Písmena NX zastávají v historii značky Honda významné místo – na jednoválcový model NX650 Dominator, který byl představen koncem 80. let minulého století, a který nabízel unikátní kombinaci silničního a terénního stylu, mnozí evropští jezdci s láskou vzpomínají. NX znamená „Nový crossover“ (New X-over), což charakter nového NX500 přesně vystihuje. Zábava na klikatých silnicích, zábava na štěrkových cestách a schopnost překonávat velké vzdálenosti – jeho všestranné schopnosti jsou navíc podpořeny působivým vylepšením jeho dobrodružného vzhledu. Také kola jsou lehčí a přední i zadní odpružení bylo upraveno tak, aby se zlepšila kvalita jízdy. Dvouválcový motor s kluznou spojkou, díky jehož výkonu mohou stroj používat i držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, je vybaven systémem nastavitelné kontroly trakce (HSTC) a také vylepšenou elektronickou řídicí jednotkou, která zlepšuje akceleraci. Model NX500 pro rok 2024 bude k dispozici v následujících barevných provedeních: Červená Grand Prix Red, Matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic, Bílá perleťová Pearl Horizon White.
Vzhled a výbava
Ať už se vydá kamkoli – do městské zástavby, na klikatou silnici, na dálnici nebo na štěrkovou cestu – vyzařuje z modelu NX500, jenž se řídí designovým mottem „každodenní crossover“ (Daily Crossover), nový styl, v kterém se snoubí praktičnost kompaktního cestovního endura s impozantní siluetou a pevnými tvary. Konstrukce nového LED světlometu zachovává prostupnost pro světelné paprsky, vyznačuje se však širším kuželem, jenž při noční jízdě a zejména při průjezdu zatáčkami zlepšuje viditelnost. Na zádi mu sekunduje nové zadní LED světlo. Také veškeré ostatní světelné prvky jsou tvořeny LED diodami. Prémiová technologie ve formě zcela nového 5palcového barevného TFT displeje převzatá z modelu XL750 Transalp využívá poprvé u motocyklů Honda pevného spojení mezi displejem a ochrannou vrstvou (optical bonding), která zlepšuje viditelnost na jasném slunci. Utěsněním mezery mezi krycím sklem a TFT displejem pryskyřicí se snižuje odraz okolního světla a zlepšuje se propustnost pro podsvícení. Displej lze přepínat mezi čárovým, kruhovým a jednoduchým zobrazením a k dispozici je také konektivita pro telefony se systémy iOS/Android prostřednictvím technologie Honda RoadSync. Tento nový prvek – společně s jednodušším, snadno použitelným a podsvíceným čtyřsměrovým ovladačem na levé rukojeti – umožňuje přímé zobrazení pokynů navigace na displeji, a navíc poskytuje jezdci možnost (prostřednictvím technologie Bluetooth a headsetu v přilbě) vyřizovat telefonáty nebo poslouchat hudbu. Vše, co musí majitel udělat, je stáhnout si aplikaci Honda RoadSync z Play Store nebo z App Store, připojit se k NX500 a vyrazit na cestu.
Štíhlý profil sedla umožňuje volný pohyb na stroji a usnadňuje dosažení na zem. Pro lepší manévrovatelnost je úhel řízení od středu k dorazu plných 38°. Šedá zkosená řídítka poskytují jezdci ještě větší kontrolu nad strojem. Sedlo se nachází ve výšce 830 mm a vzpřímená pozice při jízdě je nejen velmi příjemná, ale také poskytuje jezdci vynikající výhled. Celkové rozměry jsou 2 165 mm x 830 mm x 1 415 mm, světlá výška činí 180 mm. Palivová nádrž pojme 17,5 l včetně rezervy a v kombinaci s vynikající spotřebou motoru dosahující 3,6 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje potenciální dojezd přes 480 km.
Podvozek
Lehký, pevný a pro rok 2024 nezměněný rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek se vyznačuje vyladěnými vlastnostmi, díky kterým poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá k udržení vibrací na minimu. Rozvor kol je 1 445 mm, sklon přední vidlice a závlek činí 27,5°/108 mm a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo je v poměru 48,7/51,3. Pohotovostní hmotnost činí 196 kg – o 3 kg méně než CB500X. 41mm inverzní vidlice Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) se vyznačuje rozdělením funkcí, kdy tlumič s rozdělováním tlaku je umístěn v jedné trubce a pružicí mechanismus ve druhé. Výsledkem je špičková reakce odpružení i kvalita jízdy. To umožňuje zdvih v ose kola 135 mm (150 mm zdvih odpružení), přičemž nové nastavení pružin a tlumení zlepšují reakci a pocit kontroly při jízdě po silnici i v terénu. Jednopístový tlumič se zdvihem v ose kola 135 mm (zdvih odpružení 60 mm) má nové nastavení odpovídající přední části a jeho píst o velkém průměru zajišťuje vynikající řízení teploty, navíc nabízí 5 stupňů nastavení předpětí. Kyvná vidlice vyrobená z 2mm oceli obsahuje dutý příčník, vyznačuje se tuhostí v rotaci a pružností v bočním směru, což přispívá k lepší ovladatelnosti stroje.
Zcela nová jsou kola z hliníkové slitiny. Změna z konvenčního uspořádání se 7 paprsky ve tvaru písmene Y na 5 paprsků stejného tvaru ušetřila 800 g u předního a 700 g u zadního kola. Toto snížení neodpružené hmotnosti společně s revidovaným nastavením odpružení přispívá k lepší ovladatelnosti a pocitu kontroly ve všech situacích. Devatenáctipalcovému přednímu kolu sekunduje sedmnáctipalcové kolo zadní; pneumatiky s trailovým vzorkem mají rozměr 110/80-R19 a 160/60-R17. Dva 296mm přední kotouče jsou vybaveny dvoupístovými axiálními třmeny Nissin, zadní 240mm kotouč je opatřen jednopístovým třmenem.
Motor
Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor o objemu 471 cm3, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou. A je to motor, jehož celkové výkony a charakter popírají jeho relativně malý zdvihový objem – špičkový výkon 35 kW nastupuje při 8 600 ot./min., přičemž točivý moment 43 Nm je k dispozici při 6 500 ot./min. Do roku 2024 motor vstupuje vybaven systémem HSTC, který reguluje trakci zadního kola pro větší klid a jistotu jezdce. Systém porovnává otáčky předního a zadního kola a v případě zjištění jeho prokluzu omezí vstřikování paliva, čímž plynule sníží točivý moment. Systém HSTC může jezdec podle svého přání zcela vypnout. Vstřikování paliva PGM-FI je přímější díky proudění vzduchu přes vzduchovou komoru a těleso škrticí klapky. Optimalizace časování zapalování a poměru vzduchu a paliva přispěla k silnější akceleraci od nízkých otáček s lineárním průběhem výkonu a pocitem z ovládání plynu. Tlumič výfuku je opatřen dvěma koncovkami, které každému pulzu motoru dodávají sportovní charakter a ve vysokých otáčkách vydávají charakteristický zvuk.
Vrtání a zdvih jsou 67 mm x 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované a jeho nízká hmotnost umožňuje volné otáčení motoru se sníženou setrvačností. Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření. Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti opotřebení. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm. Tvar pístu byl pečlivě navržen tak, aby se snížil „hluk“ pístů při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání).
„Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního hřídele a předlohového hřídele je efektivně kompaktní a kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Hluboká olejová vana snižuje pohyb olejové náplně při prudkém zatáčení a brzdění, objem olejové náplně činí 3,2 litru. Hladce řadící šestistupňová převodovka je spojena s pomocnou kluznou spojkou, která eliminuje odskakování zadního kola při prudkém brzdění a podřazování.
Příslušenství
Pro model NX500 je k dispozici řada originálního příslušenství Honda, které bylo navrženo souběžně s motocyklem, aby bylo dokonale sladěné. Nabízeno je jako jednotlivé inovativní díly, kterými lze motocykl vybavit, nebo seskupené do paketů a připravené k přímé montáži s oficiální zárukou Honda:
Paket Adventure
Paket Adventure je určený pro dobrodružství na dlouhých cestách a kromě vylepšení vzhledu stroje mu poskytuje i více komfortu a ochrany. Mlhové světlomety zlepšují viditelnost za špatných povětrnostních podmínek a jsou umístěny na horní straně černého předního bočního ochranného rámu, který přispívá k lepší ochraně motocyklu. Chrániče rukojetí chrání ruce před chladem a před odletujícím štěrkem, zatímco zatmavený plexi štít a polepy kol dodávají stroji styl. Ochranná nálepka na nádrž chrání lak před poškozením zipem.
Paket Travel
Sadu dvou 16,5litrových polotuhých plastových bočních brašen se systémem pro snadnou montáž lze pro snazší cestování kombinovat s taškou na zadní sedlo o objemu až 22 litrů.
Paket Urban
Skvělá sestava pro každodenní jízdy ve městě i mimo něj – horní kufr o objemu 38 l nabízí spoustu úložného prostoru a je vybaven opěrkou spolujezdce a praktickou vnitřní taškou. Hlavní stojan usnadňuje údržbu řetězu a umožňuje pohodlné parkování na nerovných površích.
Paket Comfort
Vyhřívané rukojeti zpříjemní jízdu v chladných dnech. Disponují 5 úrovněmi nastavení, přičemž údaje o zvolené teplotě se zobrazují na TFT displeji. Deflektory pomáhají chránit dolní část těla jezdce před turbulentním vířícím vzduchem. 12V zásuvka pod sedlem umožňuje nabíjení elektronických zařízení, zatímco 3litrový tank bag vám umožní pohodlně přepravovat důležité drobnosti. Je vybaven průhlednou kapsou pro uložení telefonu a ochranou proti dešti.
Veškeré položky obsažené v paketech lze zakoupit i jednotlivě.
Technické parametry
MOTOR | |||
Typ | Řadový, kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec DOHC | ||
Zdvihový objem | 471 cm3 | ||
Vrtání a zdvih | 67mm x 66,8mm | ||
Kompresní poměr | 10,7: 1 | ||
Maximální výkon | 35 kW při 8 600 ot./min. | ||
Max. točivý moment | 43 Nm při 6 500 ot./min. | ||
Úroveň hluku | L-urban 74,0 dB L-wot 77,0 dB | ||
Olejová náplň | 3,2 l | ||
PALIVOVÝ SYSTÉM | |||
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI | ||
Objem palivové nádrže | 17,5 l (včetně rezervy) | ||
Emise CO2 (WMTC) | 82 g/km | ||
Spotřeba paliva (WMTC) | 3,6 l/100 km (režim WMTC) | ||
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |||
Kapacita baterie | 12 V 7,4 Ah | ||
Výkon alternátoru | 25 A / 2 000 ot./min. | ||
HNACÍ ÚSTROJÍ | |||
Typ spojky | Lamelová, mokrá | ||
Typ převodovky | 6stupňová | ||
Stálý převod | Řetěz | ||
RÁM | |||
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily | ||
PODVOZEK | |||
Rozměry (D x Š x V) | 2 165 mm x 830 mm x 1 415 mm | ||
Rozvor kol | 1 445 mm | ||
Záklon rejdového čepu | 27,5 stupně | ||
Závlek | 108 mm | ||
Výška sedla | 830 mm | ||
Světlá výška | 180 mm | ||
Pohotovostní hmotnost | 196 kg | ||
Poloměr otáčení | 2,4 m | ||
ZAVĚŠENÍ KOL | |||
Typ vpředu | 41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP, | ||
Typ vzadu | Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z dutých ocelových profilů | ||
KOLA | |||
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny | ||
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny | ||
Velikost ráfku přední | 19M/C X MT2,5 | ||
Velikost ráfku zadní | 17M/C X MT4,5 | ||
Pneumatika vpředu | 110/80R19M/C59H | ||
Pneumatika vzadu | 160/60R17M/C69H | ||
BRZDY | |||
Systém ABS, Typ | 2kanálový | ||
Typ vpředu | Dva 296mm x 4mm kotouče s axiálně upevněnými dvoupístovými třmeny Nissin | ||
Typ vzadu | Jeden kotouč o rozměrech 240 mm x 5 mm s jednopístovým třmenem | ||
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |||
Přístrojový panel | 5palcový TFT přístrojový panel s přizpůsobitelným rozvržením, včetně mimo jiné ukazatele rychlosti, otáčkoměru, hodin, ukazatele zařazeného rychlostního stupně a ukazatele řazení směrem nahoru. | ||
Světlomet | LED | ||
Zadní světlo | LED | ||
Konektivita | Ano (Honda RoadSync) | ||
USB | Ne | ||
12V zásuvka | Volitelná | ||
Automatická deaktivace ukazatelů směru | Ne | ||
Rychlořazení | Ne | ||
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) | ||
Tempomat | Ne | ||
Další funkce | ESS | ||
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.