Jiří Brož, majitel globální společnosti Montáže Brož, dokázal překonat všechny nástrahy jednoho z nejtěžších závodů světa a úspěšně dorazil na cílovou rampu Dakarské rallye 2025. A to jako nováček v barvách týmu BAS World KTM Racing Team. Jeho cesta byla plná náročných zkoušek vyžadující fyzickou zdatnost, technické znalosti a neuvěřitelnou mentální odolnost. V pondělí si po pádu na duně nepříjemně poranil koleno, přes bolest však pokračoval dál.
„Až po závodě jsem se dozvěděl, že mám přetržené vazy v koleni. Věděl jsem, že je to průšvih, ale nechtěl jsem k lékaři přijít dřív. Když jedu a nevím, co to je, rudnu jenom bolestí. Jakmile to vím, tak to mám v hlavě a mohlo mě to zpomalit, což jsem nechtěl,” uvedl Jiří Brož v cíli v Saudské Arábii. V celkovém pořadí skončil po časové penalizaci na 92. místě. (Snad si umístění naplánoval už před startem-startovní číslo 92, umístění 92)
„Věděl jsem, že to bude těžké, ale až na trati si člověk uvědomí, jaké výzvy ho mohou potkat. Závod prověřil nejen mou fyzickou a technickou připravenost, ale také mentální sílu a schopnost jednat pod tlakem.”
Ke zranění Brož přišel při jednom z pádů v pondělní 7. etapě, kdy letěl přes řídítka motocyklu. Na jedné z dun mu stále roztočené kolo takto nešťastně otočilo nohou v koleni při jejich kontaktu při dopadu na zem. Se zraněním mu pravidelně pomáhal týmový fyzioterapeut, ale více to řešit raději nechtěl, důležitější pro něj bylo soustředit se na závod. „Bolest v kolenu se projevila ještě víc v jinak oblíbených dunách, které tak byly pro mě ještě větší překážkou,” komentoval náročný moment Brož, který se potýkal v předposlední etapě také s enormními technickými problémy.
Problém na spojce ho přinutil ve čtvrtek k opravě přímo v nehostinném pouštním prostředí. „Musel jsem rozebrat celou spojku a sehnat náhradní lamelu. Zaobíral jsem se tím více než tři hodiny, nakonec se mi to zázračně povedlo opravit. Musel jsem ale pak vyrazit do cíle po provizorní trase,” dodal Brož, který za neprojetí několika waypointů dostal 20hodinovou penalizaci. V hlavní soutěži ale mohl dál pokračovat.
Nejtěžší byla maratonská etapa
Jedním z nejdramatičtějších okamžiků závodu byla dvoudenní maratonská etapa. Ta přinesla problémy s řadící pákou, spojkou, poškozenou zadní palivovou nádrží, a dokonce na jeho motorce někdo odčerpal palivo. Navzdory těmto překážkám se Brož nevzdal a dokázal dokončit etapu na jeden rychlostní stupeň bez funkční spojky a v nočních hodinách mezi vozy a kamiony. „Maratonská etapa mi ukázala, proč je Dakar považován za nejtěžší rallye světa. Byla to zkušenost, kterou nelze přenést, a ponaučení, že pokud člověk do výzvy dá vše, vrátí se mu to,“ řekl Brož.
Sílu mu dodalo setkání s prezidentem
Přes všechno ho ale poháněl motiv nevzdát se a splnit, co si vytyčil. V samotném začátku se Brož potkal i s prezidentem republiky Petrem Pavlem, ukázal mu zázemí a potěšilo ho, že má hlava státu o český motorsport takový zájem. „Je konec jedné kapitoly, ale zároveň začátek dalších možností a cílů. Výzvy, které si nastavím, plním, a to je pro mě největší odměna. Čím více do toho dáte, tím více vám vrátí, ale zároveň je to obrovský tlak a emoce, které to vyvolává,“ shrnul své pocity Brož, který sbíral úspěchy na okruzích se silničními motocykly.
Dakar 2025 nebyl pro Jiřího Brože jen závodem, ale také osobní i profesní výzvou. Jeho filozofie, že závodění i podnikání jsou kalkulovaná dobrodružství, se plně potvrdila. Stejně jako v byznysu, kde jeho společnost Montáže Brož staví skladovací techniku po celém světě, i na Dakaru bylo klíčem k úspěchu odhodlání, pečlivost a schopnost překonávat překážky. „Dakar mi dal nejen nový pohled na mé vlastní limity, ale také mě inspiroval k dalším krokům v podnikání i v osobním životě. Tato zkušenost je nepřenositelná a já jsem vděčný za každou chvíli, kterou jsem na této neuvěřitelné cestě prožil,“ dodal závěrem Brož, který dokončil závod na 92. místě v celkovém pořadí.