Šéf týmu BARTH Racing: Dakar se do Afriky už nevrátí, není tam bezpečno

K Dakarské rallye se dostal náhodou, když ho jeden ze závodníků oslovil s možností sponzoringu. U nejtěžší motoristické dálkové soutěže Michal Burkoň zůstal několik let. Z pozice šéfa pardubického týmu BARTH Racing vyráží už na svůj sedmý ročník. Za tu dobu v pouštních pustinách prožil mnoho dobrodružných situací a příběhů. „Slavná rallye mě pohltila a nadchla. Tedy to prostředí, zázemí a emoce,“ prohlásil Burkoň, za jehož tým opět pojede jezdec na čtyřkolce Zdeněk Tůma. „Má hodně natrénováno z Afriky a věříme v co nejlepší výsledek.“

Je zvyklý, že s dálkovými soutěži opravdu hodně cestuje. Na svém kontě má desetitisíce kilometrů po Jižní Americe, Saudské Arábii, ale také po Africe. Tam se Burkoň se svým týmem podíval letos poprvé při Afrika Eco Race. Zkušený šéf motoristického týmu a výkonný ředitel skupiny BARTH tak může porovnávat, jaká z destinací je pro závody nejvhodnější. „Krajina a prostředí jsou pro motorsport nejlepší v Africe. Také trasa je tam prý podle jezdců ze všech kontinentů nejnáročnější. Jenže pořád tam není bohužel bezpečno,“ hodnotil Burkoň, který společně s kolegy zažil v Mauretánii nepříjemný moment.

Mohlo by vás zajímat:  Byznysmen a závodník Brož bude na startu Dakaru 2025

 Vojáci se samopaly

V říjnu na Africa Eco Race, kde byl se svým závodníkem Zdeňkem Tůmou, ho v asistenčním voze zatkli vojáci se samopaly uprostřed pouště. „Sebrali nám bezdůvodně veškeré doklady a nechali nás ve 45 stupních slunci napospas. Nic nám neřekli, jen něco mumlali a vypadali velmi drsně. To jsem se poprvé na rallye docela bál. Nakonec jsme museli kontaktovat pořadatele, který zařídil přes prezidenta Mauritánie, aby byli vojáci staženi,“ popisoval Burkoň, šéf stáje BARTH Racing. Sám chápe, že už se Dakar do Afriky výhledově jen tak nevrátí.

Okolí hranic s Mauritánií jsou zaminované plochy, u silnic často vybuchlá auta, na výjezdu z hlavní města po nás místní házeli kameny. Celkem chápu, že pořadatel Rallye Dakar, francouzská společnost ASO, se sem nechce vrátit,“ dodal Burkoň, který nepříjemné situace zažil také v Jižní Americe. „Vážně nám tam onemocněl mechanik Jindra, nevěděli jsme co mu je. Museli jsme ho ihned s Josefem Macháček, který si zas po nehodě na čtyřkolce nepříjemně poranil rameno, přepravit domů. Až v Česku se zjistilo, že mechanik měl života ohrožující zdravotní problém.“

 Tůma má na bednu

Za BARTH Racing jezdili závodníci jako David Pabiška, Rudolf Lhotský, Josef Macháček jak na čtyřkolce, tak také v buggyně, Boris Vaculík s Martinem Plechatým v závodním autě. Ale v počátcích také Ollie Roučková. „Závodní tým jsem si sám vymyslel, zorganizoval lidi, sehnal finance, techniku, závodníky a během rallye řešil všemožné problémy, které neustále vznikají,“ dodal Burkoň, který na Dakaru testuje každoročně nějaký vůz od importéra značek, který jeho skupina BARTH zastupuje jako autorizovaný dealer. Zároveň se svým synem Richardem natáčí pořady pro televizi ze zákulisí z Dakaru.

 „V pouštích jsme testovali například VW Transportér, Škodu Kodiaq, dvě generace vozu VW Tiguan, VW Touareg, a nyní v lednu 2023 budeme testovat vůz Cupra Formentor. Tým na Dakar jsem se rozhodl zúžit z více než dvaceti na sedm lidiček,“ dodal Burkoň, který si Saudskou Arábii oblíbil. A už vyhlíží nadcházející ročník. „Podstatná část trasy závodu je jiná. Nebude se poprvé začínat v Džiddě, ale v tzv. See Campu, což bude první bivak postavený přímo u Rudého moře. Moře je zde nádherné, ale v lednu to moc na koupání není.“

BARTH Racing se opět semkne kolem Zdeňka Tůmy, který své kvality prokázal na letošním Africa Eco Race. Tam koncem října dojel do cíle na 21. místě celkového pořadí. Navíc v letošním ročníku Dakaru skončil ve své kategorii na čtvrtém místě, stal se nejlepším českým závodníkem. „Zdenda má rozhodně kvality a zkušenost na to, aby se dostal na stupně vítězů na Dakaru,“ dodal Burkoň, jehož skupina BARTH je autorizovaným prodejcem a servisem aut a motorek v Pardubicích a Hradci Králové, ale rovněž má celorepublikovou působnost, je největší prodejce aut Volkswagen v ČR, a ke stávajícím značkám aut Škoda, VW, Audi, SEAT, Peugeot, Opel, Citroen, KIA se rozšíří počátkem roku 2023 zastoupení o značku Cupra. V rámci motorek se pak specializuje na BMW Motorrad, YAMAHA, Vespa, Piaggio, Moto Guzzi a od února 2023 pak na další značku CF Moto.

Mohlo by vás zajímat:  Bosch a Pirelli spojily síly

Nápad a rovnou i dohoda zastupovat značku CF Moto vznikl při říjnovém závodě Africa Eco Race, kdy jsme úplně náhodou na poušti v západní Sahaře potkali cestovatele a novináře Jardu Šímu, který zde byl zrovna na cestě při dlouhodobém testu motorky CF Moto. Když se takto propojí zábava a byznys, tak je to naprosto ideální,“ dodal Burkoň.