Jako zcela nový koncept spadající na rozhraní mezi jízdním kolem a motocyklem přináší BMW Motorrad Vision AMBY nové podněty pro inovativní městskou mobilitu budoucnosti. Je jedním z pěti různých koncepčních dopravních prostředků, které BMW Group ukáže na výstavě IAA Mobility 2021 v Mnichově ve snaze představit svou vizi individuální mobility budoucnosti v městském prostředí a jeho okolí.
Pod společnou hlavičkou elektrické mobility, digitalizace a udržitelnosti tvoří těchto pět průkopnických konceptů všestranný a udržitelně koncipovaný mix mobility na dvou a čtyřech kolech, který komplexně řeší velmi rozmanité potřeby osobní dopravy.
BMW Motorrad Vision AMBY a BMW i Vision AMBY.
AMBY znamená „Adaptive Mobility“ (Adaptivní mobilita). BMW Motorrad Vision AMBY a BMW i Vision AMBY (viz tisková zpráva BMW i Vision AMBY) interpretují na základě odlišných aspektů základní myšlenku jednostopé přizpůsobivé městské mobility. Oba stroje jsou vybaveny elektrickým pohonem a třemi úrovněmi rychlostí pro různé typy silnic. Pohon umožňuje jet na cyklostezkách rychlostí do 25 km/h, na silnicích ve městě do 45 km/h a na víceproudých silnicích a mimo město maximální rychlostí do 60 km/h. Pro jízdu vyšší rychlostí je však nutná přilba, pojištění a příslušný řidičský průkaz. Zatímco aby jezdci modelu BMW i Vision AMBY mohli využívat elektrického pohonu, musí neustále šlapat, BMW Motorrad Vision AMBY zrychluje pomocí rukojeti a místo pedálů má stupačky podobně jako motocykl.
Je možná manuální volba úrovně maximální rychlosti, ale k dispozici je také její automatické nastavení, které se zvolí na základě technologie geofencingu, tedy podle aktuální lokace. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný právní rámec pro vozidla tohoto druhu s modulární koncepcí rychlosti, mají jednostopá vozidla „AMBY“ za cíl podnítit zavedení takové legislativy. Tímto způsobem BMW Group dokazuje, že se bude i v budoucnu nadále podílet na poskytování možností mobility ve velkých městech a nabízet inovativní řešení.
Nové podněty pro emocemi nabitou jednostopou mobilitu.
„BMW Motorrad Vision AMBY nás posouvá do nového teritoria. Zaměřujeme se na chování uživatelů a otázka zní: jak se budou naši zákazníci chtít v budoucnu dopravovat? Co od svého vozidla očekávají? To byl přesně výchozí bod našich úvah. Naším cílem bylo vyvinout extrémně emocionální nástroj pro chytrou mobilitu ve městě a jeho okolí, který by nabízel maximální svobodu. BMW Motorrad Vision AMBY opravdu umožňuje našim zákazníkům zažít městský život zcela novým způsobem, flexibilněji překonávat vzdálenosti a čas od času se také vymanit ze sevření betonové džungle. BMW Motorrad zároveň důsledně prosazuje svoji strategii elektromobility pro městské aglomerace. Je to fascinující úvod do světa BMW Motorrad, který také slibuje maximální radost z jízdy,“ vysvětluje Edgar Heinrich, šéfdesignér BMW Motorrad.
Design – DNA BMW Motorrad.
BMW Motorrad Vision AMBY vzdoruje všem stávajícím kategoriím: vizuálně je podobné světu jízdních kol, srdcem zůstává motocyklem. Jeho štíhlé proporce slibují robustnost a dobrodružství, zatímco jeho design nese prvky osobitého stylu a designu motocyklů enduro od BMW. Velká přední vidlice je vybavena blatníkem a dodává celé přední části masivnější a mohutnější vzhled. Malý přední světlomet se světelným podpisem BMW Motorrad ve tvaru písmene U je jasným odkazem na kořeny konceptu, stejně jako dvojitý LED prvek fungující jako zadní světlo. Prvky typickými pro motocykly jsou pevně integrované sedlo (výška 830 mm) a pevné stupačky. S celkovou hmotností pouhých 65 kg je BMW Motorrad Vision AMBY výrazně lehčí než ostatní motocykly, což mu zajišťuje vynikající ovladatelnost a obratnost.
Barevný a materiálový koncept s hloubkou a nečekanými detaily.
Koncepce elektrického pohonu BMW Motorrad Vision AMBY znamená, že v porovnání s konvenčním spalovacím motorem je zde jen málo viditelných mechanických prvků.
Použitými materiály navazuje BMW Motorrad Vision AMBY na dva další koncepční stroje, které si na IAA Mobility 2021 rovněž odbudou světovou premiéru: BMW i Vision Circular a BMW i Vision AMBY. Materiál použitý na obložení baterie, tzv. „plovoucí šedý polymer“, je použit také na nárazníku BMW i Vision Circular. Skládá se z recyklovaného plastu a na konci životního cyklu výrobku se může vrátit zpět do materiálového cyklu. Materiál použitý na sedle se také nachází v sedle BMW i Vision AMBY a v pneumatikách BMW i Vision Circular. Tento materiál je vyrobený z recyklovaného plastového granulátu, má fascinující vzhled terasa a ukazuje, jak lze hned několika materiálům vdechnout druhý život s novou formou a funkcí.
Asymetrický design bočních partií.
V souladu s překvapivým a sebevědomým charakterem BMW Motorrad Vision AMBY byly jeho obě strany záměrně navrženy tak, aby vzájemně nekorespondovaly. Na pravé straně ze siluety viditelně vystupují tři malé tyrkysově modré trubky, které jasně odkazují na elektrické srdce BMW Motorrad Vision AMBY. Vedle toho se nachází citát Markuse Schramma, šéfa BMW Motorrad: „Elektromobilita bude pro budoucnost motocyklů velmi významná. Předpokládáme, že v budoucnu se zejména v oblasti městské mobility objeví řada produktů zaměřených na elektrický pohon. A nemám na mysli jen klasické skútry, ale také alternativní moderní, emocemi nabité produkty. Jednostopá elektromobilita musí být opravdu zábavná a dobrodružná a BMW je odhodláno vyvíjet odpovídající produkty.“
Chytrý telefon jako klíč.
Speciálně vyvinutá aplikace umožňuje uživateli BMW Motorrad Vision AMBY aktivovat jej pro jízdu, načíst si třídy uloženého řidičského průkazu a podle potřeby použít příslušné pojistné krytí. Aplikace tak plní funkci klasického klíče a pro autentifikaci uživatele využívá obvyklé identifikační možnosti chytrých telefonů, jako je třeba Face ID. Základní funkce a dotazy na stav (např. aktuální stav nabití) jsou k dispozici v aplikaci BMW. Další vývoj a úpravy softwaru zákazníci získají prostřednictvím dálkových aktualizací. Chytrý telefon použitý na koncepčním stroji se nabíjí indukčně na magnetickém držáku ve spodní části zorného poli jezdce. Telefon může v tomto umístění sloužit také jako imobilizér.
Geofencing jako klíčová technologie.
Místo toho, aby si uživatel sám zvolil režim jízdy, je technologie geofencingu (v kombinaci s podrobnou mapovou službou HERE) schopna určit příslušné parametry pro automatické nastavení rychlostního limitu (25/45/60 km/h) a odpovídajícího pojistného krytí. To znamená, že BMW Motorrad Vision AMBY se může z elektrokola změnit na moped nebo dokonce na vozidlo podobné motocyklu. Jezdec nemůže režim sám změnit.
Dalšími technologickými funkcemi, které by mohly být součástí BMW Motorrad Vision AMBY a mají šanci zvýšit bezpečnost, jsou systém ABS upravený pro jízdní kola, asistent dálkových světel, brzdové světlo a denní svícení. V úvahu přichází také systém kontroly tlaku v pneumatikách, který je již k dispozici jako volitelná výbava u motocyklů BMW Group. Mezi potenciální bezpečnostní funkce by mohl patřit také radar s dosahem až 140 m, který v aplikaci vizuálně a akusticky upozorní na vozidlo blížící se zezadu.
Koncept BMW Motorrad Vision AMBY ukazuje jednu z možných podob moderní městské mobility budoucnosti. Je zamýšlen jako podnět k dalším rozhovorům o cestování ve městech budoucnosti.
Technické údaje BMW Motorrad Vision AMBY.
Baterie: není uvedeno
Výkon: není uvedeno
Režim 1: do 25 km/h
Režim 2: až 45 km/h
Režim Max: až 60 km/h
Dojezd: přibližně 110 km (kombinovaný podle WMTC)
Kola: vypletené 26palcové vpředu a vypletené 24palcové vzadu
Výška sedadla: 830 mm
Pohotovostní hmotnost: cca 65 kg