Honda CB300R je lehkou verzí stroje řady Neo Sports Café. Model CB300R vstupuje do roku 2022 s řadou vylepšení včetně prvotřídního předního odpružení, pomocné/kluzné spojky či motoru, který plní emisní normu EURO5.
Základem minimalistických rysů modelu CB300R je jeho lichoběžníkový rám vyrobený z trubek a lisovaných profilů. Kyvné rameno je vyrobeno z ocelového plechu a má nepravidelný průřez. Oba prvky jsou zkonstruovány tak, aby se vyznačovaly vysokou podélnou tuhostí a odolností proti výkyvům kol, aniž by však byly příliš tuhé nebo zbytečně těžké.
Silnou stránkou podvozku jsou především lisované ocelové desky kyvného spoje a vlastní kyvné rameno, díky kterým se rám vyznačuje stabilitou a zpětnou vazbou; sklon přední vidlice a závlek dosahují 24,7°/ 93 mm.
Nejvýraznějším vylepšením pro modelový rok 2022 je 41mm inverzní vidlice Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP). Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem. Zadní tlumič nabízí 5stupňové nastavení předpětí pružiny.
Rozložení hmotnosti v poměru 49,6 % / 50,4 % mezi přední a zadní kolo zlepšuje přilnavost předního kola a spolu s nízkou hmotností 144 kg (s náplněmi) a kompaktním rozvorem 1352 mm usnadňuje jezdci řízení. Výška sedla je 799 mm.
Brzdění zajišťuje přední 296mm plovoucí kotouč bez středového náboje, který je spojen s radiálně upevněným čtyřpístovým třmenem Nissin, zatímco zadní 220mm kotouč je spojen s jednopístovým třmenem. Oba jsou modulovány 2kanálovým systémem ABS. Tento prvotřídní systém je propojen s jednotkou pro měření setrvačných sil IMU (Inertial Measurement Unit), jež je zárukou přesného rozdělení působení ABS mezi přední a zadní kolo v závislosti na chování stroje. Zadní radiální pneumatice o rozměru 150/60R-17 sekunduje přední radiální pneumatika o rozměru 110/70R-17.
Důraz na styl je důležitou součástí řady nahých strojů Neo Sports Café, a tak i model CB300R staví na odiv svou černě lakovanou techniku. Proporce stroje jsou brutálně minimalistické; krátký podsedlový rám je sotva viditelný. Na něm se nachází odstupňované sedlo jezdce a spolujezdce. Potah sedla je vyroben ze silnějšího materiálu, který přispívá k vyššímu pohodlí. Stupačky jezdce i spolujezdce jsou z hliníku. Tenký (23,5 mm, hmotnost pouhých 230 g) LCD přístrojový panel nabízí kompletní seznam funkcí včetně údajů o rychlosti, otáčkách motoru či stavu paliva v nádrži. Pro rok 2022 přibyl výrazný inverzní ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Kontrolky jsou uspořádány v horní části panelu. Osvětlení tvořené kompletně z LED diod (včetně ukazatelů směru) zdůrazňuje prémiový charakter stroje a napomáhá centralizaci hmoty. Přední světlomet obsahuje světelný vzorec tvořený dvěma čarami, z nichž horní slouží pro potkávací a dolní pro dálková světla. Zadní světlo je mimořádně tenké. 10litrová palivová nádrž je skryta pod ostře řezanou kapotáží a bočnicemi a její víčko je inspirováno leteckým stylem. Se spotřebou 3,3 l/100 km (v režimu WMTC) dosahuje dojezd modelu CB300R na plnou nádrž přes 320 km.
Valerio Aiello z výzkumného a vývojového střediska značky Honda v Římě designu Neo Sports Café uvedl: „Celá současná řada modelů Neo Sport Café značky Honda vychází z konceptu CB4 představeného na veletrhu EICMA v roce 2015. Naším cílem bylo poznat svět café racerů a navrhnout jeho moderní interpretaci. Všechny modely této řady CB nejsou pouze retroklasickými motocykly, ale spíše neoklasickými, což znamená, že se jedná o moderní stroje vyznačující se klasickými designovými prvky v kombinaci s moderní technikou. Chtěli jsme vytvořit nový stylistický rozměr, který by se odlišoval od svalnatých streetfighterů posledních několika let a zároveň neevokoval jednoduchý styl café racerů. Finálním výsledkem je, že žádný z motocyklů od konkurence se řadě Neo Sports Café nepodobá a bez ohledu na to, zda se vám líbí, či nikoliv, jsou vždy snadno rozeznatelné jako stroje Honda. Konkurence má ve svých řadách klasické nebo velmi moderní motocykly, podle mého názoru jim však chybí něco, co by přesahovalo oba tyto styly. V průběhu vývoje konceptu CB4 jsem nalezl inspiraci mimo motocyklový svět – v hodinkách. Vždy mi imponovala jejich technika a jedním z hlavních konceptů využitých při tvorbě stylu Neo Sports Café bylo „mechanické umění“. Mechanické umění je snaha ukázat krásu různých mechanických prvků, na které značka Honda vždy kladla velký důraz. Hodinky jsou toho skvělým příkladem, neboť jejich mechanika vždy působí určitým šarmem.“
Motor
Kompaktní, kapalinou chlazený 4ventilový DOHC jednoválec o objemu 286 cm3 je drobným klenotem, který si svou točivostí a odezvou získal mnoho příznivců. A přestože jeho charakter dokáže s rostoucími otáčkami vyvolat příval adrenalinu, je zároveň motorem, který velmi dobře funguje i v reálném světě při běžném provozu, a to jak ve městě, tak na dálnici. Maximálního výkonu 22,9 kW motor dosahuje při 9 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 27,5 Nm při 7 750 ot./min. Novinkou pro rok 2022 je pomocná/kluzná spojka, která umožňuje hladké řazení a zabraňuje odskakování zadního kola při prudkém podřazení během ostrého brzdění. 6stupňová převodovka se vyznačuje rovnoměrně odstupňovanými převody pro dynamickou akceleraci.
Vrtání a zdvih jsou 76 x 63 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7 : 1. Systém vstřikování paliva PGM-FI s průměrem škrticí klapky 38 mm spolu s přímým sáním přispívá k pružné odezvě v celém rozsahu otáček. V rámci úprav potřebných pro splnění emisní normy EURO5 byla kromě instalace snímače klikového hřídele kompatibilního s OBD2 přepracována střední část podvěšeného výfuku a stroj byl opatřen novým větším katalyzátorem. Tlumič výfuku umístěný na pravé straně stroje také získal novou, jednodušší vnitřní strukturu.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený jednoválec, čtyřventilový rozvod DOHC |
Zdvihový objem (cm³) | 286 cm3 |
Vrtání × zdvih (mm) | 76 mm x 63 mm |
Kompresní poměr | 10,7 : 1 |
Maximální výkon | 22,9 kW při 9 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 27,5 Nm při 7 750 ot./min. |
Olejová náplň | 1,8 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 10,0 l |
Spotřeba paliva | 3,3 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V – 7 AH |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová hydraulická spojka |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2012 mm x 802 mm x 1052 mm |
Rozvor kol | 1352 mm |
Záklon rejdového čepu | 24,7° |
Závlek | 93 mm |
Výška sedla | 799 mm |
Světlá výška | 151 mm |
Pohotovostní hmotnost | 144 kg |
Poloměr otáčení | 2,3 m |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 41mm inverzní přední vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)) Zdvih 130 mm |
Typ vzadu | Tlumič Monoshock s předpětím nastavitelným v 5 stupních, zdvih 107 mm |
KOLA | |
Velikost ráfku přední | 17 palců |
Velikost ráfku zadní | 17 palců |
Pneumatika vpředu | 110/70R17M/C 54H |
Pneumatika vzadu | 150/60R17M/C 65H |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Vpředu | 296mm plovoucí kotouč bez středového náboje s radiálně upevněným 4pístovým třmenem Nissin |
Vzadu | 220mm kotouč s jednopístovým třmenem |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Konektivita | Ne |
USB | Ne |
12V zásuvka | Ne |
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínání | Ne |
Zabezpečovací systém | Ne |
Tempomat | Ne |
Další funkce | Ne |