Honda CB1000R je tu s novinkami pro modelový rok 2021

2021 HONDA CB1000R

Vizuálně jsou linie CB1000R pro rok 2021 agresivnější, skloněné směrem vpřed a s novými vizuálními detaily, jako jsou hliníkový podsedlový rám, kryty chladiče nebo vzduchové komory, jež spolu ladí v holistické a dynamické harmonii. Změny se dotkly také tvaru světlometu, jenž je nově zkosený směrem vzad, zatímco složitě tvarovaná nová kola staví na odiv dovednosti konstruktérů a inženýrů. Designový jazyk ‘Neo Sports Café’ vznikl nejen jako oslava minulosti, ale také jako pohled do budoucnosti, s širokým rozsahem pro úpravy tohoto tématu. Proto ani pro rok 2021 nezůstává stát na místě; model CB1000R se odráží od působivého stylistického řešení představeného v roce 2018 a posouvá je na zcela novou úroveň. Výrazný vzhled Neo Sports Café je nezaměnitelný, u inovovaného modelu však ještě více nabývá na dramatičnosti a proporce celého stroje jsou ještě agresivněji posunuté směrem vpřed a diagonálně směrem dolů kolem výrazného motoru, jenž je vyveden v černé barvě. Nová 7paprsková kola z hliníkové slitiny podtrhují svým komplikovaným tvarem mimořádný charakter stroje. Ten je přitom jako celek od přídě až k zádi harmonický: na první pohled rozpoznatelný kruhový světlomet je nyní umístěn v kapkovitém rámečku a posunut dozadu mezi trubky vidlice. Leštěné hliníkové kryty chladiče jsou mnohem kompaktnější a zkosené ve směru jízdy. Stejný designový prvek je použit i u krytů vzduchové komory.

Přestože při pohledu na tento inovovaný motocykl se budou lidé otáčet a ostatní řidiči zpomalovat, konstruktéři neopomněli ani jeho každodenní praktičnost, takže každodenní používání nové Hondy CB1000R je opět o něco příjemnější. Přístrojový panel je nově tvořen 5palcovým barevným TFT displejem, který nabízí čtyři způsoby zobrazení údajů o rychlosti a otáčkách v závislosti na preferencích jezdce. Dále jsou na něm zobrazovány údaje o množství paliva a spotřebě, zvoleném jízdním režimu, parametrech motoru a indikátor řazení na vyšší rychlostní stupeň. Jeho funkce se ovládají tlačítky na levé rukojeti. Součástí rozhraní je i nový systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control (HSVC), který jezdci nabízí možnost propojení s jeho telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání HSVC je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti. Pro snadné nabíjení telefonu je nově k dispozici také USB zásuvka umístěná pod sedlem. Přední a zadní ukazatele směru u modelu CB1000R jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel (Emergency Stop Signal – ESS). Při prudkém brzdění začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu. Ukazatele směru mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.

Mohlo by vás zajímat:  Indian Motorcycle zahajuje prodej vstupenek na Indian Riders Fest 2025

Čtyřválcový DOHC motor o objemu 998 cm3 poskytuje modelu CB1000R zdravou dávku výkonu i točivého momentu: 107 kW při 10 500 ot./min. a 104 Nm při 8 250 ot./min. Vrtání a zdvih jsou 75 x 56,5 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,6:1. Červené pole otáčkoměru začíná na 11 500 ot./min. a omezovač zasahuje ve 12 000 ot./min. Jedinou změnou pro rok 2021 je optimalizované nastavení systému elektronického vstřikování paliva PGM-FI, které vyhladilo přísun výkonu a zlepšilo odezvu stroje. Motor současně díky tomu plní emisní normu EURO5. Tento motor byl vyladěn s důrazem na dostupnost silného točivého momentu zejména v rozmezí 6-8 000 otáček, kde jeho křivka výrazně roste a přispívá tak ke vzrušující a dynamické jízdě. To je zároveň užitečné pro rychlou akceleraci v provozu, zejména při předjíždění. Vzduchová komora, sací kanály a vzduchový filtr umožňují hladké proudění vzduchu do motoru a v celé délce sacího potrubí snižují tlakové ztráty; 44mm škrticí klapka přivádí směs vzduchu a paliva do velkých sacích otvorů a do pečlivě tvarovaných spalovacích komor. Zdvih sacích ventilů je nastaven na hodnotu 8,3 mm, u výfukových ventilů pak na 8,1 mm. Písty jsou vyrobeny z kovaného hliníku. Krátké převodové poměry zajišťují dynamickou akceleraci na jednotlivé rychlostní stupně od 30 až do 130 km/h. Pomocná třecí spojka je mimořádně lehká na ovládání páčky a lépe zvládá prudké podřazování. Také výfuk přispívá k lepším výkonům CB1000R ve středních otáčkách a ke snížení hmotnosti. Jedná se o konstrukci 4-2-1, která přes 4 krátké katalyzátory svádí výfukové plyny do hlavní komory, odkud následně plyny proudí do výfuku se dvěma komorami. Zvuk výfuku byl interně vyladěn tak, že při překročení 5 500 ot./min. získá výrazně hlubší a syrovější tón. Pro splnění normy EURO5 byla navíc 02 lambda sonda ve výfukovém potrubí nahrazena senzory Linear Air Flow (LAF) ve svodech, které umožňují mnohem přesnější měření složení výfukových plynů. Spotřeba paliva činí 5,8 l/100 km.

Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) poskytuje jezdci maximální kontrolu nad silným motorem Hondy CB1000R díky 3 přednastaveným jízdním režimům plus 1 režimu USER, jejichž volba se provádí pomocí tlačítek na levé rukojeti a TFT displeje. K dispozici jsou 3 úrovně výkonu motoru (Engine Power – P), brzdění motorem (Engine Brake – EB) a nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC je také možné vypnout. Jízdní režimy nabízejí různé kombinace jednotlivých parametrů. Režim RAIN (déšť) využívá nejnižší nastavení výkonu pro nejméně agresivní přísun síly, střední úroveň brzdění motorem a vysokou úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.

  • Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Mírně změkčuje přísun výkonu u prvního a druhého rychlostního stupně a využívá úroveň výkonu, která se nachází těsně pod režimem SPORT, se sníženým točivým momentem při částečném otevření škrticí klapky.
  • V režimu SPORT je nastaven nejvyšší přísun výkonu a nejnižší úroveň brzdění motorem a HSTC, čímž je zajištěn 100% výkon na všech šest rychlostních stupňů, maximální točivý moment ve všech polohách škrticí klapky a omezené zásahy ze strany HSTC.
  • Režim USER umožňuje jezdci zvolit některé ze tří nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.
Mohlo by vás zajímat:  Česká elita poměří síly v Chebu

Podvozek stroje CB1000R zůstal pro rok 2021 nezměněn a využívá jednopáteřní ocelový rám spolu s dělenými upevňovacími (split-tightening) hliníkovými deskami kyvného spoje charakteristického jednostranného kyvného ramene o délce 574,2 mm. Sklon vidlice je 25° a závlek 100 mm. Rozvor kol dosahuje 1 455 mm a pohotovostní hmotnost činí 212 kg. Rozložení hmotnosti je 48,5 % / 51,5 % (přední/zadní kolo). Přirozeně přikrčená pozice jezdce je umožněna dobře rozvrženým „opěrným trojúhelníkem“ tvořeným širokými zkosenými hliníkovými řídítky a sedlem ve výšce 830 mm. Také bezpřírubová palivová nádrž je široce tvarovaná, hluboké prolisy však poskytují spoustu prostoru pro jezdcova kolena. U nového modelu byla použita nastavitelná přední vidlice Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP). Veškeré funkce související s tlumením zajišťuje jedno rameno, čímž se snižuje hmotnost a zároveň je zajištěna přilnavost, komfort a kontrola v širokém rozmezí jízdních podmínek. Zadní tlumič Showa umožňuje nastavení předpětí pružiny a tlumení v odskoku. Dva přední radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů. Doplňuje je dvoupístový zadní třmen s 256mm zadním kotoučem a 2kanálový systém ABS. Nová sedmipaprsková kola z hliníkové slitiny, jež se vyznačují komplikovaným tvarem, působí výrazně elegantním dojmem; zadní pneumatika (na 6palcovém ráfku) má rozměr 190/55 ZR17, přední pak 120/70 ZR17.

Kompletní nabídka originálního příslušenství Honda vyvinutého pro model CB1000R zahrnuje:

  • Ochrannou nálepku na nádrž
  • Ochranný štítek
  • Kryt sedla spolujezdce
  • Kryt předního blatníku
  • Sedlo spolujezdce/jezdce čalouněné Alcantarou
  • Koncovky řídítek
  • Kryt motoru
  • Mřížku chladiče
  • Polepy kol
  • Vyhřívané rukojeti
  • Rychlořazení
  • Nosič zavazadel
  • Tašku na zadní sedlo
  • Tankbag

Technické parametry

MOTOR 
TypKapalinou chlazený DOHC řadový čtyřválec
Počet ventilů na válec4
Zdvihový objem (cm³)998 cm3
Vrtání x zdvih (mm)75 mm x 56,5 mm
Kompresní poměr11,6:1
Maximální výkon107 kW při 10 500 ot./min.
Max. točivý moment104 Nm při 8 250 ot./min.
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburacePGM FI
Objem palivové nádrže16,2 litru
Spotřeba paliva5,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
StartérElektrické
Kapacita baterie12 V / 8,6 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá lamelová spojka
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypOcelový, páteřový
PODVOZEK 
Rozměry (DxŠxV)2 120 mm x 789 mm x 1 090 mm
Rozvor kol1 455 mm
Úhel přední vidlice25°
Závlek100 mm
Výška sedla830 mm
Světlá výška135 mm
Pohotovostní hmotnost212 kg
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředuInverzní vidlice Showa SFF-BP
Typ vzaduTlumič Showa (zdvih osy kola 131 mm)
KOLA 
Velikost ráfku předníLitá, hliníková
Velikost ráfku zadníLitá, hliníková
Pneumatika vpředu120/70 ZR17
Pneumatika vzadu190/55 ZR17
BRZDY 
Systém ABS, Typ2kanálový
VpředuDva 310mm kotouče
VzaduJeden 256mm kotouč
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panel5” TFT displej
SvětlometLED
Zadní světloLED

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.