Čtyřkolkář Tůma testoval na Dakaru novou navigaci

Jde o významnou novinku v jeho kategorii. Jezdci na čtyřkolce budou mít na Dakarské rallye povinný elektronický roadbook. V něm dostávají účastníci dálkové soutěže základní informace o trati a hlavně o kontrolních bodech. Doposud je dostávali ve formě kroužkového papírového bloku, na letošním ročníku je však poprvé pro čtyřkolkáře takto klíčová věc elektronická s displejem. „Musíme se s tím sžít, je to něco nového. Hrozbu spatřuji v tom, že pokud udělám kotrmelec a rozbije se mi, tak nevím, kudy pak jet,“ prozradil o novince Zdeněk Tůma z týmu BARTH Racing.

Má za sebou administrační přejímky a první testovací jízdy. A také se jihočeský závodník aklimatizuje na podmínky v Saudské Arábii. Nejvíce myšlenek však věnuje elektronickému roadbooku, se kterým doposud nejel. K vidění byl totiž zejména u kamionů nebo závodních aut, možnost si ho namontovat mají také motorkáři. Povinný je však v kategorii čtyřkolek.

Mohlo by vás zajímat:  Noví hráči z rodin W a Meguro v řadě Kawasaki 2025

Je to opravdu velký rozdíl, protože jsme zvyklí na papírový blok, do kterého si děláme poznámky a během jízdy ho překlikáváme. Elektrický roadbook je náchylný na ostré slunce. Proto pořadatelé měřili, pod jakým sklonem ho mám namontovaný,“ popisoval Tůma novinku, kterou si vyzkoušel včera během testování. „Právě kvůli dobré viditelnosti jsem měl trochu obavy. Nakonec s tím problém nebude, vidět bylo vše.“

Závodníci v roadbooku dostávají informace o tom, za jaký počet kilometrů mají odbočit, kdy bude kontrolní bod, který musí přejet. Jde pouze o základní informace, nejedná se o úplnou navigaci, kde je zmapovaný veškerý terén. Itinerář dostávají účastníci Dakaru každý večer před novou etapou. Bez této „Bible“ prakticky neví, kdy někam zahnout, jakým směrem se vydat. „A tak bude opravdu velký problém, když se rozbije,“ varoval Tůma.

Právě motorkáři nebo jezdci na čtyřkolce nejsou chránění jako posádky aut či kamionů. Navíc v dunách či v kamenitých pistách často padají. „Když se vybourám a udělám kotrmelec, tak věci na řídítku se rozbijí často. A pokud se elektronický roadbook zničí, tak pak nemám v ruce nic. Musel bych pak někým jet a tím se dovézt do cíle. Byl bych odkázán na někoho jiného,“ předpovídal Tůma z pardubického týmu BARTH Racing. Také proto si zejména elitní motorkáři nechtěli elektronický roadbook přimontovat.

Mohlo by vás zajímat:  Ikona krásy znovu ožívá: Kalendář Pirelli 2025 představen v Praze

Poslední den v roce čekají jezdce na Dakaru prolog a startovní pódium. „Jede se po vyznačené cestě pouhých pár kilometrů, bude to spíše rychlostní zkouška po takové dráze. To prvního ledna nás čeká už přes 600 kilometrů. Tam se ukáže, kdo je jak dobře připraven,“ dodal Tůma.