojový panel zdůrazňují celkovou kvalitu tohoto stroje. 

Nový vzduchem chlazený jednoválcový dvouventilový motor s rozvodem SOHC u CB125F má zdvihový objem 124 cm3, je vybaven technologií eSP (enhanced Smart Power) a splňuje požadavky emisní normy EURO5. Od samého počátku byl tento agregát konstruován tak, aby poskytoval optimální výkony na rušných městských ulicích, a to s minimální spotřebou paliva v kombinaci s maximální spolehlivostí.

Maximální výkon 8 kW je k dispozici při 7 500 ot./min., přičemž hodnota točivého momentu vrcholí na 10,9 Nm při 6 000 ot./min. (oproti 7,8 kW při 7 750 ot./min / 10,2 Nm při 6,250 ot./min.). Vrtání a zdvih jsou 50 x 63,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0:1. Sprint z klidu na 200 metrů trvá 12,4 s, důležitější je však významný pokles spotřeby paliva – z původních 2 l / 100 km na 1,5 l / 100 km což při 11litrové nádrži představuje potenciální dojezd přes 800 km.

Mohlo by vás zajímat:  Posila Orion MRG. Endurový jezdec Hroneš na Dakaru?

Nové konstrukční řešení s eSP je o 7 kg lehčí, než předchozí motor, který nahrazuje. Jeho válec je předsazený, čímž se snižuje tření mezi pláštěm pístu a vrtáním, zatímco píst samotný je chlazen olejovou tryskou nacházející se v jeho spodní části, což opět snižuje tření. Ventily jsou ovládány vahadly vybavenými jehlovými ložisky. Součástí řešení eSP je i alternátor (Alternating Current Generator – ACG), který v sobě spojuje zdroj elektrické energie a startér, čímž šetří hmotnost, a zároveň zjednodušuje prostorové uspořádání. Množství energie potřebné pro nastartování motoru je nižší díky systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu (a tedy umožňuje jeho „letmý“ start) a díky dekompresnímu mechanismu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi. Kromě toho se ACG startér vyznačuje mimořádně tichým chodem. Převodovka je 5stupňová a stálý převod je zajištěn zapouzdřeným řetězem.

Dva zadní tlumiče umožňují 5stupňové nastavení předpětí pružiny a vhodně doplňují charakteristiku přední teleskopické vidlice o průměru 31 mm; stylová 18palcová hliníková kola s dělenými paprsky zvyšují stabilitu a kvalitu jízdy i na nerovných městských ulicích. Pneumatiky mají rozměr 80/100 vpředu a 90/90 vzadu. 240 mm přednímu kotouči s dvoupístovým třmenem sekunduje 130mm bubnová zadní brzda. Systém CBS znamená, že aktivace zadní brzdy zároveň aktivuje brždění předku.

CB125F pro modelový rok 2021 se kromě nového podvozku vyznačuje také agresivním novým vzhledem, v němž se odráží charakter větších strojů řady CB. Široká palivová nádrž a stříbrné boční kryty zřetelně odkazují na rodinu strojů CB-R Neo Sports Café, zatímco ostře řezaná přední kapotáž ovlivněná CB500F spolu se zkoseným a zatmaveným štítkem zajišťuje ochranu před větrem a dodává stroji ostřejší rysy. V ní se nachází nový LED světlomet a digitální přístrojový panel, který zobrazuje všechny důležité informace včetně údajů o zařazeném rychlostním stupni, čase, průměrné spotřebě paliva, dojezdu na palivo v nádrži a ukazatele ECO, který jezdce navádí k co nejúspornějšímu způsobu jízdy. Startování a vypínání motoru se nově provádí jedním integrovaným tlačítkem (předchozí model nebyl standardně vybaven tlačítkem pro zastavení motoru) a podobně funguje i přepínač dálkových světel a světelné houkačky.

Mohlo by vás zajímat:  Nový aktivní systém pro udržování rychlosti BMW Motorrad

Vzhledem k zamýšlenému použití pro každodenní dojíždění, pro seznámení se světem motocyklů (a jakožto stálice ve vozovém parku motoškol) se CB125F vyznačuje vzpřímenou a uvolněnou jízdní pozicí, dopředu posunutými stupačkami a širokými trubkovými řídítky, což jezdci poskytuje optimální kontrolu, jistotu a výhled do všech stran. Sedlo je o 15 mm výše (790 mm) a nabízí dostatek prostoru pro dva dospělé; součástí standardní výbavy je také madlo pro spolujezdce a centrální stojan.

Technické parametry

MOTOR  
Typ Vzduchem chlazený, 4taktní jednoválcový motor s rozvodem OHC
Zdvihový objem 124 cm3
Počet ventilů na válec 2
Vrtání a zdvih 50 x 63,1mm
Kompresní poměr 10,0:1
Maximální výkon 8 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment 10,9 Nm při 6 000 ot./min.
Hlučnost (dB) 73,5 dB (Lwot) 71,8 dB (Lurban)
Olejová náplň 1 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 11 l
Spotřeba paliva (WMTC) 1,5 l / 100 km
Emise CO2 (WMTC) 34 g/km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Kapacita baterie 12 V – 5 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá, lamelová s vinutými pružinami
Typ převodovky 5stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Rám z ocelových trubek
PODVOZEK  
Rozměry (D x Š x V) 2015 mm x 750 mm x 1100 mm
Rozvor kol 1280 mm
Úhel přední vidlice 26°
Závlek 92,4 mm
Výška sedla 790 mm
Světlá výška 160 mm
Pohotovostní hmotnost 117 kg
Poloměr otáčení 2,04 m
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu 31mm teleskopická vidlice
Typ vzadu Dva tlumiče – 5 úrovní nastavení předpětí
KOLA  
Typ vpředu 18″ pětipaprskové, z lehké slitiny
Typ vzadu 18″ pětipaprskové, z lehké slitiny
Pneumatika vpředu 80 / 100 18M/C
Pneumatika vzadu 90 / 90 18M/C
BRZDY  
Brzdová soustava CBS 2kanálová kombinovaná brzdová soustava
Typ vpředu Jeden 240mm kotouč s dvoupístovým třmenem
Typ vzadu 130 mm bubnová
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel Ukazatel rychlosti, počítadlo kilometrů, ukazatel stavu paliva, otáčkoměr, indikátor zařazeného rychlostního stupně
Světlomet LED
Zadní světlo LED
Foto: - Zdroj: