Nové modely Honda NT1100 se představují pro rok 2025

25YM Honda NT1100

Novinkou pro modelový rok 2025 je NT1100 Electronic Suspension, která je vybavena elektronickým podvozkem Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA). Vedle „standardní“ verze modelu NT1100 vybavené odpružením Showa verze s nejmodernější technologií Showa-EERA nabízí optimalizované tlumení za všech jízdních podmínek a situací, stejně tak jako možnost upravovat předpětí zadní pružiny během jízdy.

Motor

Díky stejným vylepšením motoru, jaká byla v roce 2024 provedena u modelu Africa Twin, má jezdec k dispozici mnohem více výkonu a točivého momentu ve středních otáčkách, což prokazují i křivky naměřené na dynamometru. Osmiventilový řadový dvouválcový motor o objemu 1 084 cm3 i nadále disponuje výkonem 75 kW při 7 500 ot./min., zatímco maximální točivý moment dosahuje 112 Nm při 5 500 ot./min. (oproti 105 Nm při 6 250 ot./min.). Vrtání zůstává 92 mm a zdvih 81,5 mm; kompresní poměr nově dosahuje 10,5:1 (oproti 10,1:1).  Řízení motoru zajišťuje elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) a o přísun paliva se stará elektronická jednotka PGM-FI. Ovládání škrticí klapky – a tedy i jízdní vlastnosti – bylo optimalizováno a je lineárnější díky snížení výkyvů točivého momentu při jízdě na nižší převodové stupně. Sací potrubí vedoucí do vzduchové komory bylo zvětšeno z 25 mm na 33 mm, což umožňuje nasátí většího množství vzduchu, zatímco dva vnitřní kanály přivádějící vzduch ze vzduchové komory jsou o 65 mm delší. 46mm škrticí klapky přivádějí vzduch do sacích otvorů, přičemž rozteče vrtání a válců jsou navrženy tak, aby byl zajištěn hladký profil sání vzduchu. Elektronická řídicí jednotka (ECU) disponuje novými nastaveními a úhly vstřikovačů zajišťují přímý vstřik paliva do spalovacích komor se dvěma svíčkami. Ihned patrný nový zvuk motoru je doprovázen hladkou a dynamickou akcelerací, což jej činí ideálním pro široké spektrum úkolů, pro jejichž plnění byl model NT1100 navržen.

Mohlo by vás zajímat:  SUPERMOTO Moravský Krumlov se blíží

Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam a malá výška litých vačkových hřídelů přispívají ke kompaktním rozměrům hlavy válců a celého motoru; sací ventily mají průměr 10,1 mm, výfukové pak 9,3 mm. Hliníková pouzdra válců snižují hmotnost, zatímco 270° fázování klikového hřídele a nerovnoměrný interval zapalování vytvářejí charakteristický „tep“ motoru. Klikový hřídel byl přepracován, stejně jako ojnice, které mají nyní upravený poloměr zakřivení, zvýšený ze 70 na 75R, a nově tvarovanou a zesílenou konstrukci spodní části. Také písty jsou nyní o 400 mikronů (0,4 mm) delší a mají upravené dno, které pomáhá zvýšit kompresní poměr. Kliková skříň je dělená horizontálně; vodní čerpadlo je efektivně umístěno v pouzdře spojky, zatímco termostat je integrován v hlavě válců. Motory pro manuální i DCT verzi mají stejnou klikovou skříň a liší se pouze několika vnějšími detaily; vodní a olejové čerpadlo jsou poháněny vyvažovacím hřídelem motoru. Ve spodní části se nachází polosuchá kliková skříň se zásobou oleje. Toto řešení umožnilo menší hloubku olejové vany, a tedy i celkově menší výšku celého motoru. Vzhledem k tomu, že tlakové čerpadlo je umístěno v nádrži, odkud olej dodává do motoru, není zapotřebí tlakové vedení oleje. Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů. Hliníkový střed spojky a přítlačný kotouč jsou opatřeny „pomocnými“ vačkami, jež usnadňují řazení rychlostních stupňů směrem nahoru a „kluznými“ vačkami pro zpomalování a podřazování. Katalyzátor byl pro modelový rok 2025 upraven tak, aby se dokázal vypořádat se zvýšeným výkonem. Snímač na klikovém hřídeli se zuby rozmístěnými v intervalech 10° řídí detekci vynechání zapalování, což je důležité pro plnění požadavků OBD2/EURO5. Přídavný O2 senzor umístěný v zadní části katalyzátoru umožňuje přesnější měření emisí.

Elektronika motoru

Srdcem balíčku elektronických systémů modelu NT1100 je elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire − TBW) a šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (IMU). Jezdec může volit ze tří přednastavených jízdních režimů, které pokrývají širokou škálu jízdních podmínek, a ze tří úrovní řízení výkonu a brzdění motorem. První úroveň u každého parametru přitom značí maximální hodnotu. Výběr režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti.

  • URBAN je standardní režim, který nabízí univerzální střední nastavení výkonu motoru i brzdění motorem.
  • RAIN snižuje výkon a brzdnou sílu motoru pro ještě více jistoty na mokrém nebo kluzkém povrchu.
  • TOUR poskytuje plný výkon motoru a standardní úroveň brzdění motorem pro dynamickou akceleraci při jízdě se spolujezdcem a se zavazadly.
  • V režimech USER 1 a USER 2 si může uživatel všechny parametry nastavit podle svých požadavků. Po nastavení je režim USER automaticky uložen, takže není zapotřebí vše znovu nastavovat při každém zapnutí zapalování.
Mohlo by vás zajímat:  All American Fest nabídne nabitou family zónu v režii MGA a ZAPF Creation

Systém nastavitelné kontroly trakce HSTC s technologií pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control) disponuje třemi úrovněmi, přičemž míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení / náklonu) dodávaná v reálném čase systémem IMU. Třetí úroveň poskytuje nejvyšší míru zásahů. Pokud systém HSTC pracuje, rozsvítí se na přístrojovém panelu kontrolka; tento systém lze také zcela vypnout.

Dvouspojková převodovka (DCT)

Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2010 společnost Honda v Evropě prodala přes 240 000 motocyklů vybavených touto technologií. Přijetí této technologie zákazníky potvrzuje i fakt, že od uvedení modelu NT1100 na trh dalo plných 66 % zákazníků před manuální převodovkou přednost verzi s DCT. Systém se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Pro modelový rok 2025 se konstruktéři značky Honda zaměřili na dvě vylepšení převodovky DCT. Prvním byl plynulejší rozjezd z klidu a ovládání stroje při nízkých rychlostech pod 10 km/h − například při otáčení atd. To vyžaduje rychlou, ale jemnou hnací sílu při malém otevření škrticí klapky. Nová technologie, která překonává provozní parametry předchozí generace převodovky DCT, nyní elektronicky odhaduje tlak oleje v komoře spojkového pístu a zcela přehodnocuje způsob, jakým je na základě zpětné vazby upravována jeho síla. Nespoléhá se totiž pouze na snímač tlaku oleje před spojkovým pístem, což vede k lepší a jemnější odezvě spojky.

Mohlo by vás zajímat:  Cena BMW M v MotoGP. Vítěz v roce 2024 si odveze zcela nové BMW M5

Druhým vylepšením byla mapa řazení specificky upravená pro NT1100. Cílem těchto úprav bylo dosáhnout lepšího využití točivého momentu motoru ve středních otáčkách a detekci průjezdu zatáčkou jednotkou IMU. Díky tomu je převodovka schopna nechat rychlostní stupeň zařazený déle při brzdění před podřazením, čímž je lépe využita hnací síla. Úpravy se dotkly také časování řazení na vyšší rychlostní stupeň tak, aby lépe reflektovalo charakter motoru. Konzistentní a rychlé řazení jednotlivých rychlostních stupňů zůstává i nadále samozřejmostí. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce, a především možnost většího soustředění výhradně na správnou stopu, zatáčení, body pro brzdění a akceleraci. Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – funguje buď jako automatická převodovka (AT) s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, aktuální rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, nebo jako manuální převodovka (MAN), kdy jezdec může sám řadit tlačítky na levé rukojeti. V režimu AT může jezdec vybírat ze dvou režimů: režim D nabízí bezstarostnou jízdu a nejnižší možnou spotřebu paliva. Režim S nabízí výběr ze 3 úrovní sportovního způsobu řazení. Úroveň 1 je nejmírnější, kdy ke změně rychlostního stupně dochází ve středních otáčkách. Oproti tomu úroveň 3 je nejagresivnější a řazení je naprogramováno do vyšších otáček motoru. Úroveň 2 je pak kompromisem mezi oběma výše uvedenými.

Vzhled a výbava

Model NT1100 byl od počátku navržen jako agilní sportovní stroj, který je díky účinné aerodynamické ochraně a ergonomii zaměřené na komfort jezdce (i spolujezdce) vhodný i pro celodenní pobyt v sedle. Pro modelový rok 2025 byly tyto atributy dále vylepšeny; vývoj se zaměřil na ještě vyšší úroveň komfortu a praktičnosti. Stejně jako dosud je vzhled tohoto motocyklu podřízen také jeho funkci s cílem zvýšit kvalitu zážitku z jízdy. Avšak oproti dosavadnímu provedení je na první pohled rozpoznatelná robustní trojrozměrná horní kapotáž (nově částečně vyrobená z biologicky odbouratelného materiálu Durabio), u níž však odpadá nutnost instalace ukazatelů směru a která byla přepracována s důrazem na výrazně agresivnější a kompaktnější linie po obou stranách a na čelní profil, jemuž sekunduje štíhlejší zadní část. Proporce tohoto motocyklu jsou stejně jako dosud i funkční, výsledkem čehož je prvotřídní zážitek z jízdy. Dva projektorové LED světlomety obsahují integrovaná světla pro denní svícení (DRL) a elegantně integrované ukazatele směru. Kontrastní dálkový a tlumený světlomet vytváří zajímavý dojem „skrytého oka“. Veškeré ostatní světelné prvky jsou tvořeny LED diodami. Standardně montované horní a dolní deflektory chrání paže a nohy jezdce před větrem a povětrnostními vlivy.

Plexi štít byl zcela přepracován. Jezdec ho může nyní zvednout nebo snížit jednou rukou přímo ze sedla stroje. Štít nabízí možnost nastavení výšky a sklonu do pěti poloh, přičemž rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší polohou činí 167 mm. V dolní poloze je proud vzduchu směrován do oblasti ramen, v nejvyšší poloze pak štít proud vzduchu odklání přes přilbu jezdce. Pro zajištění ochrany stroje i jezdce před blátem a vodou byl zadní blatník o 150 mm prodloužen pomocí nového nástavce, který zakrývá zadní část pneumatiky. Jezdec po usednutí za řídítka do stroje „zapadne“ a díky nově tvarované kapotáži je výborně chráněn. Široké a bohatě polstrované sedlo optimalizované z hlediska komfortu nabízí luxusní prostor pro dva; plocha pro sezení byla směrem k zadní části sedla jezdce zvýšena o 20 %, aniž by se tím zhoršil dosah na zem. Sedlo zůstává ve výšce 820 mm a stejně jako dříve je u zadního nosiče k dispozici velké zadní madlo pro spolujezdce.

Mohlo by vás zajímat:  HONDA X-ADV se představuje pro modelový rok 2025

Tlumič výfuku je umístěn co nejníže, aby bylo možné maximalizovat objem kufrů. Právě standardně dodávané demontovatelné boční kufry představují jeden z hlavních rysů modelu NT1100. Pro modelový rok se jejich objem zvětšil díky o 25 mm hlubšímu víku (což znamená, že nové kufry bude možné umístit i na předchozí verzi stroje). Objem kufrů nyní dosahuje 37 litrů vlevo a 36 litrů vpravo (oproti 33 l/32 l) a oba kufry jsou schopné pojmout integrální přilbu. Jasný a dobře čitelný 6,5palcový TFT dotykový displej nabízí tři režimy zobrazení údajů; GOLD zobrazuje všechny číselné údaje a informace o zvolených režimech. SILVER klade důraz na ukazatel rychlosti a otáčkoměr, BRONZE pak má ve svém středu otáčkoměr. Barvu pozadí lze nastavit na černou nebo bílou. Technologie Apple CarPlay®, Android Auto® a konektivita prostřednictvím Bluetooth umožňují prostřednictvím TFT displeje přístup k funkcím chytrého telefonu. Vysoce kvalitním doplňkem, který přispívá k úspoře hmotnosti, je lithium-iontová baterie SKYRICH HJ13L. Kromě centralizace hmoty je tato baterie oproti předchozí verzi o 2,5 kg lehčí. Seznam prémiové výbavy završují ukazatele směru s funkcí automatického vypínání a technologie výstražných světel pro nouzové brzdění (Emergency Stop Signal – ESS); praktickými doplňky jsou 12V a USB zásuvky či praktický centrální stojan.

Podvozek

Základem pro nově vylepšenou ovladatelnost (obou variant) modelu NT1100 na silnici je šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (IMU), jež se nachází v samotném středu stroje. Toto zařízení v reálném čase měří úhel a rychlost naklánění, úhel a rychlost podélného náklonu a úhel a rychlost stáčení. Ve spolupráci s elektronicky řízenou škrticí klapkou TBW napomáhá řízení trakce zadního kola prostřednictvím systému HSTC, chování předního kola pak kontroluje systém pro zamezení jeho zvedání. Další novinkou je systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách a systém zamezující zvedání zadního kola. Při regulaci brzdné síly prostřednictvím systému ABS jednotka IMU přebírá úhel náklonu, zpomalení (ze snímačů otáček předního/zadního kola) a zohledňuje také úroveň prokluzu předního i zadního kola; podobně, pokud zjistí náhlé zvednutí zadního kola, dokáže jemným přibrzděním obnovit stabilitu.

Novinkou pro modelový rok 2025 je volitelný elektronicky řízený podvozek Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA) dostupný u verze NT1100 Electronic Suspension. Tato technologie, která se osvědčila u modelu Africa Twin Adventure Sports (a která je nyní dostupná i u Africa Twin) disponuje nastaveními speciálně vytvořenými pro NT1100. Systém díky tomu automaticky zajišťuje optimální tlumicí sílu v závislosti na rychlosti zdvihu. Míra tlumení je upravována na základě informací ze tří zdrojů: rychlosti jízdy (z elektronické řídicí jednotky), pozice a náklonu stroje (z jednotky IMU) a chování vidlice (ze snímače zdvihu). Řídicí jednotka odpružení pak chování odpružení upraví během pouhých 15 milisekund (0,015 sekundy), což je doba potřebná pro provedení příslušných výpočtů. Díky flexibilitě systému může být tlumení naprogramováno tak, aby ke změnám docházelo v závislosti na rychlosti vozidla − například při vyšších rychlostech může být tlumení tužší. V praxi to znamená, že u technologie Showa-EERA si může jezdec stiskem tlačítka zvolit univerzální komfortní režim pro jízdu ve městě, režim zajišťující stabilitu při rychlých přesunech na dlouhých cestách či přesnou odezvu při jízdě v dešti. Showa-EERA také snižuje „ponoření“ přídě stroje při prudkém brzdění.

K dispozici jsou tři předdefinované režimy odpružení:

  • URBAN je ekvivalentem nastavení standardního odpružení Showa a nabízí agilní ovladatelnost v širokém spektru situací.
  • TOUR nabízí maximální stabilitu při brzdění a v zatáčkách a nejtužší tlumení při vysokých rychlostech ve dvou s plně naloženým strojem.
  • RAIN změkčuje reakci tlumení s cílem zajistit hladkou a pomalou odezvu odpružení na mokru.
  • USER umožňuje vlastní nastavení tlumení a předpětí.
Mohlo by vás zajímat:  Kawasaki vstupuje do roku 2025 s novým Versys 1100

Technologie Showa-EERA rovněž jezdci nabízí možnost jemného nastavení předpětí pružiny zadního tlumiče ve 24 krocích, a to i za jízdy. K dispozici je také standardní odpružení Showa; 43mm kazetová inverzní vidlice Showa disponuje zdvihem 150 mm a nabízí možnost nastavení předpětí. Stejně jako vidlice, také zadní centrální tlakový tlumič Showa nabízí zdvih v ose kola 150 mm; jeho píst má průměr 14 mm. Pro snazší cestování se spolujezdcem a/nebo se zavazadly je nastavení pružiny možné hydraulicky na dálku.

Kola jsou vyrobena z lehké slitiny odlévané do pískových forem, jež umožňují vytvoření duté střední části náboje u předního kola. Konstrukce s protínajícími se paprsky (jež jsou s ráfkem spojeny diagonálně) přináší několik výhod: při jízdě v přímém směru vyhlazuje vibrace z vozovky a zároveň nabízí potřebnou tuhost při průjezdu zatáčkami. Pneumatiky mají rozměr 120/70-17 vpředu a 180/55-17 vzadu. Rozvor kol dosahuje 1 535 mm, sklon přední vidlice a závlek mají hodnoty 26,5°/108 mm a světlá výška dosahuje 175 mm. Pohotovostní hmotnost modelu NT1100 s manuální převodovkou je 238 kg, u verze s převodovkou DCT pak 248 kg. Volitelný elektronický podvozek přidává další 1 kg. Do dvou 310mm předních kotoučů se zakusují lehké čtyřpístové radiálně upevněné třmeny. Zadní 256mm kotouč je spojen s jednopístovým třmenem.

Příslušenství

Pro model NT1100 je k dispozici široká škála na míru vytvořeného příslušenství včetně rychlořazení s automatickým meziplynem, hliníkovými dekoračními panely pro zavazadla a zcela novou sadou dekorativních nálepek dostupnou ve dvou barvách. Aby si každý majitel mohl svou Hondu NT1100 snadno přizpůsobit svým představám, jsou k dispozici také dva pakety výbavy.

Technické parametry

NT1100, modelový rok 2025NT1100 DCT, modelový rok 2025NT1100 DCT Electronic Suspension, modelový rok 2025
MOTOR
Typ motoruKapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec s 8 ventily, 270° fázováním klikového hřídele a hlavou uni-cam
Zdvihový objem1 084 cm3
Vrtání x zdvih (mm)92 x 81,5 mm
Kompresní poměr10,5
Maximální výkon75,0 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment112 Nm při 5 500 ot./min.
Úroveň hluku (dB)max. 94 dBmax. 95 dB
Max. rychlost200 km/h
Olejová náplň4,8 l5,2 l
StartováníElektrický startér
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceVstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže20,4 l
Emise CO2 (WMTC)116 g/km
Spotřeba paliva5,0 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Typ baterieLithium-iontová
Kapacita baterie12 V 6,0 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá lamelová spojka2x mokrá lamelová spojka
Typ převodovky6stupňová manuální převodovkaŠestistupňová dvouspojková převodovka
Stálý převodŘetěz
RÁM
Typ rámuDvojitý kolébkový (ocelový) rám
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2 240 mm x 860 mm x 1 340 mm
Rozvor kol1 535 mm
Záklon rejdového čepu26,5°
Závlek108 mm
Výška sedla820 mm
Světlá výška175 mm
Pohotovostní hmotnost238 kg +12 kg kufry248 kg +12 kg kufry249 kg +12 kg kufry
ZAVĚŠENÍ KOL
Přední vidlice43mm inverzní teleskopická vidlice SHOWA SFF-BP s nastavením předpětí otočným ovladačem, zdvih 150 mm43mm inverzní teleskopická vidlice SHOWA SFF-BP s nastavením předpětí otočným ovladačem, zdvih 150 mmTeleskopická inverzní vidlice SHOWA s průměrem vnitřní trubky 43 mm a s elektronickou řídicí jednotkou (SHOWA EERA) s nastavením tlumení v kompresi a v odskoku, zdvih 150 mm
Zavěšení zadního kolaJednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí, zdvih zadního kola 150 mmJednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí, zdvih zadního kola 150 mmJednodílné hliníkové kyvné rameno se systémem Pro-Link a s plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým dálkovým nastavením předpětí a elektronickou řídicí jednotkou (SHOWA EERA) s nastavením tlumení v kompresi a v odskoku, zdvih zadního kola 150 mm
KOLA
Přední kolo17M/C X MT3.50 vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Zadní kolo17M/C X MT5.50 vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Pneumatika vpředu120/70 ZR17 M/C (58 W)
Pneumatika vzadu180/55 ZR17 M/C (73 W)
BRZDY
Typ ABS2kanálový systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách propojený s IMU
Brzdy vpředuRadiálně umístěný čtyřpístový brzdový třmen, dva 310mm plovoucí kotouče
Brzdy vzaduJednopístový třmen, jeden 256mm kotouč
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej a LCD ukazatel
SvětlometLED
Světla pro denní svíceníAno
Zadní světloLED
KonektivitaApple Car Play a Android Auto
USBUSB-A
12V zásuvkaAno
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínáníAno
RychlořazeníVolitelná výbava
Zabezpečovací systémHISS
TempomatAno
Jízdní režimyTour, Urban, Rain, User 1 a User 2
HSTC s integrovaným systémem pro zamezení zvedání předního kola3 úrovně + VYP
Systém zamezující zvedání zadního kolaAno
Další funkceNastavitelný plexi štít (rozsah nastavení 167 mm)