Obliba skútrů roste, současně s tím ale roste počet jejich nehod

2020-Piaggio_Medley-a-Piaggio_Medley_S
2020 Piaggio Medley & Piaggio Medley S

Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se v Česku každoročně registruje 5 až 7 tisíc nových motocyklů do kubatury 125 ccm, přičemž ojetých motocyklů celkem je přihlašováno až 18 tisíc. Téměř polovina nehod motocyklů, které řeší pojišťovny, se týká skútrů.

Od ledna roku 2013 může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B vyrazit na silnici se skútrem s objemem motoru do 125 ccm. Od té doby sledují pojišťovny také růst nehodovosti. „Polovina nehod, které u jednostopých vozidel řešíme, se týká právě skútrů,“ říká Honza Marek, mluvčí Generali Česká pojišťovna. V důsledku nové legislativy podle Marka téměř vymizely skútry o objemu 50 ccm a většinou se jezdí na stopětadvacítkách.

Více skútrů v provozu registruje i pojišťovna UNIQA. „Zatímco mezi motocyklisty s vyšší kubaturou je podíl viníků nehod poměrně vysoký, u řidičů skútrů je nižší,“ říká tisková mluvčí pojišťovny Eva Svobodová. Podle ní u nich nebývají zranění vzhledem k omezené rychlosti tak vážná, ale je mezi nimi zase hodně lidí bez adekvátní výstroje. „Často jezdí v žabkách, nemají chrániče holení, kolen, nártů a chybí jim rukavice. I malý pád tak znamená relativně větší zranění,“ doplňuje Igor Sirota z ÚAMK.

V cenách oprav jsou mezi jednotlivými skútry velké rozdíly. Zatímco nové levnější čínské skútry lze pořídit v ceně kolem 30 tisíc korun, některé japonské stroje mají pořizovací cenu vyšší než 300 tisíc korun. Tedy i ceny oprav se mohou výrazně lišit. „Při škodách na motocyklech obecně platí, že položí-li řidič motocykl na bok, vznikají škody, podobné těm, které způsobí řidič automobilu při jeho převrácení. Často je tak výsledkem havárie likvidace formou totální škody, kdy náklady na opravu jsou vyšší, než tržní cena pojištěného skútru. Při nižší pořizovací ceně je potom riziko toho, že havárie bude totální škodou, vyšší. Část motoristů pak řeší následky škody způsobem, kdy poškozené díly namísto jejich výměny nechá opravit neodborně, tak, aby motocykl udrželi v provozu,“ vysvětluje Eva Svobodová. Takový způsob opravy ale do budoucna může zvýšit riziko samotného vzniku další škody, případně přispět k závažnějším následkům takové další nehody.

Mohlo by vás zajímat:  Indian Motorcycle oslavuje konec éry dominance ve flattrackovém závodění

Podle Igora Siroty je ale rostoucí obliba skútrů jednoznačně pozitivním trendem. „Je to rychlá a efektivní doprava, v porovnání s auty navíc ekologická. Také je to skvělá příležitost pro začátečníky, jak se naučit v silničním provozu jezdit,“ říká Sirota a odhaduje, že v důsledku koronaviru budou skútry nejen v tuzemsku ještě oblíbenější.