Každý si přeje koupit si motorku svých snů, ale vysoké ceny a nedostatečný výběr na trhu jsou běžnými problémy, se kterými se potýká mnoho potenciálních kupců. Jak tedy na trhu s motocykly získat za málo peněz hodně muziky? Kdy je nejlepší roční období pro koupi motorky? Máme pro vás několik tipů a rad, které by se vám mohly hodit.
Nenakupujte v sezóně
Auta lze využívat po celý rok, aniž byste se museli obávat, že se budou muset potýkat s měnícími se povětrnostními podmínkami. Totéž neplatí pro motocykly, které není úplně bezpečné řídit v zimním období, a to ve velké části světa. Kupující by toho však měli využít – motocykly jsou mimo sezónu znatelně levnější.
„Nejlepší výběr ojetých motocyklů na trhu obvykle bývá na jaře. Se začátkem jezdecké sezóny dochází k nárůstu cen, takže jezdci, kteří doufají, že ušetří, by se měli poohlédnout po nové motorce koncem podzimu nebo začátkem zimy,“ vysvětluje Matas Buzelis, vedoucí oddělení komunikace společnosti carVertical, která se zabývá prověřováním historie motocyklů (a dalších vozidel).
M. Buzelis také dodal, že průměrná cena ojetého motocyklu bývá nejnižší od října do února. Naopak prudký nárůst cen motocyklů lze zaznamenat již na začátku března s dosažením maxima v květnu.
Kupte ojetou motorku namísto nové
Výrobci motocyklů se v posledních letech potýkají se stejnými problémy jako jejich kolegové z automobilového průmyslu. Výpadky v dodavatelském řetězci a nedostatky součástek zvýšily ceny a prodloužily dodací lhůty. Přesto existuje ještě jeden důvod, proč vám nákup ojetiny ušetří peníze – vyhnete se amortizaci.
Stáří průměrné motorky prověřené skrz platformu historie vozidel je cca 10,7 let. To znamená, že kupující, kteří si kupují svou první motorku dají přednost ojetému motocyklu před novým.
Podle různých studií dochází k nejvýraznějšímu poklesu hodnoty motocyklů během prvních několika let jejich provozu. Poté se tempo amortizace podstatně zpomalí. Nákup ojetého motocyklu vám proto umožní prodat jej o několik let později s mnohem menší ztrátou.
Nové motocykly také častěji trpí výrobními nebo konstrukčními vadami, které jsou u starších motocyklů obvykle již odstraněny (nebo se o nich alespoň ví).
Nákup motorky z druhé ruky je sice skvělý způsob, jak ušetřit peníze, zároveň však s sebou přináší několik rizik.
Dejte si pozor na skryté vady a stočené kilometry, mohou vám však zařídit lepší cenu
Problémy s transparentností se objevují jak na trhu s ojetými automobily, tak i na trhu s ojetými motocykly. Prodejci se často snaží maximalizovat svůj zisk prodejem motocyklů se skrytými vadami, jako jsou např. různá poškození či stočený počet najetých kilometrů.
Na základě údajů z přehledů historie bylo až u 50,38 % prověřených motocyklů zjištěno nějaké poškození, což znamená, že se motocykly nacházely u havárie nebo byly bourané. Nejvíce záznamů o poškození mají motocykly značky Yamaha, zatímco motorky značky Triumph mají nejvyšší odhadované náklady na opravu, v průměru 9 315 eur.
U 16,7 % zkontrolovaných motocyklů byl zjištěn falešný počet najetých kilometrů. Pokud si prohlédnete inzeráty ojetých motocyklů na internetu, zjistíte, že většina z nich má najeto 10 000 až 20 000 km. Ve skutečnosti může být reálný počet najetých kilometrů až desetkrát vyšší. Jezdit na motorce, která má vysoký nájezd kilometrů může být opravdu nebezpečné.
Kupující by si měli dát pozor na poškozené motocykly, a to hlavně z bezpečnostních důvodů – i jednoduchá mechanická závada na motorce může způsobit vážná zranění. Nicméně upozornit prodávajícího na nezmíněné problémy může být skvělým způsobem, jak si vyjednat lepší cenu.
„Při koupi motocyklu je velmi důležité mít důkaz o tom, že došlo k manipulaci s najetými kilometry či k jinému poškození. Dobrým začátkem je pořízení přehledu historie daného motocyklu – pomůže vám zjistit záznamy od pojišťoven a dalších zdrojů, které uvádějí poškození, stočené kilometry a další užitečné informace,“ vysvětluje Matas Buzelis.
Další důležitou věcí, kterou je třeba ověřit, je skutečnost, zda váš motocykl nebyl v minulosti odcizen. Z údajů společnosti carVertical vyplývá, že největší počet kradených motocyklů se nachází na Ukrajině, ve Velké Británii, Polsku a Rumunsku.
Přesto, že je kontrola historie skvělým nástrojem – technická prohlídka dokáže odhalit další skryté vady, tak nezapomeňte motorku před koupí také otestovat.