Gunnar Kalén, tichý muž s obrovským talentem a rychlostí

Švéd Gunnar Kalén dostal smlouvu s Husqvarnou v roce 1930. Tichý muž ze švédské Bettny hovořil převážně na závodní dráze, kde byl téměř bezkonkurenční. Jeho příběh o úspěchu trval pět let, než došlo k tragédii v roce 1934. Brilantní Kalén byl na ledě stejně rychlý jako na trati – jeho výhry a rekordy byly na vrcholu své kariéry.

Noční obloha 4. prosince 1927 byla ostrá a jasná – v mrazivém chladném počasí byly jiskry ze sněhu. V kalendáři bylo datum označeno červeně, což znamenalo, že byla neděle. Nový den na trati pro Gunnara Kaléna u jezera v blízkosti Hedemory, města v okrese Dalarna. Předchozí den jel Gunnar na sever od nejjižnějšího města Malmö – vzdálenost asi 850 kilometrů, aby mohl začít v tento chladný den.

Gunnar, který obkročil svoji Saroléu o objemu 500 ccm, musel konkurovat známému jezdci, který jezdil na velkém dvouválci Husqvarna 750 ccm. Muž na 750 vystřelil už od začátku, ale Kalén byl brzy za svým rychlejším soupeřem.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Mobility povzbuzuje jezdce k dalšímu objevování s expedicí Norden 901 Expedition 2025

Proti výkonnějšímu motocyklu neměl žádnou šanci – dokud se nepřiblížily zatáčky. Lidé slyšeli o australských jezdcích, kteří jezdili na širokém okruhu v závodech na prašné dráze, ale nikdo dosud nebyl svědkem akce jezdce, který tento trik provedl na ledě – až dosud. Kalén vjel na plný plyn do zatáčky a jednoduše položil nohu. Jeho oponenti nikdy neměli šanci ho dohnat. Kalén vyhrál závod ve velkém stylu!

Gunnar Kalén se narodil 17. září 1901 a svůj první závod odjel 10. srpna 1923. Jel ve standardu Reading Standard a při svém debutu skončil třetí. Švéd, narozený v Bettně ve středním Švédsku, byl pohledný, svalnatý muž. Kalén byl vášnivý jezdec, který často radil mladým talentům, aby se zlepšili a jeli rychleji.

„Gunnar byl ideální sportovec,“ řekl zaměstnavatel Axel Löfström o svém továrním jezdci v letech 1927-30. Jedním z největších Kalénových úspěchů bylo jeho pět vítězství v klasickém Novemberkasanu mezi lety 1926-30.

V roce 1929 Gunnar Kalén vyhrál většinu svých závodů po celé zemi. Když se ohlédl za svou triumfální sezónou, Gunnar měl 19 vítězství a ne méně než 10krát dojel druhý. Všechny úspěchy byly dosaženy na jeho belgickém stroji Saroléa. Ale v roce 1930 to už nebylo. Husqvarna si tohoto privilegovaného jezdce všimla a nabídla Kalénovi tovární smlouvu, kterou přijal. Jeho dovednosti se dokonale spojily s rozsáhlými zkušenostmi manažera týmu Folke Mannerstedta, který pomohl vyvinout závodní stroje špičkové kvality.

Na začátku roku 1931 vytvořil SuperSwede úžasný rekord na ledě v Norsku. Akce se konala u jezera Gjer jižně od Osla, kde Kalén jel jako sólista i jako jezdec s postranním vozíkem. Ve třídě sólo překonal starý ledový rekord na 142,5 km / h na své Husqvarně o objemu 1140 cm3. Když s postranním vozíkem udělal 116 km / h, lidé si začali klást otázku, zda jsou jejich hodiny přesné nebo ne.

„Myslím, že s postranním vozíkem bude možné udělat 150 km/h,“ okomentoval svůj obrovský úspěch Kalén. Toto prohlášení se stalo skutečností později v roce, kdy Kalén vytvořil rekord s postranním vozíkem, který trval 20 let, než byl překonán.

Velká cena Saxtorpu ve Švédsku se konala potřetí v roce 1932, kdy Kalén zahájil svou vítěznou kariéru na této světově proslulé trati. Společnost Husqvarna vyvinula dva nové stroje o objemu 500 ccm, které byly předány do rukou společnosti Kalén a 24letého nováčka Ragnara Sunnqvista. Po třech a půl hodinách závodění porazil Kalén Sunnqvista s náskokem šesti minut. Husqvarna měla na svém domácím trávníku dvojnásobné vítězství.

Následující rok byl Saxtorp upgradován a získal status Velké ceny Evropy. Lidé se přišli dívat ze všech koutů kontinentu. Soutěžilo 57 jezdců z 10 zemí a odhadoval se počet diváků na přibližně 150 000 diváků. Zdálo se, že Kalén neměl štěstí, protože už po několika kilometrech musel vyměnit zapalovací svíčky. Všichni ho zatracovali a neviděli na nejvyšší pozici. Po 20 z 30 kol se porouchal Norton britského vůdce a hned v posledním kole Sunnqvist ztratil řetěz, který ho vyřadil ze závodu. Gunnar Kalén krok za krokem dohnal vedoucího jezdce a zdálo se, že má volnou cestu do cíle. V roce 1933 byl korunován na mistra Evropy.

Mohlo by vás zajímat:  30. Evropský sraz H.O.G. rally roztančil slunnou Senigallii

Stal se Gunnar Kalén během svých let v Husqvarně bohatým mužem? „Ne,“ řekl Folke Mannerstedt. „Gunnar Kalén měl jako zaměstnanec továrny normální mzdu, ale měl taky nějaký zisk z „prize money“, které dostal na každé velké akci.“

Rok 1934 měl být pro Husqvarnu velkým rokem. Bohužel nebyli vítězní. Sezóna začala nehodou v přístavu, kdy byly stroje naloženy na loď na cestě na ostrov Man. Všechny motorky byli vážně poškozeny a museli být vráceny zpět do Husqvarny k opravě. Kalén nakonec závod zvládl, ale nebyl úspěšný, protože musel několikrát zastavit, aby vyměnil svíčky. Nakonec mu zapalovací svíčky došly.

Věci se na příštím GP v Holandsku nezlepšily. Kalén při úniku ohnul přední vidlice, což ho donutilo znovu odstoupit ze závadu. Třetí závod se konal na slavném okruhu Hohenstein-Ernstthal v Německu. Trať byla dlouhá 8,7 kilometru a vinula se po krásné krajině. Okolí však bylo plné velkých stromů a dalších zrádných překážek. Během prvního tréninku přišel o život německý jezdec, když sjel z trati a narazil do stromu.

Po dalších trénincích byla trať znovu kritizována jezdci i manažery. Josef Klein, jeden z nejlepších německých jezdců, byl také zabit při nárazu do stromu, zatímco jeho krajan Bauhofer měl po velkém nárazu těžká zranění zad. Ragnar Sunnqvist sjel z dráhy, utrpěl otřes mozku a bolest v zápěstí. „Myslím, že naše staré rámy by se lépe hodily pro tuto trať,“ poznamenal Kalén, když skákal tam a zpět se svým novým a kratším továrním rámem, který byl méně stabilní než ty dříve používané.

Krátce po jedné hodině Kalén jezdil na třetím místě. Když projel kolem mě, vzpomínám si, že jsem si myslel, že to nemůže dobře dopadnout, “řekl Sunnqvist po závodě. V díře ztratil Kalén přilnavost a sjel ze stopy do lesa, kde potkal svůj osud.

„Všechno se stalo tak rychle,“ řekl Sunnqvist poté, „bylo těžké zjistit, co se opravdu stalo.“ Kalén přišel o život, když si narazil hlavu. Okamžitě zemřel. „Když jsem v příštím kole projížděl místem havárie, Gunnar stále ležel na stejném místě. Uvědomil jsem si, že se stalo něco strašného,“ řekl Sunnqvist smutnýma očima. Po 25 kolech se Sunnqvist dostal do boxů natankovat svůj stroj. „Podle tragických pohledů jsem pochopil, že Gunnar Kalén už není mezi námi.“

Mohlo by vás zajímat:  Italové chtějí prohlásit skútr Vespa za národní kulturní dědictví

Prvního červenec 1934 se stal smutným dnem a Švédsko ztratilo jednoho ze svých nejúspěšnějších jezdců vůbec. Kalén zemřel s úsměvem na tváři. Každému chyběly jeho bystré oči, jeho klidné chování a pevné sevření při pozdravu.

Gunnar Kalén vyhrál většinu svých závodů během brilantní kariéry, která trvala 11 let.